Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Klep disselbak zijkanten klapperen enorm  (gelezen 3015 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

superkoe32

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.413
  • Merk Vouwwagen: CCC Xclusive 2021
  • ** Pluk de dag! **
Klep disselbak zijkanten klapperen enorm
« Gepost op: mei 10, 2022, 07:49:53 pm »

Tijdens het rijden met onze net 1 jaar oude CCX valt het op dat de zijkanten van de klep van de disselbak echt enorm aan het klapperen is. Afgelopen vakantie zelfs zo erg dat de deksel los is gesprongen en deksel ineens omhoog vloog (bleek dat het staafje waar de gasveer aanzit los is getrild) Onderweg alles weer vast geschroefd maar het klepperen blijft enorm aanwezig, gewoon eng om aan te zien.
Enfin op zoek naar een oplossing hiervoor, want ik wil met niet steeds hoeven af te vragen of de deksel niet nogmaals open vliegt onderweg naar Franrijk.

Ik heb hier eerder op dit forum al gelijknamige berichten over gelezen maar kan ze niet weer vinden en dan met name hoe we dit kunnen oplossen. Via het CC forum kom ik ook niet heel veel verder omdat de meeste foto's niet meer zichtbaar jammer genoeg.

Wie heeft er tips/ideeën?

Ohja, terug naar de leverancier is niet even een makkelijke optie aangezien die 180 klm verderop zit ::)
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Klep disselbak zijkanten klapperen enorm
« Reactie #1 Gepost op: mei 10, 2022, 08:03:11 pm »

Heeft de leverancier ook geen tip voor je?

Zit er al een goed rubber tussen?
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.346
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Klep disselbak zijkanten klapperen enorm
« Reactie #2 Gepost op: mei 10, 2022, 08:10:01 pm »

Heb even een filmpje op youtube bekeken waarin ze de bak laten zien. Een niet al te star deksel en dan 1 bevestigingspuntje in het midden.. Dat lijkt me ook niet briljant. Door rijwind kan dat deksel makkelijk gaan klapperen ja. Hangt ook een beetje van de luchtstromen af.
Ik denk dat ik dit toch bij de leverancier zou leggen. Dit is namelijk een ontwerpfout zo lijkt me. Wil je dit niet dan zou ik proberen het deksel meer star te maken door er bijvoorbeeld een plaat 18mm watervast multiplex in te lijmen. (Zodanig dat hij nog net dicht kan, dus niet helemaal tot aan de rand). Mogelijk is dan wel een iets zwaardere gasveer nodig om het deksel open te houden.
Twee extra sluitklemmen zou ook kunnen maar lijkt me ingewikkelder omdat je de juiste moet vinden. Ik zou in deze richting zoeken: https://www.rvs-products.nl/p/bootonderdelen/hang-en-sluitwerk/spansluiting-afsluitbaar-72mm/?gclid=Cj0KCQjwmuiTBhDoARIsAPiv6L_LoAVImboVgu-jwmqqlh9TFfYc9-nzJscnjkFx9H-B-VPiyHNtpD8aAgJGEALw_wcB
Die kan je met een paar popnagels denk ik wel bevestigen (moet sluiten deksel niet in de weg zitten, weet niet hoeveel speling daar nog tussen zit).

Ps. Ik zou hier niet te lang mee rondrijden zo. Het materiaal kan op termijn wel scheuren hierdoor.
« Laatst bewerkt op: mei 10, 2022, 08:18:16 pm door GJT »
Gelogd

n.jansen

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 28
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Xclusive
Re: Klep disselbak zijkanten klapperen enorm
« Reactie #3 Gepost op: mei 10, 2022, 08:18:56 pm »

Tijdens het rijden met onze net 1 jaar oude CCX valt het op dat de zijkanten van de klep van de disselbak echt enorm aan het klapperen is. Afgelopen vakantie zelfs zo erg dat de deksel los is gesprongen en deksel ineens omhoog vloog

Wij hadden dat afgelopen weekend ook toen we terug naar huis reden van onze meivakantie. Schrokken ons rot! Gelukkig was het relatief rustig op de snelweg en konden we veilig uitwijken naar de vluchtstrook om de klep dicht te maken.

Onze CCCX is ook nieuw, ‘22. Is dit alleen een probleem van de nieuwere wagens?
Gelogd

superkoe32

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.413
  • Merk Vouwwagen: CCC Xclusive 2021
  • ** Pluk de dag! **
Re: Klep disselbak zijkanten klapperen enorm
« Reactie #4 Gepost op: mei 10, 2022, 08:21:45 pm »

Heeft de leverancier ook geen tip voor je?

Zit er al een goed rubber tussen?
Goed rubber zit er wel tussen,  het komt echt door de rij wind zeg maar..Leverancier vraagt aan ons om langs te komen,  maar goed dat is eigenlijk geen optie... Is geen welwillendheid van hun hoor,  overigens  :)
Gelogd

superkoe32

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.413
  • Merk Vouwwagen: CCC Xclusive 2021
  • ** Pluk de dag! **
Re: Klep disselbak zijkanten klapperen enorm
« Reactie #5 Gepost op: mei 10, 2022, 08:24:37 pm »

@GJT,  bedankt voor het meedenken! De sluitingen die je link hebt geplaatst zien er goed uit! Plaatsen zal een uitdaging zijn maar ik heb een handige man, ik ga het hem eens voorleggen :#
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Klep disselbak zijkanten klapperen enorm
« Reactie #6 Gepost op: mei 10, 2022, 10:14:07 pm »

Persoonlijk zou ik niet te snel zelf gaan knutselen. Ik weet niet wie de leverancier is, maar toen wij onze CCC kregen, waren er ook wat puntjes niet helemaal tof. Inderdaad langsgegaan... uitleg, hulp en waar nodig zaken nagesteld. Erg blij mee. Sommige leveranciers doen erg ingewikkeld met eigen aanpassingen en garantie.

Onze kar, eind 2016, wel het nieuwe model, heeft een prima stabiele disselbak. Het klinkt het mij in de oren alsof het rubber niet goed aansluit. Is het dunner dan op eerdere modellen? Ik weet niet welke regio je woont, maar je mag best eens bij ons komen vergelijken (regio Den Haag).

Maar wat je ook besluit: wacht niet te lang, want je wilt natuurlijk veilig en zonder zorgen op vakantie!
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

superkoe32

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.413
  • Merk Vouwwagen: CCC Xclusive 2021
  • ** Pluk de dag! **
Re: Klep disselbak zijkanten klapperen enorm
« Reactie #7 Gepost op: mei 11, 2022, 03:20:01 pm »

Wij wonen in Twente, nabij de Duitse grens,  dus Den Haag is niet op hoek,  maar wel heel attent dat je het aanbied!

Wat ik al eerder schreef,  de leverancier doet helemaal niet moeilijk, maar de afstand is gewoon een dingetje. Ik moet er dan ook weer een paar dagen vrij voor maken/ nemen,  want e wagen moet dan blijven staan.  Dat is met werk etc allemaal niet zo makkelijk te regelen vandaar dat we kijken naar andere opties. :)
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.346
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Klep disselbak zijkanten klapperen enorm
« Reactie #8 Gepost op: mei 11, 2022, 03:27:25 pm »

In verband met garantie is zelf knutselen aan een probleem nooit verstandig. Ik kan me echter voorstellen (we zien het hier nu twee keer) dat er meer problemen zijn. Mogelijk kunnen ze dan aangeven hoe zij het willen oplossen? Wellicht is er al een oplossing voorhanden die je zelf ook kunt toepassen na overleg.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.862
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Klep disselbak zijkanten klapperen enorm
« Reactie #9 Gepost op: mei 13, 2022, 06:24:47 pm »

Komt het niet gewoon door de turbulentie van de rijwind over en langs je auto? wellicht een profieltje er in maken om het steviger te krijgen? rijwind gaat over de auto en gaat achter de auto weer naar beneden. Dat kan net vreemde wervelingen veroorzaken, afhankelijk van de auto die je hebt, of wat je op het autodak hebt.
« Laatst bewerkt op: mei 14, 2022, 01:42:41 pm door Yella »
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.355
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Klep disselbak zijkanten klapperen enorm
« Reactie #10 Gepost op: mei 13, 2022, 08:26:36 pm »

Eerlijk gezegd nooit op gelet; onze wagen is van 2020 en heeft (vanwege de bekende maatregelen) slechts een ritje Denemarken en wat ritjes binnen Nederland achter de rug. De klep is in ieder geval nooit open gesprongen en dit is ook de eerste keer dat ik er over lees. Kan AK of het TTC niet aangeven of er iets aan de bak veranderd is? Daar ben ik wel benieuwd naar.


Als de CCCX weer van stal komt zal ik er niet eens op letten.


Succes met de afwikkeling.


PS: ik heb volgende week (19e) een afspraak in Enschede, mocht de CCCX naar Boxtel moeten dan zou ik hem achter mijn auto kunnen hangen. Moeten ze in Boxtel wel tot 18 open zijn.
Gelogd

superkoe32

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.413
  • Merk Vouwwagen: CCC Xclusive 2021
  • ** Pluk de dag! **
Re: Klep disselbak zijkanten klapperen enorm
« Reactie #11 Gepost op: mei 14, 2022, 09:51:38 pm »

Eerlijk gezegd nooit op gelet; onze wagen is van 2020 en heeft (vanwege de bekende maatregelen) slechts een ritje Denemarken en wat ritjes binnen Nederland achter de rug. De klep is in ieder geval nooit open gesprongen en dit is ook de eerste keer dat ik er over lees. Kan AK of het TTC niet aangeven of er iets aan de bak veranderd is? Daar ben ik wel benieuwd naar.


Als de CCCX weer van stal komt zal ik er niet eens op letten.


Succes met de afwikkeling.


PS: ik heb volgende week (19e) een afspraak in Enschede, mocht de CCCX naar Boxtel moeten dan zou ik hem achter mijn auto kunnen hangen. Moeten ze in Boxtel wel tot 18 open zijn.

Wat attent van je aanbod maar niet nodig!
@yella, is ook nog een idee bedankt!

Wij hebben verder niets op het dak vd auto overigens. Vanmiddag klapper opgehaald uit de stalling. Met 90 klm kwa snelheid is er niet veel aan de hand maar rond de 110 is het geklapper toch wel pittig. Manlief gaat binnen kort met spansluitingen kijken hoe we het netjes van krijgen.
Als ik er aan denk zal ik nog wat foto's plaatsen.
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Klep disselbak zijkanten klapperen enorm
« Reactie #12 Gepost op: mei 15, 2022, 12:13:10 am »

Foto's, ja graag  :J :J
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.862
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Klep disselbak zijkanten klapperen enorm
« Reactie #13 Gepost op: mei 15, 2022, 12:01:39 pm »

Wat attent van je aanbod maar niet nodig!
@yella, is ook nog een idee bedankt!

Wij hebben verder niets op het dak vd auto overigens. Vanmiddag klapper opgehaald uit de stalling. Met 90 klm kwa snelheid is er niet veel aan de hand maar rond de 110 is het geklapper toch wel pittig. Manlief gaat binnen kort met spansluitingen kijken hoe we het netjes van krijgen.
Als ik er aan denk zal ik nog wat foto's plaatsen.
De spansluitingen lossen het klapperen niet op denk ik, alleen dat het minder makkelijk open kan gaan. Ontdekken waardoor het ontstaat is ook belangrijk.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.346
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Klep disselbak zijkanten klapperen enorm
« Reactie #14 Gepost op: mei 15, 2022, 12:09:25 pm »

Ik denk het wel. Deksel kan nog zo mooi aansluiten maar door bepaalde luchtstromen kun je onderdruk boven het deksel krijgen. Met één sluiting in het midden van een te slappe/flexibel 1600mm breed deksel (oorzaak) kunnen de zijkanten alsnog (te) vrij bewegen. Deksel star maken (plaat multiplex of profielen) of extra spanpunten moet dit kunnen oplossen. Maar nogmaals, wat doet cc/ak hier zelf aan? Lijkt me namelijk een ontwerpfout.
Wellicht gaat het bij sommige auto’s (bijv suv) door andere luchtstromen wél goed?
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal