Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?  (gelezen 53317 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

par

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 475
  • Merk Vouwwagen: Bürstner Premio 450 TS (o wacht dat is een caravan...)
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #45 Gepost op: juli 02, 2019, 11:20:44 am »

3 nieuwe banden gingen me 300 euro kosten.
Pardon?

Ik heb Tempo 100 op mijn Flexi, dat betekent dat de banden niet ouder mogen zijn dan 6 jaar. Dat moment was onlangs aangebroken.
Vijf weken geleden alle drie vervangen (ook reservewiel), net geen € 150,- samen.
Gewoon bij de lokale bandenboer, die ook aanhangwagens onderhoudt.
Gelogd

Joseetje26

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 101
  • Merk Vouwwagen: Jamet arizona
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #46 Gepost op: juli 02, 2019, 06:21:40 pm »

Nou keuring is geweest.
As inderdaad slecht, rubber komt eruit.
Tussen wielkast en band anderhalve cm, op de band zie je inderdaad een spoor.
De 710 kg totaalmassa die dealer woog klopt niet..hij weegt zoals hij nu is exact wat hij mag wegen ongeveer 648 kg. Dat betekent zonder baggage maar wel met een 2e complete slaapcabine binnentent ( na reparatie hebben we de oude opgevraagt als reserve).
Die kan er dus nog uit.
Het kan zijn dat de rubbers niet lekker in de as hebben gezeten...dat ziet hij pas als hij eraf gaat.
Er kunnen banden op die per band 10kg meer laadgewicht hebben, veel meer opties zijn er niet jamet heeft een afwijkende maat..het kan als we de velgen wisselen en iets met de rem? doen , maar dat was best duur.
De as van alko die hieronder zit is een lichte as...
Alles wat ik aan invetaris kwijt kan aan gewicht door het niet mee te nemen kan ik bijladen..het gewicht wat er nu uitkomt kan er dus terug in.
Betekent gewoon fff kritisch kijken denk ik..het tenttapijt is te groot..daar kan een stuk af...er kan nog een campingkastje uit....we hebben nu een groot pakket haringen erin voor alle ondergronden..maar we weten dat we op rots ondergrond zullen staan...
Mijn man is meteen helemaal klaar met de vouwwagen...die zegt dat je eigenlijk opgelicht wordt met nog 230 kg laadvermogen...dat zou dus moeten zijn 30 kg....

Dus al met al een dure reparatie...
Gelogd

sammyvannorel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 418
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Monaco
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #47 Gepost op: juli 02, 2019, 07:25:15 pm »

Toch blijft het een vreemd verhaal dat de as versleten is. Hele volksstammen rijden met aanhangers die te zwaar zijn rond (aannemers incluis). En dan gaat het om veel meer kilometers dan de gemiddelde vouwwagen. Ik zou er denk ik richting alko nog wat mee doen. Wellicht doen zij iets in de coulance sfeer.
Gelogd
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

Joseetje26

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 101
  • Merk Vouwwagen: Jamet arizona
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #48 Gepost op: juli 02, 2019, 07:43:55 pm »

Alko geeft aan dat de minimale levensduur 6 jaar is...daar zitten we al bijna ( over een half jaar) ik heb het wel besproken..en het kan nog hoor dat bij nadere inspectie blijkt dat het rubber er gedraaid inzat.. dat schijnt een enkele keer voor te komen.
Maar wat je zegt is waar...we zijn overigens wel van het doorrijden, rijden vaak snachts op een lege weg 130 km.
Dat zal de zaak misschien ook geen goed hebben gedaan
Gelogd

sammyvannorel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 418
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Monaco
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #49 Gepost op: juli 02, 2019, 07:48:15 pm »

Als 6 jaar minimaal is dan zegt dat toch eigenlijk alles al: doe eens gek en rijd met je vouwwagen 4000 km per jaar (dan ben je een hele pief). Doorrijden zou ik het niet in zoeken, nog eerder in frictie bij korte bochten. (Van hard rijden is nog nooit iets stukgegaan, van snel tot stilstand komen wel)
Gelogd
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

Nekaf

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 179
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper kyte windforce 2018
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #50 Gepost op: juli 02, 2019, 08:16:40 pm »

Je kunt tot 10% overbeladen voordat je een bekeuring krijgt
Wij rijden ook altijd te zwaar ☺️
Gelogd

wendyenbob

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 51
  • Merk Vouwwagen: Jamet Easy
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #51 Gepost op: juli 02, 2019, 08:27:17 pm »

Wij zijn een 4 jaar geleden aangehouden voor politiecontrole, onze Jametic zat vol met alles wat we voor 5 personen (en dat is best veel) meenemen. We zaten toen ongeveer 60kg boven het toegestane gewicht, maar dat was geen enkel probleem. Zo kwamen we er ook achter dat er banden van 2010 onder zaten terwijl de wagen van 2012 was.....
Gelogd

Joseetje26

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 101
  • Merk Vouwwagen: Jamet arizona
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #52 Gepost op: juli 02, 2019, 09:08:42 pm »

 Oh dat is ook fijn als er banden onder zitten die twee jaar ouder zijn dan het bouwjaar van je vouwwagen..dan sta je ook een beetje raar te kijken.
Ik ben niet echt bang voor een bekeuring...
Maar als deze nieuwe as erop zit ben ik er van plan heeeel lang mee te doen...
Dus we gaan gewoon ons best doen netjes binnen of op het gewicht te blijven.
 De dakkoffer misschien op de auto
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #53 Gepost op: juli 02, 2019, 09:32:07 pm »

Sorry Hemertje maar ik snap echt niet wat je bedoeld. Die eerste zin ben ik het 100% mee eens, vandaar die opmerking dat ik me niet kan voorstellen dat er assen zijn die minder aankunnen. Maar die tweede zin :?

mijn persoonlijke mening is dat wanneer je als vouwwagenfabrikant een ontwerp maakt met opties je in je constructie rekening mee moet houden dat de eindgebruiker, hun klant dus, ook nog een fatsoenlijke lading mee moet kunnen nemen

dus zit je standaard incl. je fabrikantenopties al tegen je maximale laadgewicht van het geheel je als fabrikant een foute keuze maakt in je gekozen onderstel van 650kg....

wat ik eerder al aangaf zat ik met onze Jametic incl. lading ook (net) over de 650kg
dat was 1 van de redenen om over te stappen naar een wagen die gewoon 750kg mag wegen...
Gelogd

Selandus

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #54 Gepost op: juli 02, 2019, 11:31:05 pm »

mijn persoonlijke mening is dat wanneer je als vouwwagenfabrikant een ontwerp maakt met opties je in je constructie rekening mee moet houden dat de eindgebruiker, hun klant dus, ook nog een fatsoenlijke lading mee moet kunnen nemen

dus zit je standaard incl. je fabrikantenopties al tegen je maximale laadgewicht van het geheel je als fabrikant een foute keuze maakt in je gekozen onderstel van 650kg....

wat ik eerder al aangaf zat ik met onze Jametic incl. lading ook (net) over de 650kg
dat was 1 van de redenen om over te stappen naar een wagen die gewoon 750kg mag wegen...
Dit was ook mijn eerste gedachte. Wij hebben bovendien 2 jaar geleden eens kletsnat in moeten klappen. Dan komen er ook heel wat kilo's extra op de wagen. Zo veel dat we het verschil erg goed konden merken tijdens het rijden. Daar zou deze wagen constructief dus niet op berekend zijn? Vind ik erg vreemd.
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #55 Gepost op: juli 03, 2019, 12:13:45 am »

@Joseetje;
Is er geen mogelijkheid om er evt. een zwaardere as onder te laten monteren? Op papier blijft het een aanhanger die dan 650kg mag wegen, maar je gaat rustiger op pad. 


Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....
Gelogd

Joseetje26

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 101
  • Merk Vouwwagen: Jamet arizona
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #56 Gepost op: juli 03, 2019, 06:25:42 am »

Nee naar laten kijken maar dat was niet mogelijk. ( Had allemaal met de maten te maken geloof ik)
Daar heeft de man van het keuringsbedrijf voor rondgebeld.
Hij gaat nu proberen of het mogelijk is langere rubbers in de as te laten persen.
Qua techniek gaat dat onze kennis te boven...maar deze man wist er wel veel van af .
Inderdaad...en dan heb je ook nog de situatie dat je nat in moet klappen als je pech hebt.
Ik ga dit verhaal ook bij jamet en de importeur neerleggen.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #57 Gepost op: juli 03, 2019, 07:03:24 am »

Het kan wel, maar vermoedelijk moet je adapterplaten lassen. Als je wil past er zelfs een busje op een aanhangeronderstel:

https://topgear.nl/autonieuws/volkswagen-transporter-caravan/

Maar uiteindelijk klinkt het me allemaal typisch Frans in de oren als ik eerlijk ben.
Gelogd

Joseetje26

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 101
  • Merk Vouwwagen: Jamet arizona
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #58 Gepost op: juli 03, 2019, 09:21:59 am »

Dat was nou exact wat die man ook zei..." Die fransen"
Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #59 Gepost op: juli 03, 2019, 10:34:04 am »

Maar deze man keurde toch al vaker Jamets etc? Als dat zo is dan zou die dit toch vaker gezien moeten hebben.... Als dat niet zo is dan zou het zomaar een constructiefout/pech kunnen zijn geweest toch?
Wel apart dat als je alle opties erbij neemt de wagen aan zijn totale gewicht zit, je zou verwachten zoals @hemertje al zei dat er wat speling is voor bagage immers waar is die ruimte anders voor?
Succes met de afhandeling hopelijk kan de verzekering wat betekenen en vallen de kosten mee.
Gelogd
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal