Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Servicebeurt Camplet is dat nodig???  (gelezen 9031 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Don manolo

  • Gast
Servicebeurt Camplet is dat nodig???
« Gepost op: maart 30, 2012, 11:37:35 am »

Beste Klap-Lieden,

'k heb nu al zo een vijf jaar een Camplet (zoveelste handsje) ergens uit 1989-1990.
Wat een geweldige apparaten zijn het toch. In deze vijf jaar heb ik aan onderhoud niet veel (lees bijna niets) gedaan.
Toen ik hem kocht vertelde de beste man mij dat in de banden geen lucht zit maar gas. Was een voordeel want je hoeft hem dus niet bij te pompen.
Klopt want in de afgelopen vijf jaar heb ik daar ook niets aan moeten doen.
Dus eigenlijk check ik de dag voor ik op vakantie ga, of het licht het doet, de banden oke zijn en of er niets raars oogt.
Is profiel op de banden van de camplet belangrijk of wat is minimaal. 
Hebben jullie nog tips en tricks hiervoor.

Oja er zit bij mij ook zo een metalen rek op de deksel. Als ik fietsen mee wil nemen en niet plat op de deksel wil vervoerer, wat is dan handig?

Ik hoor graag.

Dank en groet

Don ::)

Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: Servicebeurt Camplet is dat nodig???
« Reactie #1 Gepost op: maart 30, 2012, 12:26:05 pm »

Over banden is al het een en ander geschreven op het forum, kijk maar bij  KK
Profiel zal niet gauw sluiten omdat de banden van een klapper niet zoveel kilometers maken.
Leeftijd speelt een rol, de regel is na 6 jaar vervangen, de kans op haarscheurtjes door uitdrogen en lang stil staan is dan groot. Met een klapband als mogelijk gevolg.
De leeftijd of productiedatum kun je zien aan de DOT code op de band in vier cijfers (bijv 3406 wol zeggen dag de banden gemaakt zijn in week 34 van 2006).
Als er maar 3 cijfers opstaan dan zijn de banden van voor 2000 en dus zeker aan vervanging toe.

Tja banden met lucht of stikstof, ik zie het voordeel er niet van in maar daar zijn de meningen over verdeeld :X

Fietsen plat vervoeren kan maar kijk wel uit dat de trappers of stuur niet de deksel kunnen beschadigen.
Als je er fietsdakdrager monteerd staan ze veilig rechtop en minder kans op schade.
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.974
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Servicebeurt Camplet is dat nodig???
« Reactie #2 Gepost op: maart 30, 2012, 12:41:52 pm »

Volgens mij lopen banden met stikstof ook leeg alleen langzamer.
Dus checken nog steeds nodig.
verder met @gaan eens.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.645
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Servicebeurt Camplet is dat nodig???
« Reactie #3 Gepost op: maart 30, 2012, 12:46:42 pm »

De servicebeurt is ook handig voor een eventuele oplooprem, je wilt toch zeker zijn dat die goed werkt. Daarnaast kan ook de gasinstallatie (hoe eenvoudig ook) worden gecheckt.

Wij doen iedere 3 jaar een beurt, waarbij bij iedere tweede beurt de banden worden vervangen. 
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

bosi

  • Gast
Re: Servicebeurt Camplet is dat nodig???
« Reactie #4 Gepost op: maart 30, 2012, 01:11:44 pm »

Volgens mij lopen banden met stikstof ook leeg alleen langzamer.
Dus checken nog steeds nodig.
verder met @gaan eens.

Het enigste voordeel van stikstof is, dat het minder uitzet dan lucht als het warm wordt. Dus theoritisch een kleinere kans op een klapband, omdat als de band warmer wordt tijdens het rijden de druk minder hoog oploopt, theoretisch dan.
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Servicebeurt Camplet is dat nodig???
« Reactie #5 Gepost op: maart 30, 2012, 04:09:50 pm »

Het enigste voordeel van stikstof is, dat het minder uitzet dan lucht als het warm wordt. .

Zonder hier de discussie over nut en noodzaak van stikstofvulling op te rakelen: de buitenlucht bevat al bijna 80% stikstof. Dus het verminderd opwarmen van banden die voor 100% met stikstof zijn gevuld zal nogal meevallen. Daarnaast is het zo dat zuurstof door het rubber diffundeert (afhankelijk van de rubbersoort meer of minder) en de druk dus afneemt. Als je de band weer op spanning brengt zal het uiteindelijke percentage stikstof dus per keer toenemen. Met andere woorden: het verschil tussen normaal vullen en stikstof vullen wordt dus steeds kleiner en een verondersteld voordeel dus ook.

Onze Alpha krijgt elk jaar een servicebeurt. De eerste heeft 'ie net gehad en dat levert ook meteen een jaar verlengde garantie op. Vind ik een prettig idee, en weet dan ook zeker dat er niets aan de kar mankeert. En in geval van ongevallen is het ook (verzekeringstechnisch) makkelijk aan te tonen dat de kar in technisch goede staat verkeert. Je ziet te vaak aanhangers/ vouwwagens rijden waarbij het er werkelijk van afstraalt dat het niets mag kosten. Daar blijf ik dan ook op flinke afstand achterrijden.
Gelogd

Don manolo

  • Gast
Re: Servicebeurt Camplet is dat nodig???
« Reactie #6 Gepost op: april 07, 2012, 02:48:05 pm »

Dank voor jullie reacties,

Inderdaad gas of lucht, al zit er slagroom in. Als ie maar goed en veilig rijdt.

"k zal het topic over de banden en profiel eens bekijken.
Maar dit zijn wel de zaken die goed en veilig moeten zijn.
Ik heb geen oplooprem, dat scheelt.

Ik zal dit jaar eens kijken of er nieuwe banden op moeten.

Zijn die banden op internet te vinden of moet ik langs de dealer ofzo!!!!

Tjuus ::)

Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: Servicebeurt Camplet is dat nodig???
« Reactie #7 Gepost op: april 07, 2012, 05:01:30 pm »

Bij een bandenzaak altijd, vaak ook bij een uitgebreide kampeerwinkel, bijvoorbeeld bij De Wit of andere zaken hebben ze vaak de banden kompleet liggen.
Even goed de maten opnemen en informeren.

Zelfs op marktplaats staan ze, wel goed opletten daar op leeftijd etc.
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

mvdkant

  • Gast
Re: Servicebeurt Camplet is dat nodig???
« Reactie #8 Gepost op: april 07, 2012, 08:51:24 pm »

hoi don,

onderhoud is wel degelijk belangrijk. zonder onderhoud gaat de techniek achteruit.

de wiellagers slijten, voornamelijk door stil staan van de wagen. zijn ze echt versleten dan zou op een gegeven moment je wiel kunnen vastslaan tijdens het rijden of enorm kunnen gaan roken ivm warmteontwikkeling. brand is niet uitgesloten.

weliswaar niet van toepassing op jouw wagen maar toch zet ik dit erbij,
de oplooprem is ook aan onderhoud onderhevig. is de oploopdemper defect dan kan de wagen enorm bonken achter de auto bij het remmen en ook nu kunnen de wielen vastslaan omdat er geen demping op de remwerking zit.

is de oploopdemper defect dan gaat de wagen je auto als het ware inhalen als je bergaf gaat. gevolg is dat de wagen constant remt met als gevolg oververhitting van het remsysteem. agv hiervan kunnen wederom de wielen vastslaan, brand en klapbanden.

ook dient de oplooprem thv de dissel geregeld voorzien te zijn van vet.

en inderdaad verlichting. dit hapert ook geregeld.
Gelogd

stkl

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Berichten: 149
  • Merk Vouwwagen: Tago Settler -> Camplet Concorde -> AK Prestige
Re: Servicebeurt Camplet is dat nodig???
« Reactie #9 Gepost op: mei 02, 2012, 10:08:10 pm »

En op dat metalen rek knutsel je de fietsgootjes zodat ze rechtop mee kunnen.
Gelogd

toonvkr

  • Gast
Re: Servicebeurt Camplet is dat nodig???
« Reactie #10 Gepost op: mei 03, 2012, 10:52:06 am »

Onze Roadmaster voor de eerste keer in 23 jaar voor een beurt weggebracht. Zelf zorgde ik altijd dat banden, verlichting, gasslang e.d. goed onderhouden werden. Maar remtrommel en naaf is voor mij te hoog gegrepen. Was ook benieuwd hoe de staat zou zijn. Dit bleek prima te zijn. De wagen heeft in die tijd ongeveer 50.000 km gereden. (tel maar uit, 23 vakanties naar Zuid Frankrijk of Costa Brava)
Schoongemaakt, nieuw vet erin en ik kan met een gerust hart op pad.
Gelogd

jsteijn

  • Gast
Re: Servicebeurt Camplet is dat nodig???
« Reactie #11 Gepost op: mei 03, 2012, 11:09:19 am »

Ook al zijn de banden van buiten redelijk ok, toch kunnen ze van binnen uit al ver heen zijn.
na 6/7 jaar vervangen is idd een aanrader, maar wel deels afhankelijk van de afgelegde kilometers.
Als je bijvoorbeeld steeds in NL blijft, is het ietwat rekbaar.

Gasslang vervangen kan vaak zelf, ANWB raad aan elke 4 jaar. Gelukkig zijn die niet zo duur  ;)

Voor de rest van de techniek ben ik gezegend met een monteur in de familie, maar ik zou zeker aanraden om nu een keertje een beurt te laten doen door een aanhangwagenbedrijf. Die zijn vaak iets goedkoper dan de cara%^ dealer. De banden kun je eventueel laten doen bij profile tyrecenter of kwikfit ofzo. Die zijn niet zo duur. Als je maar niet naar een garage-merkdealer gaat.
(Meestal 2 banden rond de 125 euri incl montage)
Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: Servicebeurt Camplet is dat nodig???
« Reactie #12 Gepost op: mei 03, 2012, 01:31:05 pm »

Ik dacht ook nieuwe banden te moeten. Die van mij zijn nog origineel uit 2004. Roadmaster zelf geeft aan dat mits ze er goed uitzien 10 jaar geen probleem is.
Over 2 jaar dus pas aan de beurt.

We hebben hem dinsdag weggebracht voor een beurt bij Roadmaster en die zag gelijk dat de oploopdemper los zat.
Ik vind het dus nu al prettig dat er even naar gekeken wordt.
Gelogd

stkl

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Berichten: 149
  • Merk Vouwwagen: Tago Settler -> Camplet Concorde -> AK Prestige
Re: Servicebeurt Camplet is dat nodig???
« Reactie #13 Gepost op: mei 03, 2012, 04:01:02 pm »

Nieuwe bandjes (kant & klaar op nieuwe velg) koop je voor ca. 70,- p.st. bij de vouwagen boer.
Ik wel tenminste. Montage heb je zelf zo gedaan (bewaar het oude setje voor de stalling).
Gelogd

mars

  • Gast
Re: Servicebeurt Camplet is dat nodig???
« Reactie #14 Gepost op: mei 03, 2012, 07:23:29 pm »

Onze Roadmaster voor de eerste keer in 23 jaar voor een beurt weggebracht. Zelf zorgde ik altijd dat banden, verlichting, gasslang e.d. goed onderhouden werden. Maar remtrommel en naaf is voor mij te hoog gegrepen. Was ook benieuwd hoe de staat zou zijn. Dit bleek prima te zijn. De wagen heeft in die tijd ongeveer 50.000 km gereden. (tel maar uit, 23 vakanties naar Zuid Frankrijk of Costa Brava)
Schoongemaakt, nieuw vet erin en ik kan met een gerust hart op pad.

Heb je geen nieuwe remsegmentjes laten plaatsen? Zou ik wel doen. Ondanks dat er misschien nog genoeg dikte op de voering zit, kan de voering wel loslaten.
Heb dit zelf eens ondervonden met de achteremmen van een Peugeot 205. Bij voorkeuring APK,  remmen nagekeken en was ruim voldoende van dikte, maar liet al deels los.
En als je dan denkt voorlopig van het remonderhoud af te zijn, zitten de klinknagels in de remtrommel te vreten. Moet je die laten uitdraaien.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal