Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Panama-up 2013: Nieuwe Disselkeuken  (gelezen 2377 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yellowpanama

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up
Panama-up 2013: Nieuwe Disselkeuken
« Gepost op: februari 22, 2023, 02:49:57 pm »

Hallo allemaal,
Aangezien dit forum voor mij een hele goede hulp is geweest bij het bouwen van mijn dieselkeuken post ik hier een topic om ook anderen te helpen en inspireren.
Twee jaar geleden een Panama Up uit 2013 gekocht. Aangezien dit een model zonder achterkeuken is, gingen wij op zoek naar een geschikt keuken meubel. Onze vorige vouwwagen had een losse keuken met gasfornuis en bergruimte, die we in de bak los vervoerden. Stond binnen no-time en je hoefde niet met losse spullen te slepen zoals bij een opvouwbaar meubel. We kozen eerst voor zo'n opvouwbaar meubel, maar ergerden onszelf toch aan de hoeveelheid handelingen nodig om de boel op en af te bouwen, we kochten de panama nou juist met t idee om weer snel op pad te kunnen.

Kortom, ik wilde graag een vaste keuken realiseren. De Raclet Panama Up heeft van zichzelf bijzonder weinig kogeldruk, de dissel gaat van zichzelf super eenvoudig omhoog. (bij de GL versie staat de as verder naar achteren om dit te voorkomen) Daarom was het realiseren van een disselkeuken de optie die ons het beste leek. Geïnspireerd door de mooie keukens op dit forum (bv die van Hemertje https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=20605.0) aan het schetsen en bedenken. Kooktoestel of inbouw, wel water of geen water, gasfles, verlichting, vervoer, materiaal etc.

We kwamen snel uit op een flight case oplossing, omdat we dit materiaal eenvoudig is te verwerken en het gewicht binnen de perken blijft (totaal oplossing weegt leeg zo'n 30 kilo).

Het ontwerp gemaakt van foamboard, verschillende opstellingen mbt deurtjes, bladverdeling en deksel. Gelukkig dat we hier al een aantal ontwerpwijzigingen konden toepassen, dat had tijdens de realisatie een hoop gedoe opgeleverd.

In een zoektocht naar materialen kwam ik langs een set verstelbare RVS podiumpoten, om de boel mobiel te maken heb ik daar dubbele wielen onder gezet, hierdoor rijdt t geheel redelijk soepel over de camping (gras en oneffen ondergrond geen probleem)

De boel ziet vast op de dissel door middel van een metalen constructie op de dissel waar de keuken met vier klemmen aan vast zit. De Betonplex plaat op de dissel maakt t mogelijk om met 1 persoon de keuken erop en eraf te rijden. Ook op de dissel is de keuken bruikbaar, voor bijvoorbeeld een enkele overnachting.

In de keuken zelf zitten twee grote keukenkasten en een ruimte waar schoon- en vuilwater (5L), de gasfles (5kg) en de batterij (12v) voor verlichting en kraan zitten opgeborgen.

Het werkblad heeft een 4-pits gasstel, een afvoer met electrische kraan, verlichting en afleg planken. 

Van Bisonyl hebben we een afdekhoes gemaakt, zodat de boel ook droog en beschermd vervoerd kan worden. 
Totale kogeldruk van de beladen vouwwagen is nu rond de 50/55 kilo, dus dat geeft nog mee dan genoeg ruimte om te schuiven met belading en een optimale verdeling te krijgen.

Ik was in eerste instantie huiverig voor de beperking van de draaicirkel, maar enkele proeven met kartonnen mock-ups maakte duidelijk dat er meer dan voldoende ruimte is bij de kleinste draaicirkel.

(er gaat iets mis bij t uploaden van de fotos)
 
 
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2023, 03:05:06 pm door Yellowpanama »
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Panama-up 2013: Nieuwe Disselkeuken
« Reactie #1 Gepost op: februari 22, 2023, 03:55:58 pm »

Ziet er praktisch uit. Persoonlijk, maar dat is echt persoonlijk en zeker voor iedereen anders, zou ik liever niet de waterbak en kraantje hebben de gaspitten wat verder uit elkaar naast elkaar zodat ook grotere kommen er makkelijk naast elkaar op kunnen. Voor jullie is dat duidelijk anders en dus moet je het ook doen zoals het voor jullie voorkeur is. Ik vindt vooral de ruimte eronder heel praktisch en net gedaan, evenals hoe het op dissel staat en kan afgenomen worden.


Mocht ik ooit in de verre toekomst van wagen veranderen naar een Panama-Up, ga ik hier zeker nog een keertje naar kijken.



Die 50-55 kg kogeldruk is dat met de ingeladen keuken?
Gelogd

Yellowpanama

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up
Re: Panama-up 2013: Nieuwe Disselkeuken
« Reactie #2 Gepost op: februari 22, 2023, 04:27:49 pm »

ja klopt, een pitje minder was geen probleem geweest. Dit gasplaatje komt nieuw van marktplaats voor een fractie van de kosten van de meer praktische 2/3 pitters. We hebben ook gekeken naar spoelbak/comfort combinaties maar dan gaan de prijzen rap boven de 200,-

De overweging voor t kleine spoelbakje is dat t niet voor afwas of afvoer is, maar voor een incidenteel vullen van een koffiepot of pannetje.

Kogeldruk is inderdaad voor een beladen keuken met vouwwagen. Als de vouwwagen leeg is loopt deze iets op, maar dat kan eenvoudig worden beïnvloed met het op de as leggen van alle vouwwagen gerelateerde materialen.
Gelogd

Rijksen

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 559
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive
Re: Panama-up 2013: Nieuwe Disselkeuken
« Reactie #3 Gepost op: februari 22, 2023, 04:38:58 pm »

Zo dat ziet er mooi uit. Gave keuken zo met mooie stoere uitstraling.

Ziet er veel rubuster uit dan de meeste standaard keukens. Zeker bij keukens die van de dissel af moeten vind ik de constructie vaak veel te iel.
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Panama-up 2013: Nieuwe Disselkeuken
« Reactie #4 Gepost op: februari 22, 2023, 05:49:35 pm »

Ziet er zeker netjes uit.
Heb je ook foto’s van de constructie op de dissel? Wij hebben ook een keuken op de dissel staan, maar ben niet voor de volle 100% gelukkig met onze constructie.
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Panama-up 2013: Nieuwe Disselkeuken
« Reactie #5 Gepost op: februari 22, 2023, 08:59:09 pm »

Mooi werk :J deze verdient een eigen plekje in projecten van Raclet :J
Gelogd

Yellowpanama

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up
Re: Panama-up 2013: Nieuwe Disselkeuken
« Reactie #6 Gepost op: februari 22, 2023, 10:37:31 pm »

Ik heb even geen goede foto bij de hand, maar op deze foto zie je t frame op de keuken liggen. Dit frame bevat de haken en lippen om de keuken op zn plek te houden en is dmv de originele disselbak gaten in t frame bevestigd. In t frame ligt dan een 18mm betonplex plaat waar de keuken dan volledig op rust.
Gelogd

steve.v

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 30
  • Merk Vouwwagen: RACLET VillaNova
Re: Panama-up 2013: Nieuwe Disselkeuken
« Reactie #7 Gepost op: februari 23, 2023, 12:22:10 pm »

Wat een gaaf project.
Knap werk  WW
Gelogd

Jimmymichiels

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 506
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panema up 2022
Re: Panama-up 2013: Nieuwe Disselkeuken
« Reactie #8 Gepost op: februari 23, 2023, 08:07:47 pm »

Sjiek gedaan!
Komt er nog een hoes over?
Want flighcasemateriaal is helaas niet waterdicht
Gelogd

Yellowpanama

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up
Re: Panama-up 2013: Nieuwe Disselkeuken
« Reactie #9 Gepost op: februari 23, 2023, 08:35:42 pm »

Ja, hoes gemaakt! Ook strikt alle kanten in de bitumen
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal