Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5   Omlaag

Auteur Topic: Rusttijden  (gelezen 23165 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wezenveld

  • Gast
Re:Rusttijden
« Reactie #60 Gepost op: juli 19, 2011, 09:55:56 pm »

Wij gaan nooit jakkerend op vakantie :N!! Rijden meestal een uurtje of twee door, stoppen dan voor een plasje, een kopje koffie en een wandelingetje voor de benen, en wisselen dan van chauffeur. Deze zomer ga ik door omstandigheden ;(  zonder partner  KK op pad en rijd dus de hele reis  (ca 1350 kilometer) zelf. En om het mezelf niet al te vermoeiend te maken en het ook nog gezellig te hebben met mijn twee kleinzoons onderweg, heb ik besloten om twee overnachtingen op doorgangscampings in te lassen. We komen  lekker vroeg op de campings aan en kunnen alvast aan de vakantie beginnen. De laatste dag hoeven we dan nog maar een klein eindje te doen, maar hebben dan wel het gevoel dat de vakantie al daaaaaagen duurt!!!  En dan hebben we nog drie weken te gaan!!!!!!! :>
Gelogd

frk

  • Gast
Re:Rusttijden
« Reactie #61 Gepost op: augustus 14, 2011, 11:33:38 pm »

dit jaar heb ik heen er terug zelf gereden (mijn vrouw rijd niet) naar Italie (1423km) heenreis  1x gestopt om ff shagie te doen ::) 1x gestopt om te tanken 1x keer gestopt om ff (uitgebreid) te ontbijten en 1x gestopt om ff wat middag eten te nuttigen,op 200km na waren we er bijna maar de kinderen wilden niet meer dus overnachting aan het gardameer gedaan.

De terugreis was een stuk zwaarder zijn zo rond 22.30 gaan rijden en waren om 15.00u terug ditmaal wel iets meer gestopt en 1x ff mijn ogen een uurtje dicht gedaan maar omdat de kindern nog steeds sliepen :> zijn we maar doorgereden tot we thuis waren :#
Gelogd

JM

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 86
  • Trigano Alpha
Re:Rusttijden
« Reactie #62 Gepost op: augustus 15, 2011, 12:22:55 am »

Wij stoppen meestal iedere 2 ? 2,5 uur. Ondanks dat ik gewend ben om dagelijks op de weg te zitten, doe ik het op vakantie (zeker de heenweg) rustig aan.
Gelogd

ff

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 468
  • Merk Vouwwagen: (ex) Jamet Louisiana
    • FF.FM
Re:Rusttijden
« Reactie #63 Gepost op: augustus 15, 2011, 08:04:37 am »

Meestal rond de 2 uur, als de bestuurder vermoeid raakt, als iemand naar de wc moet, als we trek hebben :D
Gelogd

stkl

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Berichten: 149
  • Merk Vouwwagen: Tago Settler -> Camplet Concorde -> AK Prestige
Re:Rusttijden
« Reactie #64 Gepost op: augustus 16, 2011, 07:11:53 pm »

's nachts rijden, 05:00u vertrekken... pfff  :ca
We staan om 7u op, ontbijten & douchen, laden de laatste dingetjes in en gaan dan rond 9u op pad.
Stoppen doen we als het nodig is... dwz als er behoefte is aan koffie / eten / benzine / plaspauze / of benen strekken (dat laatste vooral voor de kleine)
Tegen een uur of 18u proberen we bij een overnachtigings adres aan te leggen.
Vanaf een camping het hetzelfde riedeltje alleen zijn we dan pas rond 11u en-route.
Maar ach, tis vakantie he?
Gelogd

Klepklap

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 198
  • Merk Vouwwagen: HK Spacer 2003
Re:Rusttijden
« Reactie #65 Gepost op: september 01, 2011, 04:21:46 pm »

Als we de tijd hebben, ongeveer om de twee uur een korte of lange stop. Als we niet zoveel tijd hebben of zo langzamerhand wel eens thuis willen zijn, dan stoppen we als het nodig is of alleen om even van bestuurder te wisselen.
Gelogd

marcenjeannette

  • Gast
Re:Rusttijden
« Reactie #66 Gepost op: september 01, 2011, 10:40:04 pm »

Tegenwoordig doen we het ook rustig aan, om de twee uur even stoppen en wisselen, ligt ook aan de omstandigheden. Terug willen we nogal eens lang doorrijden omdat je dan toch naar huis gaat en dat rijden we bijna altijd in een keer. Afgelopen vakantie het laatste stuk 5 uur achter het stuur in het donker, ik was behoorlijk gaar  ::)

Het kan nog gekker, we zijn ooit eens met een VW busje naar zuid spanje gereden , 2400 km, in een keer, 36 uur achter elkaar in de auto met 42 graden bij Sevilla, je kunt je voorstellen dat de oogjes dan met lucifers open gehouden moeten worden  :Z
Maar dat was vroeger ....  8)
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re:Rusttijden
« Reactie #67 Gepost op: september 01, 2011, 11:50:07 pm »

zowel op de heen weg als op de terugweg afgelopen vakantie naar zuid Frankrijk (bij Montpellier) om de 2 uur gestopt en gewisseld met m'n vrouw.

Tijdens de stop iedere keer iedereen naar de wc, die stond toch in de cara :ca. Da's dan toch wel een voordeel van zo'n ding achter je wagen lekker je eigen wc in gebruik onderweg, dus niet op de toiletten bij de tankstations.

Na een paar stops waren de kinderen eraan gewend en ging het prima geen enkele keer gehad van 'papa ik moet plassen' onderweg.

De heenweg in twee dagen gedaan met een overnachting bij Lyon op de camping, de bedden waren al opgemaakt (alweer een voordeel).
Op de terugweg hebben we de kinderen laten kiezen; of nog een keer overnachten op een camping en een tweede dag in de auto of langer in de auto en dan lekker in je eigen bed thuis slapen.
We zijn toen lekker doorgereden (wel met de stops en wissels) maar zelfs toen waren we toch wel gaar hoor.

Ik moet er niet aan denken dat sommige mensen het hele stuk alleen rijden met minimale of geen rust tijden....levensgevaarlijk.
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

Bosje

  • Gast
Re:Rusttijden
« Reactie #68 Gepost op: september 04, 2011, 09:52:27 pm »

Ik moet er niet aan denken dat sommige mensen het hele stuk alleen rijden met minimale of geen rust tijden....levensgevaarlijk.

wij stoppen zo min mogelijk, en dan alleen voor de sanitaire lozingen (incl uitlaatrondje voor het hondje), tanken, en koffie
meestal gebeurd dit zo om de 3-4 uur of er moet er 1 net na 15min al weer plassen..... grrrrr.... maar dan wordt er wel gestopt, want het is vakantie en we willen geen gezeik :H

maar of dit levensgevaarlijk is? en oh ja... ik rijd in principe alleen, tenzij ik een off-day heb, dan rijdt mijn vrouw ook een uurtje.
Gelogd

Angel

  • Gast
Re:Rusttijden
« Reactie #69 Gepost op: september 05, 2011, 01:50:21 pm »

Dit jaar voor het eerst met de vouwwagen weggeweest naar zuid frankrijk. Heen weg 700 km gereden met 1 stop nar 3,5/4 uur ofzo. paar dagen later de laatste 250 km gereden zonder stop.

Terug alles in 1 keer gereden. Was niet druk op de weg. cruise control aan en 1 keer gestopt in luxemburg. Zolang er niet gestopt hoeft te worden dan rij ik zoveel mogelijk door. Met cruisecontrol op routesoleil en geen drukte hoef je alleen maar te sturen en is het niet vermoeiend.
Gelogd

Klepklap

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 198
  • Merk Vouwwagen: HK Spacer 2003
Re:Rusttijden
« Reactie #70 Gepost op: september 05, 2011, 02:18:23 pm »

Met cruisecontrol op routesoleil en geen drukte hoef je alleen maar te sturen en is het niet vermoeiend.

De statistieken wijzen denk ik anders uit, anders zou men er niet zoveel geld aan besteden om de chauffeurs elke twee uur te laten stoppen. Ongemerkt is het toch mogelijk dat men minder alert wordt. Meestal gaat het gelukkig goed, maar het gaat helaas ook wel eens anders.
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re:Rusttijden
« Reactie #71 Gepost op: september 05, 2011, 08:09:28 pm »

Ik weet het onderweg is ook vakantie (zeggen de meeste onder ons :W), maar ik ben niet zo'n stopper en ook geen bijrijder (is mijn vrouw wel blij mee want die rijdt sowieso niet in 'mijn' auto (vind ze te groot ::)) en dus zeker niet met de vouwwagen erachter.
Maar: ik rijd nooit s'nachts, dat heb ik 1 keer gedaan en dat is me heel slecht bevallen.

De heenreis (laatste 2 jaar naar Spanje, ca. 1400km) rijden we in 2 keer (1200km - 200km), stoppen doe ik alleen om te tanken (1 keer op 1400km) en als het echt nodig is voor een sanitaire stop van de passagiers (waar ik op dat moment zelf ook gebruik van maak).
De terugreis hetzelfde senario, echter dan in 1 ruk door (dit jaar 's morgens om 8:00uur vertrokken, 's avonds 21:30 thuis, zonder te hard gereden te hebben (max. 10km/h)

Ik rijd behoorlijk ontspannen en laat me niet gek maken. Ook nemen we routes (bv via Millau) waar je bijna zeker geen files tegenkomt. We hebben daar in al die jaren met zeer uiteenlopende bestemmingen nog NOOIT een probleem mee gehad, terwijl we ALTIJD met de bouwvak op vakantie (moeten) gaan; blijkbaar kwestie van goed plannen  :O (zondag of maandag rijden bv, overigens sit jaar zelfs op 'zwarte' zaterdag en dan nog een file (alleen even bij Orleans maar de ingebouwde navigatie loste dat mooi voor ons op door ons even van de snelweg te sturen.

NB: 1400km is wel de grens. Ik ben een paar jaar geleden een keer vanuit Rome gekomen (ca. 1650km) en toen was het laatste stuk eigenlijk niet meer te doen, maar het was inmiddels te laat om nog een hotel te zoeken. Dat zal me niet meer gebeuren.


« Laatst bewerkt op: september 05, 2011, 08:18:14 pm door nunogconway »
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re:Rusttijden
« Reactie #72 Gepost op: september 05, 2011, 09:25:18 pm »

De statistieken wijzen denk ik anders uit, anders zou men er niet zoveel geld aan besteden om de chauffeurs elke twee uur te laten stoppen. Ongemerkt is het toch mogelijk dat men minder alert wordt. Meestal gaat het gelukkig goed, maar het gaat helaas ook wel eens anders.

Mee eens, de cruisecontrol is handig maar haalt juist ook de concentratie weg. We hebben dit jaar bijna volledig zonder cruise gereden waardoor ik het gevoel had veel actiever te zijn, kwam ook door het rijden met een caravan, daar blijf je ook alerter door.
Blijf erbij dat doorrijden ook niks voor ons is, om de twee uur gestopt (kort) en gewisseld, zo weten we zeker dat we heelhuids bij de mediteranee aankomen en ook weer thuiskomen.
Ik ga mezelf niet voor de gek houden met de gedachte dat ik nog steeds scherp ben als ik uren en uren aan het rijden ben.
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re:Rusttijden
« Reactie #73 Gepost op: september 05, 2011, 09:56:28 pm »

Ik ga mezelf niet voor de gek houden met de gedachte dat ik nog steeds scherp ben als ik uren en uren aan het rijden ben.

Volgens mij heb je nog nooit in een CitroĆ«n gereden  ;)

Maar zonder gekheid, dat is ook niet wat ik zeg. Maar ik ben echt wel fit genoeg om nog te rijden anders zou ik dat heus niet doen. Ik heb er juist meer last van als ik stop, vervolgens van alles ga nuttigen en dan weer achter het stuur kruip, daar word ik in ieder geval niet fitter van.
Als je een 'normale' werkdag van mij ziet (elke dag 10 uur) en vervolgens de werkzaamheden thuis, dan is dat (ontspannen) rijden voor mij al een vakantie op zich (het is zelfs een straf om naast de voiture te staan).

Daar komt bij dat als je per jaar maar 2,5 week met de vouwwagen op vakantie kan (slechts 24 vakantiedagen en max. de 3 weken van de bouwvak aaneengesloten) ik niet echt behoefte heb om ook nog eens een week te gebruiken voor de heen en terugreis. Als ik straks gepensioneerd ben (duurt door de regering helaas steeds langer, 20 jaar) zal ik dat best gaan doen, maar nu even niet.

Het is natuurlijk anders als je besluit een soort 'trektocht' met de vouwwagen te maken. Dat deden we wel voordat we kinderen hadden, maar dat hebben we in de ijskast gezet en kunnen we er over niet al te lange tijd weer uithalen (jaartje of 2). Maar dan is het linea-recta weer naar Scandinaviƫ

Zo heeft ieder zijn ding.......
« Laatst bewerkt op: september 06, 2011, 09:51:10 am door nunogconway »
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re:Rusttijden
« Reactie #74 Gepost op: september 05, 2011, 11:53:25 pm »

Inderdaad, ieder zijn ding
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.
Pagina's: « 1 2 3 4 5   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal