Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Jamet makkelijker kantelen van en op de kantelbeugels  (gelezen 19456 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joseppe

  • Gast
Jamet makkelijker kantelen van en op de kantelbeugels
« Gepost op: juli 29, 2009, 03:23:40 pm »

Hoi, wilde even mijn probeerseltje hier kwijt, theoretisch moet het gaan, volgende week (of de week erna)gaan we het in praktijk uitproberen.

Had elk jaar voor en na de vakantie altijd het zelfde probleem hier, hoe kantel ik op een simpele manier de jamet van de kantelbeugels omlaag, en na de vakantie weer op de kantelbeugels.

Heel wat uitgeprobeerd, toen mijn vader ik ik wat jonger waren was het geen probleem, en anders vroegen we een buurman/jongen erbij. maar dan nog is en blijft een een rotklus. Dus gingen we aan de slag met houten balken en palen,die af en toe kapotbraken of ons splinter isn de handen gaven etc. etc. elk jaar dus een drama helemaal omdat de straat hier een beetje bol loopt (klinkervisgraatmotief).

Paar weken geleden kwam ik op het idee om met een takel te werken, doordat 1 kant de beugels op de hoeken vast geschroeft zitten, zijn de andere hoeken nog vrij (die naar boven of beneden geklapt moet worden) hierdoor wil ik een stevig nylon koord/touw/staalkabeltje heen vast zetten waarvan de uiteindes aan elkaar zodat een een soort hengsel/lus krijgt over de zijkant van de vouwwagen.

Middenop zet ik de haak vast van een handtakel dat is zo'n ding dus.


deze is dan afgerold en de kant die omlaag moet klappen is naar een grondanker gericht (ik gebruik hier een stalen balk van ons hekken voor, kan ook een trekhaak zijn, stevige haring, wel een hele stevige he. etc. etc. Als ik dan de takel aantrek zal hij langzamerhand de vouwwagen omtrekken, moet alleen zorgen dat vlak voor het overhelpunt we hem iets tegenhouden zodat hij niet te hard omklapt. Hiermee staat de vouwwagen dan op zijn banden, en dit is met 2 man te doen.

Na de vakantie moet hij weer op zijn zijkant, wederom maak ik een lus op de zijkant echter wat langer en laat deze bovenover het zeil lopen, hier leg ik wel even karton of goedkope deurmat/automat tussen zodat het zeil niet beschadigt, dit vooral op de zijkanten. dan wederom de haakeraan en weer aan een grondanker en dan zal hij langzamerhand de vouwwagen omhoog op zijn zijkant trekken, de kantelbeugels zijn zo geconstrueerd dat hij niet wegglijd zijwaarts.

Hoop dat dit gaat werken want dit is echt een crime af en toe. de wagen is al praktisch leeg op de stokken en de keueken na wat ook nog op het laagste punt gepakt zit. Mischien hebben jullie nog tips die ik over het hoofd zie of hebben jullie er straks er ook iets eraan, vandaar ik het even hier neer post. als ik het ga uitvoeren dan zal ik foto's maken, tenminste als ik dat niet vergeet ::) :)
Gelogd

papajur

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Cabaon Malawi 2.0
Re:Jamet makkelijker kantelen van en op de kantelbeugels
« Reactie #1 Gepost op: juli 29, 2009, 03:26:51 pm »

Zitten de beugels weg goed vast??

Niet dat als je halfweg bent dat de beugels er onderuit schuiven of zelf weg schieten
Gelogd
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

Joseppe

  • Gast
Re:Jamet makkelijker kantelen van en op de kantelbeugels
« Reactie #2 Gepost op: juli 29, 2009, 03:36:39 pm »

die zitten in de zijkant van de frame/bak jamet door en door vast geschroeft, degene die de jamet kennen weten dat wel hoe dat zit, in de 30 keer dat we ze gebruikt hebben is er nog niks mis mee gegaan gelukkig :)
Gelogd

Joseppe

  • Gast
Re:Jamet makkelijker kantelen van en op de kantelbeugels
« Reactie #3 Gepost op: september 08, 2009, 12:10:56 pm »

Helaas geen foto's gemaakt ::), maar het werkte perfect. om de vw op zijn kant te krijgen voldeed het dat mijn vader de handtakel bediende terwijl ik in mijn 1tje de vw begeleide naar zijn verticale stand. alles bij elkaar nog geen 10 minuten werk :#
Gelogd

muis

  • Gast
Re:Jamet makkelijker kantelen van en op de kantelbeugels
« Reactie #4 Gepost op: september 08, 2009, 07:31:57 pm »

Goede tip dus,mooi dat het is gelukt
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Jamet makkelijker kantelen van en op de kantelbeugels
« Reactie #5 Gepost op: januari 19, 2010, 08:16:26 pm »

Hallo,
Er is nog wel een manier. Mijn buurman deed het altijd met een zelfgemaakte katrol. Een katrol maken met 4 rollen, zodat de benodigde trekkracht gedeeld wordt door 4. Kom je uit op zo'n 90 kg trekkracht. De katrol wordt bevestigd op ca. 2 meter hoogte aan de muur in zijn garage met een stevige haak. Het touw vanaf de katrol gaat naar de zijkant van de vw die van de muur af staat. De kantelbeugels uiteraard aan de muurkant. Daarna trekt hij heel simpel en in z'n eentje de vw op zijn kant. Weer op de wielen laten zakken gaat precies andersom. Doordat je schuin omhoog trekt is er minder trekkracht nodig. Ik ga dit zelf ook proberen. Verder zijn er van die kettinglieren te koop voor ca. 30 euro. Die zijn ook simpel te bedienen. Een electrische  lier koop je ook al voor ca. 85 Euro. Je hebt alleen een stevig plafond nodig.

Jelle
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

racer

  • Gast
Re:Jamet makkelijker kantelen van en op de kantelbeugels
« Reactie #6 Gepost op: januari 26, 2010, 10:15:42 am »

@jelle, da's een super (goedkope) tip. Hoef ik niet de buurman een hernia te bezorgen. Thx!
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Jamet makkelijker kantelen van en op de kantelbeugels
« Reactie #7 Gepost op: april 02, 2010, 06:55:31 am »

Wij hebben inmiddels besloten de vw op zijn wielen te laten staan. De kantelbeugels die ik had gekocht bij een campeerboer bleek 1 ervan niet helemaal goed te zijn en paste dus niet goed in het frame (eikel en ik zelf niet goed opgelet). De bestelde lier was een drama, de 2de ook. Alles teruggestuurd en geld retour ontvangen. Ik heb ook zo'n handtakel, maar die werkt bij het laten zakken niet echt makkelijk met die palletjes die je moet indrukken met je vingers. Door de noodzaak de vw weer in de garage, beide motoren aan weerszijden van de dissel gezet. Keuken er af en boven op de vw gelegd. Valt qua gewicht reuze mee. Mijn vrouw is 1,60 m, maar redt het best. En hopla, past nog beter dan de wagen op zijn kant en beide motoren er naast. Soms is de oplossing erg simpel. Ik had een eerder beschreven katrollen systeem gemaakt, maar niet uitgeprobeerd vanwege de spontane oplossing. Maar is nog wel handig om de motor op te takelen. Voordeel van de vw op zijn wielen is dat alle spullen er in kunnen blijven. Geen gesleep met alles van en naar zolder.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

seager001

  • Gast
Re: Jamet makkelijker kantelen van en op de kantelbeugels
« Reactie #8 Gepost op: maart 16, 2015, 09:56:37 am »

Het kantelen van een vouwwagen kan ik alleen doen zonder hulp.
En geen last van de rug . gebruik hier voor een lift van de zit maaier,  kost 135 euro
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Jamet makkelijker kantelen van en op de kantelbeugels
« Reactie #9 Gepost op: maart 16, 2015, 11:13:59 am »

Wij kantelen onze Camplet ook met een takel. Ik had die takel reeds in de garage, omdat ik onze Saris aanhanger ook op die manier op de zijkant weg zet. De aanhanger komt op twee stevige bokjes tegen de muur te staan, de Camplet kantelt op wielen (onder de kantelbeugel en kogelpotten onder een plank die aan de zijkant met een sjorband komt te zitten) en kan vervolgens naar achteren in de garage gereden worden. Scheelt enorm aan ruimte, theoretisch zouden er nog twee auto's bij passen. Als takel ben ik op zoek gegaan naar een antieke takel. Mijn ouders hebben die dingen voor hun houten rolluiken. Groot voordeel is dat ze bij opdraaien ratelen zoals een moderne, maar je kunt ze geremd ook weer terug draaien. Die constructie is zó briljant, dat ik niet snap waarom er geen moderne handtakels te koop zijn met dat systeem. Je kunt dus zonder omschakelen zware lasten optakelen en meteen weer geremd terug laten zakken. Als bevestiging voor de haak aan de Camplet heb ik een tweede kantelbeugel gezocht. Dan trekt de takel rechtstreeks aan de naaf, het sterkste deel van de hele wagen.

Camplet klaar voor kantelen:



Plank met kogelpotten onder de neus:



En geparkeerd in de hoek:



Alternatief is om geen handtakel te gebruiken, maar een elektrisch liertje. Die kunnen ook optillen en geleidelijk laten zakken.
Gelogd

Spiegelbeeld

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 724
  • HK Cocoon, klappen doe je pas onder Lyon
Re: Jamet makkelijker kantelen van en op de kantelbeugels
« Reactie #10 Gepost op: maart 16, 2015, 11:23:29 am »

Wat een gedoe allemaal, voor 150 euro ofzo heb je toch een stalling?

Daarnaast al je spullen in de keuken en bak worden ook niet beter van dat gedraai? Wij laten altijd de keukenuitrusting in de keuken staan en van alles en nog wat in de bak liggen, lijkt me niet bevorderlijk om dat iedere keer opzij te laten vallen?
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Jamet makkelijker kantelen van en op de kantelbeugels
« Reactie #11 Gepost op: maart 16, 2015, 11:51:55 am »

Wat een gedoe allemaal, voor 150 euro ofzo heb je toch een stalling?

Daarnaast al je spullen in de keuken en bak worden ook niet beter van dat gedraai? Wij laten altijd de keukenuitrusting in de keuken staan en van alles en nog wat in de bak liggen, lijkt me niet bevorderlijk om dat iedere keer opzij te laten vallen?

Persoonlijk vind ik een stalling juist veel meer gedoe. Moet er naar toe, afspraak maken om te brengen/halen, soms zelfs met een maximum aantal keer per jaar. Ik heb binnen een kwartiertje dat ding in de hoek van de garage bij het eigen huis staan. Kan op ieder moment besluiten om te gaan. Bovendien geef ik die 200 euro/jaar graag aan andere dingen uit. Keuken is bij ons leeg trouwens. Staat tijdens de vakantie een klein mandje met wat vw-spullen in, die staat in de winter gewoon in het schap. We rijden/reizen er veel mee, dan wil ik toch niet te veel troep in die eindkeuken hebben.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Jamet makkelijker kantelen van en op de kantelbeugels
« Reactie #12 Gepost op: maart 16, 2015, 06:09:32 pm »

Kantelen kan ook op een simpele manier met katrollen. Zo deed onze buurman het. Deed het alleen. Een Camplet is een lage vouwwagen. Een Jamet is veel hoger en levert netto niet veel winst op zo op zijn zij geparkeerd. Heb het overwogen toen wij onze Jametic hadden. Maar op zijn wielen was voor ons handiger dan op de zij. Kon de motor nog naast de dissel en de fietsen. Op de zij geparkeerd konden motor en fietsen er niet meer bij. Ik haalde de keuken van de Jametic en legde die boven op de wagen. Gaat vrij gemakkelijk. Boven de Jametic had ik een hangend zoldertje gemaakt als extra bergruimte. De in een impuls aangeschafte kantelbeugels heb ik snel weer verkocht.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Jamet makkelijker kantelen van en op de kantelbeugels
« Reactie #13 Gepost op: maart 16, 2015, 06:59:21 pm »

Kantelen kan ook op een simpele manier met katrollen. Zo deed onze buurman het. Deed het alleen. Een Camplet is een lage vouwwagen. Een Jamet is veel hoger en levert netto niet veel winst op zo op zijn zij geparkeerd. Heb het overwogen toen wij onze Jametic hadden. Maar op zijn wielen was voor ons handiger dan op de zij. Kon de motor nog naast de dissel en de fietsen. Op de zij geparkeerd konden motor en fietsen er niet meer bij. Ik haalde de keuken van de Jametic en legde die boven op de wagen. Gaat vrij gemakkelijk. Boven de Jametic had ik een hangend zoldertje gemaakt als extra bergruimte. De in een impuls aangeschafte kantelbeugels heb ik snel weer verkocht.

Is voor de Roadmaster ook zo, geen netto wist wat de ruimte betreft.
En is zeker voor de zware stalenbak niet heel fijn.
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Jamet makkelijker kantelen van en op de kantelbeugels
« Reactie #14 Gepost op: maart 16, 2015, 07:05:16 pm »

En je moet de wagen leeg halen, die spullen nemen ook ruimte in beslag en tijd.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal