Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: dutch oven?  (gelezen 2488 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mike

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 112
  • Merk Vouwwagen: trigano chantilly model 1996
  • Newbie Klapper
dutch oven?
« Gepost op: november 03, 2022, 06:08:12 pm »

mensen hier die ervaring hebben met een dutch oven?
ik zou er graag 1 willen om op open vuur (in een speciale ton) het dan te gebruiken om heerlijke gerechten te maken.
graag open vuur discusies daar gelaten ik snap dat het op sommige campings niet mag.
maar de ton die ik heb komt op zelfde neer als een bbqton maar dan hout ipv kolen dus het zou moeten mogen op sommige campings.
ook zou ik graag willen horen of jullie hem ook anders gebruiken bv op de cadac.
ik wil wel graag op echt vuur koken met  het oog op de toekomst met evt geen gas meer en of de prijs ervan.

ik zie graag jullie breinspinsels tegemoet
Gelogd
Newbie Klapper.
trigano chantilly model 1996. 1999 gekochr.
met de vrouw en de kindjes!

CJ-Albert

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 141
  • Merk Vouwwagen: Gordigear Taiga
Re: dutch oven?
« Reactie #1 Gepost op: november 03, 2022, 10:00:20 pm »

Wij koken op vakantie (en soms ook thuis) in een Dutch oven. Ook bakken we er pannekoeken, pizza of brood in.
Meestal houtvuur met koken, bij bakken hout i.c.m. briketten.  Al naar gelang het gerecht gebruiken we een driepoot, en/of zwenk-standaard bij houtvuur,  en een stalen onderplaat met de briketten. Bij houtvuur bepaal je de temperatuur het handigste met een mogelijkheid om de hoogte van de pan t.o.v. het vuur te kunnen verstellen. Met briketten bepaal je de temperatuur onder en/of boven met het aantal briketten.
Op gas hebben we nog nooit gedaan,  maar dat zou wel mogelijk zijn. Waarschijnlijk wel wat lastig met de pootjes onder de pan.

Gelogd

MRK

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 42
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Flyer Expedition
Re: dutch oven?
« Reactie #2 Gepost op: november 03, 2022, 11:41:51 pm »

Wij hebben een Dutch Oven en gebruiken hem eigenlijk alleen maar thuis. Op gas heb ik hem nooit gebruikt, maar hoe wij hem gebruiken:
- Aan een driepoot boven vuur
- In de oven om brood te bakken
- Op de BBQ (https://www.bbq-nl.com/chili-con-carne/ aanrader!)
- Los op een grote tegel met wat briketten erop / onder

Eigenlijk precies zoals Albert al beschreef :-)
Gelogd

Mike

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 112
  • Merk Vouwwagen: trigano chantilly model 1996
  • Newbie Klapper
Re: dutch oven?
« Reactie #3 Gepost op: november 04, 2022, 08:53:48 am »

thnx voor de uitleg ik begreep idd dat je dit er allemaal maa kan. maar ik begreep dat je ze ook zonder pootjes kan kopen haha.
maar ik begrijpo dat een driepoot statief dus ook wel noodzakelijk is? ik zelf dacht een rooster boven me kleine olievat teleggen en daar de pan dan op met het vuur in het tonnetje/vaatje ik zal een een foto maken van het tonnetje en hier plaatsen voor het beeld en idee. en ja ik begreep dat het heerlijke gerecht kan maken. na beetje verder lezen gisteravond is het gewoon een gietijzeren pan deze heb ik thuis welke ik gebruik voor stoofpotjes. op zowel gas als op een petroliumstel. soep enzo maak ik er ook in low and slow. dus ik dacht mischien eerst eens proberen met die pan of het lukt haha. ben nu ook wel benieuwd wat jullie er in maken buiten brood om. en die con carne ziet er idd heerlijk uit.

ik zelf ben Banketbakker met koks papieren en werk in een lunchroom als bakker. dus met het temperaturen moet goed komen  WW
Gelogd
Newbie Klapper.
trigano chantilly model 1996. 1999 gekochr.
met de vrouw en de kindjes!

CJ-Albert

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 141
  • Merk Vouwwagen: Gordigear Taiga
Re: dutch oven?
« Reactie #4 Gepost op: november 04, 2022, 07:59:57 pm »

Koken/ bakken op vuur vraagt wat meer improvisatie m.b.t. temperatuur regeling als met gas of een petroleum stel. Laatst genoemde zijn veel constanter met warme. 
Vandaar onze keuze voor een mogelijkheid om de hoogte te verstellen, vuur heeft nu eenmaal niet een knopje om iets hoger of lager te draaien  ::)

Op de foto m'n eigens gemaakte de driepoot en zwenk-standaard. De driepoot is voorzien van een ketting met haken (niet op de foto) als hoogte verstelling, de zwenk-standaard kan ook in hoogte versteld worden op de grondpen.

Natuurlijk kan -dit zoals je zelf al zegt- in iedere gietijzeren pan. Mocht je willen bakken, en daarvoor met je onder-en-boven warmte willen spelen, is die deksel met rand en de pootjes een fijne toevoeging.
Juist die twee dingen maken het verschil....

Ik ben wel benieuwd naar jouw kook ton toestel creatie.  :J

« Laatst bewerkt op: november 05, 2022, 03:44:25 pm door CJ-Albert »
Gelogd

Mike

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 112
  • Merk Vouwwagen: trigano chantilly model 1996
  • Newbie Klapper
Re: dutch oven?
« Reactie #5 Gepost op: november 07, 2022, 10:31:25 am »

Hier de fotos van de ton/vat.
Hier kan je makkelijk vuur in stoken savonds ook een gezellig kampvuurtje en met de deksel is het zo afgestikt. Hier wilde ik dan een rooster op maken om evt een pan op te zetten en evt direct vlees te garen. En ik wilde iets verzinnen om er dan iets in te laten zaken maar dan is zo ewn driepoot ook wel een vet idee voor erboven. Ik zou er teven ook in kunnen roken in deze ton. Heerlijk met houtsnippers.
Gelogd
Newbie Klapper.
trigano chantilly model 1996. 1999 gekochr.
met de vrouw en de kindjes!

sannie75

  • klappers
  • Klap gek
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.545
  • Aart Kok Livingstone game drive 2016
Re: dutch oven?
« Reactie #6 Gepost op: december 05, 2022, 04:49:25 pm »

Ik heb mijn Dutch oven weleens meegenomen op klapweekeinde,  2 bbq schalen op elkaar(een ondersteboven en de ander gewoon) briketten erin en daar de Dutch oven opgezet met nog wat briketten op het deksel. 1x lasagne gemaakt en 1x pulled chicken. Ik had het geheel toen overigens op de betonnen picknicktafel (aka pingpongtafel) gezet en dat ging prima. Verder gebruiken we hem voornamelijk thuis, tis nogal een extra gewicht om mee te nemen  ::)
Gelogd
Every day is a gift, not a given right....

rotzen

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 15
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odysee GL 2.1
Re: dutch oven?
« Reactie #7 Gepost op: december 07, 2022, 11:32:03 am »

mensen hier die ervaring hebben met een dutch oven?
ik zou er graag 1 willen om op open vuur (in een speciale ton) het dan te gebruiken om heerlijke gerechten te maken.
[...]
ik zie graag jullie breinspinsels tegemoet

Ik kende alleen de andere definitie van 'dutch oven' en keek dan ook een beetje raar op van je vraag/idee   :H

Citaat
Dutch Oven
De deplorabele toestand van het bed nadat ‘iemand’ daar een harde en onwelriekende wind heeft gelaten en daarna ter ontluchting met de dekens wappert.
https://www.ensie.nl/betekenis/dutch-oven

Gelogd

getiem

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 386
  • Merk Vouwwagen: Milvus Milvus
Re: dutch oven?
« Reactie #8 Gepost op: december 26, 2022, 02:21:57 pm »

Ik kende alleen de andere definitie van 'dutch oven' en keek dan ook een beetje raar op van je vraag/idee   :H
https://www.ensie.nl/betekenis/dutch-oven
Open vuur en jouw definitie :)118]:)2957]:)23]
Gelogd
Kamperen met de wouw-factor
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal