Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 »   Omlaag

Auteur Topic: Welke holtkamper  (gelezen 38920 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wijgaankamperen

  • Gast
Welke holtkamper
« Gepost op: juli 16, 2014, 08:54:46 am »

Goedemorgen, ik ben al een tijdje aan het zoeken naar informatie op dit forum, maar nu even een gerichte vraag. Wij willen deze vakantie gaan kamperen, het idee is een beetje rond te trekken met onze 3/4 maanden oude dochter & hond. En we willen een vouwwagen. Nu houden we beide van het "tentgevoel" en ivm onze dochter/hond willen we een vouwwagen die snel op te zetten is, liefst met 1 persoon. Dus dan kom je bij de holtkamper uit.

Nu ben ik opgegroeid met een holtkamper flyer, dus ik was sowieso al fan  :J maar duur zijn ze wel, vandaar dat we ook tweedehands zoeken.

We denken aan een astro of een spacer, de cocoon heeft -naar ik begrijp- geen afsluitbare voortent? Daarom valt die af.. Die is denk ik ook een beetje boven ons budget. We willen een disselkeukenen het airco membrane systeem. Het is wel de bedoeling dat we hier de komende 10(/15?) wel mee uit de voeten kunnen. Dus nog wel een mooie tent in een goede conditie.

Mijn vragen zijn:
- aan wat voor prijs zou ik moeten denken, is een budget van 4000 max 5000 (indien het gaan om een jonger bouwjaar) genoeg om m via marktplaats te kopen? Of is dat te optimistisch?
- hoe lang gaan die dingen mee? Het bakje gaat natuurlijk langer mee dan de tent.. W kijken nu naar tenten met een bouwjaar tussen 2000 en 2008. Liefst hebben we er eentje die niet ouder dan 10 jaar is.
- zijn de spacer en de astro idd goede opties? Is er nog een verschil in de kwaliteit van de karretjes?
- zijn er nog andere dingen waar ik niet aan heb gedacht?
-we zien op marktplaats een aantal vouwwagens met "vouwkeuken" staan, ik kan daar verder niks over vinden, is dat ook iets van holtkamper? En zit daar een koelkastje in?
« Laatst bewerkt op: juli 16, 2014, 09:06:14 am door Wijgaankamperen »
Gelogd

EdwinMerks

  • Gast
Welke holtkamper
« Reactie #1 Gepost op: juli 16, 2014, 10:23:11 am »

Een Cocoon is wel sneller op te zetten dan een Spacer. Bij de Spacer kan een voorwand geplaatst worden zodat je een voortent hebt. Een Cocoon heeft standaard een binnentent die weliswaar iets kleiner is dan die van een Spacer. Een vouwkeuken is zonder koelkast. Je hebt dan een keuken op de dissel nodig. Kies je voor snel dan zeg ik Cocoon xl en als je wat meer ruimte nodig hebt en iets meer opbouwtijd niet erg vindt dan zou ik kiezen voor een Spacer of Astro.
« Laatst bewerkt op: juli 16, 2014, 10:27:34 am door EdwinMerks »
Gelogd

superkoe32

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.413
  • Merk Vouwwagen: CCC Xclusive 2021
  • ** Pluk de dag! **
Re: Welke holtkamper
« Reactie #2 Gepost op: juli 16, 2014, 10:50:57 am »

De camplets zijn toch ook redelijke snel klappers? Wel wat minder "tent"gevoel wellicht maar zijn wel heel gemakkelijk met 1 persoon op te zetten :#

Verder kan ik je helaas niet veel wijzer maken, wij hebben zelf een cabanon :+
Gelogd

Wijgaankamperen

  • Gast
Re: Welke holtkamper
« Reactie #3 Gepost op: juli 16, 2014, 11:20:31 am »

dank voor jullie reacties!

binnenruimte heeft prioriteit boven het snel kunnen opzetten. We willen alleen niet een uur bezig zijn en prutsen met losse stokken.
Camplets vind ik niet zo mooi  :o persoonlijke voorkeur hoor... ik vind ze een beetje de uitstraling hebben van die vaste tenten op campings, wij zoeken meer de "de Waard-look". De Cabanon vind ik dan wel weer mooi :)
Gelogd

superkoe32

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.413
  • Merk Vouwwagen: CCC Xclusive 2021
  • ** Pluk de dag! **
Re: Welke holtkamper
« Reactie #4 Gepost op: juli 16, 2014, 11:31:00 am »

Ik weet niet wat je snel klappen vind, maar de Cabanon Mercury die wij hebben staat binnen een uur.. Maar je hebt eigenlijk wel een 2e persoon nodig om je sommige dingen te helpen dus echt helemaal alleen zou wel kunnen maar dan ben je wel langer bezig :)
Gelogd

Wijgaankamperen

  • Gast
Re: Welke holtkamper
« Reactie #5 Gepost op: juli 16, 2014, 12:21:13 pm »

mmm.. Het ding hoeft echt niet binnen 5 minuten te staan, maar een uur is toch wel te lang, zeker met wanneer je dat eigenlijk met zn tweeen zou moeten doen. Combineert niet lekker met een hond en een baby die aandacht nodig hebben. En we zijn van plan om echt te trekken, dus het is niet zo dat het maar gaat om 1a2 keer klappen per vakantie..

Op basis van mijn ervaringen met de flyer kan ik een beetje inschatten hoe snel de spacer in-en-uitklapt, das toch wel behoorlijk wat sneller gebeurt.
Gelogd

EdwinMerks

  • Gast
Re: Welke holtkamper
« Reactie #6 Gepost op: juli 16, 2014, 12:30:01 pm »

Spacer is wel wat sneller dan een Flyer maar niet super veel. Systeem van uitvouweb tentstokken is hetzelfde. Er staan wel wat filmpjes op youtube en op de site van Holtkamper. Wij hebben net onze Spacer verkocht en een Coccoon besteld maar de Spacer blijft een fijne klapper die je best vaak op marktplaats tegen komt.
Gelogd

Wijgaankamperen

  • Gast
Re: Welke holtkamper
« Reactie #7 Gepost op: juli 16, 2014, 01:55:13 pm »

Spacer is wel wat sneller dan een Flyer maar niet super veel. Systeem van uitvouweb tentstokken is hetzelfde. Er staan wel wat filmpjes op youtube en op de site van Holtkamper. Wij hebben net onze Spacer verkocht en een Coccoon besteld maar de Spacer blijft een fijne klapper die je best vaak op marktplaats tegen komt.

Qua tijd was dat inderdaad ook mijn inschatting, en dat is prima. Ik had al gezien dat veel op ongeveer dezelfde manier werkt. Filmpjes heb ik tot in den treure bekeken...
Waarom heb je de overstap gemaakt van de spacer naar de coccoon? En kan je een beetje inschatten of ons budget voldoende is om een redelijke spacer te kopen?
« Laatst bewerkt op: juli 16, 2014, 02:00:54 pm door Wijgaankamperen »
Gelogd

EdwinMerks

  • Gast
Re: Welke holtkamper
« Reactie #8 Gepost op: juli 16, 2014, 02:00:24 pm »

Overstap hebben we gemaakt vanwege pack&go en het feit dat de kinderen in een eigen tentje slapen. Ook het afdelkzeil met de extender speelde mee. Ik verwacht dat dat je voor dat geld een spacer met keuken uit 2004 of 2005 moet kunnen kopen.  Er staat er eentje uit 2005 op marktplaats met een vraagprijs van €6000
Gelogd

RickB

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 66
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon Aero Windforce 2018 special edition
Re: Welke holtkamper
« Reactie #9 Gepost op: juli 16, 2014, 02:54:23 pm »

Sinds de komst van de Flyer is er veel veranderd. We hebben twee weken geleden onze flyer verkocht en een Cocoon besteld.

De flyer is goed beschikbaar, vanaf 500 euro, en zeer snel op te zetten! Nog steeds kampioen. Je hebt binnen minuten een grote binnenruimte en super luifel. De luifel is met een losse, inritsbare wand af te sluiten.
Voordeel flyer:
- tweedehands beschikbaar
- zeer snel op te zetten
- grote luifel en binnenruimte
- basis staat met 3 haringen.

Nadelen flyer
- alleen snel op te zetten wanneer er niets op de dissel zit. Dit MOET er altijd af en later dus weer op. Ook als je alleen maar even  iets uit de vouwwagen wilt pakken. Kost tijd! Bij ons twee fietsen maar in andere gevallen staat de keuken op de dissel.
- het harde omhulsel is onvergeeflijk. Vol is vol, een dik matras kan niet. Dan krijg je de kar niet meer dicht.
- het gewicht van het deksel kan een bezwaar zijn. Het gewicht zorgt er ook voor dat je voorzichtig moet zijn om niets stuk te trekken.
- je kunt niet bij de bagage wanneer je even wilt in- of uitpakken. Moet alles open (kost veel tijd en plaats)
- wanneer je de tent opzet, en je wilt ook daadwerkelijk gaan slapen, moet alle bagage uit het middenpad. Weer extra werk.
- het opzetten van de flyer kost geoefende gebruikers enkele minuten, maar de dingen eromheen vreten tijd!

Onze conclusie:
Flyer is supermooi, ruim met fijne luifel. Maar wanneer je wilt rondtrekken, of een heenreis met etappes hebt, is het geen handige vouwwagen. Alles moet er af, van de dissel af, eruit en bij vertrek weer erin en erop. Zonde van je tijd. Ook kan het matras maar max. een cm of 10 zijn. Anders gaat de klep niet meer dicht. Ook de opbouw van vocht onder het matras (een dichte bodem) is een nadeel. Elke ochtend het matras omhoog om te ventileren.

Ik dacht dat de spacer een verkleinde flyer is. Voordeel is dat hier de dissel niet hoeft te worden leeggemaakt. Ook dacht ik dat hier de bagage onder het bed zit.

Daarom namen we afscheid van de flyer en verwelkomen we de cocoon. Hier zijn veel problemen opgelost:
- eenvoudig opzetten met een paar haringen
- minder gewicht tillen bij opzetten
- bagage zit onder het bed. Hoeft niet te worden verwijderd om te slapen
- de bagageruimte is toegankelijk zonder uitklappen middels Pack-n-go systeem
- het matras ligt op een lattenbodem en wordt hiermee dus goed geventileerd.
- de fietsen of keuken kunnen op de dissel blijven zitten.
- de keuken zit achterop in de MTT versie, en bij uitklappen meteen toegankelijk en onder de luifel.

Dus onderweg: afdekzeil eraf, tent openklappen (evt. paar haringen), slapen, dichtklappen afdekzeil erop, wegwezen.
Gelogd

EdwinMerks

  • Gast
Re: Welke holtkamper
« Reactie #10 Gepost op: juli 16, 2014, 03:52:59 pm »

@rickB Volledig mee eens! Vandaar dat wij volgende week dinsdag onze nieuwe Cocoon Xl MTT gaan halen. Overigens ligt het bed van de Spacer ook op een lattenbodem dus ventileren is niet nodig.
Gelogd

Wijgaankamperen

  • Gast
Re: Welke holtkamper
« Reactie #11 Gepost op: juli 16, 2014, 04:32:33 pm »

Nog even en jullie hebben me om voor de cocoon  :#

de spacer heeft als voordeel tov de flyer dat hij inderdaad een lattenbodem heeft en dat de bagage onder de lattenbodem ligt. Maar verder zijn je punten duidelijk. Vooral het punt van de dikte van de matras vind ik ook heel relevant voor ons: we willen een goed bed.

Meer ervaringen zijn heel erg welkom trouwens.. zeker over de prijs en over de levensduur van de vouwwagen/tenttrailer :+
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: Welke holtkamper
« Reactie #12 Gepost op: juli 16, 2014, 05:20:26 pm »

Wij zijn met een Flyer begonnen. Eigenlijk weggedaan voor alle nadelen die RickB opnoemt en omdat de kinderen toch in hun bijzettent gingen slapen. Hoewel ik de Flyer nog steeds een warm hart toedraag en en hem nog steeds zou overwegen als onze 2 kinderen nog klein zouden zijn.

Om sneller te klappen kwamen we bij de Astro uit. Lichter in gewicht, kleiner en wij dachten sneller op te zetten. Voor ons was dit een mislukking  :X na de vaste degelijke klep van de Flyer vonden wij de zeil bodem maar niks, sneller opgezet vond ik hem niet. Wij miste toch de ruime voortent van de Flyer. Na een jaar was het  :zw Astro!

Wij hebben nu naar tevredenheid een Spacer, een ouder model 1999 maar we voelen er ons helemaal in thuis. Alle voordelen van de Flyer, een ruime tent, het vaste deksel, even snel op te zetten. En niet de nadelen: wel een lattenbodem, alle bagage onder het bed en keuken kan blijven staan, weinig tot geen dingen er omheen alleen voorwandje er in ritsen.

Ik heb de Cocoon ook al bekeken maar na de nare ervaring met de Astro, sorry :N
« Laatst bewerkt op: juli 16, 2014, 06:31:49 pm door Mieke »
Gelogd

Herwin

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 107
  • Merk Vouwwagen: gerjak tago pacific 2005
Re: Welke holtkamper
« Reactie #13 Gepost op: juli 16, 2014, 06:06:44 pm »

Is een smitveld dan niet iets voor jullie? Lijkt mij het dicht tegen een tent aan zitten qua looks.
Of moet het persé een HK zijn?
Gelogd

gateman

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 130
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro S 2002
Re: Welke holtkamper
« Reactie #14 Gepost op: juli 16, 2014, 07:26:36 pm »

Om sneller te klappen kwamen we bij de Astro uit. Lichter in gewicht, kleiner en wij dachten sneller op te zetten.Voor ons was dit een mislukking  :X na de vaste degelijke klep van de Flyer vonden wij de zeil bodem maar niks, sneller opgezet vond ik hem niet.


Of je neemt de Astro met hardtop  :J En trouwens over dat snel opzetten.........vergeet niet dat je ook nog altijd je spulletjes moet uitpakken, etc. De filmpje zien er leuk uit maar zijn in de praktijk niet haalbaar. Wij hebben achtereenvolgens een Spacer, Flyer, Cocoon gehad. Nu een Astro omdat we het gemak en de compactheid van de cocoon wilden maar vooral de dichtte voorluifel van de Flyer misten. Wij zijn er super blij mee en zetten hem snel op. Alleen opzetten valt en dat geldt voor alle HK's niet altijd mee. Wij doen dat het liefst met z'n tweeën.
[/quote]

Ik heb het wel degelijk over onze Astro gehad  :) Lees bovenstaande. Ik vind het nog steeds de perfecte combi. Wij hebben de XL versie met nog een achter uitbouw. Ruimte genoeg en een dichte voortent met daaraan nog een grote voorluifel. Ook hebben wij een luifel aan de kant waar de keuken staat. Volgens mij wordt de Astro nog gewoon gemaakt overigens.

« Laatst bewerkt op: juli 21, 2014, 05:49:43 pm door gateman »
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal