Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omlaag

Auteur Topic: stormbanden  (gelezen 34854 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

screech

  • Gast
Re:stormbanden
« Reactie #30 Gepost op: juli 29, 2009, 07:56:20 am »

Die stormband dus ( :#), gebruiken jullie dan ook beschermhoezen erbij?
Ik zit toch te denken een bandje mee te nemen. Stel dat je hem wel nodig zou hebben. En ze kosten maar ? 8,-.
Gelogd

marcel.s

  • Gast
Re:stormbanden
« Reactie #31 Gepost op: juli 29, 2009, 08:02:10 am »

het is wel een aanrader om er dan gordel hoezen bij te doen, anders wordt je gek van het klappen, maar je hebt het niet nodig, is eigenlijk meer wat voor caravan luifels, met geplastificeerde dakjes op gewoon tent doek gaat het lekken, op de plek waar de band zit,en het scheurd er mooi langs af  ::)
Gelogd

sk

  • Gast
Re:stormbanden
« Reactie #32 Gepost op: juli 29, 2009, 08:49:39 am »

Wij hebben ze er elk jaar standaart opzitten, nergens last van......lekkage ofzo.
Gelogd

Joseppe

  • Gast
Re:stormbanden
« Reactie #33 Gepost op: juli 29, 2009, 10:24:15 am »

Die stormband dus ( :#), gebruiken jullie dan ook beschermhoezen erbij?
Ik zit toch te denken een bandje mee te nemen. Stel dat je hem wel nodig zou hebben. En ze kosten maar ? 8,-.

voor die prijs kan je niet liggen te emmeren, heb er 3 aangeschaft destijds voor elk deel ofwel baktent, voortent en luifel. en als het niet waait kan je ze ook nog voor andere dingen gebruiken.............. aan het eind als waslijn om je zooi op te drogen de brede banden snijden niet in een boomstam namenlijk :)
Gelogd

waiter

  • Gast
Re: stormbanden
« Reactie #34 Gepost op: september 13, 2009, 12:33:50 pm »

IK gebruik ze eigenlijk nooit , en heb toch wel eens windkracht 8 erover heen gekregen. Ik haal meestal even de luifel eraf en sla overal een scheerlijn bij ( op de hoeken met elastiek inderdaad voor het opvangen van de klappen.
En dit werkt altijd naar tevredenheid.

Die stormbanden geven volgens mij ook schade aan het doek, zelfs al regent het niet krijg je verkleuringen en het doek en frame werken altijd dus dan is het niet handig als een gedeelte door een stormband word tegengehouden.


Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: stormbanden
« Reactie #35 Gepost op: september 13, 2009, 12:48:45 pm »

Ik zou ze alleen gebruiken als ze standaard in de tent verwerkt zitten.
Je kan ze er dan met grote gespen aan vast klikken. Je veroorzaakt op deze manier geen schade aan de tent.
Overigens zou ik ze dan wel met een elastisch deel willen hebben zodat je niet een enorm grote statische belasting op de tent en het frame uitoefent.
Gelogd

Joseppe

  • Gast
Re: stormbanden
« Reactie #36 Gepost op: september 14, 2009, 04:27:42 pm »

Ik zou ze alleen gebruiken als ze standaard in de tent verwerkt zitten.
Je kan ze er dan met grote gespen aan vast klikken. Je veroorzaakt op deze manier geen schade aan de tent.
Overigens zou ik ze dan wel met een elastisch deel willen hebben zodat je niet een enorm grote statische belasting op de tent en het frame uitoefent.

waarom?, dan zou je met een oudere vw of 1 waarin ze niet verwerkt zijn niet kunnen kamperen op plaatsen waar het nogal winderig kan zijn. Heb bij een kampeerzaak al beschermhoezen gezien voor de tent 3 stuks voor 5 euro, die deden me heel erg sterk denken aan de autogordelschouderbanden van de halfords o.a. :).

gewoon je dak goed insprayen met impregneer en deze hoezen op de drukpunten dan is er niets aan de hand, als ze in zulks grote getalen in een universele variant verkocht worden, zullen ze best wel voldoen lijkt me 8)
Gelogd

san

  • Gast
Re:stormbanden
« Reactie #37 Gepost op: april 08, 2010, 12:21:26 pm »

*schopt topic omhoog*

Ik heb alle meningen gelezen, maar ik ben er nog niet uit. Als het de bedoeling is om een stormband erom te doen als er storm voorspeld wordt, is dat in ons geval knap lastig. Onze klapper staat nu tot oktober op dezelfde plek, en we zijn er dus niet altijd. Is het dan misschien toch verstandiger om uit voorzorg wél stormbanden erop te zetten? En zoja, welke raden jullie dan aan? Of is er maar één soort, das wel zo simpel :#
Onze camping ligt in Zeeland, en volgens mij kan het daar toch wel behoorlijk spoken....help?
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re:stormbanden
« Reactie #38 Gepost op: april 08, 2010, 12:56:20 pm »

Ik zou geen stormbanden gebruiken maar gewoon scheerlijnen met elastieken aan de onderkant bevestigd en degelijke haringen.

Een stormband houdt de boel op zijn plaats, waardoor het doek ook op zijn plaats gehouden wordt. Dat betekent dat de opgebouwde druk, door de wind, eigenlijk niet dynamisch afgevloeid kan worden.

Bij scheerlijntjes met elastiek, waarbij stokken en doek wat bewegingsvrijheid hebben, kan opgebouwde druk beter afgevoerd worden omdat 'het zeil af en toe gevierd' wordt.

Ik denk dat stormbanden een goed alternatief zijn om de op zichzelf wat zwakke constructie van een caravan-voortent vast te zetten of om 6 scheerlijnen te voorkomen. Het is ook een goed alternatief als je geen goeie haringen voor scheerlijnen hebt ...

Kortom, ik geloof alleen in zo;n band als die ge?ntegreerd is in de tent.
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

Joseppe

  • Gast
Re:stormbanden
« Reactie #39 Gepost op: april 08, 2010, 10:53:09 pm »

de stormband is aan 1 kant voorzien van een grote stalen veer die erook voor zorgt dat de opgebouwde lucht enigszins afgevoerd word. daarnaast word deze zowiezo goed afgevoerd omdat de vouwwagen voorzien is van ventilatieroosters in de nok etc. dus dat moet wel lukken.

Ik heb meer het "liever voorkomen dan genezen"mentaliteit mischien is het zelfs handiger om beide oplossingen toe te passen, alleen moet je het elastiek regelmatig controleren tegen indrogen zodat het niet bij een plotselinge rukwind afscheurt vandaar dat ik dan liever ga voor de degelijke stalen veer van de stormband :#
Gelogd

muis

  • Gast
Re:stormbanden
« Reactie #40 Gepost op: april 09, 2010, 12:58:28 am »

*schopt topic omhoog*

Ik heb alle meningen gelezen, maar ik ben er nog niet uit. Als het de bedoeling is om een stormband erom te doen als er storm voorspeld wordt, is dat in ons geval knap lastig. Onze klapper staat nu tot oktober op dezelfde plek, en we zijn er dus niet altijd. Is het dan misschien toch verstandiger om uit voorzorg wél stormbanden erop te zetten? En zoja, welke raden jullie dan aan? Of is er maar één soort, das wel zo simpel :#
Onze camping ligt in Zeeland, en volgens mij kan het daar toch wel behoorlijk spoken....help?
In zeeland hebben wij hem nu 2 vakanties achter elkaar gebruikt, (voldoende wind om de voortent van een caravan af te blazen) en wij waren erg blij dat we hem bij ons hadden. Het doorlekken en schuren is idd wel een punt van aandacht, zeker als je de band erop zou laten zitten
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re:stormbanden
« Reactie #41 Gepost op: april 09, 2010, 09:22:41 am »

Ik loop nog steeds niet te springen van zo;n stormband... Ik ben van mening dat gewone scheerlijnen dezelfde houvast en stevigheid kunnen bieden.

Ik heb ooit met een 5mx2,5m tent in Kroatie gestaan op een terrascamping. Het was mei en dus vrij rustig. Op een gegeven moment leek het of een reus, boven op de berg, zijn föhn had aangezet en langs de berg had gericht... Een harde wind die continu aanhield. De ze harde wind nam echter toe en toe en toe en toe : de Bora! (check wikipedia maar even voor meer info)

Ik heb die tent met alle scheerlijnen vastgezet en het ding wiebelde heen en weer, maar heeft absoluut geen schade geleden.

Kortom, als je met scheerlijnen de Bora prima kan doorstaan... waarom een stormband.
Het is minder werk, dat wel, maar daarentegen ook wat gevaarlijker voor het doek. Ik kies dan voor het extra werk.

Ieder zijn keuze, natuurlijk.
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:stormbanden
« Reactie #42 Gepost op: april 09, 2010, 05:21:04 pm »

Ik ben het met Marcel eens.
Vroegâh jarenlang met een Conway Contiki gekampeerd en nooit het idee gehad dat we een stormband nodig zouden hebben.
Aan de voorkant van de voortent bij elke vertikale paal 2 scheerlijnen vastzetten en het bleef altijd goed staan. Als er geen storm of harde wind was lieten we de scheerlijnen gewoon achterwege.
Bij onze Tago Settler ook alleen scheerlijnen gebruikt (een stormband is technisch geeneens mogelijk) en bij onze huidige River Lodge kan je ook geen stormband gebruiken omdat de voortent geen frame heeft.
Gelogd

marcel.s

  • Gast
Re:stormbanden
« Reactie #43 Gepost op: april 09, 2010, 06:01:10 pm »

tja als je het goed wilt doen moet je er eigenlijk 3 kopen, 1tje voor de voor tent, 1tje in het midden, en 1tje achter.

bij een gewone vouwwagen dan.

als je naar de caravan kijkt, de meeste met voor tent of luivel hebben er 1, en de tent zit dan vast aan te caravan.
dat is bij een vouwwagen niet echt mogelijk.

en zelfs onzinnig om alleen aan de voorkant een stormband toe te passen., wat als je een achter raam open heb gerold?

dus ik ben het ook wel eens met de heren hier boven,de vouwwagen moet er voor ontworpen zijn.

 
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:stormbanden
« Reactie #44 Gepost op: april 29, 2010, 03:56:13 pm »

Nog niet gebruikt. Jametic Outdoor 2010 heeft af fabriek bevestigingen hiervoor en stormbanden bijgeleverd. 2 jaar geleden hebben we de tent plat gegooid. Stond net, horen we een buurman zeggen dat er enorm noodweer aan komt. Inderdaad, donker opeens, bliksemflitsen. Alle net uitgepakt zooi weer in de auto geflikkert en in de auto gezeten. 1 uur en 3 bliksemflitsen verder nog geen windje gevoeld de boel maar weer uitgeladen. Wel lachen achteraf, maar toen niet. Had ze toen vast gebruikt als we ze hadden gehad. Wel aangeschat later voor alle zekerheid.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal