Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: caravan weger, eh.... vouwwagenweger weger natuurlijk  (gelezen 8910 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
caravan weger, eh.... vouwwagenweger weger natuurlijk
« Gepost op: mei 09, 2011, 08:56:59 pm »

Ik wil graag de klapper wegen nu ik hem heb volgestouwd.
ik wil graag goed beladen opweg, we moeten ten slotte naar zuid Frankrijk.

Nu dacht ik een weger aan te schaffen maar die dingen kosten rond de 100 euro.  :N
En er bestaat er volgens mij maar één op de markt wat ik zo heb gezien, maar dat lijkt me sterk

Heeft iemand tips of heeft iemand in de buurt van Uden zo'n ding, het lijkt me dat je na één keer wegen de bepakking hetzelfde kan houden als je eenmaal de goede mix hebt tussen links, rechts en kogeldruk

Ik hoor graag tips en mogelijkheden.
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

mvdkant

  • Gast
Re:caravan weger, eh.... vouwwagenweger weger natuurlijk
« Reactie #1 Gepost op: mei 09, 2011, 09:04:20 pm »

ik denk dat het voordeliger is om alle standaarddingen zoals kachel, gasfles en dergelijke op een peronenweegschaal te wegen en deze waardes te noteren.
dit heb je in principe altijd bij je als je gaat klappen. tel dit bij je vouwwagengewicht op en je hebt een basisgewicht.

nu kun je dan de losse dingen gaan wegen met dezelfde weegschaal.


is nu wel lastig, nu je de wagen al hebt volgestouwd natuurlijk :J
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re:caravan weger, eh.... vouwwagenweger weger natuurlijk
« Reactie #2 Gepost op: mei 09, 2011, 09:15:33 pm »

Het handige van die volle kar is dat hij altijd weer leeg kan :#, maar ik wil toch ook wel graag de verdeling weten

ik denk dat het fietsenrek thuis mag blijven, ach ja we hebben nog even om het uit te dokteren.
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

Richard

  • Gast
Re:caravan weger, eh.... vouwwagenweger weger natuurlijk
« Reactie #3 Gepost op: mei 09, 2011, 09:19:02 pm »

is er geen weegstation in de buurt? ff googlen zou  ik zeggen  I:
Gelogd

Gulpje

  • Gast
Re:caravan weger, eh.... vouwwagenweger weger natuurlijk
« Reactie #4 Gepost op: mei 09, 2011, 09:21:50 pm »

Gelogd

chocoboy

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 29
Re:caravan weger, eh.... vouwwagenweger weger natuurlijk
« Reactie #5 Gepost op: mei 09, 2011, 09:45:48 pm »

Ik heb zo'n weegapparaat. Kan je ook heel goed bepalen of links en rechts gelijk belast zijn.
Als je in de buurt van de zaanstreek woont, mag je wel even langswippen!
Gelogd

Kuukse Dries

  • Gast
Re:caravan weger, eh.... vouwwagenweger weger natuurlijk
« Reactie #6 Gepost op: mei 15, 2011, 03:22:52 pm »

Ik heb zo'n dure weger gekocht bij De Wit in Schijndel.
Weeg linker wiel, weeg rechter wiel (levert eventueel verschil in belading links-rechts) weeg dan neuswiel: geeft na automatische optelling het totaalgewicht.
Met een stok op de weger kan ik ook de kogeldruk meten.
Zo'n dure weger geeft veel zekerheid, voor mij EN voor mijn partner, ook onderweg.  KK
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:caravan weger, eh.... vouwwagenweger weger natuurlijk
« Reactie #7 Gepost op: mei 15, 2011, 06:32:56 pm »

Och, onze Jametic weegt 360 kg. Denk niet dat we er direct 300 kg aan spullen nog in hebben gestouwd. Met een beetje verstandig beladen zal er niet meteen een groot verschil in links en rechts optreden denk ik.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re:caravan weger, eh.... vouwwagenweger weger natuurlijk
« Reactie #8 Gepost op: mei 21, 2011, 06:39:49 pm »

Ik heb vanochtend een weger van Reich opgehaald, ik zal hem straks is gaan wegen.

Eens kijken of de fietsen er ook nog op mogen.
Ons enthousiasme kennende (ook met het in pakken) zal dat wel tegen vallen
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re:caravan weger, eh.... vouwwagenweger weger natuurlijk
« Reactie #9 Gepost op: mei 21, 2011, 10:07:34 pm »

Zojuist de weger z'n werk laten doen.
En hoewel ik de kar op gevoel had volgestouwd kwam ik op:
dissel 62 kg.
linkerwiel 295
rechterwiel 290.
totaal 647

De scout mag maximaal 650 wegen  :>

De fietsen gaan dus op het dak van de wagen, daardoor gaan de draagarmen van de wagen af, dat scheelt ook al weer in gewicht.
Morgen gaan de matrassen eruit en de zelfopblazende luchtbedden erin. Geen idee of dit scheelt, we zullen zien.

Vooralsnog erg tevreden
 
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

mvdkant

  • Gast
Re:caravan weger, eh.... vouwwagenweger weger natuurlijk
« Reactie #10 Gepost op: mei 22, 2011, 01:30:21 am »

zijn jullie er ook zo een die hun hele hebben en houden meenemen :H hier nog zo een  :K

vooral mijn vrouw, die neemt het liefst een complete huisraad en dergelijke mee :?
Gelogd

leeuw

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 550
  • Kyte S
Re:caravan weger, eh.... vouwwagenweger weger natuurlijk
« Reactie #11 Gepost op: mei 22, 2011, 04:35:15 am »

Ik weet niet precies hoe dat werkt met wegen per wiel. Maar kan het niet zo zijn dat als je een wiel weegt je ook gewicht weegt die je daarna ook bij het andere wiel meetelt. Hierdoor komt je gewicht dan hoger uit dan het in werkelijkheid is.

Zou voor de zekerheid ook even langs een weegbrug in de buurt rijden. Veel schroothandels en grondbedrijven hebben er een, misschien voor een zacht prijsje (lees kratje bier) ff gebruiken met trekwagen en daarna trekwagen alleen. Dan weet je hetzeker
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re:caravan weger, eh.... vouwwagenweger weger natuurlijk
« Reactie #12 Gepost op: mei 22, 2011, 09:43:26 am »

Het werkt behoorlijk goed.

De wagen rust nou eenmaal op de drie punten, je kunt de drie punten afzonderlijk wegen met een cara.... vouwwagenweger of tegelijk op een weegbrug dat maakt niet veel uit.

Er zit natuurlijk ook een kleine foutmarge in maar aan de andere kant wordt het gewicht van de banden zelf ook weer niet door de as gedragen, de Reich weger is behoorlijk nauwkeurig.

Vooral het verschil tussen links er rechts vindt ik belangrijk om zo klein mogelijk te houden.
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

Kuukse Dries

  • Gast
Re:caravan weger, eh.... vouwwagenweger weger natuurlijk
« Reactie #13 Gepost op: mei 22, 2011, 12:33:25 pm »


Er zit natuurlijk ook een kleine foutmarge in maar aan de andere kant wordt het gewicht van de banden zelf ook weer niet door de as gedragen, de Reich weger is behoorlijk nauwkeurig.

Het gaat niet om het gewicht dat op de as drukt, maar om het totaalgewicht van je aanhanger, inclusief banden.
Elk van de drie punten brengt zijn eigen gewicht in de schaal.
Door de weger onder een van de wielen te zetten staat de wagen ietwat scheef, waardoor er inderdaad wat meer gewicht op het andere wiel rust.
Maar kijk dan eens naar de schuinte van de wagen, het verschil is te verwaarlozen.  :I
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re:caravan weger, eh.... vouwwagenweger weger natuurlijk
« Reactie #14 Gepost op: mei 22, 2011, 01:25:34 pm »

Door de weger onder een van de wielen te zetten staat de wagen ietwat scheef, waardoor er inderdaad wat meer gewicht op het andere wiel rust.
Maar kijk dan eens naar de schuinte van de wagen, het verschil is te verwaarlozen.  :I

Het hoogte verschil is maar 3 cm. inderdaad heel klein.
Daar had ik al aan gedacht terwijl het wiel dat gewogen werd op de weger stond lag onder het andere wiel een stukje vlonderplank (van dezelfde dikte als de weger).
Ook zonder plankje gewogen maakt nagenoeg geen verschil (2-5 kg)
Het verschil zou groter worden als de last ook hoger wordt (bijvoorbeeld een caravan).

Het is natuurlijk geen postweger waar het tot de gram nauwkeurig gaat, maar je hebt wel een goede indicatie van verdeling en totale belasting.
Ik ben er blij mee.
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal