Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Compressie, absorptie, ventilator  (gelezen 20037 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lucanza

  • Gast
Re:Compressie, absorptie, ventilator
« Reactie #15 Gepost op: augustus 10, 2009, 10:32:25 am »

ook absorptie werkte perfect in temperaturen tot 35 graden!
Gelogd

Didi

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 279
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon XL met MKK
Re:Compressie, absorptie, ventilator
« Reactie #16 Gepost op: augustus 10, 2009, 02:54:10 pm »

Simpel gezegd koelt compressie (C) het best, dan absorptie (A) en dan thermo-elektrisch=ventilator (V).

Compressie heeft het nadeel dat het aanslaan van de motor best wat vermogen vraagt, waardoor eigen lijk alleen 220V als voeding kan dienen. Bij de A en V werkt 12V of gas ook perfect. Tevens moeten (vooral de oudere ) C-kasten redelijk waterpas staan om goed te werken.

Het werkend geheel van een A en C zijn even groot. Per saldo is de opberg inhoud dus even groot. Een V daarentegen heeft een kleinere 'motor', waardoor je bij gelijke kasten dus meer opbergruimte hebt.

Nadeel van het type V is het geluid en de duurzaamheid. De 'motor' is zeer gevoelig en gaat snel stuk. Hier scoren de A en C beduidend beter.

Ik kies dus voor A. Overal inzetbaar, duurzaam en een goede koeling. 

Goed verhaal, nog een kleine aanvulling.

A en C koelen even goed TOT bovenin de 30 graden buitentemperatuur. Dan blijft de C lekker op temperatuur terwijl de A zijn temperatuur niet vast kan houden. Dat komt doordat de C onafhankelijk van de buitentemp koelt en de A tot een graad of 20 onder de buitentemperatuur koelt. De V koelt tot max 10graden onder de buitentemp.
Gelogd
Netheid is voor de dommen, alleen genieën beheersen de chaos

HarryV

  • Gast
Re:Compressie, absorptie, ventilator
« Reactie #17 Gepost op: augustus 11, 2009, 11:40:05 pm »

absorptie tristar portacool, werkt perfect, geen geluid, zit alleen een verwarmingselement in, ammoniak als koudemiddel
tot afgelopen zondag, voortent afgebroken, koelbox uitgezet verplaatst en rara wie ben ik, doet niets meer

Heb hem vandaag even op z'n kop gezet, is geen probleem er zit geen compressor in en voila, binnen een uur zat ik op 2 graden.

wat het geweest is weet ik nog niet, moet nog verder vogelen. eigelnlijk is dit spul gewoon te klein voor mij, je kan er namelijk niets aan repareren
Gelogd

screech

  • Gast
Re:Compressie, absorptie, ventilator
« Reactie #18 Gepost op: augustus 12, 2009, 09:06:21 am »

absorptie tristar portacool, werkt perfect, geen geluid, zit alleen een verwarmingselement in,

Best handig als je in de winter gaat kamperen, anders bevriest je bier:#
Gelogd

HarryV

  • Gast
Re:Compressie, absorptie, ventilator
« Reactie #19 Gepost op: augustus 12, 2009, 09:50:37 am »

Best handig als je in de winter gaat kamperen, anders bevriest je bier:#

Haha, nee hoor verwarmingselement is voor de koeling  >:(
Gelogd

screech

  • Gast
Re:Compressie, absorptie, ventilator
« Reactie #20 Gepost op: augustus 12, 2009, 09:58:01 am »

Dat verklaard waarom ik er zo weinig van snap. En dat ik de enige ben (en blijf) die in de poll ventilator heeft ingevuld.  :)

Maar, ik denk dat als ik ooit een nieuwe ga nemen, dat ik op zoek ga naar een absorptie.
Kan ook in de auto en koelt schijnbaar beter dan een ventilator-model .
Gelogd

antonva

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 67
  • Merk Vouwwagen: Gerjak Tago Settler
  • Gerjak Tago Settler Crossing 2010 (model 2009)
Re:Compressie, absorptie, ventilator
« Reactie #21 Gepost op: augustus 15, 2009, 12:17:24 am »

Screech, ik doe met je mee, de bij de vouwwagen meegeleverde Electrolux uit de vorige eeuw (geen idee of 't absorptie of compressie was) gaf de geest en voor 29 euri zag ik bij de Carrefour een eenvoudig koelertje met ventilator (op zowel 12 v als 220). Deze toen maar aangeschaft. Het ding houdt je bier niet koud, wel lauw, als de zon vol op je vouwwagen staat.
Gelogd
"due to the current economic situation the light at the end of the tunnel will be turned off until further notice"

julianislief

  • Gast
Re:Compressie, absorptie, ventilator
« Reactie #22 Gepost op: augustus 15, 2009, 03:26:06 pm »

Ik moet nog een koelkast kopen, mijn voorkeur gaat uit naar compressie maar deze week heeft de blokker voor 59,00 euro een absorptie in de aanbieding, dus ik begin nu te twijvelen  ::)

Is dit een beetje een goede koelkast?

zie hun folder (bladzijde 2)
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.634
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:Compressie, absorptie, ventilator
« Reactie #23 Gepost op: augustus 15, 2009, 07:32:23 pm »

Ik zie hem niet staan... Wel allerlei kantoor benodigdheden.

Mijn laatste aankoop van de Blokkert-voor-de-camping was een faliekante mislukking (Iets met koffiezet apparaat die de indruk wekte een senseo bakkie te zetten, zie elders op dit forum).
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.269
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re:Compressie, absorptie, ventilator
« Reactie #24 Gepost op: augustus 15, 2009, 07:35:17 pm »

Dat is een ventilator koelkast.
We hebben hem nu 2 seizoenen in gebruik en ons bevalt hij goed.
Goede koeling en relatief weinig geluid wij doen hem tenminste als we gaan slapen niet uit.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

muis

  • Gast
Re:Compressie, absorptie, ventilator
« Reactie #25 Gepost op: augustus 15, 2009, 07:42:19 pm »

Wij hebben een electrolux. Dit is een absorptie koelbox. Hij koelt als een gek, hij stond wat te koud en het rijp stond aan de binnenkant. We hebben hem tegelijk met de vouwwagen gekocht dus geen bewuste keus.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:Compressie, absorptie, ventilator
« Reactie #26 Gepost op: september 11, 2009, 11:09:45 pm »

Absorptie vanwege het feit dat die het ook op gas kan doen.

Als we op stroomplaatsen zouden kamperen zou het absoluut een 12/230V compressor koelbox worden, daar kan geen absorptiekoeler tegenop.
Bij mijn vorige werkgever hadden we apparatuur met als basis een Waeco 12/230V compressor koelbox en op een beurs onder grote halogeenlampen (omgeving +/- 25 graden) had het ding zonder deksel geen enkele moeite de inhoud op 4 graden te houden.

Deze poll loopt al even, maar "ventilator" dekt de lading niet echt, het zegt niets over het principe. Zo'n koelbox doet het ook zonder ventilator (alleen niet zo goed).
Deze koelboxen werken op basis van een zgn. Peltier element (thermoelektrisch effect).
Gelogd

wimbo

  • Gast
Re:Compressie, absorptie, ventilator
« Reactie #27 Gepost op: september 14, 2009, 09:23:30 pm »

 De compressor koelkast werkt zoals de diepvries thuis , met een pomp (de compressor) die gas samenperst tot vloeistof, de vrijkomende wrmte raakt tie kwijt aan de achterkant, de vloestof gaat naar het koele deel, de vloeistof verdampt wat warmte ontrekt aan de omgeving enz.

De absorptie koelkast werkt iets ingewikkelerder met een evenwichtproces van bijvoorbeeld ammoiak in een oplossing, door warmte toe te voegen (gas of electrische verwarming) onstaat stroming, de koeling onstaat aan de andere zijde.

Thermoeelectrisch (peltier), door stroom te zetten op een element wordt warmte getransporteerd.

Van C naar A naar T neemt de koelcapaciteit af. Hoe dan ook, alle kasten doen het beter als warmte wordt afgevoerd. Bij te hoeg buitentemperatuur kan een compressor kast thermisch "uitslaan". Waterpas is belangrijker bij A en C.

Geluid A minimaal, geen mechanisch bewegende  delen, compressor is dikste motor



   
Gelogd

ArnoldusWH

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 306
  • Merk Vouwwagen: CampooZ Fat Freddy II, 2018
  • My klapper is my castle
Re: Compressie, absorptie, ventilator
« Reactie #28 Gepost op: februari 15, 2018, 12:15:17 pm »

Ik heb 23 jaar met een Engel compressor koelkast in de auto rondgereden voor het vervoer van gekoelde monsters. Fantastisch apparaat, geluidsarm, werkt op 230 en 12 volt, en presteert geweldig. Nu dus ook in mijn klapper.
« Laatst bewerkt op: februari 18, 2018, 04:55:49 pm door ArnoldusWH »
Gelogd

ejpwg

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 464
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL Windforce
Re: Compressie, absorptie, ventilator
« Reactie #29 Gepost op: februari 15, 2018, 01:29:02 pm »

Wij hebben een compressie systeem in de vouwwagen

de temperatuur instellen (digitaal) op het aantal graden zoals je hem wilt hebben en hij houd hem daar dan netjes op
ongeacht de omgevingstemperatuur


Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal