Zweden: hjälp!

Gestart door DrLivingstone, december 29, 2024, 03:03:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

OhPeeCee

Citaat van: DrLivingstone op december 29, 2024, 07:52:32 PM
Dit lijkt inderdaad een prachtige camping en omgeving. Maar zoals iemand hier ook meldt, is de verplichting om je vouwwagen met de dissel naar de weg te plaatsen en exact 4m tussen de plekken te houden gaat wel heel er ver..

Aanvulling:zie ook dat het nageoeg al helemaal volgeboekt zit voor de periode die wij zoeken.
Tja, dat zijn de eisen van de brandweer, gelden ook in Noorwegen en Denemarken. Kan de uitbater niets aan veranderen. Controle is vaak en de boete niet mals voor de uitbater.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

De klapkar

De afstanden zijn idd een brandweer eis maar de richting van de dissel heb ik niet meegemaakt in Scandinavie.

OhPeeCee

Citaat van: De klapkar op december 30, 2024, 09:20:05 AM
De afstanden zijn idd een brandweer eis maar de richting van de dissel heb ik niet meegemaakt in Scandinavie.
In Nederland is er ook een besluit

https://wetten.overheid.nl/BWBR0040068/2024-01-01/

Hier geld zelfs 5 meter. (Dissel richting kon ik niet zo snel vinden).

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

cewi

Wij zijn vaak die kant op geweest. Gaan altijd op de bonnefooi, maar zeker in het hoogseizoen zijn campings vaak volgeboekt. Het is ons wel altijd gelukt om toch iets te kunnen vinden :) En zoals hier al gezegd, Zweden is geen land waar je 3 weken op dezelfde camping blijft staan. Trekken met de klapper vonden wij prima te doen!

Mocht je de overtocht via de Øresundbrug doen, neem dan een jaarabonnement. Kost iets van €45/jaar, maar je betaald maar de helft per overtocht. Na één overtocht met klapper heb je het abonnement er al uit. Retour is
al voordeliger. Zeg wel je abonnement weer op, het wordt anders stilzwijgend verlengd :P

DouweFlyer

Mocht je de overtocht via de Øresundbrug doen, neem dan een jaarabonnement. Kost iets van €45/jaar, maar je betaald maar de helft per overtocht. Na één overtocht met klapper heb je het abonnement er al uit. Retour is
al voordeliger. Zeg wel je abonnement weer op, het wordt anders stilzwijgend verlengd :P
[/quote]

Je kunt ook per maand opzeggen. Dus direct bij thuiskomst. Dan betaal je dus nog geen 45 per jaar met volledige korting! Zo wordt Zweden toch nog voordelig

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

cahummel

Wij gaan vrij vaak naar Zweden, en wij gaan altijd met de boot. Het is inderdaad een hele smak geld, maar vakantie is toch duur. Ooit 15 jaar geleden eens betekent dat het qua kosten allemaal weinig uitmaakt, extra brandstof en tol voor de twee bruggen, of de overtocht met Stena naar Göteborg. Groot voordeel van de boot is dat het je een reisdag scheelt, omdat je 's nachts vaart, en je komt fris en fruitig 's ochtends aan in Göteborg. Wat een bijkomend voordeel is, mijn zoontje van zes wordt hangerig na twee reisdagen achter elkaar nogal hangerig wordt (en terecht ook), dat wordt hij niet door de onderbreking van het varen (plus de boot vindt hij heel spannend).

Ebbingnl

We gaan altijd op de bonnefooi, met vouwwagen, eerst een HK cocoon, de oudere zijn ideaal om te trekken, staat snel en snel ingeklapt, nu met een KeesKampeert numero dertien, hetzelfde.
Onze kinderen vinden het opzich geweldig in Scandinavië, maar het rond trekken en veel reizen wat minder, "hele" dagen in de auto zitten niet hun ding. Dus gaan we met hun nu paar nachten langer op 1 camping.
Wij gebruik(ten) geen stroom, dus alles op gas, verkrijgbaarheid van gas is wel eens een dingetje, dus extra fles mee.
Mocht je nog Noorwegen willen mee pakken, eventueel dan iets regelen voor automatisch tolwegen en veerboten betalen, is goedkoper en gemakkelijker.
Verder zou ik zeggen, niet te veel te druk maken over allerhande zaken daar, gewoon die kant op gaan.

boswachter

Ik ben een paar keer in Zweden geweest, meestal in Hotels gezeten, als bosbouwer bij de Elmia geweest (grootste bosbouwvakbeurs van de EU) Toen stonden we op een mooie kamping aan een meer bij Jonkoping, lekker gemixt in het bos. Mooi meer maar wel iets met muggen (dus een stevig kampvuur en zo dichtbij zitten dat de haren op je benen beginnen te roken :P )
Ik heb even gegoogled ik denk dat het Axamo strand en Kamping was.

Steijlen

Ik moest zo lachen toen ik die foto's van Urshult zag..
Wij zijn 6 jaar geleden in Zweden geweest, toen nog zonder vouwwagen.
We zijn met de boot naar Rodby gegaan, vanaf daar via Kopenhagen naar Malmö. Daar in een hotel geslapen en de dag erna doorgereden naar Urshult. Een oud collega van mij had daar een vakantiehuisje, mochten we zo in.
Het huisje was oud en vochtig, er was geen regulier toilet en de douche had geen druk. We hebben ons er een week weten te vermaken: inderdaad met het Ikea museum, we hebben rond wat meren daar gereden en we zijn in Kosta geweest. Dat was oprecht heel leuk, bij de glasblazerij. We zijn ook nog gaan zwemmen in het zwembad in Tynsgrid.
Wij hebben echt alleen maar regen gehad en 12 graden, midden in augustus.
Nadat het compost toilet begon te lekken, zijn we snel vertrokken uit dat gat, haha. We zijn toen 2 dagen in Jonkoping geweest, wel op een camping, waar ze een soort hotelkamer-huisjes hadden, incl ontbijt.
Daarna naar de kust, naar Varsberg, dat was ook een camping met een aantal huisjes, maar je kon er ook met de vouwwagen gaan. Vanaf het moment dat we Urshult verlieten, werd het weer beter een de accomodaties ook.

Ongetwijfeld dat het met mooi weer schitterend is, wij hebben het gewoon echt niet getroffen.

Slumdog

Hallo!

Wij gaan komende zomer ook naar Zweden en heb tijdens de kerstvakantie e.e.a. uitgezocht (leuke bezigheid in de donkere dagen). Vroeger ben ik met mijn ouders al vaak naar Zweden geweest en heb daar altijd heerlijke vakanties beleefd.
Nu gaan we met ons gezin een rondreisje maken. Wij reizen met z'n vieren, 2 kinderen van 6 en 8. We staan ongeveer een week op elke camping.
Wellicht zitten er leuke campings bij voor jullie.

Onze trip is ongeveer dit:

Boten:
Heenreis: Kiel - Göteborg (reeds geboekt via Zweedse VPN kwam ik op €720 incl wisselkoers, incl. hut, diner en ontbijt).
Terugreis: Göteborg - Frederikshaven

Campings:
1. Spilhammars Camping (dicht bij Vimmerby en het Pippi Langkous dorp)
http://www.spilhammarscamping.com/

2. Ergens aan de oostkust, misschien Kalvholmens Camping
http://www.kalvholmenscamping.se/

3. Åråshult Camping, bij Gullspång. Ik was hier in 2010 voor het laatst, erg bijzondere camping die ik graag met het gezin wil delen.
https://arashultscamping.com/

4. Ergens dicht bij Billund, om de vakantie met optimaal af te sluiten met onze twee LEGO bouwers.

Åråshult Camping is naar mijn idee wel de moeite waard. Helemaal als je tussen de meren door Sjötorp rijdt.
Daar is een winkel waar je de beste gerookte zalm kan kopen!

Overigens over de boot prijs van Kiel-Göteborg... Ik heb in november al eens gekeken naar prijzen (Nederlandse website), daar heb ik een screenshot van gemaakt (zie afbeelding).
Ik heb toen wel expres dure dingen geselecteerd zoals een restaurant tafel bij het raam, een hut met raam en een kinderpakket  ::), om te kijken wat de totaal prijs zou worden.

Zes weken later kwam de prijs van de overtocht (Ecomomy) al fors duurder uit. Geen €315 zoals op de afbeelding, maar €465!
Ik heb het nu via VPN in Zweden geboekt, dat scheelde op de totaalprijs al €120 ten opzichte van de Nederlandse prijzen
En geen hutje met raam, geen raam bij het restaurant en geen kinderpakket  ::)
My first klapper:       Cabanon Neptune 2008
My second klapper:   Holtkamper Astro XL

sidi

Direct bij Spilhammars Camping in Mariannelund staat Filmbyn, een interactieve tentoonstelling rond de films van Astrid Lindgren, erg leuk!
https://filmbyn.se/

Klapkar2023

Haa Slumdog,

Gave reisplannen, leuk om op de terugweg nog Legoland mee te pakken !  8)