Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: goede fietsendragers  (gelezen 15359 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

screech

  • Gast
goede fietsendragers
« Gepost op: mei 13, 2011, 11:05:43 am »

Er is al een aantal malen hier op het forum over gesproken en gediscussieerd, wat zijn goede fietsendragers.

Ik had eerste van die goedkope fietsendragers van de Halfords erop zitten. Die zaten erop bij aanschaf. Maar bij het proberen van het monteren van een fiets vond ik het al te gammel om te gebruiken en heb ik de dragers dus verwijderd.

Nu zijn we vorige week met vrienden een week wezen kamperen en we wilden dus wel lekker de fietsen mee. Die vriend had ook fietsendragers op de imperiaal liggen. Die heb ik dus geinspecteerd en dat voelde al meteen en stuk stabieler.

Ik heb toen dus 2 van die dragers besteld en uitgeprobeerd vorige week. En dat was echt TOP! Daarom wil ik in dit topic ook aangeven dat ik zeer te spreken ben over het type dakdragers Thule Freeride 530.



De materialen van de zelf dragers zijn stevig, en de fiets staat er echt klem in. De banden worden dan weer aangetrokken met stevige plastic spanners. Dus geen riempjes waar rek in zit.
Verder is de bevestigingsklem te verstellen zodat er naast fietsen met gewone frames ook fietsen met ovale frames of met extra dikke buizen op vastgezet kunnen worden.
Ook kan je de fietsen, met een slotje in de klem, vastzetten aan de drager. Én de drager kan je, met een slotje in de aansluiting, vastzetten aan de imperiaal/dakdrager. Dus zonder extra losse sloten zijn de fietsen al beschermd tegen diefstal.

Ik heb ze gekocht bij www.fietsenwinkel.nl. Maar ik zie dat er nu dus het type 532 te koop is. Het enig verschil is dat deze aluminiumkleurig zijn, en die van mij nog zwart. De prijs is hetzelfde gebleven.
Ik vond dit een zeer schappelijke prijs voor kwalitatief erg goede fietsendragers. Alle sloten en bevestigingen zijn bij de prijs inbegrepen.

Kijk verder ook maar op http://www.thuledakdragers.nl daar kan je doorklikken naar [fietsendragers] en dan kiezen voor [op het dak] en daar zie je het Freeride 530 systeem. Als je die aanklikt en dan naar benden scrollt dan kan je de bevestigingshandeling als pdf openen.
Hierbij ook de rechtstreekse link naar de pdf: http://www.thuledakdragers.nl/thule2/download.aspx?id=5963

Kortom, ik ben zeer tevreden. Hopelijk kunnen meer mensen hun voordeel doen met deze info.
Overigens heb ik de dragers gewoon op de imperiaal laten zitten, en zullen de dragers dus op het voorjaarsklapweekend (1 tm 5 juni 2011) aanwezig zijn om te bezichtigen.
« Laatst bewerkt op: mei 13, 2011, 11:11:23 am door screech »
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re:goede fietsendragers
« Reactie #1 Gepost op: mei 13, 2011, 11:18:59 am »

Staat nu op de site voor EUR 59,- en dat is zeker een heel redelijke prijs!
Vooral de starheid van de 'onderste lat' is belangrijk om doorbuigen tegen te gaan. De omhoogstaande buigel is van belang om wiebelen tegen te gaan.

Wel een extra tip voor mensen die fietsen in een dergelijke drager willen bevestigen : koop kleine spanbandjes erbij en zet elke fiets met minimaal 3-4 bandjes extra vast. De bandjes waar je standaard de wielen mee vast zet voldoen bijna nooit. Dus elke wiel afzonderlijk met 1-2 bandjes vastzetten en de beugel aan de fiets zeker. Dan weet je zeker dat ie er niet uit schiet.


(Geloof me, ik ben ervarings-deskundige met zwaardere fietsen in diverse soorten drager... OOK goede drager moet je voorzien van extra spanbanden)
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

biccie

  • Gast
Re:goede fietsendragers
« Reactie #2 Gepost op: mei 14, 2011, 08:12:11 am »

Staat nu op de site voor EUR 59,- en dat is zeker een heel redelijke prijs!
Vooral de starheid van de 'onderste lat' is belangrijk om doorbuigen tegen te gaan. De omhoogstaande buigel is van belang om wiebelen tegen te gaan.

Wel een extra tip voor mensen die fietsen in een dergelijke drager willen bevestigen : koop kleine spanbandjes erbij en zet elke fiets met minimaal 3-4 bandjes extra vast. De bandjes waar je standaard de wielen mee vast zet voldoen bijna nooit. Dus elke wiel afzonderlijk met 1-2 bandjes vastzetten en de beugel aan de fiets zeker. Dan weet je zeker dat ie er niet uit schiet.


(Geloof me, ik ben ervarings-deskundige met zwaardere fietsen in diverse soorten drager... OOK goede drager moet je voorzien van extra spanbanden)

en zwaardere fietsen? hoe zwaar? ik ben al heel lang aan het speuren voor een goede fietsdrager voor mijn fiets. die weegt ongeveer 23 kilo. het is een oudere stadsfiets, maar oerdegelijk en niet kapot te krijgen, wil hem ook niet weg doen voor een nieuwe lichtere....
nou vond ik van thule de 591 (tot 20 kilo draaggewicht), maar durf het niet zo goed aan. nieuw ongeveer 89 euro, tweedehands nog rond de 60 euro....
heeft er iemand misschien ook ervaring met deze thule?
grtz, bianc

ps. screech: thnx al voor deze ervaring! wij hadden eerst van die goedkopere, maar die zijn nog geen jaar oud en roesten nu al van het imperiaal af.... en ze staat altijd overdekt opgeslagen, dus de enige regen die ze hebben gehad is van de heenreis vorig jaar naar frankrijk.... :N
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re:goede fietsendragers
« Reactie #3 Gepost op: mei 15, 2011, 09:51:15 am »

Hoe zwaar?  Heb niet gewogen maar weet zeker dat ze zwaarder dan mijn kinderen zijn en die wegen 21/22kg. Mijn fiets is een stalen ros met zo'n rek en krat voorop. Die van mijn vrouw een verlengd mama-fiets
Er zitjes, tassen en mandjes.

Ik denk dat die fietsen zomaar 25-30kg wegen. Vooral het hoog zittende gewicht, door het rek+krat, zorgt voor heen en weer bewegingen.
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

esentim

  • Gast
Re:goede fietsendragers
« Reactie #4 Gepost op: mei 16, 2011, 12:07:28 am »

hoe lang zijn die fietsendragers?
En ik vind het vooral belangrijk dat de fiets makkelijk te bevestigen en los te maken zijn. is dit een makkelijk systeem of zijn er nog snellere?
Gelogd

screech

  • Gast
Re:goede fietsendragers
« Reactie #5 Gepost op: mei 16, 2011, 07:18:02 am »

Of er nog snellere systemen zijn weet ik niet. Maar dit werkt volgens het alom bekende principe: fiets erop tillen, schuine stang omhoog plaatsen, en dan de klem iets aandraaien en vast klemmen (klikken). Eventueel even de klem op slot draaien. En dan de snelspanners van de banden aantrekken.
Ik vind het snel genoeg.

Het verschil zit hem meer in de kwaliteit van de materialen en verbindingen dan in het systeem zelf.
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re:goede fietsendragers
« Reactie #6 Gepost op: mei 16, 2011, 09:54:31 am »

Het verschil zit hem meer in de kwaliteit van de materialen en verbindingen dan in het systeem zelf.


Helemaal waar!
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

neutje

  • Gast
Re:goede fietsendragers
« Reactie #7 Gepost op: mei 30, 2011, 05:18:32 pm »

Of er nog snellere systemen zijn weet ik niet. Maar dit werkt volgens het alom bekende principe: fiets erop tillen, schuine stang omhoog plaatsen, en dan de klem iets aandraaien en vast klemmen (klikken). Eventueel even de klem op slot draaien. En dan de snelspanners van de banden aantrekken.
Ik vind het snel genoeg.

Het verschil zit hem meer in de kwaliteit van de materialen en verbindingen dan in het systeem zelf.

Ik ben vorig jaar met vrienden in Limburg wezen fietsen: Limburgsmooiste, we hadden de fietsen in een soort gelijk systeem op de vw staan.
Toch kun je de fietsen op 2 manieren in de schuine stang plaatsen. Je kan de stang aan de onderbuis bevestigen maar ook aan de zadelpen!

Het zal afhangen van de grote van je fiets..
Gelogd

tjaptjoice

  • Gast
Re: goede fietsendragers
« Reactie #8 Gepost op: april 03, 2017, 05:24:12 pm »

Er is al een aantal malen hier op het forum over gesproken en gediscussieerd, wat zijn goede fietsendragers.

Ik had eerste van die goedkope fietsendragers van de Halfords erop zitten. Die zaten erop bij aanschaf. Maar bij het proberen van het monteren van een fiets vond ik het al te gammel om te gebruiken en heb ik de dragers dus verwijderd.

Nu zijn we vorige week met vrienden een week wezen kamperen en we wilden dus wel lekker de fietsen mee. Die vriend had ook fietsendragers op de imperiaal liggen. Die heb ik dus geinspecteerd en dat voelde al meteen en stuk stabieler.

Ik heb toen dus 2 van die dragers besteld en uitgeprobeerd vorige week. En dat was echt TOP! Daarom wil ik in dit topic ook aangeven dat ik zeer te spreken ben over het type dakdragers Thule Freeride 530.



De materialen van de zelf dragers zijn stevig, en de fiets staat er echt klem in. De banden worden dan weer aangetrokken met stevige plastic spanners. Dus geen riempjes waar rek in zit.
Verder is de bevestigingsklem te verstellen zodat er naast fietsen met gewone frames ook fietsen met ovale frames of met extra dikke buizen op vastgezet kunnen worden.
Ook kan je de fietsen, met een slotje in de klem, vastzetten aan de drager. Én de drager kan je, met een slotje in de aansluiting, vastzetten aan de imperiaal/dakdrager. Dus zonder extra losse sloten zijn de fietsen al beschermd tegen diefstal.

Ik heb ze gekocht bij www.fietsenwinkel.nl. Maar ik zie dat er nu dus het type 532 te koop is. Het enig verschil is dat deze aluminiumkleurig zijn, en die van mij nog zwart. De prijs is hetzelfde gebleven.
Ik vond dit een zeer schappelijke prijs voor kwalitatief erg goede fietsendragers. Alle sloten en bevestigingen zijn bij de prijs inbegrepen.

Kijk verder ook maar op http://www.thuledakdragers.nl daar kan je doorklikken naar [fietsendragers] en dan kiezen voor [op het dak] en daar zie je het Freeride 530 systeem. Als je die aanklikt en dan naar benden scrollt dan kan je de bevestigingshandeling als pdf openen.
Hierbij ook de rechtstreekse link naar de pdf: http://www.thuledakdragers.nl/thule2/download.aspx?id=5963

Kortom, ik ben zeer tevreden. Hopelijk kunnen meer mensen hun voordeel doen met deze info.
Overigens heb ik de dragers gewoon op de imperiaal laten zitten, en zullen de dragers dus op het voorjaarsklapweekend (1 tm 5 juni 2011) aanwezig zijn om te bezichtigen.
Hallo!
Een heel oud topic maar hopelijk heb je een antwoord voor ons.
Ik heb 2 thule 530 dragers overgenomen.
Het idee is om deze op onze Roadmaster Family S te plaatsen. Echter in het instructie filmpje bij Thule zie ik sat ze deze heel makkelijk vastklikken op de dakgeleiders maar als we dit even "los" uit willen proberen lukt dat niet.

Ik zie niet waar er in geklikt moet worden.
Klinkt vast erg vaag haha maar de hendels waarmee je klikt: waar moet die in vast klikken?
Ik hoop dat bijgaande fotos het verduidelijkt.
Op deze fotos staan de hendels omhoog
Als deze naar beneden gedrukt worden, moeten ze dan voor of achter het ijzeren deel vallen waarin twee omhoog staande ijzeren 'haakjes' zitten?

Het is een raadsel.
Handleiding en filmpje leveren niets op. We zijn toch echt niet heel erg onhandig maar dit kissen we compleet :-)

Wie kan ons uit de brand helpen??


Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: goede fietsendragers
« Reactie #9 Gepost op: april 03, 2017, 06:45:01 pm »

Kun je de Klik hendels in de ronde  draaien? Door de schroefdraad gaan ze dan strakker staan. En kun je ze aanspannen als je ze dicht klikt.
Gelogd

HansAstro

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 21
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro XL
Re: goede fietsendragers
« Reactie #10 Gepost op: april 03, 2017, 08:25:54 pm »

Zijn jullie er al uit? De kruks van alles is, volgens mij, terug te vinden in deze plaatjes. Het tweede plaatje toont een rode streep, dat is de metalen stang, balk whatever, waar de klem omheen zit. Wanneer de handels nog net naar beneden gedrukt kunnen worden, dan zit het geheel vrijwel zeker vast genoeg. Wanneer de handel niet naar beneden kan, dan moet je die wat meer omhoog draaien, daarna nog eens proberen om deze naar beneden te drukken. Wanneer die te makkelijk naar bedeneden gaat, dan moet je de handel eerst wat meer naar beneden draaien, een daarna nog eens proberen om deze naar beneden te drukken.
Gelogd

tjaptjoice

  • Gast
Re: goede fietsendragers
« Reactie #11 Gepost op: april 03, 2017, 10:08:30 pm »

Bedankt mensen het is gelukt!
We hadden een houten lat als "dakdrager" gebruikt omdat de vouwwagen momenteel in de stalling staat. Deze lat was te smal dus dikkere lat gepakt en de hendels strakker gedraaid. Hoppa, klikte netjes dicht, muurvast.

Bedankt voor jullie vlotte reacties!
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: goede fietsendragers
« Reactie #12 Gepost op: april 03, 2017, 11:20:55 pm »

Top!  :)
Gelogd

harmenkuijer

  • Gast
Re: goede fietsendragers
« Reactie #13 Gepost op: juni 08, 2017, 10:52:54 pm »

www.winparts.nl - de goedkoopste en kwaliteit meer dan prima!

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gelogd

sjpekelsma

  • Gast
Re: goede fietsendragers
« Reactie #14 Gepost op: januari 09, 2018, 09:46:13 am »

Niet meer helemaal actief dit topic, maar voor de mensen die toch geïnteresseerd zijn:
We hebben lang gezocht naar een geschikte fietsendrager, omdat er veel is wat toch niet helemaal voldoet aan de verwachtingen/wensen. Uiteindelijk hebben we via Rameder een goede fietsendrager besteld! Ook hebben we daar de trekhaak aangeschaft voor op onze tweede auto, zo kunnen we met beide wagens met de vouwwagen op pad  :) erg tevreden over de service en het product.
« Laatst bewerkt op: januari 29, 2018, 08:27:01 am door sjpekelsma »
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal