Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: Wielmaat en ET-waarde Roadmaster Family 1999 met Alko-as.  (gelezen 3015 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 484
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Wielmaat en ET-waarde Roadmaster Family 1999 met Alko-as.
« Reactie #15 Gepost op: maart 02, 2023, 07:06:48 pm »

Uit 1999 en onder een vouwwagen zou ik gokken op steek 4*100, dat is de meest gangbare steekmaat voor aanhangers
Gelogd

SaabLiefhebber

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 40
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster Family S, Bouwjaar 1999
  • Waar een wil is, is vaak een weg te maken.
Re: Wielmaat en ET-waarde Roadmaster Family 1999 met Alko-as.
« Reactie #16 Gepost op: september 14, 2023, 04:35:43 pm »

En weer een avontuur beleefd! En lessen geleerd!

Op de heenweg WEER een klapband gehad, +/- 150 km voor aankomst op de bestemming. En uiteraard op een slechte plek, net na een bocht en op een smal gedeelte. Alsof de duvel ermee speelt.

Keuken er snel af gehaald, zodat het geheel lichter werd. Dit keer lukte het wel met de uitval-poten etc.
Gelukkig had ik dit jaar een goede compressor mee.
Helaas was de oude pot-krik niet goed meer. Die is later dan ook gearchiveerd en vervangen door een knappe schaar-krik.

Een vorige eigenaar heeft kennelijk de banden vervangen voor (in feite) autobanden met een load-index van 79.
Ook al kunnen die 437kg hebben, is dat kennelijk voor een vouwwagen dus niet zo geschikt.
Zie ook: https://www.autobandencheck.nl/load-index-tabel

Dus in Frankrijk gezocht naar een banden-leverancier die wel geschikte banden kon leveren. Dat is de
"GN GTR 155R13C 91 N Kargomax C ST-6000" geworden.
Met de specs: 65psi/450kpa load 615 KG - 4,5 bar druk dus.
Echte trailer-banden, waarmee onder volle belasting zelfs 140 km/u mogelijk zou zijn. (170 zelfs, met iets minder belasting )
De terugreis is dan ook vlekkeloos verlopen, zelfs met Franse snelheden.

Aan een zijde ging die er redelijk makkelijk onder - we stonden wat schuin, met het geheel opgebouwd had ik de ruimte om het te monteren.
De andere zijde stond minder hoog en voor vertrek heb ik de boel (met een schaarkrik) hoog genoeg omhoog kunnen krikken. Alleen: niet zonder de band leeg te laten lopen! (alweer)
Een vraag die je zou kunnen stellen is: hoe kan er verschil in breedte zijn tussen de ene en de andere wielbak? Het is in ieder geval iets wat om een aanpassing vraagt, om in de toekomst niet in de problemen te komen met een wiel-wissel.
Dat was de eerste les.

De tweede les:
"Pneu deformé"
Met de Renault Trafic hadden we iets last van trillen, wat erger werd onderweg terug. Vlakbij Dijon NET OP TIJD een garage kunnen vinden die ons nog kon en wilde helpen. Velen zijn gewoon dicht op zaterdagmiddag, dus als je in de problemen komt, heb je met een beetje pech dus echt een probleem.
De jonge man bleek erg aardig en behulpzaam. Proefrijden, testen op de trilbank en de bus op de brug.
Het bleek dat er een stevige bult aan de binnenzijde van de band rechtsachter zat. Een potentiële klapband dus.
Hij een bevriend bedrijf gebeld die een band voor ons had en voor ons uitgereden naar die garage toe. Echt super!
En nog geen geld wilde accepteren ook, voor al zijn tijd/moeite!
Met een nieuwe (geschikte) band onder de bus, konden wij weer verder. Uiteindelijk wel 2 uur aan tijd verloren.
Dus: hou rekening met sluitingstijden, als je s'morgens een indicatie van een probleem krijgt.

De derde les:
Een shelter-tent is echt een heel goed idee!
Op de dag voor vertrek in alle rust de vouwwagen ingepakt en voor vertrek gereed gemaakt.
De laatste nacht in zo'n shelter-tent geslapen. Dat werkt prima! De Quechua met frame aan de binnenzijde van 3,3x3,3m kon ik niet meer op de Decathlon website vinden. Helaas. Want die was echt heel snel op te zetten.
Deze is ook werkbaar, maar minder snel, vermoed ik. https://www.decathlon.nl/p/shelter-voor-kamperen-base-arpenaz-ultrafresh-10-personen/_/R-p-340325?mc=8755624
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.011
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Wielmaat en ET-waarde Roadmaster Family 1999 met Alko-as.
« Reactie #17 Gepost op: september 14, 2023, 11:43:27 pm »

Die 4,5 bar die op de band staat is de toegestane maximale druk. Dat is dus niet de druk waar je die band onder de vouwwagen op moet zetten! Dat is vragen om problemen. De vraag is zelfs of de velgen dat wel trekken. Hou gewoon de waarde aan die de vouwwagenfabrikant adviseert en desnoods een paar tienden erboven. Zal vermoedelijk ergens rond de 2,5 bar liggen.

Een loadindex van 79 is voor een vouwwagen normaalgesproken zeker wel voldoende. Je komt dan op een kleine 900 kg voor de as bij een snelheid van 190 km/h (uitgaande van 155 R13 T banden); loadindex en speedindex zijn aan elkaar gekoppeld. Banden in dezelfde maat met een hogere loadindex koppelen dat nagenoeg altijd aan een lagere toegestane topsnelheid. In geval van trailerbanden (N index) is dat dus 140 km/h. Dus zowel de speed- als de loadindex zijn overkill, het is alleen een tegencommunicerend vat waar de overkill ligt. Een goede 155 80 79T klapt echt niet eerder dan een 155 80 91N. En goede banden hebben in praktijk nog een enorme overmaat boven die toegestane grenzen, die klappen echt niet bij 100 kg of 10 km/h te veel. Testprocedures gaan ook veel, veel verder dan die grenzen:

https://www.youtube.com/watch?v=nmo_dkNZIHM
https://www.youtube.com/watch?v=Evkk1WwnpXg

Ik ben heel benieuwd naar het merk, type en ouderdom van de geklapte band. Ik heb een sterk voorgevoel dat daar namelijk de echte oorzaak van de klapband te vinden is... En dan nog is er altijd de mogelijkheid om een karkasschade te rijden op bijvoorbeeld een gat in de weg. In Engeland nog een medekampeerder gewaarschuwd die peperdure 20 inch A-merkbanden op zijn Landrover had liggen met een dik ei op de wang rechtsachter. Gewoon ergens een stoprand meegepakt.
Gelogd
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal