Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3   Omlaag

Auteur Topic: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd  (gelezen 2999 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ernst

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 58
  • Merk Vouwwagen: Campooz lazy Jack 2024
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #30 Gepost op: februari 14, 2024, 03:14:20 pm »

Wij tanken E10, want het prijsverschil met E5 is fors. ca. 22 cent per liter. Onze auto's kunnen E10 hebben. Maar de garage gooit wel ieder jaar een reinigingsmiddel door de benzine vanwege de vervuiling van het systeem. Het verschil vind ik enorm. Ik kom vaak in Hongarije en daar is het prijsverschil tussen beide 8 cent per liter. Dus weer allemaal extra toeslagen om je van de E5 af te krijgen. En dat is erg duur voor mensen met oude auto's die niet op E10 kunnen/mogen.

eigenlijk zeg je daar al dat e10 je motor ver****. ik tank E5 altijd. Mijn auto rijdt beter en is zuiniger dan met e10 (en ik heb dat in de afgelopen 2 jaar bijgehouden) de kosten zijn niet noemenswaardig op de lange termijn. zeker als je weet dat e10 je motor kapot maakt
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.378
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #31 Gepost op: februari 14, 2024, 03:23:05 pm »

In het instructieboekje van mijn wagen staat dat de motor enkel geschikt is voor E10, niet voor E5. Dus dat dit de motor kapot maakt, lijkt me zeker niet te kunnen veralgemenen.

Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #32 Gepost op: februari 14, 2024, 03:27:11 pm »

eigenlijk zeg je daar al dat e10 je motor ver****. ik tank E5 altijd. Mijn auto rijdt beter en is zuiniger dan met e10 (en ik heb dat in de afgelopen 2 jaar bijgehouden) de kosten zijn niet noemenswaardig op de lange termijn. zeker als je weet dat e10 je motor kapot maakt
Dat is nog niet zo heel erg duidelijk allemaal. In Hongarije tank ik wel de E5. Ook voor de bosmaaier en mijn motor omdat het langer goed blijft.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Ernst

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 58
  • Merk Vouwwagen: Campooz lazy Jack 2024
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #33 Gepost op: februari 14, 2024, 03:30:10 pm »

In het instructieboekje van mijn wagen staat dat de motor enkel geschikt is voor E10, niet voor E5. Dus dat dit de motor kapot maakt, lijkt me zeker niet te kunnen veralgemenen.
en welke auto is dat.

e10 heeft alcohol er door heen gemixed, tot 10%. Dat droogt uit, verbrand minder goed, laat aanslag achter in je motor. hierdoor gaan bewegende delen eerder kapot.
e5 is minder dan 5%. je auto kan e10 oftewel hij kan benzine hebben die tot 10% alcohol gemixed heeft. m.a.w. e5 kan die ook hebben. Dat hoeft niet in de boekjes te staan.

ik kan mij geen auto voorstellen die wel e10 mag, en geen e5.
voorzover ik kan nagaan is een auto altijd e5 geschikt en soms e10.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #34 Gepost op: februari 14, 2024, 03:31:28 pm »

In het instructieboekje van mijn wagen staat dat de motor enkel geschikt is voor E10, niet voor E5. Dus dat dit de motor kapot maakt, lijkt me zeker niet te kunnen veralgemenen.
Dat zal te maken hebben met de afstellingen die geschikt zijn voor E10. Lijkt me ook logisch dat fabrikanten er rekening mee houden. Vooral rubberdelen in oudere auto's kunnen sneller slijten/stuk gaan. Voor nieuwe auto's mag je verwachten dat deze delen geschikt zijn. Dit soort dingen had ik jaren geleden al met mijn klassieke 2 takt motor waarvoor de synthetische olie ook niet geschikt was. Vanwege juist het aantasten van keerringen en rubber delen. Het is wel bekend dat alcohol vocht aantrekt en de benzine dus niet te lang moet stil staan.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #35 Gepost op: februari 14, 2024, 03:34:08 pm »

en welke auto is dat.

e10 heeft alcohol er door heen gemixed, tot 10%. Dat droogt uit, verbrand minder goed, laat aanslag achter in je motor. hierdoor gaan bewegende delen eerder kapot.
e5 is minder dan 5%. je auto kan e10 oftewel hij kan benzine hebben die tot 10% alcohol gemixed heeft. m.a.w. e5 kan die ook hebben. Dat hoeft niet in de boekjes te staan.

ik kan mij geen auto voorstellen die wel e10 mag, en geen e5.
voorzover ik kan nagaan is een auto altijd e5 geschikt en soms e10.
Onze beide auto's zijn E10 geschikt. Spark van 2011 op Bifuel en C4 van 2016. Het is de C4 waar de dealer 1x per jaar spul door de benzine gooit voor reiniging. Zelfs mijn motor van 2009 is geschikt, maar die heeft geen injectie.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Nootje

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 54
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango XL + L&L
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #36 Gepost op: februari 14, 2024, 05:47:05 pm »

Vorig jaar in de mei- en zomervakantie zijn wij op pad geweest met een Mitsubishi Eclips Cross PHEV. Een hele prettige reisauto echter zie ik een PHEV niet echt van toegevoegde waarde voor een vakantie. De actieradius is zo beperkt dat je hem eigenlijk als gewone hybride gebruikt. Daarbij was de kilometerprijs op elektriciteit hoger dan deze op benzine. Ook het opladen op de camping was in de zomervakantie een probleem, geen enkele mogelijkheid op de camping of in het dorp. Dichts bij zijnde laadpaal was 30km.
Inmiddels de Mitsubishi ingeruild voor een Kia Sportage HEV. 
 
Gelogd

f2ride2001

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 68
  • Merk Vouwwagen: Alpenkreuzer Prestige 1991
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #37 Gepost op: februari 18, 2024, 09:01:04 am »

Sinds maart 2023 een Ford Kuga PHEV (denk redelijk vergelijkbaar met de Lynk & Co 01) en daarmee met vouwwagen (Holtkamper Kyte) naar Bretagne geweest. Volle accu begonnen, auto rijdt standaard dan wel degelijk geheel elektrisch. Maar eigenlijk direct overgeschakeld op benzine. Tijdens de rit gedraagt de Kuga zich als een hybride en laadt en gebruikt de opgewekte stroom tijdens de rit. Heen en terugrit gemiddeld verbruik is een ruime 1 op 14. Met een tankinhoud van 42 liter is het bereik dan ongeveer 600 km met nog wat km in de accu. Verbruik tijdens de vakantie (zonder vouwwagen maar wel alles op benzine) bijna 1 op 20. Auto heeft 225 pk gecombineerd vermogen (benzine en elektrisch), mag 1500 kg trekken en heeft geen enkele moeite met de Kyte. Vergeleken met mijn vorige auto, een Ford Mondeo Ecoboost 1.6 met 160 pk is het verbruik behoorlijk minder. De Mondeo haalde op de heen- en terugreis 1 op 11 en gedurende de vakantie iets van 1 op 13. Op de terugreis accu leeggereden en gemiddeld verbruik over de gehele vakantie  (2000 km heen en terug, 1000 km ter plaatse) is bijna 1 op 16.
Eén van de redenen om een PHEV aan te schaffen was voor mij de mogelijkheid om op benzine terug te vallen bij lange ritten. Hoewel het mogelijk is om volledig elektrisch op vakantie te gaan is het voor mijn gevoel teveel gedoe om elke 300 km of vaker minimaal een half uur aan de lader te staan. De rit is voor mij een deel van de vakantie maar ik schiet wel graag op. En benzine tanken kost uiteindelijk maximaal 15 minuten en dat hoef ik tijdens de heen en terugreis maar 1 keer te doen. Daarnaast is de automaat (een CVT in dit geval) erg comfortabel.
Aanpassing van belasting tarief was mij bekend, zal nog wel even slikken zijn vanaf komend jaar. Maar ik kan thuis laden en in de zomer is dat van de zonnepanelen en dus gratis. Voor wie het interesseert, elektrisch bereik is opgegeven 56 km (nieuwe versie komt verder). Zelf heb ik in de zomer 64 km gehaald, grotendeels op snelweg dus meer verbruik. In de winter mag je af en toe blij zijn met 40-45 km. Woon werk verkeer kan ik geheel elektrisch doen met een retour afstand van 36 km.

Wat me dan enorm opvalt is dat je met zo'n mooie moderne hybride auto zo'n verbruik haalt.
Ik rijd zelf een 2.0 benzine Avensis (inmiddels reeds 15 jaar oud). Wij reden vorig jaar, op en neer naar Duitsland ook 1:14 met onze vouwwagen .
Ik had echt verwacht dat je echt veel zuiniger zou rijden met een moderne auto.
Eigenlijk een goed argument om mijn huidige auto nog lekker nog 10 jaar te rijden  :J

PS n.a.v. andere posts, voordeel van mijn huidige auto is ook dat ik al het onderhoud zelf kan doen. Ik ben in het bezit van de merk specifieke onderhoudssoftware. Elk jaar loop ik hem van voor naar achter na. Dan een APKtje bij de dealer en we rijden weer een jaar. Scheelt echt enorm in de kosten als je alleen de onderdelen hoeft te betalen. En die koop ik goedkoper in Duitsland.  NAdeel is dan wel dat juist deze motor niet E10 geschikt is (als een van de weinigen) maar we rijden niet veel kilometers (8000 km per jaar, en 20.000 met de motor. Ik werk in Rotterdam  :X )
En hij rijdt zo ontzettend fijn  WW
« Laatst bewerkt op: februari 18, 2024, 09:09:00 am door f2ride2001 »
Gelogd
AlpenKreuzer Prestige 1991

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #38 Gepost op: februari 18, 2024, 10:44:39 am »

Wat me dan enorm opvalt is dat je met zo'n mooie moderne hybride auto zo'n verbruik haalt.
Ik rijd zelf een 2.0 benzine Avensis (inmiddels reeds 15 jaar oud). Wij reden vorig jaar, op en neer naar Duitsland ook 1:14 met onze vouwwagen .
Ik had echt verwacht dat je echt veel zuiniger zou rijden met een moderne auto.
Eigenlijk een goed argument om mijn huidige auto nog lekker nog 10 jaar te rijden  :J

PS n.a.v. andere posts, voordeel van mijn huidige auto is ook dat ik al het onderhoud zelf kan doen. Ik ben in het bezit van de merk specifieke onderhoudssoftware. Elk jaar loop ik hem van voor naar achter na. Dan een APKtje bij de dealer en we rijden weer een jaar. Scheelt echt enorm in de kosten als je alleen de onderdelen hoeft te betalen. En die koop ik goedkoper in Duitsland.  NAdeel is dan wel dat juist deze motor niet E10 geschikt is (als een van de weinigen) maar we rijden niet veel kilometers (8000 km per jaar, en 20.000 met de motor. Ik werk in Rotterdam  :X )
En hij rijdt zo ontzettend fijn  WW
Ik vind het verbruik van een hybride ook niet echt geweldig. Onze 8 jaar oude benzine haalt dit ook met volbeladen aanhanger met huif. Dus veel meer windvang dan een vouwwagen. Dus investeren in een EV of hybride kan nog wel even wachten.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Kevin2

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 96
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2.2
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #39 Gepost op: februari 18, 2024, 12:59:18 pm »

Hybride heeft weinig nut op de lange afstanden. Daar gebruik en genereer je weinig stroom. In de stad heeft het wel nut, maar dan werkt de oplooprem je tegen. Die zet een deel van de energie alsnog om in warmte.

Ik heb een PHEV en het scheelt voor mijn woon-werk verkeer enorm. Tijdens de vakantie is het niet meer of minder dan een comfortabele benzine-auto.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.378
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #40 Gepost op: februari 18, 2024, 01:57:30 pm »

Benzine verbruikt ook meer dan diesel. En veel hangt af van soort parkoer dat jet doet. Vele hellingen op de rit zal een totaal andere uitslag geven dan een vlakke rit. Daarom dat het ook moeilijk is dat verbruik zonder veel extra data deftig te kunnen vergelijken.


Maar PHEV heeft vooral veel zin als je veel korte ritten doet. Bijvoorbeeld je woonwerk verkeer kan je dan elektrisch afleggen. Moet je verder of met de vouwwagen kan dat met benzine.


Echter denk niet at het nog erg lang duurt tot dat de rijbereik van een EV deze van een PHEV zal evenaren. De PHEV heeft dikwijls een kleine tank waardoor het bereik op benzine ook erg beperkt wordt.
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 808
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #41 Gepost op: februari 18, 2024, 10:53:02 pm »

Een PHEV is voor woon-werk mega interessant. Thuis lekker laden en dan 90% elektrisch rijden. Lijkt me heel goed, maar vaak hebben ze een zwaardere benzinemotor (bv een Kuga of Outlander hebben een 2.0 of 2.5, tegenover de gemiddelde benzine die een 1.3 of zo heeft), waardoor er op benzine meer verbruikt wordt dan een gewone benzine. Een Outlander bv, verbruikt (familielid rijdt ermee) een pak meer dan onze benzine.

Ziehier de screenshot: na onze vakantie naar Spanje deze zomer. 3/4 van die kilometers zijn gemaakt met de vouwwagen erachter met daarop 4 surfplanken. De overige km's zonder vouwwagen met surfplanken op het dak van de auto. Er zitten ook heel wat bergkm tussen (Pyreneeën, los Picos). Valt me reuze mee. Is maar ongeveer 1 liter/100km meer dan zonder aanhanger met Belgische snelheden. (Als ik in NL rij, zelfs met de vouwwagen erachter, aan 90km/u, verbruikt hij maar 5l/100km, 1 op 20. Dat is ongezien)

O ja; de kms in Spanje zijn aan 90-100km/u, die in Frankrijk (ong 3200) aan 125-130km/u, ook met de vouwwagen erachter. Moest ik daar 110 hebben gereden, was't een liter minder.
Ik rij een 140pk benzine.

Voor de Nederlanders: dit is 1 op 12,9. Met een hoge auto.  M'n vorige was een diesel, die was nog een stuk zuiniger dan deze benzine.


Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: februari 19, 2024, 02:02:17 pm door metalpe »
Gelogd

boswachter

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 912
  • Merk Vouwwagen: Europa Camper Futura 2015
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #42 Gepost op: februari 19, 2024, 12:18:40 pm »

Mijn vw touran (1.5 benzine) verbruikt met vouwwagen 1: 17 ik snap alle hogere verbruik van hybride auto's niet zo. De touran is nou ook niet bepaald licht. Wel doe ik altijd rustig aan (geen stoplichtsprintjes of bumperkleven, 100 is max 105)
Gelogd

martjeklap

  • Goldmember 2024
  • Klapperraar
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 106
  • Merk Vouwwagen: 3DOG, Traildog
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #43 Gepost op: februari 19, 2024, 03:27:46 pm »

ik vind het ook vreemd. Bij PHEVs lijken de fabrieksopgave totaal niet te kloppen met reviews van gebruikers. En natuurlijk spelen rijstijl een rol en het zwaardere gewicht van de auto's, maar toch. De fabrieksopgaven zijn tegenwoordig ook aan regels gebonden.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.378
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #44 Gepost op: februari 19, 2024, 05:49:16 pm »

Die fabrieksopgave bij PHEV gaat er vanuit dat een bepaald aantal km elektrisch zijn gereden en een bepaald aantal km op benzine en kijken dan naar het verbruik over die afstand. Denk dat dit 100 km is. Dus als je dan 60 km elektrisch gaat rijden en 40 km op benzine gaan ze dat verbruik van die 40 km uitspreiden als het verbruik van 100 km.
Dat klopt dan wel als je dagelijks 100 km doet en telkens de wagen op laad, maar in alle andere situaties klopt dat dus niet meer.

Gelogd
Pagina's: « 1 2 3   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal