Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.  (gelezen 32407 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

fish

  • Gast

Een veel besproken onderwerp op ander forums. Sommige mensen zien het gevaar van dit natuurverschijnsel niet, en blijven zitten waar ze zitten. Toch kan het helemaal verkeerd aflopen. In je tent blijven geeft geen bescherming. De beste plek is je auto!
Gelogd

muis

  • Gast
Re:Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.
« Reactie #1 Gepost op: mei 05, 2010, 02:34:01 pm »

Het ligt eraan hoe hard het gaat. We hebben onweer gehad midden in de nacht op een afgelegen trekkersveld in Friesland. Het sloeg toen ong 10 meter verder in op het water. Van slapen kwam niets en we zijn wakker gebleven tot het voorbij was. Verder weinig onweer gehad.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.
« Reactie #2 Gepost op: mei 05, 2010, 04:40:22 pm »

In de wagen blijven en met je handjes uit de buurt van het frame blijven.
Je moet dan ook zorgen dat je kinderen dit ook doen...
Gelogd

fish

  • Gast
Re:Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.
« Reactie #3 Gepost op: mei 05, 2010, 05:33:09 pm »

En als hij dan inslaat in die boom die NET naast je tent staat  :? En de bliksen slaat de grond in? Je kan dan de tent verlichten als je een lampje in je mond steekt.  :N
Gelogd

marcel.s

  • Gast
Re:Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.
« Reactie #4 Gepost op: mei 05, 2010, 08:15:28 pm »

zorgen dat je niet het hoogste punt bent.

neem een W: en geniet van het schouwspel. :)
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.636
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.
« Reactie #5 Gepost op: mei 06, 2010, 10:05:07 am »

Vooraleer eerst tellen... Pas als het onweer dichtbij is wordt het tijd om te evacueren. Maar, zorg dat je plaatselijke kennis krijgt: zo stonden wij vorig jaar op een heuvel waar het onweer altijd omheen gaat. Op de overliggende hellingen sloeg de bliksem in, bij ons bleef er altijd een seconde of 4 a 5 tussen bliksem en donder.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

spanbandje

  • Gast
Re:Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.
« Reactie #6 Gepost op: mei 11, 2010, 10:14:38 pm »

De auto is de veiligste plaats ( kooi van farady), maar meestal bleven we gewoon luisteren naar het onweer, en als het aan de andere kant van het meer was, is het ook een schitterend schouwspel om te zien.  :*
Gelogd

screech

  • Gast
Re:Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.
« Reactie #7 Gepost op: mei 12, 2010, 08:29:19 am »

Misschien niet het verstandigste, maar ik heb gekozen voor "blijf in de vouwwagen".
Maar dat komt omdat ervaring leert dat we toch niet zo gauw met 2 kids in de auto gaan zitten wachten. Misschien dat het nu met de dvd-spelers wel gaat lukken, maar meestal gaat (onze) kids en een stilstaande auto niet zo heel goed samen.
Gelogd

marcel.s

  • Gast
Re:Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.
« Reactie #8 Gepost op: mei 13, 2010, 11:29:11 am »

en je staat niet altijd op een camping waar je auto naast de tent mag staan.
en dan moet je een stukje lopen, dat is niet veilig.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.
« Reactie #9 Gepost op: mei 13, 2010, 12:07:07 pm »

Ik moet mijn mening toch bijstellen.

http://www.bliksem.nl/themabladen/thema_kamperen-tijdens-onweer.pdf

Citaat
In tent of vouwwagen
Het frame van een vouwwagen of tent
bestaat doorgaans uit metalen buizen met
daarover zeildoek. Het biedt mensen over
het algemeen geen bescherming tegen
blikseminslag. De kans bestaat zelfs dat,
na inslag op dit buizenframe, de bliksem
juist naar u toe wordt geleid. Het is daarom
raadzaam bij naderend onweer tijdig een
veilige schuilplaats te zoeken en daar
te blijven totdat de onweersbui over is.
Vermijd bij onweersdreiging het kamperen
in het open veld of in de nabijheid van
bomen.
Gelogd

Leeuwhans

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 76
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal
Re: Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.
« Reactie #10 Gepost op: mei 26, 2012, 02:18:58 pm »

De snelheid van het geluid is ongeveer 300 meter per seconde. Als je de flits ziet ga je tellen. Tel je eerst bijvoorbeeld 10 tellen dan is het onweer nog op 3 km afstand. Tel je bij de volgende flits 8 tellen dan is het onweer nog op ongeveer 2,4 km. Zo kun je bepalen hoever weg het onweer nog is en of het dichterbij komt. Ik weet verder dat alle tentkampeerder altijd wordt geadviseerd om niet in de tent te blijven maar in de auto te gaan zitten of in een gebouw, want het kan levensgevaarlijk zijn in de tent bij onweer.

Tot voor een jaar of 10 geleden was ik nooit bang voor onweer. Toen ging ik eens trainen (joggen) in de polder en toen kwam er zomer onweer langs. Ik liep in een sport broekje en een hemdje langs de weg. Het was aarde donker geworden en er vielen hagelstenen. Plotseling sloeg het onweer op enkele meters bij mij vandaan in. Ik had niet in de gaten dat het zo snel bij me was gekomen. Ik ben toen zo erg geschrokken dat ik in paniek naar huis gehold ben. Vanaf dat moment ben ik bang voor onweer in de buurt en uitermate voorzichtig.

Met vriendelijke groeten en hopend op weinig of geen onweer deze zomer
Leeuwhans
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.
« Reactie #11 Gepost op: mei 26, 2012, 09:15:36 pm »

Ik probeer zo lang mogelijk in de vouwwagen te blijven, kijken wat het water doet, of de randen allemaal goed omhoog staan en of er geen lekkage is. Als het echt te gek wordt dan gaan we wel in de auto zitten en mag die er niet staan dan zoeken we het toiletgebouw op. We zoeken onze plek altijd zo uit dat we daar vlakbij staan.

Met fietsvakantie zijn we een keer overvallen door noodweer toen we in ons tentje zaten. We zijn toen blijven zitten en hebben al onze kracht moeten gebruiken op de stokken om ons koepeltentje overeind te houden. Verstandig was het niet, maar anders hadden we zeker naar huis gekund omdat onze spullen de lucht in waren gegaan.
Gelogd

Hanneke

  • Gast
Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.
« Reactie #12 Gepost op: mei 26, 2012, 09:52:54 pm »

Probleem wordt het wel als je een autovrije camping hebt en je een eindje moet lopen....dan kies ik toch voor het dichtstbijzijnde toiletgebouw oid.
We staan a.s. Zomer op zo'n camping, ik ben benieuwd hoe ver de auto's vd tent af staan. Volgens het plattngrondje hebben we geluk en staat de auto relatief dichtbij.
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.347
Re: Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.
« Reactie #13 Gepost op: mei 26, 2012, 09:54:23 pm »

Wat veel mensen niet weten is dat bliksem niet van boven naar beneden gaat, maar andersom. 

Het energieveld verplaatst zich daarna net als de golven na een steen in een vijver. het energieveld wordt dus steeds zwakker.
Maar.... op het moment dat het een nieuw centrisch punt tegenkomt (bijvoorbeeld een aantal tentstokken die met elkaar verbonden zijn, kan er een nieuwe ontlading ontstaan. Juist daarom is onweer en een tent een erg gevaarlijke combinatie. Gelukkig zal het onweer in de regel het hoogste punt opzoeken en dat is vaak niet de tent. Waarschijnlijk gaat het daarom meestal goed.  Maar goed beschouwd is dat eigenlijk meer geluk dan wijsheid.



Gelogd
Adventure Awaits

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.
« Reactie #14 Gepost op: mei 27, 2012, 06:10:07 am »

Wij gaan altijd in de auto of in een ander gebouw schuilen. 2 jaar geleden sloeg te bliksem in op een camping in Hongarije. Bij het volgende onweer bleef toch weer bijna iedereen in de tent/vw/cara zitten. Men wil maar niet begrijpen dat het niet veilig is. En kijkt je dan ook vreemd aan als je gaat schuilen in de auto. voor mezelf ben ik niet bang, maar wil mijn vrouw en dochter niet hieraan bloot stellen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal