Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: Vraag holtkamper Kyte stang en meer vragen  (gelezen 3356 keer)

Freek en 1 gast bekijken dit topic.

Maria89

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 19
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper kyte
Re: Vraag holtkamper Kyte stang en meer vragen
« Reactie #15 Gepost op: juni 01, 2023, 08:06:17 pm »

Omdat ik zo goed geholpen ben hier, toch nog een berichtje.

Tweedehands Kytes staan vaak te koop rond de 10k of meer. Biedingen zie je dan wel iets lager, maar hoeveel zoiets weggaat is natuurlijk niet te achterhalen. Vaak zijn ze uit 2011. Is 10k dan een ware prijs voor een wagen van dergelijke leeftijd? Hoe lang kun je er nog mee doorrijden - tentdoek moet na zo’n 20 jaar wel vervangen, toch?

Ik vind het ontzettend lastig. Is toch serieus spaargeld wat je zo aan een particulier overmaakt. Ze zijn dan wel redelijk waardevast zegt men, maar welke prijs is reeel?

Sowieso wil ik wel eentje die max 2 jaar terug uitgebreid gekeurd is. Zoveel kan er in de tussentijd aan de binnenkant niet gesloopt zijn, toch hoop ik? Uitzonderingen daargelaten…

Wie heeft wat zinnige tips voor ons zenuwachtige kopers :-) ?

(Ps de lijstjes waarop te letten heb ik doorgenomen - maar extra tips blijven welkom natuurlijk )
Gelogd

getiem

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 378
  • Merk Vouwwagen: Milvus Milvus
Vraag holtkamper Kyte stang en meer vragen
« Reactie #16 Gepost op: juni 01, 2023, 08:38:57 pm »

Is en blijft ook lastig. De waarde is wat er gemiddeld voor betaald wordt momenteel, daar doe je niet veel aan.
Het is inderdaad 10-11k voor een 2011 model +1k als hij er heel netjes uit ziet en/of extra opties en uitrusting heeft.
En +1k voor nieuwere bouwjaren.  Dat zie ik op marktplaats voorbij komen. En dat heb ik er zelf ook voor neergelegd.

Verder veel op gevoel, praat met de verkopers, ga op de koffie, neem een hele middag om hem samen op te zetten en te bekijken. Hoe er mee omgegaan is , is de helft van de informatie die nodig is om te bepalen of je het vertrouwd.
Ook vakantielanden en aantal weken maakt uit (droog en veel zon Frankrijk of vochtiger Noorwegen en Schotland.
Gelogd
Kamperen met de wouw-factor

nadine40

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 340
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL (2018), hiervoor een Combi-Camp Country Exclusive (2018), hiervoor een Camp-let Savanne
Re: Vraag holtkamper Kyte stang en meer vragen
« Reactie #17 Gepost op: juni 01, 2023, 10:08:02 pm »

Omdat ik zo goed geholpen ben hier, toch nog een berichtje.

Tweedehands Kytes staan vaak te koop rond de 10k of meer. Biedingen zie je dan wel iets lager, maar hoeveel zoiets weggaat is natuurlijk niet te achterhalen. Vaak zijn ze uit 2011. Is 10k dan een ware prijs voor een wagen van dergelijke leeftijd? Hoe lang kun je er nog mee doorrijden - tentdoek moet na zo’n 20 jaar wel vervangen, toch?

Ik vind het ontzettend lastig. Is toch serieus spaargeld wat je zo aan een particulier overmaakt. Ze zijn dan wel redelijk waardevast zegt men, maar welke prijs is reeel?

Sowieso wil ik wel eentje die max 2 jaar terug uitgebreid gekeurd is. Zoveel kan er in de tussentijd aan de binnenkant niet gesloopt zijn, toch hoop ik? Uitzonderingen daargelaten…

Wie heeft wat zinnige tips voor ons zenuwachtige kopers :-) ?

(Ps de lijstjes waarop te letten heb ik doorgenomen - maar extra tips blijven welkom natuurlijk )

De prijzen zijn behoorlijk stevig inderdaad momenteel. Wij hebben een paar weken geleden een Kyte. XL uit 2016 gekocht waar heel veel extra opties opzaten en hebben daar 16500 voor betaald. We hadden mazzel want er waren die dag wel 40 gegadigden begreep ik, wij waren de eerste (mede dankzij hulp hier op het forum!). We hebben de wagen uitgebreid bekeken en met de verkoper gesproken en ons onderbuikgevoel laten spreken of het betrouwbaar was. Aan de wagen zelf kan niet zo heel veel mis volgens mij. Tent wel goed bekijken of alle ritsen het doen en of je nergens het weer (schimmel) zit. Ruikt de tent muf, dan vooral niet doen.
Als er voorzichtig mee is omgegaan en je gaat er zelf voorzichtig mee om dan kan een 2011 wagen echt nog wel heel wat jaren mee.
Gelogd

Rob Moerkerken

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 314
Re: Vraag holtkamper Kyte stang en meer vragen
« Reactie #18 Gepost op: juni 02, 2023, 01:12:58 pm »

Onze Kyte gaat na afloop van dit kampeer seizoen ook in de verkoop.
Ook dat is een uitvoering uit 2011, waar overigens Holtkamper na die tijd nog allerlei verbeteringen en modificaties aan heeft uitgevoerd bij de twee jaarlijkse onderhoudsbeurten.
Door deze onderhoudsbeurten staat de wagen ook weer op nieuwe bandjes en zijn ook alle gasslangen weer vernieuwd.
Overigens zijn we niet alle jaren met de Kyte weggeweest, zeker in de corona jaren niet en één jaar niet vanwege een lange reis door Nieuw Zeeland. Als er vakantie met de Kyte werd gehouden was dat steevast naar zuid-Frankrijk
De reden van verkoop is dat we beiden uit het werkproces zijn en gedurende meer en langere periodes in het jaar op vakantie kunnen, dus ook vroeg in het voorjaar en laat in het najaar en dan is een tent minder geschikt.
Voorlopig gaan we huren; of een camper of een caravan. Maar er zullen ook vakanties in een huisje of in een hotel bijzitten.

Gelogd

Lager

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 34
  • Merk Vouwwagen: Trigano ocean
Re: Vraag holtkamper Kyte stang en meer vragen
« Reactie #19 Gepost op: juni 02, 2023, 01:49:32 pm »

Zou niet alles laten afhangen van een keuring. Ik koop liever van een ervaren klapper die zn wagen goed onderhoud dan iemand die hm alleen in de zomer gebruikt heeft en verder technisch niets van een wagen weet en hm wegbrengt voor een keuring. Keuring is banden, verlichting, oplooprem, gasslang en miss nog wat. Al deze zaken kun je met 1 linker en 1 rechterhand zelf ook nalopen. Met 2 rechterhanden kun je het vervolgens ook zelf fixen mocht het niet in orde zijn.

Staat van tentdoek en frame vind ik persoonlijk belangrijker dan staat van keuring. Bandjes, rem etc zijn veel makkelijker en goedkoper te fixen dan tentdoek issues.
« Laatst bewerkt op: juni 02, 2023, 01:51:50 pm door Lager »
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Vraag holtkamper Kyte stang en meer vragen
« Reactie #20 Gepost op: juni 02, 2023, 03:08:07 pm »

Temeer dat men verplicht is om de gaslang elke 5 jaar te vervangen, of dat men dat nu zelf doet of door HK dat laat doen moet de prijs niet bepalen. Zelfde met de banden na 6 jaar. Als je een tweede hands koopt mag men er van uit gaan dat die twee jonger zijn dan die data, is dat niet het geval heeft men al niet het wettelijk verplicht minimum onderhoud gedaan, dan zou ik me al vragen stellen over de rest van het onderhoud en eerder naar een andere wagen kijken. Maar wat wettelijk verplicht is daarvoor een hogere prijs vragen?

Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Vraag holtkamper Kyte stang en meer vragen
« Reactie #21 Gepost op: juni 02, 2023, 05:27:12 pm »

In NL is er geen wettelijke verplichting om gasslang en regelaar of banden op basis van leeftijd te vervangen. Slang en drukregelaar wordt wel aangeraden om die tussen de 5 en 10 jaar te vervangen ivm droogte scheurtjes. Voor banden geldt eigenlijk dezelfde norm. De 6 jaar is voor de tempo 100 keuring in Dld. Nu ik dit type zal ik mijn slang na de vakantie ook eens vervangen die is ook al een jaar of 6 oud.....

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Gelogd

Rob Moerkerken

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 314
Re: Vraag holtkamper Kyte stang en meer vragen
« Reactie #22 Gepost op: juni 02, 2023, 06:47:21 pm »

De gasslangen liggen over het algemeen in het donker en dat gaat veroudering tegen, dus dat kan best lang aan. De banden daarentegen staan wel bloot aan daglicht en verouderen dus wel. Ondanks dat het profiel van de banden nog lang niet op is, is vervanging na zes jaar echt wel wenselijk. Bij onze Kyte waren het met name de ventielen die helemaal op waren na zes jaar.
Dus alle drie de banden laten vervangen, ja ook het reserve wiel!
Gelogd

Maria89

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 19
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper kyte
Re: Vraag holtkamper Kyte stang en meer vragen
« Reactie #23 Gepost op: juni 02, 2023, 06:57:45 pm »

Aha, goed om te weten van die gasslang en banden!

We waren bij eentje kijken vandaag maar die was sinds 2017 niet meer gekeurd / beurt gehad, dat vond ik toch te eng (ze waren er amper mee weggeweest daarna gaven ze aan) het viel me ook op dat echt enorm verkleurd op de oranje delen. Je zag heel grote verschillen, bij andere was dit minder heb ik het gevoel. Wel aardige mensen maar wel tweede eigenaar. We kijken weer verder   ::)
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.175
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Vraag holtkamper Kyte stang en meer vragen
« Reactie #24 Gepost op: juni 02, 2023, 07:05:39 pm »

Dat oranje verkleuring is voor deze bouwjaren normaal.
En heeft geen invloed op de kwaliteit.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Maria89

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 19
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper kyte
Re: Vraag holtkamper Kyte stang en meer vragen
« Reactie #25 Gepost op: juni 02, 2023, 07:20:53 pm »

Het was meer dan een andere die we gezien hebben uit 2011, viel me echt op hoe extreem t was! Maar goed om te weten. Trouwens, zijn er bouwjaren die dat minder hebben zo ja vanaf welk jaar?😅
Gelogd

Rob Moerkerken

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 314
Re: Vraag holtkamper Kyte stang en meer vragen
« Reactie #26 Gepost op: juni 02, 2023, 07:21:30 pm »

Klopt, dat hebben wij ook. De gebruikte kleurstof in het katoen is schijnbaar niet lichtecht en verkleurd dus snel. Voor de kwaliteit van het doek maakt dat overigens niets uit.
Gelogd

Rob Moerkerken

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 314
Re: Vraag holtkamper Kyte stang en meer vragen
« Reactie #27 Gepost op: juni 02, 2023, 07:26:05 pm »

Verkleuring van katoenen tentdoek is vrij normaal, maar sterk afhankelijk van de gehanteerde kleur.
Overigens bleekt het wit juist weer schoon door een combinatie van water en zonlicht. Eerdere vlekken zijn meestal na een regenbui en daarop volgend felle zon verdwenen.
Ik zou me vooral focussen op de kwaliteit van het doek, de jaartallen op de banden en de jaartallen op de rubber slangen.
Gelogd

Maria89

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 19
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper kyte
Re: Vraag holtkamper Kyte stang en meer vragen
« Reactie #28 Gepost op: juni 02, 2023, 07:33:18 pm »

Bedankt! De banden en slangen waren nooit vernieuwd dus die moeten dan wel ga ik vanuit. Maar m’n man zei dat zo’n slangetje niet zo duur was? Ga er vanuit dat ie een grote beurt nodig heeft a 500, en dan nog 500 aan kosten mss?

Ik vind het zo lastig! Ik zie een berg stangen, systemen etc maar geen idee of dat allemaal
klopt en goed is, want ik heb er nooit 1 gehad… we hadden nu ook niet samen opgezet. Zit nog te overwegen dat aan te vragen als ze wat zakken met de prijs.
Ze zijn ook niet de eerste eigenaren en dat vind ik ook minder.
Gelogd

Maria89

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 19
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper kyte
Re: Vraag holtkamper Kyte stang en meer vragen
« Reactie #29 Gepost op: juni 02, 2023, 07:35:36 pm »

Kwaliteit van het doek, dan let je vooral geen scheuren, dunner wordende plekken of “het weer”? Of nog iets anders?
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal