Hallo Peter en anderen,
ik denk dat het ook wat situatiegebonden is, zoals ondergrond en hoe vlak die is.
De grootste factor van 'moeilijk' rijden zal het gewicht op het neuswiel zijn : hoe meer last op dit wieltje, hoe meer weerstand.
kleine wieldiameters lopen moeilijker dan grote, en vaak zijn neuswielen ook niet gelagerd.
wij hebben een 'breed' neuswiel, wat de druk op zachte ondergrond al ietsje verbeterd, een breed neuswiel zakt minder in de grond zakt dan een smal.
soms kan het helpen om ballast (zoals kinderen
) achteraan te laten hangen / liggen, zodat het neuswiel minder gewicht krijgt.
Ik vergelijk het soms met het volgende:
ik zit in een rolstoel, en als ik over kasseien of grind moet rijden, zucht ik al op voorhand.
mijn kleine voorwielen (10cm diameter) rijden zich vast in het grind of de voegen
Tijdens het rijden over grind of kasseien probeer ik zoveel mogelijk naar achter te leunen (maar gewicht op de grote wielen ipv de voorwielen) en dan gaat het al wat vlotter
Dit principe zal bij een vouwwagen niet anders zijn
Of een massief wiel of een luchtband beter is , kan ik niet beoordelen, zal ook wat persoonlijk zijn.
Mocht er een gelagerd neuswiel bestaan, dan zou dat ook al schelen.
Ondertussen hebben we een mover, waardoor het neuswiel-issue nu geen issue meer is, maar een mover is wel een aanslag op het gewicht van de vouwwagen en je budget...
beste groeten, Olivier