Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Regelgeving mistachterlicht.  (gelezen 10913 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Regelgeving mistachterlicht.
« Gepost op: november 23, 2009, 11:45:03 am »

Er zijn nogal wat indianenverhalen over de mistachterlichten van aanhangers en dan in het bijzonder over de uitschakeling van het mistachterlicht van de auto.
Veel mensen en daarbij ook dealers en wegenwachters zijn in de veronderstelling dat het mistachterlicht van de auto uitgeschakeld MOET worden als de stekker van de aanhanger in de stekkerdoos van de auto gestopt wordt. Dit is NIET waar. Volgens de Regeling Voertuigen, onderdeel van de Wegenverkeerswet, is de volgende bepaling in de wet opgenomen:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/volledig/geldigheidsdatum_23-11-2009#Hoofdstuk5_Afdeling18_4_B_Artikel51838a
Citaat
Artikel 5.18.38a

Indien een aanhangwagen wordt voortbewogen door een personenauto, bedrijfsauto of bus die is voorzien van één of twee mistachterlichten, behoeven in afwijking van artikel 5.18.38, eerste lid, alleen de één of twee mistachterlichten op de aanhangwagen te branden, mits de bediening van de mistachterlichten op het trekkende voertuig en de aanhangwagen vanuit het trekkende voertuig plaatsvindt.

Het mistachterlicht mag uitgeschakeld worden, het is dus niet verplicht om deze uit te schakelen.
Gelogd

Henk CC

  • Gast
Re:Regelgeving mistachterlicht.
« Reactie #1 Gepost op: november 23, 2009, 12:23:05 pm »

Maar als alles goed is aan gesloten tijdens opbouw van de trekhaak, wordt bij het aanzetten van de mistachterlichten automatisch de mistachterlampen van de auto uit geschakeld.
Ten minste is dat bij mijn auto wel zo. Heb een Multicon west stekker op mijn trekhaak zitten.
Henk
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:Regelgeving mistachterlicht.
« Reactie #2 Gepost op: november 23, 2009, 12:44:24 pm »

Klopt, bij nieuwe installaties is dat meestal ook zo.
Echter als je een 7 polig systeem ombouwt naar 13 polig moet je zelf de keuze maken of je het al dan niet aansluit.
Ik heb er voor gekozen om het niet aan te sluiten omdat ik voor de lange termijn niet veel vertrouwen heb in die kleine microswitches in de stekkerdozen.

Bij af fabriek installaties wordt het tegenwoordig door de besturing van de verlichting geregeld en niet via een schakelaartje. De besturing detecteert dat er een aanhanger achter zit en zet zo het mistachterlicht uit. Zo is het bij mijn lease auto ook geregeld.
Gelogd

Didi

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 279
  • Merk: kampeermiddel : HK Cocoon XL met MKK
Re:Regelgeving mistachterlicht.
« Reactie #3 Gepost op: november 23, 2009, 04:22:22 pm »

Ik heb er zo een gemonteerd


Aangezien ik al wel de grote achterlampunit had op mijn HK hoefde ik de reflectorkast niet op vouwwagen te schroeven. Het mistlampjekon ik direct in nog een 'leeg' gedeelte van de bestaande unit draaien. De voeding voor het mistlampje heb ik van het rijverlichtingslampje getrokken. Zendertje aan de binnenkant van de VW geschroefd; afstandsbediening in de auto en laat de mist nu maar komen........
Gelogd
Netheid is voor de dommen, alleen genieën beheersen de chaos

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:Regelgeving mistachterlicht.
« Reactie #4 Gepost op: november 23, 2009, 04:39:51 pm »

Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor de laatste keer een mistachterlicht aan heb gehad... 9 van de 10 keer als je denkt dat het minder dan 50 meter is heb je eigenlijk nog veel meer zicht.
Gelogd

screech

  • Gast
Re:Regelgeving mistachterlicht.
« Reactie #5 Gepost op: november 26, 2009, 12:40:36 pm »

Wij hadden/hebben het nog geregeld om zelfde reden als het vorige bericht. Dus hebben we het lampje in ons dashbordkastje liggen.

Alleen reden we van de zomer op de rondweg van Parijs. Daar is het asfalt niet heel best en het regende nogal flink, dus het zicht was echt weinig. Daar had ik hem wel aan willen zetten, maar dat ging dus niet lukken.
Voor komend jaar misschien toch maar even fixen.
 
Gelogd

marcel.s

  • Gast
Re:Regelgeving mistachterlicht.
« Reactie #6 Gepost op: november 26, 2009, 08:47:56 pm »

tijdens de regen vind ikm het best irritant om achter een auto te zitten  met dat felle roode lampje aan , tijdens mist ook, laten ze dat ding aan staan als je er achter rijd, en dan met 2 stuks links en rechts.

maar goed......

ik had op de vw, gewoon een super systeem, nl. bij mist even naar de kant, uitstappen, en de keuken openen en schakelaar om zetten, daarna weer dicht ,instappen en dor rijden, maar nog geen mist gehad :#
Gelogd

Joseppe

  • Gast
Re:Regelgeving mistachterlicht.
« Reactie #7 Gepost op: december 04, 2009, 12:40:40 am »

op mijn jametje uit1989 zit er al 1 en die doet het ook nog................... echt verbaast naar staan kijken.....super gewoon ;)
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:Regelgeving mistachterlicht.
« Reactie #8 Gepost op: december 04, 2009, 09:25:03 pm »

op mijn jametje uit1989 zit er al 1 en die doet het ook nog................... echt verbaast naar staan kijken.....super gewoon ;)

Is het in Frankrijk misschien al veel langer verplicht?
Bij de Combi-Camp die we gehad hebben was het ook een kwestie van een lampje er in steken en de mistlamp deed het.
Gelogd

Joseppe

  • Gast
Re:Regelgeving mistachterlicht.
« Reactie #9 Gepost op: december 08, 2009, 06:53:32 pm »

daarom, niet in alle dingen lopen de nederlanders voorop blijkt maar weer :#. anders zou ik voor zo'n afstandsbedienbare versie gaan, zijn er zelfs in magnetische versie's die je er zo op kunt klikken..........

zoveel heb je zo'n ding toch niet nodig :)
Gelogd

ruub

  • Gast
Re:Regelgeving mistachterlicht.
« Reactie #10 Gepost op: januari 09, 2010, 07:49:20 am »

Hoi helemaal nieuw op het VW forum maar toch een opmerking.

HOE de mistlamp werkt maakt voor de wet niet uit, ALS hij het maar doet wanneer het nodig kan zijn!

Als je dat doet d.m.v. een schakelaartje in de auto, VW of ergens anders is niet relevant.
Ik dacht ook niet dat het verplicht was dat de mistlamp van de auto uit gaat als de mistlamp van de VW aangaat.
Voor het comfort is het natuurlijk wel fijn dat de mistlamp v.d. auto uitgaat. (schittering etc.)
Ik dacht zelfs dat er tijdens de APK tot 2010 geen aandacht was voor de werking van de stekkerdoos! Het moet er allemaal goed en heel uitzien,hoe en of het werkt maakt niet uit.
Dat komt hoogstwaarschijnlijk ook dat er geen uniforme systemen zijn die gebruikt worden door de fabrikanten (kleurcodes etc.)

Wat ik op het forum ook al had gelezen: wanneer gebruik je je mistlamp nou?
Het MAG alleen bij een zicht minder dan 50 meter, zware sneeuw (regen?) het HOEFT dus niet....
En de kans dat je controle hebt..........
Ik zal dus zeggen gewoon eentje die je met een schakelaartje kunt bedienen op de VW plaatsen, dan heb je geen problemen met de bedrading en kan je de constante stroom gewoon blijven gebruiken

 
Gelogd

marcel.s

  • Gast
Re:Regelgeving mistachterlicht.
« Reactie #11 Gepost op: januari 09, 2010, 10:22:49 am »

Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor de laatste keer een mistachterlicht aan heb gehad... 9 van de 10 keer als je denkt dat het minder dan 50 meter is heb je eigenlijk nog veel meer zicht.

ik doe hem ook nog eens zo snel mogelijk weer uit,voor achter rijdende auto's, anders verblind je ze weer.

er zou gewoon eens wat op gevonden moeten worden , met een sensor die ziet of het nodig is dat hij aan gaat,aangezien ik hem ook vaak gewoon niet aanzet, omdat ik er niet aan denk, je rijdt tenslotte in de mist, en dan ben je druk met concentreren. :)
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:Regelgeving mistachterlicht.
« Reactie #12 Gepost op: januari 09, 2010, 12:20:22 pm »

Hoi helemaal nieuw op het VW forum maar toch een opmerking.

HOE de mistlamp werkt maakt voor de wet niet uit, ALS hij het maar doet wanneer het nodig kan zijn!

Als je dat doet d.m.v. een schakelaartje in de auto, VW of ergens anders is niet relevant.
Ik dacht ook niet dat het verplicht was dat de mistlamp van de auto uit gaat als de mistlamp van de VW aangaat.
Voor het comfort is het natuurlijk wel fijn dat de mistlamp v.d. auto uitgaat. (schittering etc.)
Ik dacht zelfs dat er tijdens de APK tot 2010 geen aandacht was voor de werking van de stekkerdoos! Het moet er allemaal goed en heel uitzien,hoe en of het werkt maakt niet uit.
Dat komt hoogstwaarschijnlijk ook dat er geen uniforme systemen zijn die gebruikt worden door de fabrikanten (kleurcodes etc.)

Volgens mij moet het mistachterlicht vanuit de auto te bedienen zijn, het is niet zo dat het toegestaan is dat je stopt, uitstapt en dan het mistachterlicht aanzet.
Gelogd

ruub

  • Gast
Re:Regelgeving mistachterlicht.
« Reactie #13 Gepost op: januari 09, 2010, 10:31:50 pm »

Over het bedienen vanuit de auto staat niets over in het voertuigreglement.
De mistlamp moet aanwezig zijn en werkend, hoe te bedienen staat er niet bij.
Dat kan ook niet want het mistlamp voor auto's is pas verplicht gesteld vanaf jan. 1998 (uit m'n hoofd) dat zou betekenen dat ik een complete installatie moet maken omdat er karretje achter m'n "oldtimer" hangt.

Al met al maakt de wetgever get er niet gemakkelijker op, vooral niet omdat oom agent de regels ook niet meer weet / anders interpreteert.
JIJ moet dan de eventuele bon maar aanvechten. een prettig begin van de vakantie.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:Regelgeving mistachterlicht.
« Reactie #14 Gepost op: januari 10, 2010, 10:24:00 am »

@ruub
Het staat wel degelijk in het voertuigregelement:


Citaat
Artikel 5.18.38a

Indien een aanhangwagen wordt voortbewogen door een personenauto, bedrijfsauto of bus die is voorzien van één of twee mistachterlichten, behoeven in afwijking van artikel 5.18.38, eerste lid, alleen de één of twee mistachterlichten op de aanhangwagen te branden, mits de bediening van de mistachterlichten op het trekkende voertuig en de aanhangwagen vanuit het trekkende voertuig plaatsvindt.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal