Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Vliegen in de Flexi  (gelezen 1776 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KeithWM

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 140
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp
Vliegen in de Flexi
« Gepost op: augustus 11, 2022, 09:27:34 pm »

Nee, ik wil geen vleugels toevoegen...

Wij hebben in onze Flexi altijd nogal veel vliegende insecten. Het lijkt dat als ze eenmaal binnen zijn, ze geen weg naar buiten kunnen vinden. Hebben anderen dit ook? Is er iets aan te duren? Bij de vorige cashable hadden we vliegentape opgehangen, maar dat leek niet echt veel te helpen. Nu klinkt het elke avond en ochtend alsof het regent door al die vliegen die tegen het plafond vliegen.   :(
Gelogd

g11ling

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 565
  • Merk Vouwwagen: Campooz Fat Freddy II met Ugly Betty
Re: Vliegen in de Flexi
« Reactie #1 Gepost op: augustus 11, 2022, 09:36:18 pm »

Voorkomen dat ze binnenkomen lijkt me t belangrijkste. Horren/deuren dicht houden dus.
En evt transparante zakjes water ophangen.  Schijnen ze niet relaxed te vinden.
Gelogd
Ik klap, jij klapt, wij klappen

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Re: Vliegen in de Flexi
« Reactie #2 Gepost op: augustus 11, 2022, 10:41:37 pm »

In de voortent is er geen ontkomen aan, vinden wij. Maar in de slaapcabine moeten ze weg blijven. Creatief een klamboe ophangen werkt bij ons het beste, vroeger in de Smitveld en nu in de Kip. Voor Scandinavie wel kleinere maaswijdte nemen ivm knoetjes.
Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.560
Re: Vliegen in de Flexi
« Reactie #3 Gepost op: augustus 11, 2022, 11:23:35 pm »

Niet te dicht kamperen op/ bij (campings met) boerderijdieren, vooral paarden zijn berucht. En wespen met rust laten, dat zijn uitstekende opruimers.
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

KeithWM

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 140
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp
Re: Vliegen in de Flexi
« Reactie #4 Gepost op: augustus 12, 2022, 01:28:48 pm »

Het lijkt inderdaad erger geworden sinds het veld tegenover de camping is bemest. De voortent dichthouden is echt geen optie, dan kunnen de kinderen helemaal niet meer hun eigen ding doen. Eten de wespen de vliegen echt op? Want die hebben we ook genoeg, maar ik heb er wel een paar your de tent gehaald, kan ik ze beter laten zitten?

In de slaapcabine heb ik er maar één gevonden, dus dat gaat wel goed, gelukkig!
Gelogd

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.560
Re: Vliegen in de Flexi
« Reactie #5 Gepost op: augustus 12, 2022, 03:03:30 pm »

Om de larven in het nest te voeden, vangen de werksters vliegen en muggen. Een nest van 6.000 wespen kan zo in één week een half miljoen vliegen en zo’n 130.000 muggen vangen. Maar wespen fungeren ook als een soort natuurlijke opruimingsdienst. Kadavers van kleine zoogdieren, amfibieën en vogels worden in stukjes gebeten en gevoederd aan de larven. (Bron: natuurpunt.be)
« Laatst bewerkt op: augustus 12, 2022, 03:05:53 pm door Jon »
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

muis

  • Gast
Re: Vliegen in de Flexi
« Reactie #6 Gepost op: augustus 12, 2022, 06:11:30 pm »

Je zou zo'n blauwe lamp kunnen proberen maar de vraag is idd wat trekt ze aan. Je zou ook kunnen kijken voor een vliegengordijn om voor de ingang te hangen.  Dan kunnen Je kinderen gewoon erdoor en verminder je als het goed is de toegankelijkheid voor vliegend gespuis.
« Laatst bewerkt op: augustus 12, 2022, 10:35:48 pm door muis »
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Vliegen in de Flexi
« Reactie #7 Gepost op: augustus 12, 2022, 09:38:02 pm »

Het is inderdaad zo da blauw licht insecten aantrekt, maar vooral 's nachts. UV licht nog veel meer.
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Vliegen in de Flexi
« Reactie #8 Gepost op: augustus 12, 2022, 10:36:53 pm »

Misschien buiten op de hoek hangen oid, als het maar helpt.
Gelogd

KeithWM

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 140
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp
Re: Vliegen in de Flexi
« Reactie #9 Gepost op: augustus 15, 2022, 04:54:27 pm »

Misschien moet ik toch iets van een vliegengordijn ophangen. Hebben mensen nog tips voor een specifiek soort dat ingepakt niet al te veel volume inneemt?

En nog de vraag: hebben andere Flexi-kampeerders hetzelfde? Ik vermoed namelijk dat het ontwerp het moeilijk maakt voor vliegen om de/een uitgang te vinden.
Gelogd

g11ling

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 565
  • Merk Vouwwagen: Campooz Fat Freddy II met Ugly Betty
Re: Vliegen in de Flexi
« Reactie #10 Gepost op: augustus 15, 2022, 05:48:57 pm »

Bij de action verkopen ze vliegengordijnen met magneten. Ik weet niet hoe jullie deur-constructie is, maar msischien kan je die ergens aan bevestigen?
Gelogd
Ik klap, jij klapt, wij klappen

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Re: Vliegen in de Flexi
« Reactie #11 Gepost op: augustus 15, 2022, 06:00:24 pm »

Misschien moet ik toch iets van een vliegengordijn ophangen. Hebben mensen nog tips voor een specifiek soort dat ingepakt niet al te veel volume inneemt?

En nog de vraag: hebben andere Flexi-kampeerders hetzelfde? Ik vermoed namelijk dat het ontwerp het moeilijk maakt voor vliegen om de/een uitgang te vinden.
Ook bij onze Flexi weten insecten lastig de uitgang te vinden. Maar dat vinden ze bij mij thuis ook.
Volgens mij weten ze over het algemeen heel goed de weg ergens naar binnen te vinden, maar naar buiten is een ander dingetje.
Gelogd

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.560
Re: Vliegen in de Flexi
« Reactie #12 Gepost op: augustus 15, 2022, 06:17:47 pm »

Als vliegen eenmaal binnen zijn vinden ze het wel gezellig, je kunt het nauwelijks voorkomen. Flink doortochten wil nog helpen, daar houden ze niet van. Wij houden de tent als het donker is onverlicht en hangen wel een lamp buiten, ook dat wil nog weleens helpen. En etenswaren goed opbergen, tafel e.d. goed afdoen.
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Vliegen in de Flexi
« Reactie #13 Gepost op: augustus 15, 2022, 07:51:20 pm »

Ze kunnen op het licht afkomen als het buiten opmerkelijk lichter is dan binnen, echter gaan ze over het algemeen als ze ergens trachten weg te geraken de hoogte opzoeken en als je daar geen doorgang hebben, zitten ze gevangen en is de kans klein dat ze de weg naar buiten vinden. Eigenlijk het principe dat je ook toepast bij een wespenval.
Er waren in het station van Mechelen heel veel dode insecten op het uiterste perron en ben toen gevraagd mee de oorzaak te onderzoeken omdat ze dachten dat lichthinder daar een oorzaak was. Dat was niet het geval, daar was het ook dat er geen openingen waren bovenaan het dak van het station aan die kanten en kon op die wijze opgelost worden. Ik heb dat toen geleerd van de mannen van natuurpunt die er ook bij waren. Een tent is hetzelfde geval.

Gelogd

KeithWM

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 140
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp
Re: Vliegen in de Flexi
« Reactie #14 Gepost op: augustus 17, 2022, 09:32:14 pm »

Wederom bedankt voor de reacties. Bevestigt helaas wel mijn beeld dat het met de Flexi wat onvermijdelijk is, omdat er niets echt boven open kan. En echt veel tocht creëren is ook niet bepaald gemakkelijk. We hebben de hele vakantie ook zonder kunstlicht (buiten mobieltjes, met mobieltjes buiten) gedaan, dus daar ligt het niet aan.

Mooi verhaal, FriedelP, zo leert men nog eens wat!
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal