Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Toscane - tips met reizen met 2 jonge kinderen  (gelezen 7449 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marijnhak

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 166
Toscane - tips met reizen met 2 jonge kinderen
« Gepost op: augustus 21, 2017, 02:45:40 pm »

Hallo allemaal,

Volgend jaar willen we met onze zoontjes (rond die tijd 4 en 5 jaar oud) naar Toscane (tussen Bologna en Florence), maar we twijfelen nog erg over hoe de reis in te delen. Het zullen hoe dan ook 2 reisdagen worden schatten we zo in, vooral gezien de gemiddelde snelheid met een vouwwagen. Maar is het beter om veel in de nacht te rijden de eerste reisdag, zodat de gasten vooral veel slapen, of toch overdag? Wie wil er tips en ervaringen delen?

Daarnaast ook: wat kan ik een beetje als een gemiddelde snelheid aanhouden richting Italië? We gaan in Juli, waarschijnlijk is de eerste reisdag een zondag(nacht).
Gelogd
Buite Lewe, Buiten Leven
Oost West, klapt best

Juttertje

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 380
  • Merk Vouwwagen: Camplet Savanne
Re: Toscane - tips met reizen met 2 jonge kinderen
« Reactie #1 Gepost op: augustus 21, 2017, 02:49:17 pm »

Wij zij dit jaar met 2 kinderen van 8 en 10 in 3x gegaan naar le marche. Is iets verder dan Toscane. Reizen zelf altijd overdag, niet verder dan 700 km.
Wij tijden ca 100 km/uur.
1e dag naar zuid Duitsland, daarna 4 nachten gestaan in noord italie. Is perfect bevallen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 808
Re: Toscane - tips met reizen met 2 jonge kinderen
« Reactie #2 Gepost op: augustus 22, 2017, 10:00:27 am »

Hallo allemaal,

Volgend jaar willen we met onze zoontjes (rond die tijd 4 en 5 jaar oud) naar Toscane (tussen Bologna en Florence), maar we twijfelen nog erg over hoe de reis in te delen. Het zullen hoe dan ook 2 reisdagen worden schatten we zo in, vooral gezien de gemiddelde snelheid met een vouwwagen. Maar is het beter om veel in de nacht te rijden de eerste reisdag, zodat de gasten vooral veel slapen, of toch overdag? Wie wil er tips en ervaringen delen?

Daarnaast ook: wat kan ik een beetje als een gemiddelde snelheid aanhouden richting Italië? We gaan in Juli, waarschijnlijk is de eerste reisdag een zondag(nacht).
Ik heb deze zomer veel gereden en 's nachts rijden gaat mij het beste. De afstand die je 's nachts aflegt, is vele malen groter dan overdag in de drukte.

Gemiddeld, tel ik altijd rond de 100km in een uur bij de berekeningen, of iets minder, als je vaak pauzeert. Ik rij 115 op cruisecontrol, wat op de gps net 110-111 is.

Heenweg 1300km aan een stuk gereden. Om 19u vertrokken, gereden tot 2 u, paar uur geslapen op een parking en met nog een paar pauzes waren we om 11 of 12 u betrekkelijk fris op de bestemming. Het komt me niet op een uur, maar op deze manier omzeil je de files, en door niet tussen, pak 2 en 5 u te rijden, vermijd je ook je 'dieptepunt' qua moe zijn.

Daarna 2x 400 gereden overdag. File, drukte, ellende en me voorgenomen niet meer overdag te rijden.

Om de terugweg, 700km gereden. Om 18u vertrokken, langs de MC en om 2 of 3 u in de nacht thuis. Indien het niet veel verder is dan 7 a 800 is in 1x in de vooravond vertrekken ook best goed.

In de nacht, om 2u of 4u of zo vertrekken is voor mij geen optie omdat ik de slaap dan niet kan vatten. 's Avonds vertrekken en dan in de auto die paar uren slapen gaat me beter.

Daarna nog eens weg, 900km, 22u vertrokken en met paar uur slaap op een parking in de auto, rond 12u redelijk uitgerust aangekomen.

Op de terugweg weer om 16u vertrokken en rond 3 u 's nachts thuis. Ik rij vaak lang zonder pauzeren, maar als ik stop is het meteen voor een uur (koffie, wat eten met de kindjes...) Ook als ik even slaap of zo, zet ik geen wekker. Het maakt me niet uit of ik om 10u dan wel 13 u aankom. Het is geen race. Een uur potentiële winst weegt niet op tegen het risico op een ongeval. Als ik merk dat ik met rijden 1x over de streep ga op de weg, stop ik bij de volgende parking.

Mijn samenvatting: heenweg altijd 's nachts en op een parking een paar uur slapen, terugweg wat na de middag of in de vooravond vertrekken als de afstand niet meer dan 1000km is, en dan ben je nog op een uur thuis zodat je nog kan slapen. De echt lange afstand van 1300 km of zo doen we op terugweg dus altijd in meerdere ritten omdat ik tent afbreken, hele dag zwemmen/met de kinderen spelen/... en de nacht doorrijden, te vermoeiend vind en we toch genoeg vakantie hebben om onderweg nog wat nachten door te brengen. Op de heenweg lukt me dat wel omdat ik in de laatste werkweek al alles inpak, en hier rustig kan vertrekken, goed uitgerust.

Overdag rijden doe ik niet graag. Uit Parijs en Lyon blijf ik weg tussen 6 en 11 en 16 en 21, en dat bepaalt altijd mijn vertrekuurkeuze en route. Als ik 1000 of 1300km moet rijden, wil ik echt niet stil staan.

Met Pinksteren moesten we 250km rijden. Overdag. 4 u over gedaan. Ik hou echt niet van overdag/zwarte dagen/... En vertrek dan liever een avond ervoor en rij in de nacht. Voor korte afstanden, onder de 500km, is dat wat moeilijker natuurlijk.

Dit alles met een echtgenote die niet rijdt in het buitenland, en 2 meiden van 4 en 6,5.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk

Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Toscane - tips met reizen met 2 jonge kinderen
« Reactie #3 Gepost op: augustus 22, 2017, 10:25:49 am »

@metalpe

welke route rijd je dan naar Toscane op deze manier?
waar rijd je dan 115 met je vouwwagen door Duitsland!?

Waar liggen dan zo'n beetje je tussenstops?
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 808
Re: Toscane - tips met reizen met 2 jonge kinderen
« Reactie #4 Gepost op: augustus 23, 2017, 12:16:29 am »

@metalpe

welke route rijd je dan naar Toscane op deze manier?
waar rijd je dan 115 met je vouwwagen door Duitsland!?

Waar liggen dan zo'n beetje je tussenstops?
Oei. Het ging me om het (lang/ver) rijden in het algemeen.. We zijn naar Frankrijk geweest en niet naar Toscane, en in Fr en B rijden we 115km/u. Sorry voor de miscommunicatie.

Als we vroeger naar Corsica gingen (zonder vouwwagen) en de Ferry in Livorno (denk dat dat ook die richting  u uit is) reden we altijd over Zürich, waar we sliepen bij kennissen en dan langs het meer van Lugano Italië binnen. Dat waren op zich 2 vrij relaxe dagen.

Met de vouwwagen is het uiteraard anders omdat je maar 100 mag in D (ik maar 80 met de mijne, wat voor mij de reden is waarom ik Duitsland vermijd zolang ik deze VW heb)..
 

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk

Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Toscane - tips met reizen met 2 jonge kinderen
« Reactie #5 Gepost op: augustus 23, 2017, 07:45:52 am »

Oei. Het ging me om het (lang/ver) rijden in het algemeen.. We zijn naar Frankrijk geweest en niet naar Toscane, en in Fr en B rijden we 115km/u. Sorry voor de miscommunicatie.

Als we vroeger naar Corsica gingen (zonder vouwwagen) en de Ferry in Livorno (denk dat dat ook die richting  u uit is) reden we altijd over Zürich, waar we sliepen bij kennissen en dan langs het meer van Lugano Italië binnen. Dat waren op zich 2 vrij relaxe dagen.

duidelijk...

Met de vouwwagen is het uiteraard anders omdat je maar 100 mag in D (ik maar 80 met de mijne, wat voor mij de reden is waarom ik Duitsland vermijd zolang ik deze VW heb)..

voor mij ook tot nu toe...
we zijn nu aan het overwegen voor een Tempo 100 aanpassing (schokdempers eronder) en bijbehorende keuring
Gelogd

marijnhak

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 166
Re: Toscane - tips met reizen met 2 jonge kinderen
« Reactie #6 Gepost op: augustus 23, 2017, 07:52:24 am »

duidelijk...

voor mij ook tot nu toe...
we zijn nu aan het overwegen voor een Tempo 100 aanpassing (schokdempers eronder) en bijbehorende keuring
We zijn bezig met de aanschaf van een andere vouwwagen uit 2004 en ik vroeg wat de aanpassing gaat kosten: "Dit is achteraf wel te maken, echter moet je rekenen op zo’n € 400,-/€ 500,- wat dat gaat kosten. Daarnaast kost de keuring ook nog ca € 120,- Al met al eigenlijk te kostbaar."

Dus afhankelijk van de leeftijd wellicht te overwegen, maar ik denk dat ik het niet ga doen en dan maar via Frankrijk rij of +/- 90 als kruissnelheid pak in DE. Tenminste, hoe groot is de kans dat je gepakt wordt?!
Gelogd
Buite Lewe, Buiten Leven
Oost West, klapt best

weep

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 397
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1999
Re: Toscane - tips met reizen met 2 jonge kinderen
« Reactie #7 Gepost op: augustus 23, 2017, 08:49:06 am »

Wij zijn de laatste paar keer via Belgie/Luxemburg/Straatsburg naar Basel gereden en daarna via de gotthard tunnel naar italie. Is wel wat om maar ik rij niet graag met de vouwwagen in Dld. Veel wegwerkzaamheden en grote snelheidsverschillen.
Wat ik zo hoor over Duitsland is dat de pakkans voor wat je nu schetst (iets te hard) erg klein is. Je rijdt dan in feite met de snellere vrachtwagens mee. In Duitsland wordt wel veel gecontroleerd bij Baustellen en op inhaalverboden. Die zijn er best veel en gelden ook voor aanhangers. Op die routes heeft een 100 km sticker ook geen zin, je mag ook met die sticker niet inhalen.
Als je via de Gotthard rijdt is de wachttijd voor de tunnel sterk van invloed op de gemiddelde reistijd. Voor doordeweek overdag heb ik nu de laatste twee keer iedere keer anderhalf uur gewacht. Je kunt tot net in Italie komen maar dan moet je vroeg weg.

Of 's nachts rijden iets is hangt vooral van jezelf af. Ik pieker er niet over.
« Laatst bewerkt op: augustus 23, 2017, 10:28:28 pm door weep »
Gelogd

michielr

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: Toscane - tips met reizen met 2 jonge kinderen
« Reactie #8 Gepost op: augustus 23, 2017, 09:38:15 pm »

Wij zijn inmiddels een paar keer met kinderen naar Toscane geweest. Dit jaar voor het eerst via Duitsland heen, maar rijdt ondanks tempo100  niet lekker door vanwege baustelles en inhaalverboden. Andere keren (en ook dit jaar de terugweg) door Frankrijk.
Mijn advies zou zijn via België - Luxemburg - Straatsburg - Basel naar regio Luzern. Ten zuiden van Luzern een of meer nachtjes overnachten. Dan op dag 2 via de Gothard naar Italië. Cruise snelheid in Frankrijk 120, elders 90.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal