Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omlaag

Auteur Topic: Jamet Arizona Tempo 100 keuring  (gelezen 31648 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

uknowwho

  • Gast
Re: Jamet Arizona Tempo 100 keuring
« Reactie #45 Gepost op: juni 02, 2012, 11:01:43 am »

jellejawa, post je ook even een foto? ben benieuwd hoe jij uitkomt met het gat dat al in het chassis zit. Straks ook even de set bestellen..
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Jamet Arizona Tempo 100 keuring
« Reactie #46 Gepost op: juni 02, 2012, 06:13:26 pm »

Zodra ik de klus klaar ga ik foto's maken van de voortgang. Hopelijk binnenkort, maar in ieder geval nog voor de vakantie.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

harmsenerick

  • Gast
Re: Jamet Arizona Tempo 100 keuring
« Reactie #47 Gepost op: juni 03, 2012, 10:51:11 am »

Gisteren onze Jamet Dakota van 2007 laten keuren, zonder problemen er doorheen. De schokdempers zelf er ondergezet, kosten nog geen ? 85,00 bij Wiedeman plus nog de M12 bouten. Het lokale caravanbedrijf rekende alleen voor de schokdemperset met toebehoren al ? 250, exclusief ?45 montage!

Het chassis van onze vouwwagen had al één gat, maar die kon ik niet gebruiken omdat deze te dichtbij de as zat; de afstand zou dan minder dan de minimale 258mm zijn (informatie van Alko website). Ik heb dan ook twee gaten moeten boren, en een afstand van zo'n 270mm aangehouden.

Iemand nog suggesties waar de Tempo100 sticker te plakken?
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Jamet Arizona Tempo 100 keuring
« Reactie #48 Gepost op: juni 03, 2012, 11:45:30 am »

Ben vandaag ook bezig gegaan, maar heb niet de 4 M12 bouten. Dus komende week eerst bouten halen en dan verder. Harmsenerick Je schrijft dat de min lengte 258mm moet zijn. Ik denk dat je 285mm bedoelt. Maar wanneer moet die zo zijn en in welke stand van het wiel?
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

harmsenerick

  • Gast
Re: Jamet Arizona Tempo 100 keuring
« Reactie #49 Gepost op: juni 04, 2012, 01:09:00 pm »

Jellejewa,

Nee de afstand die Alko voorschrijft moet tussen 258mm en 280mm zijn, zie op pagina 57 in de pdf op de link: http://www.alkoteile.de/alkoachsenkatalog.pdf

Tevens op de bijgesloten tekening die ik elders vond.

Ik heb de vouwwagen op opgekrikt (op bokken), dan wiel er af, beugel aan de as en vervolgens de maat opgenomen. Voor de zekerheid heb ik bouten met treksterkte 8.8 genomen, deze hebben ze vaak niet bij Praxis of Gamma! Uiteraard zelfborgende moeren gebruikt.

Succes!
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Jamet Arizona Tempo 100 keuring
« Reactie #50 Gepost op: juni 05, 2012, 07:41:32 am »

Harmsenerick, bedankt. Vandaag geen werk, kan er dus mee aan de slag om het af te ronden. Maar eerst wachten tot de winkels open zijn om bouten te halen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Jamet Arizona Tempo 100 keuring
« Reactie #51 Gepost op: juni 05, 2012, 05:19:16 pm »

Inmiddels de klus geklaard. Schokbrekers gemonteerd. Proef gereden, bij slingeren volgt de vw gewillig zonder geslinger. Over drempels gaat het mooi zonder gespring. Meteen ook de remmerij los gehad en schoon gemaakt. Niks aan de hand. Heb er het volste vertrouwen in dat het allemaal goed gaat.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

RonaldA

  • Gast
Re: Jamet Arizona Tempo 100 keuring
« Reactie #52 Gepost op: juni 07, 2012, 05:01:02 pm »

Keuring is door Dekra uitgevoerd terwijl mijn VW in de stalling stond, kosten voor deze keuring 109?
De VW is succesvol door deze keuring heen gekomen  :>.

Uiteindelijk doen we het toch allemaal hiervoor een mooie tempo 100 stikker met hierop een Nordrhein-Westfalen stikker   :nl :nl :nl :

Gelogd

W-Roy

  • Gast
Re: Jamet Arizona Tempo 100 keuring
« Reactie #53 Gepost op: juli 06, 2012, 07:15:28 pm »

Heb dit forum net gevonden tijdens mijn zoektocht naar tempo 100. Werd door mijn collega Henk erop gewezen dat je geregistreerd moest zijn voor de foto's. Er gaat een wereld voor me open vandaag, Klappers bedankt   :>

Gelogd

MichaelD

  • Gast
Re: Jamet Arizona Tempo 100 keuring
« Reactie #54 Gepost op: juli 06, 2012, 10:22:20 pm »

Zelfs ik heb het voor elkaar gekregen  :>

De enige tegenslag was dat de goedkope 12 mm boor na twee gaten op was. En natuurlijk was het zondag en moest ik 30 km heen en 30 km terug naar de dichtstbijzijnde open bouwmarkt, omdat ik 6 Euro wilde besparen...

Groetjes,
Michael
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Jamet Arizona Tempo 100 keuring
« Reactie #55 Gepost op: juli 07, 2012, 06:43:22 am »

Zelfs ik heb het voor elkaar gekregen  :>

De enige tegenslag was dat de goedkope 12 mm boor na twee gaten op was. En natuurlijk was het zondag en moest ik 30 km heen en 30 km terug naar de dichtstbijzijnde open bouwmarkt, omdat ik 6 Euro wilde besparen...

Groetjes,
Michael
En ook al even proefgereden?
Het klusje is goed te doen als je een beetje handig bent. Bij mij is het grapje uiteindelijk ook duurder geworden omdat de keuken is omgevallen  en veel schade heeft. Krijg wel een nieuwe keuken via de verzekering, maar heb toch nog eigen risico.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

kiekoek

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 11
  • Merk Vouwwagen: Jamet Arizona 2011
  • Wanneer gaan/kunnen we weer op vakantie?
Re: Jamet Arizona Tempo 100 keuring
« Reactie #56 Gepost op: augustus 04, 2012, 04:23:30 pm »

Vanochtend even aan de knutsel geweest en schokdempers onder onze Arizona 2011geplaatst.
Omdat ik toch wel de nodige twijfels had over het hoe en wat heb ik de laptop gepakt en voor toekomstige knutselaars een beschrijving gemaakt.

Het plaatsen van de dempers blijft natuurlijk op eigen risico! Veiligheid voor alles, en gebruik bij het plaatsen je eigen verstand, zeker als je het idee hebt dat er iets niet klopt!

Voor de duidelijkheid zijn er 2 foto?s te vinden aan het eind van deze beschrijving.

Benodigdheden:
?   Geduld (je moet denken het even snel te doen)
?   Een goede stevige/vlakke ondergrond (beton/asfalt/ tegels)
?   Set dempers met bevestigingssteunen : www.wiedemann-fahrzeugtechnik.de ? 2 x 244084, 2 x 86066 en 1 x set 1211502
?   4 x bout M12 (lengte ca. 40mm) min. Treksterkte 8.8  + 4 x Borgmoeren M12  + 4 ringen M12
?   Steek/ringsleutel 13mm en 19mm
?   Ratel met dop 13mm en 19mm (en eventueel 23mm voor het loshalen van de wielen)
?   Markeerstift
?   Centerpunt en hamer
?   Boormachine met boren 5mm, 9mm en 12mm
?   Krik
?   Spuitbus tectyl (transparant)
?   Sleutel (van de vouwwagen) voor het uitdraaien van de uitdraaipoten/los halen van de wielen

Hoe ga je te werk:
  • Zet de vouwwagen op een stevige en vlakke ondergrond.
  • Trek de handrem van de vouwwagen stevig aan.
  • Plaats de krik onder de as, aan de zijde waar je de demper wilt gaan plaatsen.
  • Krik de as op totdat het wiel van de grond komt en draai hierna de uitdraaipoten, aan de zijde waaraan je werkt, uit totdat deze net de grond raken (dit voor stabilisatie en veiligheid, want de krik kan natuurlijk wegschieten tijdens de werkzaamheden aan de wagen).
  • Haal de wielbouten van het wiel los en haal het wiel onder de wagen vandaan.
  • Plaats beugel 1211502 op de as en zet deze vast met de bijgeleverde bouten/moeren/ringen. Let op, vast is vast!
  • Bevestig nu de onderkant van de demper aan beugel 1211502. (Nog niet helemaal vast draaien en de afstandhouder moet aan de kant van de beugel).
  • Trek de demper nu uit totdat het hart van de onderste en bovenste bout van de demper ca 270mm uit elkaar zijn. Steek nu de bout door het bovenste gat van de demper en door beugel 86066 (niet vast maken met de moer).
  • Teken nu de plaats van beugel 86066 af op de balk. (bij de Arizona uit 2011 komt één van de gaten overeen met een reeds bestaand gat in de balk, deze moet alleen groter worden gemaakt, zie afbelding 1).
  • Controleer nogmaals of alles klopt!!! (lengte demper ca. 270mm! Zie afbeelding 2)
  • Sla op de plek waar de gaten moeten komen met de centreerpunt een ?putje?, dit om te voorkomen dat de boor wegloopt tijdens het boren. Dit hoeft natuurlijk niet bij het bestaande gat, deze hoeft alleen maar vergroot te worden tot 12mm.
  • Boor de gaten (eerst 5mm dan 9mm en vervolgens 12mm, om te voorkomen dat de 12mm boor overlijd voor het voltooien van zijn taak ;-) ). (LET ER HEEL GOED OP DAT ER KABEL IN DE KOKER KUNNEN LIGGEN, BOOR HIER NIET DOOR HEEN!!!! )
  • Verwijder al het boorslijpsel en spuit de balk goed in met tectyl aan onder- en bovenkant.
  • Plaats steun 86066 tegen de balk en bevestig deze met de M14 bouten/moeren/ringen. Maak de bouten goed vast.
  • Bevestig nu de demper met de bijgeleverde bouten en moeren en maak deze goed vast (zowel onder als boven de afstandhouder van de demper tegen de beugels monteren).
  • Controleer nogmaals of de lengte van de demper ca.270mm is.
  • Plaats het wiel terug onder de wagen en zet de wielbouten goed vast.
  • Draai de uitdraaisteunen weer omhoog en laat hierna de krik zakken zodat het wiel weer op de grond komt te staan.
  • Herhaal de beschrijving hierboven aan de andere kant van de vouwwagen.
  • Klaar is Kees.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Jamet Arizona Tempo 100 keuring
« Reactie #57 Gepost op: augustus 05, 2012, 09:01:22 am »

Inmiddels 1200 km gereden met onze Jametic met de zelfgeplaatste schokbrekers eronder. Heb een paar maal in belgie bij 120 km en paar zeer nare richels/hobbels genomen. Geen enkel probleem. De vw springt/wiebelt even en ligt weer stil achter de auto. Het geeft mij in ieder geval een veel beter gevoel bij deze snelheden.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

walter

  • Gast
Re: Jamet Arizona Tempo 100 keuring
« Reactie #58 Gepost op: augustus 05, 2012, 09:20:58 am »

Inmiddels 1200 km gereden met onze Jametic met de zelfgeplaatste schokbrekers eronder. Heb een paar maal in belgie bij 120 km en paar zeer nare richels/hobbels genomen. Geen enkel probleem. De vw springt/wiebelt even en ligt weer stil achter de auto. Het geeft mij in ieder geval een veel beter gevoel bij deze snelheden.

ben je met vakantie dan of een tijdrit aan het rijden? :?
Gelogd

Qwaqa

  • Gast
Re:Jamet Arizona Tempo 100 keuring
« Reactie #59 Gepost op: augustus 05, 2012, 06:09:30 pm »

De gemiddelde rij snelheid (exclusief de pauzes) is 77 km/h geweest.
Door op een langer stuk 120 te rijden op de A61 wist ik de gemiddelde snelheid volgens de boortcomputer van 78 naar 85 te krijgen... Als het druk is op de autobahn valt er toch niet zo veel in te halen en haal je die 100 niet. En op grote gedeeltes (in ieder geval bijna de A61) mag je helaas niet met aanhanger inhalen... Extra boete kansen dus.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal