Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Noordwaards naar Noorwegen  (gelezen 22878 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 844
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Noordwaards naar Noorwegen
« Gepost op: juni 22, 2016, 09:32:04 pm »

Al jaren hebben we het erover, laten we een keer naar Noorwegen gaan. Maar ja, tot nu toe hebben dit plan nog niet uitgevoerd. Waarom? Nou ja, vanwege de gebruikelijke bezwaren. Noorwegen is te duur, Het weer in Noorwegen is te slecht, Noorwegen is te ver en/of je moet met een boot (ook duur). Daarnaast was onze tunneltent nou niet bepaald ideaal om mee rond te trekken.
Maar dit jaar gaat het dan toch echt gebeuren! De boot is geboekt, de tent omgeruild voor een snelle klapper dus op naar het noorden, Norway here we come!!!

De voorbereidingen zijn in volle gang. Ik heb een reisgidsje, een boekje met wandelingen, een kaart en natuurlijk het wereldwijde web waarop veel info te vinden is. En daar beginnen de problemen... Want wat ziet het er allemaal mooi uit! Bij iedere bladzijde of site die ik open denk ik, daar wil ik ook heen! En ondertussen wordt ik steeds hebberiger. Dit gaat allemaal niet passen in drie weken! Het is tenslotte vakantie en geen race om zoveel mogelijk highlights te bezichtigen. Even snel van de ene naar de andere plek rijden is er ook niet bij. De afstanden zijn groot en over 300km doe je al bijna een hele dag.... Dus pas op de plaats, realistisch blijven en strepen maar!

OK, wat is dan tot nu toe het plan? We hebben drie weken vakantie en de eerste dag wordt een reisdag. Even doorbijten en in één keer naar noord Denemarken (950km) waar de boot ons de volgende dag naar Kristiansand zal brengen. Dan kan de relax modus aan en trekken we rustig verder. Het idee is dat we ergens neerstrijken en dan 3-4dagen blijven staan afhankelijk van wat er te zien is. De weersvoorspelling zal ook meespelen...
Het plan is om richting Bergen te gaan via Flateland/Odda met onderweg wat kampeer stops en genieten van de natuur (wandelen, kanotochtje, gletsjer op etc.). Al enkele mooie wandelingen gezien zoals bij Flateland. Preikestolen en Kjeragbolten slaan we over. Naar mijn idee veel te druk in het hoogseizoen. Daarna door naar het Eidfjord, dat ziet er ook mooi uit en vanuit daar kun je makkelijk naar de Hardangervida, richting de Flam baan en/of Bergen.

Vanaf Eidfjord zijn de plannen nog vaag. Richting Sognjefjord maar dan? Ik zou nog wel wat noordelijker willen gaan (tot Geiranger ongeveer) maar of dat te halen is? We eindigen in Oslo. In Oslo willen we nog een dagje rondkijken voordat we met de nachtboot weer terug gaan naar Denemarken. Afhankelijk van hoe we ons voelen na een nachtje schommelen op de boot (zeeziek!) rijden we direct naar huis of doen dit in twee dagen.

Oei, het is alweer een heel verhaal zie ik, zijn jullie daar nog of ben je al afgehaakt??? Zo ja, fijn want dan nu het deel waar het om gaat. Ondanks dat ik al veel informatie heb gevonden zijn tips van medeklappers van harte welkom. Campings bijvoorbeeld. Ik zou graag op plekjes terecht komen waar veel ruimte is. Soms lees ik dat campings erg vol zijn of nog tot heel laat campertjes arriveren. Ik heb zo'n idyllisch beeld voor me, midden in de natuur, direct aan het fjord op een groot veld... Haha, we zullen zien of er zoiets te vinden is :-) . Wij kamperen met stroom, ik heb nu 45meter, zou dat genoeg zijn of toch nog maar een extra snoertje meenemen? En wat is bijvoorbeeld slim om mee te nemen aan boodschappen? Alcohol roept iedereen maar wij zijn niet zulke drinkers...
Het is mij ook niet helemaal duidelijk of ik met de klapper alle wegen kan nemen. Bij sommige wegen staat een caravan tekentje al dan niet met kruis erdoor. Zijn dit soort wegen wel te doen met de klapper? Ik ben niet bang om een stukje achteruit te moeten rijden maar heel goed ben ik er óók niet in...

We hebben er in ieder geval heel veel zin in!

Gelogd

chrishoek

  • Gast
Re: Noordwaards naar Noorwegen
« Reactie #1 Gepost op: juni 22, 2016, 10:00:52 pm »

Leuk dat jullie naar het Noorden gaan, pas maar op want het is verslavend :J
Wij gaan niet zo vaak naar Noorwegen,meestal naar Zweden,  maar van Noorwegen vond  de afdaling in de Geiranger fjord echt adembenemend mooi, dus probeer Geiranger te halen zou ik zeggen.  :)
Veel plezier in Noorwegen.
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 811
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Noordwaards naar Noorwegen
« Reactie #2 Gepost op: juni 22, 2016, 10:01:56 pm »

Veel Noorwegen ervaring hebben we niet. Zo'n 20 jaar terug hebben we er met een tentje rond getrokken. We vonden erg mooi en relaxed. De campings waren destijds niet druk en er was meer dan voldoende plek.
We gaan er zeker nog eens terug, maar dan met de klapper.
En de prekestole zou ik zeker niet willen missen.
Maar zoals je zegt. Probeer niet alles in een keer te doen. Ga gewoon nog een keer terug voor de rest.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Noordwaards naar Noorwegen
« Reactie #3 Gepost op: juni 22, 2016, 11:22:18 pm »

Met mijn ouders ben ik ook een aantal keer in Noorwegen geweest en de laatste keer moet iets van een 26 jaar terug geweest zijn.

Het is er zeker adembenemend mooi!

Ik herinner me dat wij voor de boot in Kristiansant te nemen, we daar ook een dag of drie gebleven zijn. Met het Kattegat en zo ook wel best een mooie regio, maar totaal verschillend van Noorwegen.

Wij hebben toen gekampeerd een eindje van Bergen, maar Bergen was nog mogelijk om te doen als autouitstap. Aan de geirhanger en dan ergens meer in het binnenland.

Niet ver van de Geirhangerfjord was een prachtige wandeling waar je aan een riviertje op zo goed als 0 meter hoogte begint te wandelen in het bos naar boven. Je komt boven het bos uit, en dan is het een stenig parkoer dat dan over gaat over stuk in de sneeuw, laatste stuk over een trap naar boven naar een toren die op 1800 meter staat. Prachtige wandeling met een prachtig uitzicht over tal van Gletchers in de buurt! Zeker een aanrader! Wandeling is te doen op één dag. Doordat je van 0 naar 1800 meter wandelt is dat haalbaar. Daar je in de Alpen meestal op hogere hoogte rond de 1800 meter begint te wandelen, is dat nu je hoogste punt waardoor je veel meer zuurstof hebt en het makkelijker te doen is! Maar het is wel best een zeer pittige zware wandeling.

Niet alle wegen waren in die tijd geasfalteerd. Dat waren veelal de wegen aangeduid als niet geschikt voor caravan. Echter met onze vouwwagen waren die wel goed te doen. Sommige wegen waren ook redelijk smal met hoge muren sneeuw aan beider kanten. Een vouwwagen is niet direct breder dan een auto, dus als een auto er tussen kan, een vouwwagen ook hé.

Herinner me ook nog dat er tolwegen waren. Eigenlijk op privé terrein van plaatselijke boeren. Je had aan het begin dan gewoon een papier hangen wat het koste met enveloppes bij, daar stak je het geld in en dat in een brievenbus. Betwijfel of dat nu nog zo zal zijn, maar vond dat toen wel één van de charmes van Noorwegen.

In ieder geval is het zeker een land dat we één van de komende jaren nog een keer gaan doen met onze kinderen! Want het is ver het mooiste land dat ik al gezien heb!
Gelogd

jari

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.476
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL
Re: Noordwaards naar Noorwegen
« Reactie #4 Gepost op: juni 23, 2016, 03:50:16 pm »

als je het leuk vind kun je ons verslag eens lezen!! Noorwegen 2011. Wij gaan ook niet zo vaak zijn er sinds ons trouwen nu 23 jaar 6 of 7 keer geweest. Zo mooi zo verslavend. Als ze zouden zeggen gaan jullie weer dan zeggen wij morgen maar zoals je al zei het is er niet zo goedkoop. Maar o zo mooi

http://www.j-edelbroek.nl/j254/index.php/vakantieverslagen
Gelogd
Jevipro

ReinierCo

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 101
  • Merk Vouwwagen: Campooz Fat Freddy
Re: Noordwaards naar Noorwegen
« Reactie #5 Gepost op: juni 23, 2016, 05:06:03 pm »


- neem een verloopje mee naar een gewone stekker voor de stroom
- plan niet te veel kilometers op een dag, meeste wegen zijn 80 km en het is zonde om niet van het uitzicht te genieten!
Gelogd

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.236
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Noordwaards naar Noorwegen
« Reactie #6 Gepost op: juni 23, 2016, 09:16:26 pm »

Er staan al enkele camping recensies uit Noorwegen hier:
http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?board=279.0

Ons favoriete gebied in Zuid-Noorwegen is toch wel grofweg het gebied rond de Jostedalsbreen - vanaf net ten zuiden van de Sognefjord tot Andalsnes. Niet dat andere gebieden niet mooi zijn hoor ;) Maar hier is het landschap vrij ruig.
Het treintje bij Flam is erg duur en een leuke mogelijkheid voor de mensen van de cruiseschepen om even de bergen in te gaan, maar is echt niet spectaculairder dan de gemiddelde autorit in die regio - tenzij je erg van treinen houdt ;)

Aanraders: Dalsnibba (bij mooi weer), r258 liefst van noord richting zuid,  r55 sognefjell, bezoek een Gletsjer waar je in de buurt kunt komen, (bijv. Kjendallsbreen is niet heel toeristisch en slechts korte wandeling)
Bij Kinsarvik heb je mooie wandeling naar 3 watervallen trouwens....

Volle campings hebben wij nog niet veel gevonden in Noorwegen. Ruimte wel. Over het algemeen allemaal geen punt ;)
Wij hebben aan 30meter kabel nog niet te kort gekomen om stroom te tappen.

Boodschappen: als je "on a budget" wilt reizen: Neem zoveel mogelijk mee. Vooral houdbaar vlees meenemen kun je geld uitsparen, vlees is in Noorwegen erg duur. Rookworst, knakworstjes, blikjes gehaktballen in saus, folieverpakte hamburgers, weet-ik-veel alles wat je kunt verzinnen als het maar houdbaar is ;) Je moet geen fijnproever zijn trouwens dan ::) ::)
Relatief goedkope zaken die veel ruimte/gewicht innemen als aardappels halen wij altijd daar....   Groenten etc koop je natuurlijk vers als je gezond wilt blijven.

Het kan nooit kwaad om een paar kleine flesjes drank mee te nemen - ook als je zelf niet drinkt.  Noren zijn erg hulpvaardig en als je ooit uit de problemen geholpen moet worden wordt een bedankje gewaardeerd :)

Veruit de meeste wegen zijn prima te rijden met een klapper. Er zijn enkele wegen die worden afgeraden zoals Trollstigen maar voor een goede chauffeur met een kleine aanhanger zou ik daar niet bang van worden. Met een grote caravan ligt dat anders natuurlijk.
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Noordwaards naar Noorwegen
« Reactie #7 Gepost op: juni 24, 2016, 10:45:14 am »

Wat mijn ouders indertijd deden om vlees mee te nemen en zo de kosten te besparen was het steriliseren.

Ons moeder bakte het vlees en maakte het klaar in België, dat ging dan in steriliseerbokalen en werd gesteriliseerd en dan in deze bokalen mee genomen. Eén bokaal per dag.
Nam wel wat plaats in maar we hebben zo wel veel bespaard in landen als Noorwegen. Bovendien heb je redelijk kwalitatief vlees aan een redelijke prijs en het is zeer lekker en sappig. Ook meestal malser dan op de klassieke wijze.

Ginder maak je de pot van de dag open en warm je het gewoon op waardoor je eveneens gas bespaard in vergelijking met het nog echt bakken.

Een deel groeten namen we eveneens mee in blik maar dat is inderdaad toch wel wat anders dan vers. Daar werd dus zeker ook lokaal nog altijd wat groenten aangekocht.

De prijs van de campings vielen ginder nogal mee zoveel jaren terug. Waren goedkoper dan andere landen. Maar de boot en eten dat je ginder moet aankopen waren dan inderdaad weer de kosten die de reis een stuk duurder maakte!
Gelogd

cewi

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 413
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon MTT
  • HK Cocoon MTT
Re: Noordwaards naar Noorwegen
« Reactie #8 Gepost op: juni 24, 2016, 04:21:29 pm »

In 2014 zijn wij naar Noorwegen geweest. Prachtig, helaas vinden onze kinderen er niets aan.... Heb er een reisverslag van gemaakt, mocht je interesse hebben om te lezen http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=15265.0

alvast veel plezier!
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 844
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Noordwaards naar Noorwegen
« Reactie #9 Gepost op: juni 24, 2016, 08:07:23 pm »

Wauw, wat een uitgebreide reacties al! Dankjulliewel voor alle tips! Geiranger/Jostedalsbreen ziet er ook supermooi uit en enkele van de reisverslagen had ik al gevonden, leuk! Maar het wordt er nog niet makkelijker op want nog meer mooie plekken om heen te gaan. Het zal een meerjarenplan gaan worden ben ik bang :)6].
Gelogd

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk Vouwwagen: aart kok livingstone
Re: Noordwaards naar Noorwegen
« Reactie #10 Gepost op: juni 24, 2016, 10:51:23 pm »

noorwegen staat zeker op mijn lijstje maar lekker alleen met mijn man en dan van huisje naar huisje of mbv een campertje en zonder kindertjes. maar ik ben benieuwd naar je verhalen :J
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 844
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Noordwaards naar Noorwegen
« Reactie #11 Gepost op: juni 25, 2016, 10:00:59 am »

noorwegen staat zeker op mijn lijstje maar lekker alleen met mijn man en dan van huisje naar huisje of mbv een campertje en zonder kindertjes. maar ik ben benieuwd naar je verhalen :J
Dat zal ik zeker doen. Huisjes hebben we ook over gedacht. Dat is wel de makkelijkste optie maar dan mis ik toch een stukje vrijheid, de eigen spulletjes en het bed. Twee jaar geleden hebben we eerst een weekje in een appartement gezeten (in Frankrijk) en langzamerhand sleepten we steeds meer spullen uit de kampeeruitrusting naar binnen (van kaasschaaf, slaapzakken tot 5 standenstoel). Het was een prima huisje maar het inventaris...

 @cewi wat ging er eigenlijk 'mis' met de kinderen? Onze kids zijn 8 en 12 en verheugen zich enorm op de trip.
Gelogd

Mopo

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 61
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Spacer
Re: Noordwaards naar Noorwegen
« Reactie #12 Gepost op: juni 25, 2016, 05:14:13 pm »

Veel plezier in Noorwegen! Wij gaan ook zeker weer maar door de leeftijd van onze dochters, 17 en 19, slaan we een jaartje over. Onze jongens, 13 en 20, zouden zo weer meegaan. Voor meisjes blijkt het toch lastig te zijn, regelmatig zonder wifi te zitten...
Wat wij altijd als heel erg positief hebben ervaren, is dat de "reisdag" altijd zeer relaxed is. I.t.t. die op de Franse of Italiaanse snelwegen. Onderweg in Noorwegen zie je zoveel moois; watervallen, sneeuw, supermooie picknickplekken.
De wandeling die eerder werd genoemd begint in de buurt van Loen. Je wandelt dan naar Skola. Idd. pittige wandeling maar zeker een aanrader.
Preikestolen is voor Noorse begrippen druk maar niet te vergelijken met toeristische highlights in de zuidelijke landen.
Boodschappen namen wij ook zoveel mogelijk mee. 20 jaar geleden toen we nog met een tent gingen was het altijd spannend of we door de douane kwamen. Nu we alles in de vouwwagen doen ( de laatste plekjes vullen we nog met zakken chips e.d.) is het geen probleem.
Het weer blijft altijd afwachten maar onze regendagen zijn op 1 hand te tellen.
Gelogd

gaaf

  • Gast
Re: Noordwaards naar Noorwegen
« Reactie #13 Gepost op: juni 25, 2016, 06:28:32 pm »

Als je geirangen haalt breng dan ook een bezoek aan het vogeleiland Runde, ongeveer 4 uur van Geirangen.
Tijdens een wandeling overhet eiland kom op een plek waar je midden tussen de papagaaieduikers staat.
SCHITTEREND!!!
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 844
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Noordwaards naar Noorwegen
« Reactie #14 Gepost op: juli 06, 2016, 10:50:45 pm »

Runde staat inmiddels ook op het verlanglijstje.... Alleen al de route ernaartoe lijkt me geweldig. Over lange smalle zeebruggen en eilandjes  en er is ook een camping. Alleen even oppassen voor tegenliggers.
Oh ja, het weer moet nu ook maar eens mee gaan werken. Er staan nog veel te veel regenwolkjes in de weersvoorspellingen :)853]
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal