Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Afschrijving Camp-let Classic 2012  (gelezen 4449 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ikke1800

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7
  • Merk Vouwwagen: -
Afschrijving Camp-let Classic 2012
« Gepost op: oktober 12, 2022, 03:36:18 pm »

Goedemiddag,
We gaan binnenkort een tweedehands Camp-let Classic (uit 2012) overnemen. Vorige gebruiker had hem voor € 5000 gekocht, twee jaar terug. Alles is nog helemaal netjes. Verder nieuwe banden, en vier fietsendragers. Qua luifel een vrij basic luifel (dakje met drie palen); ik weet de naam daarvan niet.

Wat vinden jullie een redelijke afschrijving per jaar? 5%? of 10%?
Dan kan ik een goed bod bedenken.
Na 2 jaar 5% afschrijving zou de waarde nu € 4512 zijn.
Na 2 jaar 10% afschrijving zou de waarde nu € 4050 zijn.

Ik zet zelf aan € 4500 te denken. Hoop geld maar nog een mooie wagen :)
Benieuwd naar jullie inschatting, alvast bedankt!
Gelogd

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.569
Re: Afschrijving Camp-let Classic 2012
« Reactie #1 Gepost op: oktober 12, 2022, 04:31:40 pm »

Voor 4 K heb je er, denk ik, een met garantie. Ik zou inzetten op €3500.
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

ikke1800

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7
  • Merk Vouwwagen: -
Re: Afschrijving Camp-let Classic 2012
« Reactie #2 Gepost op: oktober 12, 2022, 05:19:44 pm »

Oeps dat wordt stevig onderhandelen!
Thanks voor je reactie :)
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 922
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Afschrijving Camp-let Classic 2012
« Reactie #3 Gepost op: oktober 12, 2022, 05:55:49 pm »

Ik heb in 2020 de caravan gekocht bij een dealer. En zal die nu voor hetzelfde bedrag of meer van de hand kunnen doen particulier. Dus verwacht niet al te veel onderhandelingsruimte.
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 863
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Afschrijving Camp-let Classic 2012
« Reactie #4 Gepost op: oktober 12, 2022, 06:24:21 pm »




Idd, en mijn max zou € 4.000,-- zijn. Ik ga er van uit dat dit een particuliere koop is.Bij een dealer zou ik max € 4.500,-- bieden, dan wel met garanties.
« Laatst bewerkt op: oktober 12, 2022, 06:26:12 pm door Tago Herman »
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

ikke1800

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7
  • Merk Vouwwagen: -
Re: Afschrijving Camp-let Classic 2012
« Reactie #5 Gepost op: oktober 12, 2022, 06:46:20 pm »

Ik heb in 2020 de caravan gekocht bij een dealer. En zal die nu voor hetzelfde bedrag of meer van de hand kunnen doen particulier. Dus verwacht niet al te veel onderhandelingsruimte.
Houden caravans hun waarde beter dan vouwwagens? Of is de jouwe al wat ouder waardoor hij minder hard afschrijft?
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 922
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Afschrijving Camp-let Classic 2012
« Reactie #6 Gepost op: oktober 12, 2022, 07:07:36 pm »

Houden caravans hun waarde beter dan vouwwagens? Of is de jouwe al wat ouder waardoor hij minder hard afschrijft?
Uit 2003. Maar dat maakt op dit moment weinig uit. De prijs is de afgelopen 3 jaar omhooggeschoten, ook tweedehands.
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Afschrijving Camp-let Classic 2012
« Reactie #7 Gepost op: oktober 12, 2022, 09:27:38 pm »

In 2014 was de Classic met luifel en fietsendrager 9000 euro.

Uitgaande van een levensduur van 20 jaar: 1e jaar 25%, het restbedrag over de resterende 19 jaar. Ik kom dan op een max van 3550.  :J
Gelogd

bernie

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 284
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer parade SL. En nu Raclet Safari GL
Re: Afschrijving Camp-let Classic 2012
« Reactie #8 Gepost op: oktober 13, 2022, 03:05:48 pm »

Het gaat er ook om wat je er zelf voor over hebt natuurlijk. Kan een ander wel zeggen van dit of van dat, maar ik zelf heb altijd een maximaal bedrag in m'n hoofd waar ik nimmer van afwijk. (Alleen naar beneden natuurlijk)
Gelogd

Rijksen

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 559
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive
Re: Afschrijving Camp-let Classic 2012
« Reactie #9 Gepost op: oktober 13, 2022, 03:59:36 pm »

Je kan er aan rekenen wat je wilt maar kijk vooral wat de "markt" doet en of de verkoper ruimte biedt. Voor de vakantie gingen er veel vouwwagens voor hoge bedragen weg. Dan is het toch "take it or leave it". Je kan beginnen met de eenvoudige vraag of dit de uiterste prijs is.
« Laatst bewerkt op: oktober 13, 2022, 06:50:00 pm door Rijksen »
Gelogd

winnieandbuzz

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 244
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Xclusive 2021
Re: Afschrijving Camp-let Classic 2012
« Reactie #10 Gepost op: oktober 14, 2022, 08:00:04 am »

Het gaat er ook om wat je er zelf voor over hebt natuurlijk. Kan een ander wel zeggen van dit of van dat, maar ik zelf heb altijd een maximaal bedrag in m'n hoofd waar ik nimmer van afwijk. (Alleen naar beneden natuurlijk)
Hier dezelfde aanpak. Het is maar wat je er zelf voor over hebt. Als een product voor mij een meerwaarde oplevert dan ben ik bereidt meer te betalen voor het product. En of dit nu hoger of lager is dan de ‘markt’ vind ik dan minder van belang.
Gelogd

LarsNL

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 332
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone Gamedrive Classic (2021)
Re: Afschrijving Camp-let Classic 2012
« Reactie #11 Gepost op: oktober 14, 2022, 08:04:41 am »

Eens met bovenstaand bericht, die afschrijving berekening is natuurlijk ook niet kloppend, dat is hooguit de waarde op een balans en dan ook nog eens heel simpel berekend.

De marktwaarde wordt bepaald door vraag en aanbod. Niet door de verwachte levensduur en de nieuwprijs (prijsstijgingen in 20 jaar zal je ook moeten meenemen) dus op die berekeningen zou ik zeker niet mijn bod van af laten hangen.

En een vouwwagen van 10 jaar oud met garantie voor 4K klinkt als een heel goede deal. Nou weet ik weinig van 2e hands vouwwagens, maar ik vond de prijzen voor jonge modellen zo hoog dat ik maar een nieuwe gekocht heb. (De afschrijving van 25% in t 1e jaar heb ik in ieder geval nergens gezien in de prijzen)
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Afschrijving Camp-let Classic 2012
« Reactie #12 Gepost op: oktober 14, 2022, 08:06:03 am »

In 2014 was de Classic met luifel en fietsendrager 9000 euro.

Uitgaande van een levensduur van 20 jaar: 1e jaar 25%, het restbedrag over de resterende 19 jaar. Ik kom dan op een max van 3550.  :J

'de markt' rekent tegenwoordig niet meer zo, tenminste vaak degene die er flink aan wil verdienen
die vergelijken de waarde van de wagen met de hedendaagse nieuwprijs en dan wat het verschil is met hun vraagprijs
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Afschrijving Camp-let Classic 2012
« Reactie #13 Gepost op: oktober 14, 2022, 04:17:45 pm »

Natuurlijk reageert de markt op wat "de gek er voor geeft" maar dat wil niet zeggen dat je dat moet vragen of betalen.

@larsNL ik vraag me af waar jij je stelligheid op baseert.  Ik gebruik deze rekenmethode al jaren en deze is gebaseerd op de toenmalige prijs, niet zoals nu op de huidige prijs. Dat tegenwoordig mensen de hoofdprijs willen betalen wil niet zeggen dat deze berekening niet klopt. Kan zijn dat jij hem niet zou gebruiken maar om hem als onjuist weg te zetten vind ik niet terrecht.
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 806
Re: Afschrijving Camp-let Classic 2012
« Reactie #14 Gepost op: oktober 15, 2022, 02:39:41 pm »

Mij lijkt 5000 euro voor een VW van 10 jaar oud ook wel veel. Eerder €3500 zoals eerder aangehaald, zou ik denken.

Maar 't zijn gekke tijden inderdaad. De prijzen blijven stijgen van de nieuwe, waardoor de tweedehands verkoper z'n slag kan slaan.

Ik zag eergisteren op Marktplaats )gaat wel niet over vouwwagens) mijn speed Pedelec staan (niet mijne, maar wel dezelfde, ook een jaar oud zoals mijne) aan €500 méér dan ik hem vorig jaar nieuw kocht. Compleer absurd dacht ik zo. Tot ik eens naar de site van Stromer (het merk) ging. De fiets blijkt op een jaar nieuw met €1000 gestegen te zijn, waardoor er eentje van een jaar oud dus met winst verkocht kan worden. Ongelofelijk, toch?

Ik weet dat de prijzen bij combicamp ook met 10-15% omhoog zijn gegaan, en nu weer gaan. Als je dan aan 5 a 10% afschrijving telt, kan je inderdaad duurder dan nieuw verkopen, en is ook jouw prijs van €4500 misschien te rechtvaardigen.

Uiteindelijk maakt het allemaal niet veel uit. Is hij goed? Staat hij jou aan? Vind jij voor dat geld niets dat beter bij je past? Indien 3x 'ok', moet je stoppen met zoeken, deze kopen en niet meer achterom kijken en genieten.

Verstuurd vanaf mijn motorola one hyper met Tapatalk

Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal