Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Risico op legionella besmetting bij zwarte "zon zakken" ?  (gelezen 2339 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sidecarmaniac

  • Gast
Risico op legionella besmetting bij zwarte "zon zakken" ?
« Gepost op: augustus 04, 2010, 01:51:45 pm »

N.a.v. de opmerkingen over een inbouw boilertje en legionella in het  http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,5486.0.html topic:

Ik wil niemand bang maken maar het risico op een legionella-besmetting lijkt mij redelijk aanwezig met een zwarte "zon zak" , die door de zon wordt opgewarmd, en waarmee wordt gedoucht.
Is op zo'n zak iets gemaakt dat je kan zien dat het water heet genoeg is? B.v. een indicator die verkleurd als het water heet genoeg is? Of wordt er wat chemicaliĆ«n aan toegevoegd?  :?
Als je bv een zonneboiler thuis plaatst dan wordt geadviseerd om het water bij te koude temperatuur (< 65 graden C) nog na te verwarmen tot het boven deze temperatuur is gekomen. Ook ketels, geisers en boilers worden op minimaal 65 grd C ingesteld.
Nu is het wel zo dat vnl. niet zo fitte ouderen en ik dacht ook kleine kinderen, het meeste risico lopen op een legionella verknettering, maar toch!
Drinken van dergelijk water kan geen kwaad, maar de nevel zoals bij douchen optreed, kan de besmetting veroorzaken.
Denk bv. aan de problemen in sauna's, zwembaden en op shows met fonteinen.
Maar misschien zie ik het verkeerd?
« Laatst bewerkt op: augustus 04, 2010, 01:53:41 pm door Sidecarmaniac »
Gelogd

irene1979

  • Gast
Re:Risico op legionella besmetting bij zwarte "zon zakken" ?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 04, 2010, 02:58:15 pm »

wij gebruiken hem al 17 jaar ( inmiddels al wel een paar keer vervangen),maar nog nooit ziek geweest. het water wordt als je hem de hele dag in de zon legt echt kokend warm.
Gelogd

anneke

  • Gast
Re:Risico op legionella besmetting bij zwarte "zon zakken" ?
« Reactie #2 Gepost op: augustus 04, 2010, 04:28:30 pm »

even gegoogled en kwam op deze site uit: http://www.cag.nl/


ik hoop dat het mag, maar heb een citaat van bovenstaande site overgenomen:

--------------------
Start citaat:

Kan ik zelf stappen ondernemen om een mogelijke besmetting met Legionella op campings en in hotels te voorkomen.

Bij douches op kampeerterreinen is wellicht sprake van een risico, maar in de praktijk is dit risico beperkt. De sanitaire voorzieningen worden in gebruik genomen als de temperatuur nog betrekkelijk laag is, waardoor het water in de leidingen nog geen 25 graden Celsius bereikt. Mocht u hierover twijfelen dan is het goed eerst de kraan een tijdje te laten lopen om de leiding door te spoelen. Op 'grotere' campings kan het gebeuren dat tegen het hoogseizoen een tot dan toe gesloten sanitairgebouw wordt geopend. Dan is waakzaamheid geboden omdat de watertemperatuur tot meer dan 25 graden Celsius opgelopen kan zijn. Voor boilers op campings in Frankrijk is een temperatuur van minimaal 60 graden Celsius verplicht. Kranen waarvan de leiding bovengronds of bijna bovengronds liggen, kunnen ook een risicobron vormen. Door de buitentemperatuur kan het water daarin worden opgewarmd tot tussen de 25 en 55 graden Celsius. Dit risico geldt vooral als de kraan weinig wordt gebruikt. In dat geval is het beter water te tappen vanaf een punt dat zo dicht mogelijk bij de hoofdleiding ligt. Sommige kampeerders hebben de gewoonte om zelf een douche op de kampeerplek aan te leggen. Bijvoorbeeld door een waterzak aan een boom te hangen met een douchekopje daaraan. Deze zak hangt dagenlang in de zon waardoor de Legionella kan groeien. Dit is dus af te raden. Hotels in Nederland dienen zorg te dragen voor een veilig waterleidingsysteem. De Inspectie Gezondheidsbescherming, Waren & Veterinaire Zaken heeft hier toezicht op. Voor de zekerheid kunt u in een hotel de douche laten doorspoelen met alleen heet water en met de deur open voor ventilatie. Het waterleidingsysteem wordt dan gereinigd.

Einde citaat
-----------------------------

Heb ook even gebeld;
 Legionella groeit het best tussen de 30 en 60 graden Celsius. Als de temperatuur boven 60 graden komt, sterft de bacterie.
Als je in het buitenland bent waar ze chloor in het kraanwater doen, is  kans op legionella minimaal/nihil.
risico loop je pas, als je de zak 2 a 3 dagen laat hangen en dan het water gebruikt.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal