Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: rotspennen  (gelezen 4677 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Angel

  • Gast
rotspennen
« Gepost op: september 26, 2011, 11:38:28 am »

Dit weekend met onze 4X4 1 nachtjes weze kamperen wat goed gegaan is. Ik merkte wel dat het een must is bij iedere lusje aan de buitenkant ook daadwerkelijk een haring de grond in te slaan en niet zoals bij de arizona dat op de hoeken een paar en dat was eigenlijk wel voldoende. Nu was het dit weekend niet zo'n probleem, want de grond was zacht genoeg (soms zelfs te zacht en kwam de haring weer terug omhaag), maar ik zat al te bedenken hoe moet dat in bijvoorbeeld zuid-frankrijk met de knalharde grond. Dus ben ik op internet op zoek gegaan naar rotspennen en heb even gekeken wat ze zoal verkopen bij de wit (dat is een beetje in de buurt namelijk). Ik kwam deze tegen

http://www.de-wit.nl/nl/tarzan-rotspen-per-6-stuks

Maar dat is ook meteen de goedkoopste onderaan de pagina staan er nog meer welke duurder zijn, maar welke zou ik nou het best kunnen nemen?
Gelogd

Sami

  • Gast
Re:rotspennen
« Reactie #1 Gepost op: september 26, 2011, 12:03:43 pm »

Deze rortspennen of spijkerharingen zijn prima voor in harde ondergronden. Let er wel op dat je de lange versie koopt. Deze zijn 23 cm. lang.
Ik gebruik ze al jaren voor het camperen in Noorwegen en Zweden en mijn ervaring is dat kortere pennen onvoldoende houdkracht leveren.
Krijg je de pennen er toch niet voldoende in omdat de bovenlaag te dun is, dan de pennen gewoon wat scheef inslaan.
Voor het inslaan gebruik ik een "vuiste" van 1250 gr. Het voordeel hiervan is een grootte platte kop (40x40 mm) waardoor je niet gauw van de spijker afglijdt.
Vaak zie je dat er een klauwhamer wordt gebruikt, maar deze hebben een rondekop waardoor je de spijkerharing echt goed op zijn kop moet slaan om hem "veilig" de grond in te krijgen. Daarnaast heeft het gewicht van een vuistje het voordeel dat het inslaan minder kracht kost. het gewicht werkt gewoon mee.

Succes.

Sami
Gelogd

screech

  • Gast
Re:rotspennen
« Reactie #2 Gepost op: september 26, 2011, 12:18:06 pm »

helemaal mee eens, lange rotspennen kopen.
Die spijkers uit je link heb ik ook inderdaad. Zowel de lange als de korte. Ik gebruik die lange ook altijd, die korte eigenlijk niet.
Gelogd

scheepsmast

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 22
  • Merk Vouwwagen: Jamet Louisiana 2004
Re:rotspennen
« Reactie #3 Gepost op: september 26, 2011, 12:28:52 pm »

Klauwhamer gebruiken om ze er uit te halen. Beslist geen haringtrekker, deze zijn levensgevaarlijk.
Gelogd

screech

  • Gast
Re:rotspennen
« Reactie #4 Gepost op: september 26, 2011, 12:36:16 pm »

Wij (bezoekers van het voorjaarsklapweekend 2010) hebben allemaal deze hamer van Holtkamper gekregen.



Wat een topding! je haalt alle type haringen er gemakkelijk mee uit. Ook erin slaan gaat goed. Zelfs rotsharingen gaat goed hoor.
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re:rotspennen
« Reactie #5 Gepost op: september 26, 2011, 12:49:12 pm »

Ik zweer bij de tarzannetjes. Vooral in stevige grond ideaal.
Zelden krom geslagen en als dat wel gebeurt gewoon weer recht tikken en klaar.
Ik gebruik die nu een jaar of 15 denk ik.
Zowel de lange als ook de korte, de korte gebruik ik als er weinig trekkracht nodig is, bijvoorbeeld binnentent / kuipzeil.
Op de hoeken en scheerlijnen altijd de lange, tussendoor bepaalt de stevigheid van de grond of ik de korte of lange neem.

Wel even opletten op plekken waar je (met blote voeten) loopt daar moet je ze gewoon lekker helemaal de grond in raggen anders haal je je voet eraan open.

Zelfs in stevige bosgrond goed te gebruiken, als je hem in een wortel slaat is het wel even werk om hem eruit te krijgen, maar het lukt altijd.

Als gereedschap gewoon een heel eenvoudige klauwhamer, met de klauw krijg je iedere haring er altijd uit.
« Laatst bewerkt op: september 26, 2011, 02:06:31 pm door gaan »
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

Henk CC

  • Gast
Re:rotspennen
« Reactie #6 Gepost op: september 26, 2011, 01:30:41 pm »

Ik gebruik rots pinnen van Gelard, en deze zijn te koop bij Obelink. 50 stuks voor ?24,95. Je kunt ze ook in kleigrond gebruiken.
Henk

 
Gelogd

Angel

  • Gast
Re:rotspennen
« Reactie #7 Gepost op: september 26, 2011, 03:08:23 pm »

Ik neem aan dat die van 2,95 dan ook goed is? Bij die andere zie ik namelijk wel gebeuren dat wij of onze kids ontzettend onze tenen stoten tegen de opstaande punt bij die van ? 2,15.
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re:rotspennen
« Reactie #8 Gepost op: september 27, 2011, 09:11:55 am »

Dit zijn goede rotspennen. Neem nooit pennen met kunststof dingen aan, die breken alleen maar af als je ze wil verwijderen en de grond is hard. Wij hebben diegene die je aangeeft ook in korte en lange uitvoering+ nog een set met driehoekige spijker ipv ronde. We hebben ze allemaal al gebruikt.
In het Zuiden hebben we soms de lange niet in de grond gekregen dus gebruikte we de korte. Dit jaar was het zo nat dat zelfs de lange nog te kort waren maar toen vertrokken was het droog, veranderde de grond dus in beton en kregen we ze met moeite uit de grond. De driehoekkige hebben het voordeel dat ze niet ronddraaien in de grond als het even te nat wordt. Nadeel dit jaar dat onze driehoekige te kort waren dus we willen nog een setje lange driehoekige.
Het is en blijft altijd ter plaatse een beetje zoeken welke je nu best gebruikt.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal