Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Blusmiddellen  (gelezen 13175 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

papajur

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Cabaon Malawi 2.0
Blusmiddellen
« Gepost op: april 24, 2013, 09:01:55 am »

Ik heb pas een poederblusser aangeschaft.
Kost 8? ofzoiets

Onze vw heeft wel vlamvertagend/antischimmel doek.
Maar het blijft katoen.
Aangezien ik 3 rustige/altijd luisterende/voorzichtige  :O kinderen heb kan die 8? een hoop ellende voorkomen.


Gelogd
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.634
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Blusmiddelllen
« Reactie #1 Gepost op: april 24, 2013, 09:12:16 am »

Goeie opmerking! Brand kan tamelijk verschrikkelijk zijn...

Ooit op school veel gedaan met brandbestrijding. Pas op dat je geen blusmiddel koopt wat je slechts een goede nachtrust bezorgt, maar feitelijk niet of nauwelijks bluscapaciteit heeft.

Een paar dingetjes die in de opleiding langs kwamen:
= Een poederblusser mag niet in een trillend object wordt opgeborgen (poeder klinkt in en blijft bij gebruik in de fles er komt voornamelijk drijfgas naar buiten)
= Bluspoeder tast metaal aan. Dus in geval van een 'klein' keukenbrandje vernaggel je je hele keuken/wagen en/of tentframe.
= Een blusser van een kilo blust voor ongeveer 4 seconden. In de praktijk komt er dan weinig op je brand terecht.
= Een blusser van twee kg kan gebruikt worden, bijvoorbeeld om vuur te vertragen en zodoende (hopelijk) slechtoffers te helpen voorkomen. Heb niet de illusie dat een twee kg blusser een brand afdoende blust.
= Iedere blusser heeft onderhoud nodig: laat hem ieder jaar controleren!

Bij ons op de scouting gebruiken we, naast blusslangen, uitsluitend schuimblussers van 5 of 10 kg.

N.B.: Je maakt wel iets in me wakker: zelf hebben we eigenlijk helemaal geen blusser aan boord...
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: Blusmiddellen
« Reactie #2 Gepost op: april 24, 2013, 10:41:03 am »

indien je in Frankrijk kampeert moet je al snel door Belgie heen rijden (uitzonderingen daar gelaten).

De volgende regel is al vanaf 2009 van kracht in Belgie;
De aanwezigheid van een gevarendriehoek, hesje, verbandtrommel en brandblusser in de auto is vanaf heden per wet vastgelegd.
(dit is onderdeel van de auto keuring, niet aanwezig = afgekeurt)

Een brandblusser in de auto is verplicht in de volgende landen: Belgie, Bulgarije, Estland, Griekenland, Letland, Litouwen, Polen, Rusland, Turkije en Wit-Rusland.

Gelogd
live life outdoors

bosi

  • Gast
Re: Blusmiddellen
« Reactie #3 Gepost op: april 24, 2013, 11:38:27 am »

Ik heb in de auto een 2 kg sproeischuimblusser liggen, dit is een erg effectief blusmiddel die de door het vuur, niet aangetaste delen spaart en doordat het niet geleidend is (ondanks dat het schuimmiddel op waterbasis is) geen kortsluiting veroorzaakt of alles aantast.
In tegen stelling tot poederblussers, dit poeder bestaat uit een zwavel verbinding die zeer effectief vuur dooft, maar daarnaast ook alles aantast en vooral electrische installaties omzeep helpt.

In de klapper hangt aan de bermkeuken een blusdeken (voor een paar euri gekocht bij de lidl), ideaal voor bijvoorbeeld en vlam in de pan of een omgevallen benzine/petroleum lamp etc.,  en er staat een volle emmer water klaar naast de bermkeuken.

De ervaring uit een lang kampeer verleden heeft echter geleerd, dat als de boel eenmaal goed in de fik staat, zo snel mogelijk alle mensen ontruimen en op afstand gaan staan het enigste is wat je kunt doen.
Ik heb tenten, voortenten en klappers binnen lutele minuten zien vergaan tot alleen het na rokend frame, een caravan duurt wat langer, en de schade aan de omliggende kampeermiddelen was ook aanzienlijk groter.

Vooral het voorkomen van brand lijkt me uit beste middel, dus gasbusjes van lampen etc. niet binnen maar buiten vervangen, geld ook voor bijvullen van benzine, lampeolie etc. Slangen niet te oud en zo wie zo controleren voorgebruik (met lekcontrole spuitbus of zeepsop), reduceren niet ouder dan 5 jaar en op de juiste mannier op de gastank geschroefd, dit geld ook voor slangenklemmen.
Gastank in de schaduw (eventueel met een natte lap afdekken) en dichtdraaien na gebruik. Geen kaarsen etc. gebruiken in je voortent maar gewoon lekker buiten laten staan. Ook zorgen voor deugtelijke verlengsnoeren van neoprene kabel en beslist nooit verlengsnoeren aan elkaar koppelen (overbelasting), spatwaterdichte stekkers en stekker dozen gebruiken, gloei/spaar/led lampen niet te dicht tegen tentdoek aan, ivm met oververhitting.

Kortom gewoon goed mensen verstand gebruiken is de beste mannier om brand te verkomen
Gelogd

Muilwijk

  • Gast
Re: Blusmiddellen
« Reactie #4 Gepost op: april 24, 2013, 02:19:23 pm »

Brandblusser is alleen verplicht voor Nederlands gekentekende auto's in Turkije en Griekenland.
In de andere landen niet voor Nederlandse auto's (vraag is of de politie dit altijd weet...)
Gelogd

Qwaqa

  • Gast
Re: Blusmiddellen
« Reactie #5 Gepost op: april 24, 2013, 02:34:40 pm »

Is het fijne van led verlichting is dat het niet warm wordt.
Gelogd

hurenkam

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 49
  • Merk Vouwwagen: Jametic Blue Style 2013
Re: Blusmiddellen
« Reactie #6 Gepost op: april 24, 2013, 03:43:06 pm »

Is het fijne van led verlichting is dat het niet warm wordt.
Ik kan het niet laten om hier op te reageren, ik ben namelijk werkzaam in R&D van een grote (Led)lampen fabrikant, en warmte-afvoer is toch nog steeds 1 van de grootste problemen die wij tegenkomen bij het ontwikkelen van Led verlichting...

M.a.w. ondanks dat ze waarschijnlijk minder heet worden dan een traditionele gloeilamp, worden ze toch nog steeds wel erg warm hoor. Ter illustratie een Living Colors lamp heeft een enorm koelblok, dat is echt niet alleen maar voor de sier. Bij recentere modellen is het beter verstopt, maar neem je bijvoorbeeld de Bloom, daar zit een forse metaalplaat in, die tezamen met de behuizing er voor moet zorgen dat de lamp voldoende gekoelt wordt. Deze kunnen echter nog steeds flink warm worden (50+ graden, zodat je nog net je vingers er niet aan brand).

Led lampen zijn 5x zo efficient als traditionele lampen m.b.t. lichtopbrengst per opgenomen vermogen, maar dat betekend niet automatisch dat ze 5x minder warmte afgeven per opgenomen vermogen.

Mark.
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re: Blusmiddellen
« Reactie #7 Gepost op: april 24, 2013, 04:36:34 pm »

Ik vind het ander verhelderende informatie hurenkam. Ik wist/besefte me dat helemaal niet. Dank je wel.
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Blusmiddellen
« Reactie #8 Gepost op: april 24, 2013, 05:53:03 pm »

Ligt een 1 kg blusser in de auto omdat we naar Polen gingen een paar jaar terug en daar was een blusser verplicht. Als het goed fikt, wegwezen want een blusser is alleen goed voor een prullenbak te blussen. Vw is goed verzekerd, dus maak me daar niet druk om. Als het gezin maar veilig is.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

John Boender

  • Gast
Re: Blusmiddellen
« Reactie #9 Gepost op: april 24, 2013, 06:06:23 pm »

Ik kwam pas deze tegen www.prymos.nl is een spuitbus idee op basis van schuim.
Heb er één voor thuis en voor in de auto / vouwwagen. Veroorzaakt ook geen meer schade.

Groeten,
John
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Blusmiddellen
« Reactie #10 Gepost op: april 24, 2013, 06:25:20 pm »

Led lampen zijn 5x zo efficient als traditionele lampen m.b.t. lichtopbrengst per opgenomen vermogen, maar dat betekend niet automatisch dat ze 5x minder warmte afgeven per opgenomen vermogen.
:off En de reden daarvoor is dat van traditionele verlichting het rendement zo gruwelijk laag is (ongeveer 5%) dat ook al is het rendement van een LED 5x zo hoog, die led nog steeds 'maar' een rendement heeft van 25%. Driekwart van de opgenomen energie wordt dus ook daarbij gewoon omgezet in warmte. Het voordeel is dat je CV ietsje harder gaat stoken dan wanneer je gloeilampen gebruikt. Tel uit je winst...  :H
Anders gezegd: een ledlamp in de winter aanzetten terwijl je CV aan staat (hoe laag ook) heeft uit oogpunt van energiebesparing eigenlijk heel weinig nut, anders dan dat de niet meer vrijkomende warmte opgewekt wordt met een pakweg 107% rendement CV ketel en niet met een relatief dure (want slechts 60% rendement) e-centrale.

En terug on-topic: ik heb een 2 kg poederblusser in de auto. En daar blus je dan mischien maar 8 seconden mee, maar de bedoeling is sowieso dat je dat ding pulserend gebruikt, dus je kunt er langer mee aan de gang dan die 8 seconden. En ik ga er -misschien onterecht- vanuit dat er, als er iets gebeurt vaak meer mensen met blusmiddelen zijn. Ik zie het in ieder geval niet zo zitten om meerdere 10 liter schuimblussers bij de hand te hebben.  Je wilt tenslotte kamperen en geen brandweer spelen. :#
« Laatst bewerkt op: april 24, 2013, 06:29:49 pm door Frankie »
Gelogd

Theun1957

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango game drive
Re: Blusmiddellen
« Reactie #11 Gepost op: april 24, 2013, 07:12:23 pm »


Bosi heeft groot gelijk.
Het poeder in poederblussers is enorm corrosief.
Ik heb de laatste jaren tot vervelendst toe brandblustrainingen voor mijn werk moeten volgen en altijd wordt hier op gewezen.
Je blust een mini brandje met zo'n ding en het gevolg is een enorme gevolgschade, dat poeder is zo fijn dat het overal in doordringt.
Gevolg is dat na ongeveer een jaar alle electronica die in de buurt van het blussen waren begint uit te vallen. Ga dan nog maar eens langs bij de verzekering en probeer geld te krijgen.
Een sproeischuimblusser is inderdaad de beste blusser voor auto, camping en in huis. Hij is echter niet geschikt voor vlam in de pan, maar dit kan eenvoudig met een deksel , blusdeken of een vochtige badhanddoek afgedekt worden.

Let wel op dat  voor een blusser in de auto  deze vorstbestendig is.
Gelogd

jari

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.476
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL
Re: Blusmiddellen
« Reactie #12 Gepost op: april 24, 2013, 08:41:20 pm »

Ben bang dat we niks van dit alles bij ons hebben. Maar het is wel iets om over na te denken.
Gelogd
Jevipro

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Blusmiddelllen
« Reactie #13 Gepost op: april 24, 2013, 09:02:54 pm »

= Een poederblusser mag niet in een trillend object wordt opgeborgen (poeder klinkt in en blijft bij gebruik in de fles er komt voornamelijk drijfgas naar buiten)
Bij mij op het werk kan dat op sommige plekken niet anders en als oplossing kun je dan de poederblusser uit de houder nemen, op de kop houden en er even flink tegenaan tikken.
Dan kun je het poeder ook naar beneden voelen vallen.
Met 5kg aan poeder voel je dit nog wel, maar of dit ook voor 1 of 2 kg blussers, durf ik niet te zeggen, binnenkort toch maar eens testen  :J
Gelogd

jozefien

  • Gast
Re: Blusmiddellen
« Reactie #14 Gepost op: april 24, 2013, 09:16:11 pm »

Toevallig hebben wij een aantal maanden geleden een blusdeken op gehangen in onze bijkeuken.
Het is de bedoeling dat we de blusdeken ook mee gaan nemen op vakantie.
Dan wil ik hem met tayreps op hangen in onze klapper
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal