Achter welke elektrische auto heb je je vouwwagen hangen? Poll

Gestart door muis, januari 08, 2023, 12:08:19 AM

Vorige topic - Volgende topic

PenH

CEO

Is het een idee om de auto's per merk en type op alfabet te groeperen? Dan ziet iedereen namelijk direct dat de Tesla Model 3 er niet tussen staat :H
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Alex

Ik zou zeggen grijp je kans om een mooie topic te maken.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Longdude

Oh ja, hier was het BEV topic... ::)

20230625_131138 by Arjan Koen, on Flickr

Dit jaar voor het eerst met de trigano erachter, referentie gebruik zal tussen 20 en 25kWh/100 km zijn, zeker als er nog een dakbox op gaat. Solo ritjes naar Duitsland en Denemarken hebben we al gedaan, dat gaat geweldig. De rit naar Oostenrijk (grens Italie) zal anders worden, hoogseizoen (wel doordeweeks rijden) en toch wel regelmatig afkoppelen denk ik.

We gaan het zien, blijft een zeer comfortabele manier van vervoer zo'n BEV  :J

Lager

Vorig jaar ook naar Oostenrijk gereden met iX1 plus Holtkamper Aero en heb maar 2 moeten afkoppelen. 1x omdat er geen lange laad plekken waren en 1x omdat een fiat 500e op de enige plek stond die voor auto met aanhangers was, terwijl er nog genoeg normale laadplekken vrij waren 🤬.

Pietermannetje

Steijlen

Mijn man moet volgend jaar een nieuwe lease auto, zijn werk heeft aangegevn dat deze electisch moet zijn.
Van het lijstje waar we uit kunnen kiezen, zijn er maar 3 die een aanhanger kunnen trekken:
Kia Niro
Hyundai Kona
Volvo EX30
Heel misschien dat de Ford Explorer er ook nog bij komt, maar dat is iets wat we nog niet weten.

Wij twijfelen heel erg of we de electrische auto dan ook prive zullen gaan rijden, of dat we mijn twingo uit 2015 gaan inruilen voor een wat steverige benzine/hybride auto om de tenttrailer te trekken.
We zijn hard op zoek naar ervaringen :-) En waarom wel/waarom niet?

In dit topic zie ik veel duurdere electrische auto's een vouwwagen trekken, dat is voor ons geen optie gezien het lease bedrag van mijn man. Zelf een electrische auto kopen zien we niet zitten, hebben we simpelweg geen budget voor.

Ernst

Citaat van: Steijlen op juni 25, 2024, 05:46:04 PM
Mijn man moet volgend jaar een nieuwe lease auto, zijn werk heeft aangegevn dat deze electisch moet zijn.
Van het lijstje waar we uit kunnen kiezen, zijn er maar 3 die een aanhanger kunnen trekken:
Kia Niro
Hyundai Kona
Volvo EX30
Heel misschien dat de Ford Explorer er ook nog bij komt, maar dat is iets wat we nog niet weten.

Wij twijfelen heel erg of we de electrische auto dan ook prive zullen gaan rijden, of dat we mijn twingo uit 2015 gaan inruilen voor een wat steverige benzine/hybride auto om de tenttrailer te trekken.
We zijn hard op zoek naar ervaringen :-) En waarom wel/waarom niet?

In dit topic zie ik veel duurdere electrische auto's een vouwwagen trekken, dat is voor ons geen optie gezien het lease bedrag van mijn man. Zelf een electrische auto kopen zien we niet zitten, hebben we simpelweg geen budget voor.

als de kia niro mag, kan je dan straks ook kiezen voor de ev3? die mag in de grootste motor 1000kg trekken. en heeft een laadruimte van 485.
De Skoda Elroq die dit jaar uitkomt is ook in die range.  Misschien mag hij daar nog uitkiezen of staan deze vast en komt er niet iets anders bij?

CEO

Zelf rijd ik de simpelste Model 3, ik vraag me af of die duurder is in de lease dan de EX30.

Als trekauto bevalt hij prima. Op plaats van bestemming ook.

Ritme aanpassen (1e laadstop: koffietijd, 2e laadstop: lunch, 3e laadstop, tijd voor een snack) en gaan.

Overigens zou ik nooit een Tesla kopen, dit omdat grotere schades extreem duur zijn door de constructie in 5 hoofddelen.

De EX30 kwam voor mij te laat op de markt, dus zelfsniet in proefgereden.
De andere twee zijn prima auto's, niets mis mee.

Is er een reden dat deze 3 op de lijst staan, of valt er met bijbetalen meer te leasen?
Inmiddels zijn er best veel fijne auto's op de markt, gelukkig niet alleen maar in het segment 'achterlijk duur'.

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk

A l e x

Wij rijden sinds april met een volledig elektrische Kia Niro. In Mei mee naar de Ardennen geweest. Als trekauto veel beter dan onze ford C-Max, wat ook altijd een hele fijne auto is geweest voor de vouwwagen. Van de zomer gaan we met de Niro de Spaanse Pyreneeën in.

Steijlen

Mijn man zijn werk heeft een lijstje opgegeven met auto's die ze zelf geselecteerd hebben.
Het lijstje bestaat uit een auto of 8-10 denk ik, maar van dat lijstje zijn er dus maar 3 die een aanhanger tot 750kg kunnen trekken.
het is een gevalletje: this is it, de logica weten we ook niet.

Maar fijn om te horen dat jullie er tevreden mee zijn.
We hadden nl een test van de ANWB gezien waarbij ze van Breda naar Mont Saint Michel waren gereden en er 4 uur langer over hadden gedaan met de electrische auto. (2 kia niro's, waarvan 1 hybride geloof ik en 1 EV, met dezelfde kip shelter aanhanger)

Hoeveel rijden jullie dan op een dag?

CEO

Wij reden de eerste dag zo'n 800 km. Was heel relaxed. Had meer kunen zijn, maar laat vertrokken (9.00 ipv rond 4 uur) en foute route genomen: richting Route du Soleil een binnenweg ipv over Luxemburg.

Misschien een tip: sluit een abbo af bij Tesla, dan kan je ook daar laden. Verdiep je, voordat je het blind doet, even in de kosten.

Een goede voorbereiding helpt echt met elektrisch rijden!

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk

A l e x

komende zomervakantie rijden we de eerste dag naar de rustplaats geloof 900km. Vol bepakt met vouwwagen blijft er nog zo'n 300km over na laden. Plan is om tussen 200 en 250 stops in te plannen. Zoals CEO aangeeft kan je ook laden bij Tesla powerchargers. Je hebt daar niet perse een abbo voor nodig, wel een kosteloos account

Steijlen

Thanks voor de tips en ervaringen!
gelukkig hoeven we niet nu a la minute een keuze te maken.
Als wij naar Frankrijk op vakantie gaan, gaan we het ook even in de gaten houden, hoeveel laadpunten we tegen komen en hoe druk het daar is.

Hemertje

Citaat van: Steijlen op juni 26, 2024, 11:39:56 AM
Thanks voor de tips en ervaringen!
gelukkig hoeven we niet nu a la minute een keuze te maken.
Als wij naar Frankrijk op vakantie gaan, gaan we het ook even in de gaten houden, hoeveel laadpunten we tegen komen en hoe druk het daar is.

daar hoef je je geen zorgen over te maken dat er een gebrek is aan laadpaalvoorzienigen

Tip voor Frankrijk, gebruik aan de snelweg Fastned, dan hoef je niet los te koppelen
Op de plaats van bestemming de Franse laadpas of App van Freshmile gebruiken, deze heeft een goed ondersteund bereik in Frankrijk en een groot deel van Europa

Nog een tip, download eens A Better Route Planner (ABRP) op je telefoon en plan eens een route in
In ABRP kan je ook de meest gewenste laadpaalprovider selecteren
Als verbruik kan je in de praktijk met de vouwwagen een 25-30kWh/100km aanhouden

Daarmee krijg je een goed beeld van de mogelijkheden

We zijn vorig jaar voor het eerste naar Zuid-frankrijk gereden met de vouwwagen
Geen problemen met laden ofzo ondervonden

Het is anders op vakantie gaan
Bij een dinosap auto ga je tanken wanneer de tank leeg is
Bij een EV ga je laden wanneer het toelaat, rusten, eten of drinken doe je toch om de 2 uur, daar pas je de route op aan