Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: gas...groen of blauw??  (gelezen 5899 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

san

  • Gast
gas...groen of blauw??
« Gepost op: april 13, 2010, 08:56:18 am »

Goedesmorgens!

We hebben gisteren een skottelbraai aangeschaft, en voor zo'n ding heb je uiteraard gas nodig. Nu heb ik hier op het forum een hoop gelezen, en ik kwam groene en blauwe gasflessen tegen, maar het verschil tussen die twee kon ik nergens vinden ;)
Wie kan mij dat uitleggen, en wat gebruiken jullie dan?

greeetz san
Gelogd

screech

  • Gast
Re:gas...groen of blauw??
« Reactie #1 Gepost op: april 13, 2010, 11:29:02 am »

daar is al een en ander over geschreven in andere topcs, en ik heb er ook al eens een poll over aangemaakt.
Maar ik ben er ook nog steeds niet helemaal uit. Ik ga op het klapweekend eens rondneuzen en rondvragen wie wat heeft, waarom en wat handig is.  :O
« Laatst bewerkt op: april 13, 2010, 04:28:30 pm door marcel.s »
Gelogd

san

  • Gast
Re:gas...groen of blauw??
« Reactie #2 Gepost op: april 13, 2010, 11:43:49 am »

Fijn!! Ga je het me daarna vertellen dan?? :O
Gelogd

caspar

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.053
Re:gas...groen of blauw??
« Reactie #3 Gepost op: april 13, 2010, 11:44:49 am »

Campinggaz flessen zit  butaan in. blauw
In de groen/grijze fles zit propaan.

Daar merk je voor de rest niks van. Behalve als het koud is. Dan doet alleen de propaanfles het nog
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re:gas...groen of blauw??
« Reactie #4 Gepost op: april 13, 2010, 11:56:06 am »

OK, even een heel korte grove opsomming dan van de verschillen :

A. Verkrijgbaarheid in Europa
B. Prijs
C. Werking bij lage temperaturen


Blauw (butaan of butaan/propaan mengsel)
A. overal
B. hoge prijs (25,- per vulling van ca 3lt)
C. werkt goed bij lage T

Groen (propaan)
A. NL/DE
B. goedkoop (ca. 6,- per 5kg vulling)
C. werkt niet goed op lage T (< 5C)


In a nutshell.
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:gas...groen of blauw??
« Reactie #5 Gepost op: april 13, 2010, 03:44:07 pm »

OK, even een heel korte grove opsomming dan van de verschillen :

A. Verkrijgbaarheid in Europa
B. Prijs
C. Werking bij lage temperaturen


Blauw (butaan of butaan/propaan mengsel)
A. overal
B. hoge prijs (25,- per vulling van ca 3lt)
C. werkt goed bij lage T

Groen (propaan)
A. NL/DE
B. goedkoop (ca. 6,- per 5kg vulling)
C. werkt niet goed op lage T (< 5C)


In a nutshell.

Verkrijgbaarheid van de blauwe campingaz flessen is NIET in heel Europa goed, ga het maar eens in Finland, Zweden of Noorwegen zoeken.
Propaan is juist veel beter bij lage temperaturen, het kookpunt van propaan is -42 graden, dat van butaan is -0,5 graden.
Dat is ook juist de reden waarom in Scandinavië en Finland Campingaz heel moeilijk te krijgen is, in de winter heb je er niets aan. Bij temperaturen onder de 4 ? 5 graden koelt het gas dusdanig af bij het verdampen dat de inhoud van de fles onder het kookpunt komt en dus niet meer gasvormig wordt.

Flessen zoals de BP light, Primagaz Primavera en andere kunststof flessen hebben een mindere verkrijgbaarheid door heel Europa, de BP nog het beste omdat je bijvoorbeeld in Noorwegen en Zweden deze bij Statoil om kan ruilen voor een Statoil fles welke het zelfde is.

De BP fles kan je omruilen in de volgende landen:
    * Denemarken
    * Oostenrijk
    * België
    * Finland
    * Noorwegen
    * Zweden

De groene stalen fles is nog wat beperkter verkrijgbaar.

Wij gebruiken zelf momenteel een BP Gas Light fles van 5kg en een Primagaz Primavera 6kg. Waarschijnlijk ga ik deze terug doen (statiegeld systeem) als ze leeg zijn en dan ga ik over of ALUGAS, dit is een 6kg aluminiumfles die net zoveel weegt als een kunststof fles. Door de handigere vorm kan ik deze beter in de keuken van onze vouwwagen kwijt. Wij gebruiken ongeveer 3 tot 3,5kg gas in een vakantie van 3 weken, dit is puur voor de koelbox. Als je het gas ook voor het koken nodig hebt dan heb je wel twee flessen nodig denk ik.

De blauwe campingaz fles is wel de duurste in het gebruik omdat vullingen veel duurder zijn dan vullingen van de alternatieve flessen. Overigens kan je hier veel op besparen door ze in Duitsland om te ruilen.
Gelogd

marcel.s

  • Gast
Re:gas...groen of blauw??
« Reactie #6 Gepost op: april 13, 2010, 04:30:30 pm »

bp kan ook in portugal, maar dan met een verloop nippel, want je krijgt een iets andere fles, met een andere aansluiting.
Gelogd

stkl

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Berichten: 149
  • Merk Vouwwagen: Tago Settler -> Camplet Concorde -> AK Prestige
Re:gas...groen of blauw??
« Reactie #7 Gepost op: april 13, 2010, 06:58:15 pm »

Campingaz flessen koop je en kun daarna nog alleen omruilen voor een volle.
Geen statiegeld dus; daar staat tegen over dat je ze niet hoeft te keuren.
Hoe dat bij de grijze werkt weet ik niet.
Omdat er een Campingaz tank bij de vw zat ga ik daar voorlopig maar mee aan te gang.

Het meeste zal ik ws. blijven koken op deze:

Gelogd

papajur

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Cabaon Malawi 2.0
Re:gas...groen of blauw??
« Reactie #8 Gepost op: april 13, 2010, 07:05:12 pm »

Wij gebruiken de groene fles(propaan).
Omdat deze veel gedkoper is.
Het nadeel is dat hij niet in  het keukentje past.

Wij gebruiken dus alleen gas voor te koken,de rest doen we op elektra van de camping.
Dit omdat we 2 kleine kinderen heben en ik bang ben dat ze de  gaskachel omstoten.

Aangezien de elektra niet op alle campings voorhanden is of laag amperrage is dit wel handig om van tevooren te checken.
Gelogd
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

Bsb2010

  • Gast
Re:gas...groen of blauw??
« Reactie #9 Gepost op: april 19, 2010, 08:50:51 pm »

Vandaag toevallig zelf de keuze moeten maken, begreep van de welwillende verkoper die me inderdaad propaan aanraadde ipv butaan, dat er ook nog een verschil zit in de druk waarmee je kan koken, 30 bar ofzo bij propaan en minder bij butaan.Enige dat ik ermee zal gaan doen is koken, verlichting, evt koelkastje of kacheltje zal op stroom van de camping gebeuren. Heb 5kg fles aangeschaft voor fractie van de prijs van butaan en vlgens verkoper zou ik die waarschijnlijk in 3 weken vakantie niet leeg krijgen al zou ik alle pitten van kookstel op volle sterkte aanhebben dagelijks. We zullen het gaan ervaren.....
Gelogd

Klavertjes

  • Global modderklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.784
  • Merk Vouwwagen: Opus Camper all-road 2022
  • Opus Camper all-road 2022
Re:gas...groen of blauw??
« Reactie #10 Gepost op: april 19, 2010, 08:58:51 pm »

Wij combineren beiden, zorgen dat we een (redelijk) volle groen mee hebben en een of twee camping gaz, is toch al vaak gebleken dat we toch nog extra gebruikten voor de gaskachel, bbq of gaslamp en dan is het eenvoudig omruilen toch wel 'n grote plus. We hebben ook bewust een koelbox die naast op stroom ook op gas kan, en die moet dan ook weer zo'n campinggaz fles hebben wil je eenvoudig omschakelen.
Gelogd
Geluk ontstaat als wat je denkt, wat je zegt en wat je doet in harmonie zijn
(geleend van Mahatma Ghandi)

Bsb2010

  • Gast
Re:gas...groen of blauw??
« Reactie #11 Gepost op: april 19, 2010, 09:13:28 pm »

Wij combineren beiden, zorgen dat we een (redelijk) volle groen mee hebben en een of twee camping gaz, is toch al vaak gebleken dat we toch nog extra gebruikten voor de gaskachel, bbq of gaslamp en dan is het eenvoudig omruilen toch wel 'n grote plus. We hebben ook bewust een koelbox die naast op stroom ook op gas kan, en die moet dan ook weer zo'n campinggaz fles hebben wil je eenvoudig omschakelen.

BBQ-en doe ik nog heeeel ouderwets met kooltjes, dus daarvoor gelukkig geen gas nodig en bij mooi weer natuurlijk ALLEEN maar aan de barbeknoei en lekker veel maaltijdsalades, afgewisseld met snaaidagen (veel stokbrood, kaasjes, olijven en dan buikje toch te vol om "echt" te eten :o :o :o
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:gas...groen of blauw??
« Reactie #12 Gepost op: april 19, 2010, 09:13:49 pm »

Vandaag toevallig zelf de keuze moeten maken, begreep van de welwillende verkoper die me inderdaad propaan aanraadde ipv butaan, dat er ook nog een verschil zit in de druk waarmee je kan koken, 30 bar ofzo bij propaan en minder bij butaan.Enige dat ik ermee zal gaan doen is koken, verlichting, evt koelkastje of kacheltje zal op stroom van de camping gebeuren. Heb 5kg fles aangeschaft voor fractie van de prijs van butaan en vlgens verkoper zou ik die waarschijnlijk in 3 weken vakantie niet leeg krijgen al zou ik alle pitten van kookstel op volle sterkte aanhebben dagelijks. We zullen het gaan ervaren.....

Dat over de druk lijkt me meer een gevalletje klep/klok :)
De druk is gelijk onafhankelijk van de gas soort. Normaal is in Nederland alles als 30mbar uitgevoerd, je schroeft dus een 30mbar drukregelaar op je gasfles. Dit doe je bij Campingaz en bij de grotere propaanflessen.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal