Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.  (gelezen 32409 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

biccie

  • Gast
Re: Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.
« Reactie #15 Gepost op: mei 27, 2012, 10:04:00 am »

ben als de dood voor onweer en ik weet dat je in de auto het veiligst bent, dus sluit me aan bij jellejawa.
manlief vindt het ook onzin hoor, dat ik dat doe, maar ja, eigenwijs lekker in de tent blijven zitten.... dochter en ik gaan wel in de auto zitten en hopen dat papa de volgende keer niet zo eigenwijs is...
Gelogd

Klepklap

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 198
  • Merk Vouwwagen: HK Spacer 2003
Re: Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.
« Reactie #16 Gepost op: mei 27, 2012, 10:34:56 am »

Wij hebben vorig jaar nog een flinke onweersbui meegemaakt. Dat was overdag en we zijn toen met de hele bubs in de kantine gaan zitten. Dat heeft ook mijn voorkeur. Als dat geen optie is, dan toch maar in de auto. Maar ik moet eerlijk zeggen dat we het wel heel spannend moeten vinden, willen we dat doen. En 's nachts, de meestal slaap ik er gewoon doorheen.
Gelogd

Hanneke

  • Gast
Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.
« Reactie #17 Gepost op: mei 27, 2012, 11:32:17 am »

Leuke vouwwagen anekdote met onweer:mijn ouders hadden vroeger een kermit de kikkergroene walker en we kampeerden toen in de Morvan (gebied in de Bourgogne,Frankrijk).daar kan het goed spoken en toen mijn ouders net na het onweer (het was echt noodweer,nou was dat overigens als snel volgens mijn moeder) in bed wilden stappen, gilde mijn moeder ineens heel hard: er kroop iets harigs langs haar benen!!
Wat bleek:de kat vd campingeigenaar was zo bang geworden vh onweer,dat het besie onder de dekens in bed van mijn ouders was gekropen, hihihi.

Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.
« Reactie #18 Gepost op: mei 27, 2012, 01:17:31 pm »

De eerste keer dat ik zwaar onweer had was toen ik samen met een schoolvriend in Zeeland kampeerde. Daar kan het flink spoken en als stoere jongens lagen we dan ook languit met de koppen onder de luifel te kijken naar de grote hoeveelheden flitsen. Hoe groter de klap, hoe mooier we het vonden. Totdat de bliksem een 50-100 meter voor ons in de grond sloeg, waardoor we in een fractie van een seconde achterin de tent met hartslag 240 zaten te tandenklapperen van de angst. Maar dat was gauw over en vormde nadien meer een tof verhaal om mee thuis te komen dan een les over veiligheid.   :I

Met de tent was het eigenlijk altijd zo dat Yvon de auto in dook en ik rustig bleef liggen. Maar echt erg veel onweer heb ik daarna niet meer gehad. Tot we een keer een wolkbreuk hadden waarbij we allebei de auto maar ingegaan zijn.  I:

En dat is wat we naar alle waarschijnlijkheid ook met de klapper gaan doen als het wat te gortig wordt. Er is tenslotte niets onvoorspelbaarder dan het gedrag van bliksem. En zelfs als je niet direct geraakt wordt kun je nog steeds een levensgevaarlijke klap, brandwonden en restverschijnselen oplopen. Maar je moet naar mijn mening wel de redelijkheid in acht nemen. Er zijn gevallen bekend van blikseminslagen die vele honderden meters van over een heuvel insloegen op een sportveld waar de zon scheen en niets op onweer leek te wijzen, maar in feite is de kans dat je getroffen wordt natuurlijk erg klein.

Eén ding is zeker. Zolang je de klap nog hoort, ben je niet getroffen.  :#
Gelogd

Hanneke

  • Gast
Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.
« Reactie #19 Gepost op: mei 27, 2012, 02:15:09 pm »

We spelen al jaren bij een harmonieorkest, een aantal jaren geleden is een collegakorps hier een dorp verderop getroffen door de bliksem terwijl ze een medelid aan het begraven waren. Gevolg:2 doden! Ze stonden onder een boom en in 1 keer lag het korps op de grond, waarvan er 2 het dus helaas niet meer na kunnen vertellen. Onze malletband was toendertijd gemengd met die van hun en een vd leden is toen zijn dochter kwijt geraakt. Het maffe was, dat eigenlijk niet zo'n slecht weer was.,het was droog en het bleef ook bij die ene flits. Hoe dan ook: onweer is erg onvoorspelbaar.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.
« Reactie #20 Gepost op: mei 27, 2012, 08:01:50 pm »

Ik heb zelf op een plek gewoond waar ieder jaar minstens 1x de bliksem insloeg met als gevolg een paar dode koeien. zelfs een keer 15 meter achter mijn huis, 1 paard dood. De natuur mag je nooit onderschatten.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

ff

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 468
  • Merk Vouwwagen: (ex) Jamet Louisiana
    • FF.FM
Re: Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.
« Reactie #21 Gepost op: mei 28, 2012, 12:05:19 am »

@Hanneke dat verhaal ken ik nog wel ja. Was een flinke klap.

In Hellevoetsluis was ooit een man geraakt door de bliksem toen hij zijn hondje aan het uitlaten was. Hij heeft het overleeft en zijn hondje ook.
Ongeveer een jaar later werd hij op ongeveer dezelfde plek weer geraakt door de bliksem toen hij daar met zijn hondje liep. Hij heeft het toen niet overleefd. Hoe vreemd kan het zijn.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.
« Reactie #22 Gepost op: mei 28, 2012, 02:00:13 am »

Ongeveer een jaar later werd hij op ongeveer dezelfde plek weer geraakt door de bliksem toen hij daar met zijn hondje liep. Hij heeft het toen niet overleefd. Hoe vreemd kan het zijn.
O, heel vreemd.  :P
Roy Sullivan is in z'n leven zeven keer door de bliksem getroffen (waarschijnlijk vooral vanwege z'n beroep) en kwam daarmee in het Guinness Book of Records voordat-ie overleed. Dat laatste overigens niet door de bliksem, maar door een zelf afgeschoten kogel op z'n 71e, naar verluidt vanwege een onbeantwoorde liefde.  ::)
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.
« Reactie #23 Gepost op: mei 28, 2012, 10:37:22 am »

Moeilijk, ik begin als een kip zonder kop rond te lopen. Manlief kijkt er naar en  ::) . Gewoonlijk ga ik op het bed van de vouwwagen liggen met mijn ogen dicht en begin te tellen. Noem het struisvogelgedrag :# Als het te erg wordt kruip ik in de auto en steek mijn vingers in mijn oren en doe mijn ogen dicht.
Als kind heb ik de bliksem in veel huizen weten inslaan. WIj woonden in een boomrijke buurt en bij elk hevig onweer sloeg wel ergens de bliksem in en brande er een huis af. Het onze is gelukkig gespaard gebleven buiten de tv die één keer stuk was. Kindertrauma in mijn geval. Het is nu al iets beter
Gelogd

jari

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.476
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL
Re: Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.
« Reactie #24 Gepost op: mei 29, 2012, 06:49:54 pm »

Ik blijf lekker in de vw maar mijn man kijkt van onder de luifel. Ik kijk wel door de raam hihi
Gelogd
Jevipro

ff

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 468
  • Merk Vouwwagen: (ex) Jamet Louisiana
    • FF.FM
Re: Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.
« Reactie #25 Gepost op: mei 29, 2012, 09:46:04 pm »

Moeilijk, ik begin als een kip zonder kop rond te lopen. Manlief kijkt er naar en  ::) . Gewoonlijk ga ik op het bed van de vouwwagen liggen met mijn ogen dicht en begin te tellen. Noem het struisvogelgedrag :# Als het te erg wordt kruip ik in de auto en steek mijn vingers in mijn oren en doe mijn ogen dicht.
Als kind heb ik de bliksem in veel huizen weten inslaan. WIj woonden in een boomrijke buurt en bij elk hevig onweer sloeg wel ergens de bliksem in en brande er een huis af. Het onze is gelukkig gespaard gebleven buiten de tv die één keer stuk was. Kindertrauma in mijn geval. Het is nu al iets beter

Mijn moeder was vroeger bang voor onweer. Woonde als kind aan de rand van een klein dorpje.
Ik daarentegen wilde altijd naar de bliksems kijken, maar ik mocht mijn bed niet uit.
Ik riep mijn moeder die voor mij de gordijnen voor het raam en de deur (hoekhuis, deur in slaapkamer die op het dak van de schuur uitkwam ;)) opende.
Zij bleef dan bij mij om te kijken en deed de gordijnen dicht als ik sliep.

Zo is zij van haar angst afgekomen ;)
Gelogd

Sandrake

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 103
  • Merk Vouwwagen: Jamet Louisiana
Re: Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.
« Reactie #26 Gepost op: mei 30, 2012, 07:48:16 pm »

Ik ben er al bang voor als we thuis zijn... nadat ik het ook verhaal gehoord heb van die vrouw die vorig jaar op een camping gestorven is, nadat er een boom op haar gent was gevallen zou ik er nu zeker voor kiezen om de vouwwagen even achter de te laten. Met bliksem en onweer valt niet te lachen...
Gelogd

lindam

  • Gast
Re: Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.
« Reactie #27 Gepost op: juni 02, 2012, 10:33:21 pm »

ik blijf lekker in de vw.

ik ben een  paar jaar geleden in me tunneltent in duitsland (zwarte woud) geweest.
daar gaat het ook lekker te keer!   we hielden wel buren in de gaten om te kijken of er idd iemand de auto in ging.
maar niemand ging. toch maar lekker naar bed gegaan.
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 484
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.
« Reactie #28 Gepost op: juni 03, 2012, 01:48:59 pm »

Wij hebben het gelukkig nog nooit meegemaakt, maar ik zou denk ik gewoon in de vouwwagen blijven. Meestal zijn campings vol met hogere objecten (bomen, WC gebouwen, etc.) waar de bliksem in slaat.

En als je loopt naar een gebouw ben jij tijdelijk het hoogst op die plek, dus dat lijkt me ook niet handig, en om nou te gaan kruipen....... :H .

Maar nu even serieus: als je in de auto gaat zitten en de bliksem slaat in je auto (net zo'n kleine kans als dat de bliksem in je vouwwagen slaat, maar toch), dan is je auto als het ware "opgeladen". Hij staat dus onder stroom, en omdat banden van isolerend rubber zijn, ontlaadt hij zichzelf ook niet. Wat doe je dan?

Als je dan al veilig wilt zijn, moet je eigenlijk voordat het onweer begint (als je het aan ziet komen) naar een stevig gebouw gaan en daar blijven tot het onweer overgedreven is.
Gelogd

Richard

  • Gast
Re: Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.
« Reactie #29 Gepost op: juni 03, 2012, 04:23:01 pm »


Maar nu even serieus: als je in de auto gaat zitten en de bliksem slaat in je auto (net zo'n kleine kans als dat de bliksem in je vouwwagen slaat, maar toch), dan is je auto als het ware "opgeladen". Hij staat dus onder stroom, en omdat banden van isolerend rubber zijn, ontlaadt hij zichzelf ook niet. Wat doe je dan?

Als je dan al veilig wilt zijn, moet je eigenlijk voordat het onweer begint (als je het aan ziet komen) naar een stevig gebouw gaan en daar blijven tot het onweer overgedreven is.

Je rijdt dan met de auto tegen een paaltje aan zodat de spanning weg kan. of je laat iemand iets op de auto gooien wat contact maakt met de aarde..dus geen rubberen slang  ::)

En idd zoek een gebouw op van steen, om zo beschermt te zijn tegen hagel ,omvallende bomen , wegwaaiende parasols, caravans o.i.d.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal