Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Wel of geen scheerlijnen gebruiken?  (gelezen 16633 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wijan

  • Gast
Wel of geen scheerlijnen gebruiken?
« Gepost op: juni 12, 2010, 07:04:47 pm »

Sinds het pinksterweekend zijn wij in het bezit van een vouwwagen. Een Jamet Texas Super Luxe. Deze hebben wij opgezet gekocht, dus zover is er nog niks aan de hand. Maar ik heb een vraagje mbt de scheerlijnen. Is het verstandig om scheerlijnen te gebruiken om de wagen/tent extra vast te zetten? Toen wij de vw kochten zaten die er niet aan, maar er zitten wel driehoekige lussen en metalen ringen aan voor de scheerlijnen.
Wel hebben we na de Pinksteren de wagen nog een weekje laten staan om nog een extra weekend mee te pakken. Ik heb toen een stormband over de voortent gedaan voor de zekerheid dat er niet wat gebeurde als we er niet waren. Hebben jullie een antwoord voor deze groentjes  :# op vouwwagen gebied?
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.281
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re:Wel of geen scheerlijnen gebruiken?
« Reactie #1 Gepost op: juni 12, 2010, 07:20:22 pm »

Als het goed waait gebruik ik ze.
Die aan de slaaptent laat ik altijd zitten omdat als je die gebruikt dan kun je de tentdoek naar buiten trekken.
Staat hij strakker en heb je meer binnen ruimte.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

fish

  • Gast
Re:Wel of geen scheerlijnen gebruiken?
« Reactie #2 Gepost op: juni 12, 2010, 08:58:04 pm »

Als je naar Frankrijk gaat en de mistral of de Tramontanewind komt even op visite een weekje, ben je blij dat ie vast zit.
In Nederland kan er in de zomer ook een windhoos langs komen. Dus ik zeg doen.


Hup Holland hup  :nl :nl
Gelogd

robertico

  • Gast
Re:Wel of geen scheerlijnen gebruiken?
« Reactie #3 Gepost op: juni 13, 2010, 07:36:04 am »

Ik zou ze altijd direct bevestigen.
In Frankrijk de ervaring dat anderen er 's nachts uit konden om e.e.a. alsnog vast te zetten.
Bij het goed afspannen staat je tent er strak bij  ;)

Ik gebruik geen stormband. Goed vastzetten met scheerlijnen is voldoende. (getest met flinke wind   :J )
Gelogd

Steven

  • Gast
Re:Wel of geen scheerlijnen gebruiken?
« Reactie #4 Gepost op: juni 13, 2010, 07:56:08 am »

Inderdaad, direct vastzetten zodra je de vouwwagen opzet. Mijn ervaring is ook dat ik er 's nachts uit kon, om de scheerlijnen te bevestigen.

Hier nog een scheerlijntip van Van der Horn Tenten-atelier: http://www.vanderhorn.com/42/Scheerlijntip.html?PHPSESSID=c5918f8f01ae1d4b7df27c2cb7ff2925
Gelogd

wijan

  • Gast
Re:Wel of geen scheerlijnen gebruiken?
« Reactie #5 Gepost op: juni 13, 2010, 10:35:07 am »

Bedankt voor de reacties en adviezen. Dit jaar kamperen we in Nederland, maar zal toch scheerlijnen maken. We willen de wagen toch nog een keer opzetten voor de vakantie dus kan ik ze dan gelijk maken. Ik las elders op dit forum dat sommigen ook stieken gebruiken aan de scheerlijnen. Is dit misschien nog een tip omdatg een tip omdat ik de scheerlijnen nog moet maken?
Ook de tip van van der Horn zal ik ter harte nemen. Zelf hadden wij altijd lampjes op zonne energie erbij staan.
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.281
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re:Wel of geen scheerlijnen gebruiken?
« Reactie #6 Gepost op: juni 13, 2010, 11:52:07 am »

Dei stieken worden gebruikt in plaats van een stormband.
Want bij echte wind is het goed dat er een beetje beweging in de constructie zit.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Wel of geen scheerlijnen gebruiken?
« Reactie #7 Gepost op: juni 13, 2010, 07:01:17 pm »

Er zijn tegenwoordig ook van die felgele scheerlijnen te koop. Ik denk dat die beter opvallen. Als je toch nog moet kopen, dan wellicht meteen maar die.  Heeft elke kampeerboer wel liggen. De een is alleen duurder dan de ander. Laatst ergens 50 m gezien voor Euro 4,50. Terwijl 20 m vaker in de winkel ligt voor Euro 3,95. Die van 50 m wil ik zelf binnenkort gaan halen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re:Wel of geen scheerlijnen gebruiken?
« Reactie #8 Gepost op: juni 13, 2010, 09:07:36 pm »

Die lichtgevende scheerlijnen heten doorgaans : GlowLines.

Over het elastiek aan de scheerlijn... De oude Bert Holtkamp zei tegen mij, toen ik het had over een storm waar ik in had gestaan en scheerlijnen gemonteeerd had : Wel met elastieken aan het einde h?! "Yes, ObiWan", was mijn antwoord.
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Wel of geen scheerlijnen gebruiken?
« Reactie #9 Gepost op: juni 14, 2010, 06:31:15 am »

Die lichtgevende scheerlijnen heten doorgaans : GlowLines.
En hier noemde een kampeerboer ze weer "Fluoriserende scheerlijn". Of het echt in het donker beter opvalt weet ik echt niet. Of zijn er nog meerdere uitvoeringen hiervan? Beter meteen maar de juiste kopen. Heb het al vaker meegemaakt dat de tent stond te schudden van de jeugd die tegen de lijnen aan liep. Zowel overdag als in het donker. Wie heeft hier ervaringen mee?
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:Wel of geen scheerlijnen gebruiken?
« Reactie #10 Gepost op: juni 14, 2010, 03:37:18 pm »

Hier nog een scheerlijntip van Van der Horn Tenten-atelier: http://www.vanderhorn.com/42/Scheerlijntip.html?PHPSESSID=c5918f8f01ae1d4b7df27c2cb7ff2925

Allereerst: leuke tip, maar de houdkracht van de grondpen is nihil. Wij noemen dit 'sociaal-scheerlijn': nu kan iedereen gewoon langs de tent lopen zonder te struikelen.

Ik heb de scheerlijnen aan onze Louisiana los. Bij het opzetten gebruiken we ze niet, wel de volgende dag of zo, als het kamp is ingericht.  De scheerlijnen zet ik altijd tamelijk ver weg: dan is de houdkracht groter. Wij gebruiken GEEN elastiek (sorry Obi Wan), maar spannen niets snaar-strak af. De luifel scheerlijnen zetten we inderdaad aan de voet van de tentpaal, 's-avonds verplaats ik ze meestal naar de harde-wind stand: tamelijk ver weg. We zetten er dan ook 'iets' ter markering bij: een felgekleurde beker bij de hoeken. Alle scheerlijnen van de luifel staan tamelijk recht in 1 lijn. Hierdoor wordt het struikelgevaar flink minder. 

Oh ja, om verwonde voeten te voorkomen, lopen we eigenlijk altijd op schoeisel. Om verwondingen bij de kinderen van de buren te voorkomen gaan haringen en grondpennen altijd erg ver de grond in...
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Wel of geen scheerlijnen gebruiken?
« Reactie #11 Gepost op: juni 14, 2010, 06:42:23 pm »

Ik heb de scheerlijnen aan onze Louisiana los. Bij het opzetten gebruiken we ze niet, wel de volgende dag of zo, als het kamp is ingericht.  De scheerlijnen zet ik altijd tamelijk ver weg: dan is de houdkracht groter. Wij gebruiken GEEN elastiek (sorry Obi Wan), maar spannen niets snaar-strak af. De luifel scheerlijnen zetten we inderdaad aan de voet van de tentpaal, 's-avonds verplaats ik ze meestal naar de harde-wind stand: tamelijk ver weg. We zetten er dan ook 'iets' ter markering bij: een felgekleurde beker bij de hoeken. Alle scheerlijnen van de luifel staan tamelijk recht in 1 lijn. Hierdoor wordt het struikelgevaar flink minder. 
Of een oranje vlaggetje aan de scheerlijnen. Zijn nu volop verkrijgbaar.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Steven

  • Gast
Re:Wel of geen scheerlijnen gebruiken?
« Reactie #12 Gepost op: juni 14, 2010, 09:58:13 pm »

Of rood-wit-blauwe..  :nl
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:Wel of geen scheerlijnen gebruiken?
« Reactie #13 Gepost op: juni 15, 2010, 06:56:46 am »

Vlaggetjes maken geluid in de wind. En die goedkope troep verkleurd waar je bij staat: hier vlak in de buurt hangen voornamelijk vaal-gele vlaggetjes.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Wel of geen scheerlijnen gebruiken?
« Reactie #14 Gepost op: juni 15, 2010, 08:22:47 am »

Onze Jametic die hoeft gelukkig niet perse afgespannen te worden met scheerlijnen. Open klappen en haringen er in en klaar. Alleen als er meer wind komt of regen, wordt geadviseerd de tussenstang en de scheerlijnen vast te zetten. Alleen de luifeltjes gebruik ik scheerlijnen voor. Die hoeven niet veel te houden en kunnen dus vrij kort bij de tent. Als ik de stokken schuin zet van de vw af, kunnen de scheerlijnen vrij recht naar beneden. Jammer dat Jamet voor de luifeltjes niet een andere stokvrije constructie heeft kunnen bedenken. Ze moeten wel open voor de ventilatie.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal