Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: Diverse aspirant-newbie vragen  (gelezen 20527 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ff

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 468
  • Merk Vouwwagen: (ex) Jamet Louisiana
    • FF.FM
Re:Diverse aspirant-newbie vragen
« Reactie #15 Gepost op: februari 23, 2011, 10:13:39 pm »

Als je groene zeep (elke zeep) gebruikt is hij ook meteen lek en moet je hem helemaal gaan impregneren

Ah, dacht dat ik ergens op het forum ook iemand over groene zeep had zien schrijven.
Waar moet je een tent-/zeildoek dan mee schoonmaken?

Ik zie het al.. de meningen zijn verdeeld :/
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2011, 10:21:31 pm door ff »
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re:Diverse aspirant-newbie vragen
« Reactie #16 Gepost op: februari 23, 2011, 10:19:41 pm »

Hangt ook van het materiaal af. Sommige wagens zijn voorzien van "all season" doek en dat is volgens mij grotendeels kunststof. Dat zou dan wel met een zachte zeep schoon te maken zijn.

De meeste wagens zijn echter voorzien van een katoenen tent. Hierbij mag je geen zeep gebruiken (sommige mensen hangen zelfs geen was te drogen in de buurt van het doek), over het algemeen alleen reinigen met heel veel water. Vuil als bijvoorbeeld vogelpoep laten opdrogen en dan voorzichtig weg krabben. Het gebruik van borstels e.d. zorgt ervoor dat het vuil juist ?n het doek dringt.
Gelogd

ff

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 468
  • Merk Vouwwagen: (ex) Jamet Louisiana
    • FF.FM
Re:Diverse aspirant-newbie vragen
« Reactie #17 Gepost op: februari 23, 2011, 10:23:28 pm »

Hangt ook van het materiaal af. Sommige wagens zijn voorzien van "all season" doek en dat is volgens mij grotendeels kunststof. Dat zou dan wel met een zachte zeep schoon te maken zijn.

De meeste wagens zijn echter voorzien van een katoenen tent. Hierbij mag je geen zeep gebruiken (sommige mensen hangen zelfs geen was te drogen in de buurt van het doek), over het algemeen alleen reinigen met heel veel water. Vuil als bijvoorbeeld vogelpoep laten opdrogen en dan voorzichtig weg krabben. Het gebruik van borstels e.d. zorgt ervoor dat het vuil juist ?n het doek dringt.

Het is inderdaad een all season doek.
Ik denk dat ik maar een fles water meeneem eind maart ;)
Gelogd

muis

  • Gast
Re:Diverse aspirant-newbie vragen
« Reactie #18 Gepost op: februari 23, 2011, 10:25:24 pm »

Idd water, wij hebben voor de reiniging van het tentdoek water en een heel zachte borstel gebruikt. Daarna hebben we hem helemaal geimpregneerd.

Als je een reinigingsmiddel gebruikt moet je daarna  heel goed spoelen en is er een grote kans dat er zeepresten achterblijven. Je kunt dan het beste een speciale tentreiniger gebruiken.

(oja, bellenblaas bevat ook zeep ;) )
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re:Diverse aspirant-newbie vragen
« Reactie #19 Gepost op: februari 23, 2011, 10:34:09 pm »

Als het inderdaad "all season" doek is (dus met een gecoate buitenkant) dan zou je dit product ook eens kunnen proberen:

(ik ken het zelf niet overigens, ik heb katoen)

http://www.esvocampingshop.com/nl/tentaccessoires/impregneermiddelen-pvc-lijm-nadendicht-seam-seal/tentdoekreinigen.html
Gelogd

marcel.s

  • Gast
Re:Diverse aspirant-newbie vragen
« Reactie #20 Gepost op: februari 24, 2011, 05:46:27 am »

houd er rekening mee, dat de wanden gewoon katoen zijn.
Gelogd

ff

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 468
  • Merk Vouwwagen: (ex) Jamet Louisiana
    • FF.FM
Re:Diverse aspirant-newbie vragen
« Reactie #21 Gepost op: februari 25, 2011, 10:05:04 am »

Ik heb weer wat meer dingen gehoord en vraag me toch af of het wel een goede deal is.

De vw is in 2007 nieuw gekocht, nieuwprijs 4950. Hij wordt nu aangeboden voor 2500. -> slechts 50% afschrijving in 4 jaar, is dat redelijk?
Het is een Jamet Louisiana All Season, bj. 2007, luifel, 2 ondertenten, disselkast, keuken, kasten enz.

Er is gerookt in de tent, niet in de vw zelf. -> is dit eruit te luchten?
Er zat groene aanslag op de tent, deze is met water en groene zeep verwijderd. Tent lekt niet. -> kan ik dit controleren als ik ga kijken?
De wagen is naar eigen zeggen veel gebruikt (2 seizoenen).

Bijgesloten foto is volgens mij in 2009 genomen (exif informatie).

Wat is jullie mening?

Ik kijk er stiekem toch wel naar uit, maar ja het is 'eng' natuurlijk..
Gelogd

Qwaqa

  • Gast
Re:Diverse aspirant-newbie vragen
« Reactie #22 Gepost op: februari 25, 2011, 10:19:21 am »

IDe vw is in 2007 nieuw gekocht, nieuwprijs 4950. Hij wordt nu aangeboden voor 2500. -> slechts 50% afschrijving in 4 jaar, is dat redelijk?
50% afschrijven in 3 seizoenen vind ik nogal veel. De technische en economische levensduur is toch wel langer dan 6 jaar,uitgaande van een lineaire afschrijving.

Uiteindelijk bepaald 'de markt' de waarde van de handel. Oftewel, kijk eens op marktplaats om de waarde van verschillende merken te bekijken.
Gelogd

ff

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 468
  • Merk Vouwwagen: (ex) Jamet Louisiana
    • FF.FM
Re:Diverse aspirant-newbie vragen
« Reactie #23 Gepost op: februari 25, 2011, 10:26:30 am »

50% afschrijven in 3 seizoenen vind ik nogal veel. De technische en economische levensduur is toch wel langer dan 6 jaar,uitgaande van een lineaire afschrijving.

Uiteindelijk bepaald 'de markt' de waarde van de handel. Oftewel, kijk eens op marktplaats om de waarde van verschillende merken te bekijken.

Heb ik al gedaan.. En ik schrok idd van de prijzen.
Ik dacht dat de afschrijving de eerste paar jaar juist heel snel zou zijn (ivm de mode-gevoeligheid van het tentdoek en de andere gebruikte stoffen) en dat na een jaar of 5 de prijs redelijk stabiel bleef.
Blijkbaar niet.

Dus het zal waarschijnlijk van de visuele- en geurkeuring afhangen...
Gelogd

Qwaqa

  • Gast
Re:Diverse aspirant-newbie vragen
« Reactie #24 Gepost op: februari 25, 2011, 10:32:41 am »

Die "mode gevoeligheid" is juist groter over langere tijd. Dan zie je duidelijk "jaren 80". Ook is de technische staat van een jonge wagen natuurlijk beter dan die van een oude, zoals met alles.
Gelogd

papajur

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Cabaon Malawi 2.0
Re:Diverse aspirant-newbie vragen
« Reactie #25 Gepost op: februari 25, 2011, 12:23:05 pm »

Als je gaat kijken vraag dan om hoeveel weken de heeft gestaan.
Met veel kampeerweken in 3 jaar is-ie nog oud.

Ik dacht het hier al gelezen te hebben .
Kijk gerust ook verder .... kopen is zo gedaan.
Gelogd
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

Mieke

  • Gast
Re:Diverse aspirant-newbie vragen
« Reactie #26 Gepost op: februari 25, 2011, 02:52:14 pm »

Ga gewoon kijken. Praat met de mensen, zie welk soort mensen je voor je hebt. Ga op je gevoel af.
Je weet nu waar je moet op letten.
De waterdichtheid controleren zal het moeilijkste zijn denk ik.
Ga niet overhaast te werk, het aanbod aan wagens is groot. Beter eentje laten voorbij gaan waar je twijfels over hebt. Maar misschien blijkt dit wel "de wagen" te zijn.

Succes
Gelogd

muis

  • Gast
Re:Diverse aspirant-newbie vragen
« Reactie #27 Gepost op: februari 25, 2011, 10:09:54 pm »

Waterdicht maken valt echt heel erg mee, hebben wij dus ook gedaan na het schoonmaken van het doek. Let wel goed op slijt en schuurplekken of scheuren in het doek, zeker als de wagen veel buiten heeft gestaan. Vraag of ze alles openklappen en opzetten dus ook de voortent. Verder idd op je gevoel afgaan. Succes! :J :J
Gelogd

ff

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 468
  • Merk Vouwwagen: (ex) Jamet Louisiana
    • FF.FM
Re:Diverse aspirant-newbie vragen
« Reactie #28 Gepost op: februari 25, 2011, 10:46:09 pm »

Waterdicht maken valt echt heel erg mee, hebben wij dus ook gedaan na het schoonmaken van het doek. Let wel goed op slijt en schuurplekken of scheuren in het doek, zeker als de wagen veel buiten heeft gestaan. Vraag of ze alles openklappen en opzetten dus ook de voortent. Verder idd op je gevoel afgaan. Succes! :J :J

Hoi Muis,

Ik wil me natuurlijk zo goed mogelijk voorbereiden (ben niet rijk en ook geen ervaren campeerder ;)).
Hoe maak je je doek waterdicht? Gewoon met de kleding- en schoenenspray?
Gelogd

muis

  • Gast
Re:Diverse aspirant-newbie vragen
« Reactie #29 Gepost op: februari 25, 2011, 11:14:23 pm »

Wij hebben een fles No-Nat impregneer gekocht, dit moet je aanlengen met water. Kost rond de ? 10.00 per fles en voor zover ik weet hebben we de hele tent gedaan met 1 fles. We hebben een extra zachte borstel gekocht op een telescoopstok voor het schoonmaken en impregneren van het dak en de rest met een spons. Werkte heel goed.

Oja, vlekken moet je niet gaan poetsen omdat je dan het doek "verpoetst" Mijn zwager deed dat met flessen groendoek en hield er lichtgroene plekken aan over. Vlekken komen er altijd op.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal