Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 »   Omlaag

Auteur Topic: Nieuw model: Combi-camp Flexi  (gelezen 48944 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

villeke

  • Gast
Nieuw model: Combi-camp Flexi
« Reactie #90 Gepost op: maart 23, 2013, 09:11:13 am »

Hmmm wat een gedoe. Ik wil vandaag eigenlijk de condor gaan aanschaffen en heb volgens mij ook geen andere keus? Over welke bouten gaat het? Ik heb wat foto's bijgevoegd. Wellicht verduidelijkt dat iets.
Gelogd

villeke

  • Gast
Re: Nieuw model: Combi-camp Flexi
« Reactie #91 Gepost op: maart 23, 2013, 09:15:07 am »

Ik zit te klooien met tapatalk en foto's uploaden.....even achter pc en dan probeer ik het opnieuw...
Gelogd

villeke

  • Gast
Re: Nieuw model: Combi-camp Flexi
« Reactie #92 Gepost op: maart 23, 2013, 09:25:22 am »

Poging 3.....

Hmmm wat een gedoe. Ik wil vandaag eigenlijk de condor gaan aanschaffen en heb volgens mij ook geen andere keus? Over welke bouten gaat het? Ik heb wat foto's bijgevoegd. Wellicht verduidelijkt dat iets. Op welke bouten moeten die borgmoeren worden geplaatst??

Gelogd

Theun1957

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango game drive
Re: Nieuw model: Combi-camp Flexi
« Reactie #93 Gepost op: maart 23, 2013, 11:50:10 am »

Villeke,

De goudkleurige in jouw foto.
Je kan ook zien dat de andere kant gemerkt is met rode verf en dat daar niet nog een extra moer op past.
Gelogd

villeke

  • Gast
Re: Nieuw model: Combi-camp Flexi
« Reactie #94 Gepost op: maart 23, 2013, 01:29:26 pm »

Villeke,

De goudkleurige in jouw foto.
Je kan ook zien dat de andere kant gemerkt is met rode verf en dat daar niet nog een extra moer op past.

Klopt, ik heb het daarstraks in de stalling bij onze Flexi bekeken.


Inmiddels een Condor gekocht (zie foto).
En Aart Kok gebeld. Dit is het antwoord van AK:
De borgmoeren niet gebruiken!! In de handleiding staat dat bij geen gebruik van de borgmoeren het SCM keurmerk vervalt. Maar volgens AK is dat voor de verzekering geen probleem en in de praktijk volstaat het kunnen overhandigen van de sleutels aan de verzekeraar indien de VW gestolen is. Daarnaast zei AK dat de garantie van het chassis vervalt indien de oorspronkelijke moeren worden verwijderd en daarvoor in de plaats borgmoeren worden gebruikt. In hoeverre dit nu klopt of niet weet ik niet. Ik vind het maar raar, maar voorlopig gebruik ik het slot zonder de borgmoeren. In onze situatie acht ik de kans nihil dat een dief met moersleutel en al aan de slag gaat. De VW zal nooit een nacht buiten voor de deur staan en in de stalling hoeft het slot er feitelijk niet eens op. AK gaf aan dat ze standaard de Condor leveren bij de Flexi en dan uitleggen de borgmoeren niet te gebruiken. Het is dus geen standaard beleid om langere bouten te monteren zodat de borgmoeren alsnog kunnen worden gebruikt.

« Laatst bewerkt op: maart 23, 2013, 01:31:16 pm door villeke »
Gelogd

TallGuy212

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 400
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama 2014
  • Grab life by the coconuts!
Re: Nieuw model: Combi-camp Flexi
« Reactie #95 Gepost op: maart 23, 2013, 02:24:44 pm »

Wat een onzin! Lezen van een montagehandleiding is voor AK blijkbaar erg lastig. De breekmoeren worden tegen de reeds bestaande aangezet en moeten voorkomen dat de oorspronkelijke worden verwijderd. Als de aanhanger wordt teruggevonden ben ik toch benieuwd hoe de verzekering hier mee om zal gaan als deze niet gemonteerd blijken te zijn.

Het certificaat is afgegeven op basis van gebruik inclusief breekmoeren. Andere systemen dienen de bouten niet voor niets af te dekking om goedgekeurd te kunnen worden. Op basis van de theorie van AK kunnen we bij deze club volstaan met een paar sloten, als we de sleutels maar geven aan het lid wiens vouwwagen is gestolen... Wat een BS!

Koop dan de powerlock k1, deze heeft geen van voornoemde problemen, past overal op, tenzij je een stabilisator hebt, dan moet je de s1 gebruiken.
« Laatst bewerkt op: maart 23, 2013, 02:31:54 pm door TallGuy212 »
Gelogd

villeke

  • Gast
Re: Nieuw model: Combi-camp Flexi
« Reactie #96 Gepost op: maart 23, 2013, 02:36:22 pm »

Heb zelf langere bouten genomen en daarna een fotootje zodat de verzekering niet kan zeuren als de vw ooit gejat zou worden.

Volgens AK zou de garantie dan vervallen, raar verhaal naar mijn mening...
Wat voor bouten heb je gebruik? Meer specifiek, hoe bepaal je hoe sterk de bouten moeten zijn??
Gelogd

TallGuy212

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 400
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama 2014
  • Grab life by the coconuts!
Re: Nieuw model: Combi-camp Flexi
« Reactie #97 Gepost op: maart 23, 2013, 02:39:53 pm »

AK is notabene producent van de Flexi. Dat ze uit laksheid dit risico bij de klant neer leggen is bijzonder te noemen. Zonder gebruik van de breekbouten heb je geen goedgekeurd slot.

Bouten gewoon van dezelfde kwaliteit nemen en met juiste aanhaalmoment vastzetten.

Overigens is het volgens mij geen rode lak, maar waarschijnlijk erg ruim aangebrachte loctite rood. Als dat zo is: Knappe jongen die dan met de hand die moer er af krijgt. Daar heb je perslucht voor nodig en waarchijnlijk zal de bout breken.
« Laatst bewerkt op: maart 23, 2013, 02:56:41 pm door TallGuy212 »
Gelogd

villeke

  • Gast
Re: Nieuw model: Combi-camp Flexi
« Reactie #98 Gepost op: maart 23, 2013, 03:09:22 pm »

Zojuist AK maar weer eens gebeld:
- chassisbouwer geeft geen garantie wanneer de moeren worden vervangen door enkel en alleen borgmoeren.
- garantie blijft indien een langere bout wordt genomen, en moeren + borgmoeren worden gebruikt
- alle klanten met een condor slot accepteren de handelswijze
- sommige informeren de verzekering over het niet gebruiken van de borgmoeren en in die gevallen doet de verzekering niet moeilijk
- AK heeft wel eens langere bouten geleverd, maar niet standaard

wat van bovenstaande nu allemaal waar en niet waar is, is lastig te beoordelen. Ik blijf de handelswijze maar raar vinden.

Bouten gewoon van dezelfde kwaliteit nemen en met juiste aanhaalmoment vastzetten.
zit ik aan te denken

Overigens is het volgens mij geen rode lak, maar waarschijnlijk erg ruim aangebrachte loctite rood. Als dat zo is: Knappe jongen die dan met de hand die moer er af krijgt. Daar heb je perslucht voor nodig en waarchijnlijk zal de bout breken.
denk ik ook, en daarom nog maar niet geprobeerd te bepalen met welk moment de moeren nu vastzitten.

Koop dan de powerlock k1, deze heeft geen van voornoemde problemen, past overal op, tenzij je een stabilisator hebt, dan moet je de s1 gebruiken.
die vind ik niks....
Gelogd

TallGuy212

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 400
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama 2014
  • Grab life by the coconuts!
Re: Nieuw model: Combi-camp Flexi
« Reactie #99 Gepost op: maart 23, 2013, 03:17:21 pm »

Gelogd

Cdr

  • Gast
Re: Nieuw model: Combi-camp Flexi
« Reactie #100 Gepost op: maart 23, 2013, 03:21:09 pm »

Het lijkt me een slim plan om het slot door de monteurs te laten aanbrengen, of in ieder geval langere bouten in de dissel te laten plaatsen, ik heb geen apparatuur in huis met perslucht. Vind het maar raar dat je als koper voor de keus staat: of geen garantie op je vouwwagen-onderstel, of geen verzekering gegarandeerd omdat je de juiste bouten niet gebruikt.

De leverancier moet hier een goede oplossing voor bieden, lijkt me. De powerlock oplossing is niet verkeerd, vind ik. Wel een groot slot. Bij onze aanhanger gebruiken we ook iets dergelijks, maar dan simpeler. Je ziet hem in ieder geval niet over het hoofd, als je erom zoekt.
Gelogd

Theun1957

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango game drive
Re: Nieuw model: Combi-camp Flexi
« Reactie #101 Gepost op: maart 23, 2013, 09:23:06 pm »


De rode verf op de moer is gewoon maar een soort lak. In de fabriek wordt de bout op het juiste moment gezet en dan wordt deze lak erop gedaan. Hiermee kan gecontroleerd worden dat de bout op de juiste aanhaalspanning is gezet en tevens kan je eraan zien dat hij niet losgetrild is. Met 2 fatsoenlijke sleutels kan je ze zo losdraaien.
Let wel even op dat bij de bout het dichtst bij de wagen er onderop speciale ring zit omdat deze ook door een ronde pijp gaat.
De oploopdemper zit daar ook vast en de diverse gaten kunnen wel eens onderling verschuiven. Geeft niets kan je zo met een schroevendraaier weer corrigeren, of gewoon de oude eruit en meteen de nieuwe bout erin.

Zoals eerder vermeld heb ik ze gewoon vervangen door langere. Had daarna wat problemen met de oplooprem maar dit is gewoon onder de garantie gerepareerd bij AK in Heemstede. Niemand daar heeft ooit gezeurd dat de bouten vervangen waren.

Bouten zijn M12, kwaliteit 8.8 (staat op de kop), aanhaalmoment is 80 Nm (standaard voor M12).

Villeke heb je ook een pb'tje gestuurd, hoor het wel
Gelogd

villeke

  • Gast
Re: Nieuw model: Combi-camp Flexi
« Reactie #102 Gepost op: april 13, 2013, 08:34:38 pm »

Onze eerste klapervaring met de flexi......heb ik geplaatst in een nieuw topic :#

« Laatst bewerkt op: april 13, 2013, 10:16:52 pm door villeke »
Gelogd

Emmer

  • Gast
Re: Nieuw model: Combi-camp Flexi
« Reactie #103 Gepost op: april 18, 2013, 09:39:35 am »

Ons hebben ze ook verteld bij AK dat we best de speciale moeren van het slot achterwege laten ivm garantie of keurmerk.
Zolang je wagen een diefstalverzekering heeft lijkt me dit ook zeker niet nuttig.
Sowieso is de kans op diefstal van een vouwwagen al zeer klein en indien hij toch gestolen zou zijn wie weet dan of je de speciale moeren had gemonteerd? Daar is geen bewijs meer van op dat moment. Dus sleutels van disselslot overhandigen en klaar. Je zou in feite zelfs het disselslot achterwege kunnen laten en zeggen dat er een slot op stond. Maar je wil natuurlijk zelf ook niet dat je wagen gemakkelijk mee te nemen is.

Gelogd

TallGuy212

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 400
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama 2014
  • Grab life by the coconuts!
Re: Nieuw model: Combi-camp Flexi
« Reactie #104 Gepost op: april 18, 2013, 06:39:12 pm »

Totdat ze 'm terugvinden....
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal