Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?  (gelezen 53267 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #120 Gepost op: juli 14, 2019, 09:59:49 am »

Dat kan. Dan moet je met een eigen kenteken gaan beginnen, RDW keuring, voertuigtoelating, zwaardere trekauto's, misschien e achter b. Je kunt je afvragen of je dan niet gewoon te veel bij je hebt en beter een caravan kunt aanschaffen. Als ik op een camping zie wat mensen gemiddeld allemaal meesjouwen..

(RDW)keuring is niet verplicht.. maar altijd aan te raden. Net zoals de meeste vouwwagenbezitters nu ook al doen. E achter B is eigenlijk ook niet nodig. Want je komt niet snel boven de max. 3500 kg samenstel auto/aanhanger.

En het gaat er mij niet om wat mensen mee sjouwen. Ik heb het over het gewicht van de vouwwagen met aanvullende accessoires welke practisch al over het max toegestane gewicht gaat.

Een 2-deling tusse vouwwagens tot 750 kg of daarboven op eigen kenteken. Ik vind het zo'n gek idee nog niet voor iedereen wat wils en aan te passen aan je situatie.

Gelogd

Joseetje26

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 101
  • Merk Vouwwagen: Jamet arizona
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #121 Gepost op: juli 14, 2019, 10:28:53 am »

Ik zit nu op dit moment met dissebak, reservewiel, bescheiden invetaris, voortent, kuipgrondzeil en luifel zonder imperiaal al op het max toegestane gewicht...dan gaat er toch iets niet goed.
Ik sleep nooit eten mee..ieder persoon krijgt een ah krat waar alles in moet passen..dus daar zit het speelgoed van kids en kleding in..ok voetbal in de disselbak..anders is het krat zo snel vol..
Het zou me ook niet verbazen als het aangegeven leeggewicht an sich al niet zou kloppen...voortent en stokken zouden daar volgens verkoopbrochure bij in zitten..
Ik weet niet of het onderstel 750 kg mag hebben, er staat 650...de banden kunnen in ieder geval tot max 650...en het bleek niet eenvoudig banden voor de arizona te vinden met meer draag vermogen.
Er stond bij stalling wel een jamet die hoger op de wielen stond.. daar konden wel makkelijk banden onder met meer draagvermogen.. dat was een andere uitvoering
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #122 Gepost op: juli 14, 2019, 10:40:41 am »

Er zijn Jamet's met 650 en 750 kg. Hoe en waarom.. ik kan het niet vinden.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #123 Gepost op: juli 14, 2019, 12:35:29 pm »

(RDW)keuring is niet verplicht.. maar altijd aan te raden. Net zoals de meeste vouwwagenbezitters nu ook al doen. E achter B is eigenlijk ook niet nodig. Want je komt niet snel boven de max. 3500 kg samenstel auto/aanhanger.


Voor de fabrikant wel. Die moet een type goedkeuring laten uitvoeren. E achter b kan wel degelijk een noodzaak worden nu auto's steeds zwaarder worden. Voor een aanhanger onder de 750 kg doet dat niet ter zake, erboven wel. Er bestaan wel vouwwagens (tent trailers ) op eigen kenteken, maar die verkopen niet zo hard.
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #124 Gepost op: juli 14, 2019, 01:30:49 pm »

Als particulier heb je er toch geen last van als een fabrikant een typegoedkeuring moet aanvragen? :?

En nogmaals een E rijbewijs is zeker niet altijd nodig. Als een vouwwagens max 1100 kg zou gaan wegen. Mag je auto max 2400 wegen.  O0

Caravanbezitters mogen ook rijden tot 3500 kg max combinatie met alleen een B rijbewijs.
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2019, 02:04:50 pm door KampeerFan »
Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #125 Gepost op: juli 14, 2019, 01:36:58 pm »

Hier een trigano Odyssee en de dissel mag tot 750kg hebben volgens het plaatje.

Banden zullen maar tot 650 gaan gok ik zo maar als die ook een zwaardere last mogen dragen dan is 750kg geen probleem denk ik zo. Ook bij controle niet want ze zullen uitgaan van de type plaatjes.
Waarom deze en sommige andere wagens maar tot 650kg mogen gaan is me een raadsel.....
Gelukkig is de voortent vast aan de wagen en de keuken ook dus die vallen onder het totaalgewicht. Het extra gewicht wat van het laadvermogen afgaat zijn de luifel en het kuipzeil, disselbak etc.
Ooit aangekoppeld gewogen (aslast) vakantie klaar, dus met gasflessen,kleding etc. en zat op 580kg.
Hier kan de kogeldruk af maar dat doe ik niet zodat ik marge over hou.

Heb er ook schokbrekers onder dat zal ook wel schelen om de as te ontlasten. Heb er nu een imperiaal met 3 fietsen opstaan. Die zijn rond de 18kg en de kinderfiets zal 10kg zijn. Dus 75kg erbij en al met al tik ik nu vol denk ik de 650kg wel aan. Iets meer kan denk ik wel want fabrikanten bouwen altijd een marge in.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #126 Gepost op: juli 14, 2019, 03:20:41 pm »



Onze vouwwagen (3Dog) weegt -op papier- zonder extra’s 380kg, de maximaal technisch toelaatbare massa  is 1000kg waardoor er maximaal 620kg lading in of op mag. Normaliter wordt deze wagen zonder kenteken verkocht waardoor de totale toelaatbare massa maximaal 750kg is en maximaal 370kg lading in of op mag. In het kader van  -beter mee verlegen dan om verlegen- heb ik de 620kg technisch mogelijke lading ook benutbaar gemaakt door bij de rdw de wagen op kenteken te laten zetten.
De wagen heb ik nooit leeg gewogen maar wel vlak voor vertrek het afgelopen jaar. De wagen inclusief de bijgekochte fabrieksopties en de zelf toegevoegde uitrusting zoals keuken met inhoud, gevulde koelbox, 2x volle 5kg gasfles, loodaccu met zonnepaneel, opbergboxen (ipv kampeerkastjes), kampeer meubilair (voor gezin), fietsen enz. ging al heel aardig richting de 900kg!

Ik kan mij met de wagen zoals TS heeft goed voorstellen dat 650kg tekort is en het zou de fabrikant / verkoper sieren als zij bij aanschaf ook de koper informeert dat er bij keuze van alle opties onpraktisch weinig laadvermogen overblijft. Dit probleem is trouwens niet uniek voor vouwwagens, in het verleden werden de (kenteken)massa van vele caravans van een kale uitvoering bepaald waarna er vele opties (standaard) toegevoegd werden waardoor vergelijkbare problemen ontstonden.
Ook voor aanhangwagens met een toegestane maximum massa van minder dan 750 kg is een goedkeuring vereist (maar is geen kentekenbewijs verplicht). Voor keuring rdw heb je of een typegoedkeuring van het geheel of keuring van individuele componenten nodig, zie: https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/bedrijven/individuele-goedkeuring-aanvragen/aanhangwagen-en-oplegger/toelatingskeuring-eenvoudige-aanhangwagen Het zou mooi zijn als de technisch toelaatbare massa (als optie) ook omhoog zou kunnen; hiervoor moeten dan wel alle relevante onderdelen (dissel, remsysteem, koppeling) dit aankunnen, en voor zover nu duidelijk geldt dit tenminste niet voor de banden.
Net zoals bij zelfbouwaanhangwagens zou je ook de vouwwagen kunnen aanpassen (bijvoorbeeld zwaardere as eronder) en voor keuring kunnen aanbieden. Ik heb echte geen idee of en hoe de rdw de niet genoemde onderdelen zoals het chassis op sterkte beoordeeld.

Onze vouwwagen staat trouwens bepakt klaar voor gebruik in de stalling; om de rubber torsieveren tijdens deze periode te ontzien zet ik in de stalling de pootjes uit en til ik de wagen een stuk uit de veren.
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #127 Gepost op: juli 14, 2019, 03:55:30 pm »

Als particulier heb je er toch geen last van als een fabrikant een typegoedkeuring moet aanvragen? :?

En nogmaals een E rijbewijs is zeker niet altijd nodig. Als een vouwwagens max 1100 kg zou gaan wegen. Mag je auto max 2400 wegen.  O0

Caravanbezitters mogen ook rijden tot 3500 kg max combinatie met alleen een B rijbewijs.

Jawel, daar heb je wel last van. Type goedkeuringen zijn duur, je komt in een heel andere categorie aanhanger terecht. Vouwwagens maken in feite gebruik van een heel handig element in de wet. Dat werd me bv heel duidelijk toen in mijn camplet tempo 100 liet keuren in Duitsland en diverse keren om aanhanger papieren gevraagd werd die ik natuurlijk niet heb.

Rijbewijs e is inderdaad nodig met een ttm boven 3,5 ton. Met een auto als een V70 of een beetje suv zit je daar al heel snel aan. Onder de 750 kg mag je altijd trekken, zelfs achter een busje van 3,5 ton.
Gelogd

Joseetje26

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 101
  • Merk Vouwwagen: Jamet arizona
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #128 Gepost op: juli 14, 2019, 05:10:44 pm »

Jamet heeft me laten weten het met de fabriek op te pakken.
De fabriek heeft vakantiesluiting, het zal daarna worden.
Ik vind het tot nu toe netjes van ze...ze reageren er in ieder geval heel serieus op
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 897
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #129 Gepost op: juli 14, 2019, 05:19:42 pm »

Als vouwwagen beginneling heb ik in ieder geval veel geleerd van dit topic. Zodra ik de wagen heb ga ik zeker eens langs de weegbrug.
Gelogd

Joseetje26

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 101
  • Merk Vouwwagen: Jamet arizona
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #130 Gepost op: juli 14, 2019, 06:07:10 pm »

Weeg hem vooral ook ffff leeg...want het leeggewicht inclusief de standaard dingen die erop zitten klopt totaal niet met wat er dus wordt aangegeven.
Gelogd

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #131 Gepost op: juli 14, 2019, 06:36:23 pm »

Waar klopt dat niet mee? Leeggewicht is toch van de basiswagen? Dat is toch logisch?
Gelogd

Joseetje26

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 101
  • Merk Vouwwagen: Jamet arizona
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #132 Gepost op: juli 14, 2019, 07:44:53 pm »

Het leeggewicht is de vouwwagen met de standaard dingen.
Voortent, neuswiel, inritsbaar grondzeil voortent dat zou 420 kg wegen...dat klopt dus niet.
Volgend de brochure zit dat bij het eigengewicht.( Staat als standaard uitvoering beschreven)
Dat weegt zwaarder dan 420 kg.
Dat bedoel ik meer...dus niet met de extra opties...
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 897
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #133 Gepost op: juli 14, 2019, 08:09:26 pm »

Weeg hem vooral ook ffff leeg...want het leeggewicht inclusief de standaard dingen die erop zitten klopt totaal niet met wat er dus wordt aangegeven.
Wat hij leeg weegt maakt me eigenlijk niet zo heel veel uit. Aangezien er wat accessoires bijzitten zal dat wel over de aangegeven 275 kilo wegen. Ik gok op 310 oid (grondzeil, lattenbodem, topper, disselbak).

Het gaat mij er uiteindelijk om dat het totaalgewicht op weg naar de vakantiebestemming niet over de 500 kilo gaat. Ik verwacht daar wel redelijk onder te blijven maar zeker weten is fijner. Maar dan moet ik dus weten hoeveel ik er zelf nog bij kan stoppen. :)
Gelogd

JM

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 85
  • Trigano Alpha
Re: Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?
« Reactie #134 Gepost op: juli 14, 2019, 08:25:08 pm »

Ik heb naar aanleiding van dit topic onze Trigano Alpha ook maar eens op de weegbrug gezet.
Leeggewicht zou 460 kg moeten zijn en totaal toegestaan gewicht is 650 kg.
Op de weegbrug kom ik nu al op 640 kg uit, met de voortent en stokken in de wagen.
Verder nog een aantal extra zaken aanwezig (krik, haringen, verlengkabel, 2 lichtgewicht stoelen en een halfvolle 907 gastank) maar die wegen zeker niet meer dan 40 á 50 kg.
De voortent van de Alpha is standaard, dus zou dus bij het leeggewicht moeten horen verder ik geloof ook niet dat de voortent 130-140 kg weegt, ik krijg de indruk dat ook de wagentent niet bij het leeggewicht hoort.
Officieel mogen we nu nog dus nog maar 10 kg laden (70 kg als ik de kogeldruk meetel)
Ik heb altijd al getwijfeld aan het opgegeven gewicht van de wagen (keuken alleen is al 60 kg), daarom heb ik het typeplaatje bij aflevering meteen verwijderd, dan mag ik wettelijk tot 750 kg gaan (draagvermogen van de banden is 450 kg)
Gelogd
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal