Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2   Omlaag

Auteur Topic: Aanschaf vouwwagen voor een stel met een kleine. Advies gezocht  (gelezen 1835 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Opreis

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 8
  • Merk Vouwwagen: NVT
Aanschaf vouwwagen voor een stel met een kleine. Advies gezocht
« Gepost op: maart 03, 2024, 07:43:00 am »

Goedemorgen beste forum leden,

Wij zijn op zoek naar onze eerste tweedehands vouwwagen en bij het onderzoeken van diverse modellen bleef ik maar steeds linkjes boordevol interessante info vinden van dit forum. Vandaar mijn besluit om dan ook maar jullie om advies te vragen  8)

Wij zijn op zoek naar een vouwwagen voor onszelf en een kleine die nu 20 maanden is. Eisen die we stellen aan de vouwwagen:

- Budget is max 2750,-
- Snel op te zetten en af te breken. We zijn altijd van het backpacken geweest en willen dat enigszins doorzetten met de vouwwagen
- Ruime binnentent zodat de kleine bewegingsruimte heeft met slecht weer
- Normaal eigen bed voor de kleine zodat hij ook lekker kan slapen als ie ouder is.
- Luifel waar we onder kunnen zitten.
- Goede bedden. Ik ben een slechte slaper en 1 van de reden voor de vouwwagen is dat je relatief gezien prima bedden hebt tov een opblaasmatje.
- We willen er Europa mee door. Dus de wagen moet fijn zijn om mee te rijden.
- En ongetwijfeld meer dingen waar we ons niet van bewust zijn

Vragen:

- Is een kuipzeil echt een dikke plus?
- Is hoe nieuwer hoe beter? Of vooral het aantal keer dat er mee gekampeerd is?


Hoor graag of er leden zijn met goede adviezen en uiteraard koppel ik terug welke het is geworden en onze eerste ervaringen !
Gelogd

FrankAndrea

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 280
  • Merk Vouwwagen: Alpenkreuzer Waterfront
  • Pluk de dag!
Re: Aanschaf vouwwagen voor een stel met een kleine. Advies gezocht
« Reactie #1 Gepost op: maart 03, 2024, 08:15:52 am »

Hallo, leuk dat je hier bent. Ik kan je niet veel advies geven omdat wij nooit met kleine kinderen met een vouwwagen gekampeerd hebben. Maar...veel leefruimte en veel verplaatsen klinkt voor mij tegenstrijdig. Vaak heb je met een ruime voortent al snel wat stokken en dus tijd nodig. Veel plezier en succes bij de zoektocht. :J
« Laatst bewerkt op: maart 03, 2024, 11:49:42 am door FrankAndrea »
Gelogd

Bonny

  • Global modderklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.726
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper
Re: Aanschaf vouwwagen voor een stel met een kleine. Advies gezocht
« Reactie #2 Gepost op: maart 03, 2024, 09:54:25 am »

Welkom op het forum !

Ik zou me niet te druk maken over grote .
Kinderen vermaken zich ook met slecht weer op de camping .
Een grote luifel hebben wij wel altijd prettig gevonden .

Een jametic is misschien een mooie wagen voor jullie heeft alleen geen kuipzeil of een Holtkamper flyer of cocoon .

Alvast veel plezier met het uitzoeken .

« Laatst bewerkt op: maart 03, 2024, 09:57:15 am door Bonny »
Gelogd
Alles wat we zijn is het resultaat van wat we hebben gedacht.

Opreis

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 8
  • Merk Vouwwagen: NVT
Re: Aanschaf vouwwagen voor een stel met een kleine. Advies gezocht
« Reactie #3 Gepost op: maart 03, 2024, 10:23:35 am »

Hallo, leuk dat je hier bent. Ik kan je niet veel advies geven omdat wij nooit met kleine kinderen met een vouwwagen gekampeerd hebben. Maar...veel leefruimte en en veel verplaatsen klinkt voor mij tegenstrijdig. Vaak heb je met een ruime voortent al snel wat stokken en dus tijd nodig. Veel plezier en succes bij de zoektocht. :J

Tnx! We hebben dus nog geen ervaring met een vouwwagen. Is dat echt zoveel extra werk?
Gelogd

Opreis

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 8
  • Merk Vouwwagen: NVT
Re: Aanschaf vouwwagen voor een stel met een kleine. Advies gezocht
« Reactie #4 Gepost op: maart 03, 2024, 10:29:02 am »

Welkom op het forum !

Ik zou me niet te druk maken over grote .
Kinderen vermaken zich ook met slecht weer op de camping .
Een grote luifel hebben wij wel altijd prettig gevonden .

Een jametic is misschien een mooie wagen voor jullie heeft alleen geen kuipzeil of een Holtkamper flyer of cocoon .

Alvast veel plezier met het uitzoeken .

Dank! Wellicht dat we die eis dan idd moeten intrekken. Het verbaast mij weinig dat ik die lijst evt moet aanpassen. Is een kuipzeil een grote pre?

Beide merken langs zien komen. De Holtkamper cocoon is voor 2 personen toch? De Flyer ziet er mooi uit. De luifel is ook als voortent te gebruiken lijkt het?
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.270
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Aanschaf vouwwagen voor een stel met een kleine. Advies gezocht
« Reactie #5 Gepost op: maart 03, 2024, 11:01:57 am »

In mijn ogen is het belangrijkste waar Kampeer je.
Als je de zon opzoekt dan is een cocoon xl ideaal omdat je er alleen in slaapt en voor nood wel een paar dagen in de voortent kunt zitten bij slecht weer.
En dan is een grote luifel ook een must

De flyer is een ideale familie wagen.
De luifel kun je ook dicht maken.

Een 123 systeem heeft het voordeel van vaak 4 slaapplaatsen en een grotere voortent voor als je vaker slecht weer hebt.
Denk aan jametic, trigano oddesy,camp-let.
Maar toch een aanvaardbaar opzet gemak.

En kuip is wel lekkerder maar in mijn ogen geen must.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 932
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Aanschaf vouwwagen voor een stel met een kleine. Advies gezocht
« Reactie #6 Gepost op: maart 03, 2024, 11:04:44 am »

Meningen verschillen daarover. Wij vinden het een must. Ivm ongedierte maar ook om de tent warmt te kunnen maken als het toch ‘s avonds wat kouder is. We zijn het ook gewend vanuit het kamperen met tent. Ook is de ondergrond niet overal even aantrekkelijk, zekeren het einde van het seizoen niet.

Een grote binnenruimte is verder wel fijn vinden wij. Ook in warmere landen. Als het warm is, kan je vaak wel de voorkant (en de zijkanten) er uit ritsen. Soms is het wel warm genoeg ‘s avonds maar kan je alsnog niet lekker onder de luifel zitten omdat je kapot gestoken wordt. Dan liever in de voortent met horren. En een kleine voortent vul je al erg snel met een tafeltje, fijne stoelen met verstelbare rugleuning, koelbox, campingkastje, krat voor schoenen enzovoort.
Gelogd

LarsNL

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 332
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone Gamedrive Classic (2021)
Re: Aanschaf vouwwagen voor een stel met een kleine. Advies gezocht
« Reactie #7 Gepost op: maart 03, 2024, 11:10:00 am »

Het is ook maar net wat je gewend bent.

Als je altijd op fietsvakantie met een kruiptentje ging is een visstoel al luxe, ging je met een caravan met tv mis je die misschien.

Wij vinden het grondzeil een must zeker met kleine kinderen. Regen wat door je tent loopt bij harde buien is niet ideaal met een kruipend kind. En dan kunnen ze altijs binnen spelen.

Tips binnen budget kan je beter op andere forumleden af gaan. Succes!
Gelogd

RobB

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 169
  • Merk Vouwwagen: Jametic Blue Style-CP
Re: Aanschaf vouwwagen voor een stel met een kleine. Advies gezocht
« Reactie #8 Gepost op: maart 03, 2024, 11:15:39 am »

.....

Een jametic is misschien een mooie wagen voor jullie heeft alleen geen kuipzeil of een Holtkamper flyer of cocoon .

Alvast veel plezier met het uitzoeken .

Een jamatic heeft wel degelijk een kuipzeil. Noodzakelijk is het niet maar wel een sterke aanrader
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.347
Re: Aanschaf vouwwagen voor een stel met een kleine. Advies gezocht
« Reactie #9 Gepost op: maart 03, 2024, 11:42:49 am »

Zelf heb ik altijd met mijn kinderen gekampeerd. van 0 tot 19.  Nu kiezen ze ervoor om hun eigen pad te kiezen.

We zijn begonnen met een caravan met voortent. De Caravan was prettig omdat die ook een soort van kinderkamertje had. Met een wc zodat ze niet midden in de nacht door het natte gras hoefden te lopen en vervolgens de rest van de nacht wakker waren.  En daarbij was het toen om medische redenen heel fijn direct uit je bed te stappen en de kleine even op te kunnen pakken.

Toen we naar een vouwwagen gingen kozen we een Trigano Galleon. Tent opbouwen kost wel tijd, maar omdat het logisch is, snel genoeg voor elkaar. Het openklappen van de basiswagen was echt een peuleschil. en het "gangpad" was in die tijd ook wel welkom. De meiden maakten daar graag gebruik van. Wat opzetten is dat is dus wel iets om even goed naar te kijken -> Hoe logisch is het? Vergeet de verhalen van 10 minuten en dan sta je. is gewoon nooit reëel. zeker niet met een kleine in de buurt die aandacht vraagt. Het vaste kuipzeil was voor mij toen wel een must, het houdt gewoon tocht, water en beestjes buiten.  Maar binnen jullie budget mss wat moeilijker te vinden. Met een goed passend los zeil kom je ook wel een eind. 

Mijn kids waren vaak op de camping bezig met hun BMX, of een skelter van de kampeerboer, enz.. maar konden ook heerlijk binnen zitten te knutselen. zeker met wat minder weer is dan leefruimte gewoon fijn.  Al was het maar dat je ook even een snel wasje op kan hangen bijvoorbeeld. 

Wat eigenlijk vooral fijn is, is als je kinderen een plekje voor zichzelf hebben. Dat kan een eigen slaapgedeelte zijn of een kindertentje. Voordeel van het laatste is vaak dat die tegen een leefgedeelte aan zitten. nadeel dat je toch wat extra's neer moet zetten (en opruimen!!) Voor een goed team is dat natuurlijk helemaal geen probleem.

Een logische "dubbelklapper" zoals een roadmaster (alle buizen zijn gelijk) cabanon Mercury (heel groot) of Trigano Galleon of goedkoper een Oceane, zijn denk ik prima. Je tent opzetten kost tijd, maar omdat het allemaal rechttoe rechtaan werk is, ook niet zo spannend. 

een 123 systeem:  Tago Settler, Jametic, Camplet of Trigano Odyssee is sneller. en hebben doorgaans ook genoeg ruimte, maar geen gangpad.   

En tot slot zou een wat oudere combicamp met een zijtent ook nog wel een optie kunnen zijn. Op de harde klep kan mooi een bedje staan en het is een mooie droge speelplek. Die wagens zijn in de basis het snelste, maar ook hierbij ga je in de praktijk een voortent opbouwen en dat kost gewoon altijd tijd.

Kamperen met kinderen is gewoon ook een beetje aanpassen...
« Laatst bewerkt op: maart 03, 2024, 11:50:28 am door poldertoerist »
Gelogd
Adventure Awaits

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.379
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Aanschaf vouwwagen voor een stel met een kleine. Advies gezocht
« Reactie #10 Gepost op: maart 03, 2024, 01:00:51 pm »

Als ik zo naar het lijstje kijk, denk ik ook eerder aan een 123 systeem voor jullie ideaal zou zijn. Dus de hier al veel genoemde Trigano Odysee, Jamet Jametic, Combi Camp Flexy....


Redelijk vlot op te zetten en redelijk wat ruimte tegenover wat je nu hebt. Je kan er vaak nog een gastencabine aan toevoegen om de ruimte te verhogen als speelruimte voor kinderen, maar hoe meer je opzet, hoe meer werk uiteraard bij veelvuldig opbreken en afbreken. Bij de Odysee en denk ook nog bij ander hier vermelde wagens kan je ook een luifel zetten waarbij je de voorwand van de voortent aan de luifel kan toevoegen en zo de binnenruimte vergroten. Voor het deel van de luifel is wel geen kuipruimte.


Voordeel is ook tegenover dubbelklappers met gangpad, dat een groot deel van je bagage onder het bed kan blijven zitten. Bij een gangpad, moet de bagage eruit als je daar comfortabel gebruik van wil maken. Dat betekend dus telkens uitladen en terug inladen. Daarom vindt ik die erg praktisch als je langer op een zelfde plaatst blijft, maar niet voor veel op te slaan en af te breken. Bagage in en uitladen en alles opstellen verlies je vaak meer tijd aan dan aan het opbouwen van de wagen zelf.


Een ander punt waar je veel tijd aan kan verliezen is haringen slaan. Dus daar is zeker ook iets waar je naar kan kijken, als de tent stevig weer aan kan en minder haringen moet slaan, ga je daar tijd bij winnen.


Mogelijk gaat je reizen ook nog wel wat wijzigen. Als je al backpackend trekt van de ene camping naar de andere camping deed je dat vermoedelijk te voet, of met de fiets. Als je dat met de vouwwagen doet, kan je niet dezelfde mooie natuur ontdekken dan te voet. Te voet ga je dezelfde regio ontdekken door daar rond te trekken van de ene naar de andere plaats. Met de wagen met vouwwagen achter zie je ook mooie dingen, maar je kan het niet vergelijken. En daarom ook dat wij eerder langer op een zelfde plaats zitten en vandaaruit heel wat wandelingen doen en de hele regio wandelend ontdekken. Met de wagen kan je van uit je uitvalbasis nog naar een bende startplaatsen voor wandelingen in de regio en die zo ontdekken. Zeker in de bergen. En als je langer op een zelfde plaats gaat blijven heb je mogelijk ook andere verwachtingen van je vouwwagen. Dus die vraag moet je u ook eens stellen denk ik, is het plan om elke dag met de wagen verder te trekken en dus groot deel van europa door te trekken en te zien van uit de auto, of eerder een bepaalde regio meer wandelend ontdekken.


Als je daar nog niet volledig uit bent, lijkt me het 123 systeem ook een goede oplossing door wat van de twee werelden te hebben. Als je er al uit bent, en langere tijd op zelfde plaats gaat zitten voor daar wandelingen te doen en meer ruimte wilt, lijkt me eerder een dubbelklapper met gangpad en ruime voortent aangewezen.
Gelogd

Ebbingnl

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 164
  • Merk Vouwwagen: KeesKampeert No.13. Leef( en een Holtkamper Utopia XL)
Re: Aanschaf vouwwagen voor een stel met een kleine. Advies gezocht
« Reactie #11 Gepost op: maart 03, 2024, 02:38:39 pm »

We hebben, in begin met zijn 2en later met 2 kinderen, bijna 18 jaar met een Holtkamper Cocoon XL rondgezworven. Wij vinden het een ideale gezins wagen, maar smaken verschillen. Wat voor verschilt is hoe je op vakantie gaat, zoals reeds benoemt, op 1 plek, rondtrekken, alleen warme landen etc etc.

Een kinderbed past perfect in kidsroom van een Cocoon XL.
Het gewone bed, is persoonlijk natuurlijk, vond ik geweldig liggen.
Van de 18 jaar heeft de Cocoon bijna 14 jaar achter verschillende Fiat Panda’s en klassieke kevers gehangen, reed geweldig.
De luifel vonden wij ruim genoeg.

Nu ga ik een hoop mensen tegen de haren in strijken, maar uit eigen ervaring, wees voorzichtig met een oudere Holtkamper, als doek aan het einde is kun je wel aan het plakken en naaien blijven. Leeftijd is vaak wel te traceren maar het aantal sta weken niet, en 10 jaar 3 weken gebruikt of 10 jaar 6 weken…

En een kuipzeil, tja, we zijn begonnen met een tent zonder kuip, is snel weggedaan voor een HK Utopia met kuipzeil, vervolgen een Cocoon met kuipzeil en nu een KeesKampeert met kuipzeil, wij zouden niet zonder willen!! wij vinden kamperen met slecht weer ook geen probleem en dan is wel lekker om vocht, regen, wind etc tegen te houden.




« Laatst bewerkt op: maart 03, 2024, 11:11:55 pm door Ebbingnl »
Gelogd

LaraS

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 52
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte 2023
Re: Aanschaf vouwwagen voor een stel met een kleine. Advies gezocht
« Reactie #12 Gepost op: maart 03, 2024, 06:08:10 pm »

Wij hebben met 1 kind (en daarvoor met z’n tweeën) heerlijk gekampeerd in onze Holtkamper cocoon, een oudje uit 1998. Heel lang plezier van gehad. Het is echt een hele makkelijke wagen om mee te trekken. We stonden binnen 20 minuten. Campingbedje kon in de M-uitbouw. Toen we onze tweede kregen was hij wat klein, maar dat kwam vooral omdat we echt een eerste editie cocoon hadden met een luifeltje van nog geen meter diep.

Inmiddels in verwachting van de derde, dus nu in het bezit van een Holtkamper Kyte. Wij zijn Holtkamper fan, haha!
Gelogd

Linda88

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 107
  • Merk Vouwwagen: Trigano Olympe
Re: Aanschaf vouwwagen voor een stel met een kleine. Advies gezocht
« Reactie #13 Gepost op: maart 03, 2024, 11:17:16 pm »

Onze oudste was een half jaartje toen we met een hele oude combi camp easy een weekendje weg gingen. Zonder voortent of luifel. En dat beviel prima. Maar onze kinderen schelen 11 maanden en met 2 kleintjes ging dat echt niet.

Toen een Trigano Olympe gekocht. Met gastencabine, luifel en 2 ondertentjes. 2 campingbedjes was geen enkel probleem. 1-2-3 systeem. De basis opzetten is ook te doen. Het inritsbare grondzeil hebben we nog nooit gebruikt. Maar de ruime voortent is heerlijk! En de ondertentjes blijken een heerlijke ( koele) plek voor de kinderen. ( ooit hadden we een te kleine plek om de gastencabine er fatsoenlijk bij aan te zetten.
Met regen hebben we een keer met 14 volwassenen en 2 kinderen op volwassenen stoelen en 2 kinderen in die Ikea struikel stoelen in de voortent gegeten. Iedereen zat aan tafels. De ruimte vind ik heerlijk. Maar… een grote vouwwagen kan niet zomaar op elke plek staan. Ook vind ik dat je maar weinig bagage kunt laden. Zowel qua volume als gewicht. Wij waren ook backpackers maar met de kinderen bleven we op 1 camping. ( maar we gaan ook nooit lang). Het opzetten en afbreken zelf vond ik nog wel te doen. Maar alles opruimen ed. Daar gaat ook best wat tijd in zitten.
Gelogd

Opreis

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 8
  • Merk Vouwwagen: NVT
Re: Aanschaf vouwwagen voor een stel met een kleine. Advies gezocht
« Reactie #14 Gepost op: maart 04, 2024, 06:40:43 pm »

Wat een reactie mensen en dat terwijl ik net nieuw ben op dit forum. Ontzettend bedankt! Ik leer nogal wat. Het heeft ook nogal wat eisen aangescherpt:

- We willen er zowel mee naar warme landen als naar koudere landen (Noorwegen, Ierland). Al zal warm wel de boventoon voeren. Dit maakt dus een voortent met wat ruimte handig voor de regenachtige dagen.
- Een kuipzeil lijkt mij toch wel erg handig. Dan valt de Holtkamper Flyer expedition ws af (of er moet een bevestiging zijn met klitteband).
- Wel of geen gangpad is dan ook wel een ding. Is het niet handig als dingen in de wagen kunnen blijven liggen?

We zijn op marktplaats ook een Aart Kok Tundra tegengekomen. Wel boven budget. Maar een kuipzeil, ruime binnentent en geen haringen nodig. Ben benieuwd wat jullie van die vw vinden.

De vraagprijs is overigens 3650. Maar ik zie nu pas dat ze nieuw ook maar 7000 waren.
« Laatst bewerkt op: maart 04, 2024, 06:45:44 pm door Opreis »
Gelogd
Pagina's: 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal