Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: een andere auto  (gelezen 1451 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

fam smits 2

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 77
  • Merk Vouwwagen: holtkamper spacer
een andere auto
« Gepost op: maart 19, 2023, 10:23:31 am »

We zijn gisteren op pad geweest voor andere auto.
nu in bezit van nissan pulsar 1.2 uit 2016.
Op zoek naar auto vergelijkbaar in afmeting bj vanaf 2019
gisteren proef gereden in peugot 2008 1.2 110pk en citroenaircross c3 1.2 110pk citroen beviel prima
lekker hoge zit genoeg luxe aan boord
Maar nu keken we gisteren naar kassa problemen met motoren van beide auto 's schrok er wel van
Is hier iemand met verstand er van .
ik zag dat probleem tot bj 2018 was maar is het nu opgelost?
welke auto anders lees heel veel problemen bij verschillende merken over motoren.
 Wie kan helpen
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 897
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: een andere auto
« Reactie #1 Gepost op: maart 19, 2023, 10:52:36 am »

De enige tip die ik als leek mee kan geven is om absoluut geen THP motor te nemen. Die zaten in sommige Citroëns, Peugeots, BMW's en MINI's.

Zelf zeer positieve ervaringen met een Mazda 3 SkyActiv X (Camp-let 500kg en Kip 1300kg) en een Hyundai Ioniq hybrid GDI (Camp-let 500kg). Nu een Opel Astra met 1.4 Turbo 150pk maar daar heb ik nog geen vouwwagen of caravan mee getrokken.
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.355
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: een andere auto
« Reactie #2 Gepost op: maart 19, 2023, 12:48:16 pm »

Ik heb zowel ervaring met de THP (2 gehad, 1x in een C5 en 1x in een 3008), die zou ik echt laten staan. Bij aanschaf van de Peugeot 3008 dacht ik ook dat de ellende van de THP in de C5 (aangeschaft in 2011) wel achter de rug zou zijn; helaas niet dus. En waar ik bij de C5 nog 3 keer op een serieuze coulance kon rekenen, was daar bij de P3008 geen sprake van.


Daarnaast hier in huis een DS3 met een 1.2 Puretech nieuw aangeschaft in 2013. De motor is onder 100% coulance vervangen in 2017 bij een km-stand van ca. 28K (ivm speling op de krukas). Nu 6 jaar ca. 40k verder is de DS3 10 jaar oud en heeft hij een km-stand van 65K. We hebben nog geen problemen gehad maar ben er nog niet gerust op. We gaan hem of inruilen of de riem preventief laten vervangen (motor is nu 6 jaar oud).

Wij hebben alle auto's steeds nieuw aangeschaft, dan heb je veel meer kans op een coulance-regeling. Als je hem gebruikt koopt wordt het vaak een lastig verhaal, onder het motto 'je had het kunnen weten'. Daarnaast lijkt het zo dat nu "Stellantis' eigenaar is van de PSA groep, het heel wat lastiger is om beroep te doen op een coulance-regeling.

Het motortje loopt prima en is zuinig. Als je er eentje aanschaft moet je in ieder geval wat geld achter de hand houden om de riem (tijdig te vervangen). Als je safe wilt gaan kun je beter bij de japanners of Koreanen shoppen. De motor van de VAG groep hebben helaas ook redelijk wat issues.
« Laatst bewerkt op: maart 19, 2023, 01:03:50 pm door C5CCV »
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Re: een andere auto
« Reactie #3 Gepost op: maart 19, 2023, 10:07:28 pm »

De 3 cilinder turbo-motoren in het algemeen en sommige merken in het bijzonder (o.a. Toyota, Citroën en Peugeot) staan slecht/ minder goed bekend. Van sommige merken zijn er ook problemen bekend van de 4 cilinder versies. O.a. Ford 1.5 ecoboost en enkele types VAG Tfsi blokken.
Goed je huiswerk doen en ik zelf blijf ver weg van deze motorblokken. Verder is het bij 2e hands altijd een gok. Je koopt iets waarvan je meestal niet weet wat de vorige eigenaar ermee heeft gedaan.
Gelogd

sevenup

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 190
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: een andere auto
« Reactie #4 Gepost op: maart 20, 2023, 07:06:44 pm »

Volgens mij zijn op dit moment de tce motoren (renault) best ok. Zit ook in dacia en volgens mij ook nissan?

Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: een andere auto
« Reactie #5 Gepost op: maart 20, 2023, 09:11:58 pm »

De 3 cilinder turbo-motoren in het algemeen en sommige merken in het bijzonder (o.a. Toyota, Citroën en Peugeot) staan slecht/ minder goed bekend. Van sommige merken zijn er ook problemen bekend van de 4 cilinder versies. O.a. Ford 1.5 ecoboost en enkele types VAG Tfsi blokken.
Goed je huiswerk doen en ik zelf blijf ver weg van deze motorblokken. Verder is het bij 2e hands altijd een gok. Je koopt iets waarvan je meestal niet weet wat de vorige eigenaar ermee heeft gedaan.
Toyota en 3-cilinder turbo benzine motoren? Toyota heeft met name ingezet op hybride en lijkt turbo technologie te mijden (voor de Europese markt)...
Ik ken een 1.2T 4 cilinder (een jaar of 8 geleden geïntroduceerd) en een heel recent 3 cilinder 1,6l power beest (300pk!, zie https://youtube.com/watch?v=Jo3vyrMayZM&si=EnSIkaIECMiOmarE). De laatste is zo nieuw dat ik daar nog geen problemen van gevonden heb...
De 1 liter 3 cilinder motor (in de Aygo en Yaris) heeft geen turbo.

Welk blok bedoel je?

Problemen met VAG en nu ook PSA zijn helaas (over)bekend. Zoals je aangeeft kan met goed online zoeken (vanaf wel productiedatum is welk probleem aanwezig of juist weg) de kans op problemen wel iets verkleinen.
Wel super hoe laag verbruik en hoog vermogen in dit soort motoren samen komen!
« Laatst bewerkt op: maart 20, 2023, 09:14:25 pm door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Re: een andere auto
« Reactie #6 Gepost op: maart 20, 2023, 09:48:07 pm »

Ik meende mij te herinneren dat die 1 liter 3 cilinder ook al turbo blokjes zijn. Maar ze zijn hetzelfde als de PSA blokken. Welke veel problemen kennen als ze niet behoorlijk warm zijn gedraaid voordat ze zwaar belast worden. En die kleine auto’s worden vaak als een kart gereden.
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: een andere auto
« Reactie #7 Gepost op: maart 20, 2023, 10:43:20 pm »

Vanaf 2014 is de 108/C1 met de PSA 1.2T motor te leveren, de Aygo niet. Mogelijk of zelfs waarschijnlijk gaat het hier om hetzelfde blok als TS noemde.
Voor zover ik weet is de 1 liter zonder turbo hetzelfde  in de 107, C1 en Aygo en heeft kent deze motor geen 'kassa waardige' grote problemen.
(De allereerste serie (2005) had wel problemen met een te zwakke koppeling en lekkage via (deur) rubbers. De 68pk motor maakt (bij mij) geen enkele indruk als het om prestaties gaat, de lage prijs was hier denk ik heel belangrijk voor de motor keuze.)
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal