Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.  (gelezen 32410 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jeroen-aletta

  • Gast
Re: Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.
« Reactie #30 Gepost op: juni 04, 2012, 02:14:24 pm »

Nat rubber is een heel slechte isolator. Oftewel bij een directe inslag op je auto zit je zelf veilig door de metalen kooi (Faraday), maar uitstappen na de inslag is ook zeker geen probleem. Waarschijnlijk is al het rubber van je banden wel verbrand....... En zo niet, dan is er al zoveel lading weggevloeid via de waterfilm aan de buitenzijde van de banden.

Overigens is het een fabeltje dat bliksem altijd inslaat op het hoogste punt. Vaak genoeg inslagen gezien op grasveldjes in dicht bebouwde en/of beboste omgeving. Je moet natuurlijk niet in een leeg weiland gaan staan h?  :I
Gelogd

fbez

  • Gast
Re: Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.
« Reactie #31 Gepost op: juni 04, 2012, 04:11:43 pm »

Wij hebben het gelukkig nog nooit meegemaakt, maar ik zou denk ik gewoon in de vouwwagen blijven. Meestal zijn campings vol met hogere objecten (bomen, WC gebouwen, etc.) waar de bliksem in slaat.

En als je loopt naar een gebouw ben jij tijdelijk het hoogst op die plek, dus dat lijkt me ook niet handig, en om nou te gaan kruipen....... :H .

Maar nu even serieus: als je in de auto gaat zitten en de bliksem slaat in je auto (net zo'n kleine kans als dat de bliksem in je vouwwagen slaat, maar toch), dan is je auto als het ware "opgeladen". Hij staat dus onder stroom, en omdat banden van isolerend rubber zijn, ontlaadt hij zichzelf ook niet. Wat doe je dan?

Als je dan al veilig wilt zijn, moet je eigenlijk voordat het onweer begint (als je het aan ziet komen) naar een stevig gebouw gaan en daar blijven tot het onweer overgedreven is.

Al zijn autobanden niet de beste elektrische geleiders, zij houden echt de bliksem niet tegen op weg naar de aarde. De restlading die overblijft na een blikseminslag is zo klein dat het niet nodig is tegen een paaltje oid te rijden. Als de bliksem is ingeslagen in de auto, is het wel verstandig in ieder geval te wachten tot het onweer over is (of in ieder geval ver weg). De metalen massa van de auto kan de bliksem als het ware aantrekken en je wil niet net met een been buiten de auto staan als de bliksem voor een tweede keer inslaat.
Gelogd

fbez

  • Gast
Re: Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.
« Reactie #32 Gepost op: juni 04, 2012, 04:29:24 pm »

Wat wij doen bij onweer hangt erg van de omstandigheden af. Als het onweer nog verder weg is dan een km of 3 (9 á 10 tellen tussen bliksem en donder) doen we nog helemaal niets, behalve misschien huilende kinderen uit een ondertentje of bijzettentje halen en mezelf even geruststellen dat de klapkar het ook deze keer wel weer zal overleven (de vaak met onweer gepaard gaande wind en regen dan). Als het onweer dichterbij komt ondernemen we (afhankelijk van de situatie) wel actie.

Ik wil nog altijd een keer proberen om een paar mooie bliksemschichten op de foto te krijgen :#

Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.347
Re: Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.
« Reactie #33 Gepost op: juni 04, 2012, 08:50:57 pm »

Al zijn autobanden niet de beste elektrische geleiders, zij houden echt de bliksem niet tegen op weg naar de aarde. De restlading die overblijft na een blikseminslag is zo klein dat het niet nodig is tegen een paaltje oid te rijden. Als de bliksem is ingeslagen in de auto, is het wel verstandig in ieder geval te wachten tot het onweer over is (of in ieder geval ver weg). De metalen massa van de auto kan de bliksem als het ware aantrekken en je wil niet net met een been buiten de auto staan als de bliksem voor een tweede keer inslaat.

Helaas ken ik een praktijkverhaal waaruit blijkt dat een auto de lading toch nog behoorlijk vast kan houden. ik had een collega die met haar man op op het strand reed in een terreinauto toen die vrij plotseling door de bliksem getroffen werd.  nadat ze van de schrik bekomen waren en het onweer weg stapten ze uit. op het moment dat de man uitstapte en de deur vastpakte kreeg hij alsnog zoveel stroom door zijn lijf dat hij dat niet heeft overleefd.

Als je echt het zekere voor het onzekere wil nemen dan rij je de auto langs een boom, lantarenpaal o.i.d en doe je de deur daar tegen aan open.
Gelogd
Adventure Awaits

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.
« Reactie #34 Gepost op: juni 04, 2012, 09:03:17 pm »

Als je echt het zekere voor het onzekere wil nemen dan rij je de auto langs een boom, lantarenpaal o.i.d en doe je de deur daar tegen aan open.
Dat zou ik niet doen. De deur niet aanraken en gewoon de auto met een metalen deel tegen die boom of lantaarnpaal rijden.

De vraag is wel of de electronica in een moderne auto de blikseminslag zo goed overleeft dat je daarna de auto nog kunt starten.
Gelogd

Klepklap

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 198
  • Merk Vouwwagen: HK Spacer 2003
Re: Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.
« Reactie #35 Gepost op: juni 04, 2012, 10:36:00 pm »


Overigens is het een fabeltje dat bliksem altijd inslaat op het hoogste punt. Vaak genoeg inslagen gezien op grasveldjes in dicht bebouwde en/of beboste omgeving. Je moet natuurlijk niet in een leeg weiland gaan staan h?  :I

Kan dat te maken hebben met vocht in het gras? In het gras zelf of in de grond? Ik heb wel eens gehoord dat electriciteit en water graag bij elkaar komen.
Gelogd

jeroen-aletta

  • Gast
Re: Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.
« Reactie #36 Gepost op: juni 05, 2012, 09:05:21 am »

Ik heb er geen wetenschappelijke verklaring voor. De theorie van het natte gras denk ik niet, maar ik ben geen wetenschapper op dit gebied. In een lekkere regenbui zijn bomen en huizen ook drijfnat, dus dat zou jou theorie weer ondermijnen. Wat ik wel weet is dat de snelheid waarmee de elektrische lading zich door de liucht verplaatst enorm hoog is. Ik denk dat er simpelweg de tijd niet is om het hoogste punt te "zoeken".
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.636
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.
« Reactie #37 Gepost op: juni 05, 2012, 09:59:59 am »

Bliksem neemt de weg van de minste weerstand. In een homogene omgeving is dat naar het hoogste punt en in de praktijk zal dat ook vaak het geval zijn. Echter niet altijd, de weerstand in de lucht kan afnemen door een windvlaag, regen etc.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.
« Reactie #38 Gepost op: juni 05, 2012, 11:12:12 am »

Bliksem neemt de weg van de minste weerstand. In een homogene omgeving is dat naar het hoogste punt en in de praktijk zal dat ook vaak het geval zijn. Echter niet altijd, de weerstand in de lucht kan afnemen door een windvlaag, regen etc.
Bliksem slaat niet per definitie in op het hoogste punt. Ook niet bij voorkeur. De inslag vindt pas plaats als door de voorontlading de ge?oniseerde lucht zo dicht bij de aarde is dat er doorslag plaats kan vinden. En pas vanaf dat punt wordt een goed geleidend punt 'gezocht'. Dat punt kan zomaar 10 meter boven de grond liggen, op korte afstand van een plek waar een toren van 50 meter hoog staat.
Dat geleidende punt is, gerekend vanaf het punt waar zich die ge?oniseerde lucht bevindt, is dus niet per definitie het hoogste punt. Om diezelfde reden trekt een bliksemafleider ook geen bliksem aan, anders dan bliksem die dreigt in het gebouw te slaan waarop die bliksemafleider staat.

Hier staat de werking en de manier waarop bliksem zijn punt van inslag zoekt vrij helder omschreven.
Gelogd

fbez

  • Gast
Re: Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.
« Reactie #39 Gepost op: juni 05, 2012, 02:01:39 pm »

Bliksem slaat niet per definitie in op het hoogste punt. Ook niet bij voorkeur. De inslag vindt pas plaats als door de voorontlading de ge?oniseerde lucht zo dicht bij de aarde is dat er doorslag plaats kan vinden. En pas vanaf dat punt wordt een goed geleidend punt 'gezocht'. Dat punt kan zomaar 10 meter boven de grond liggen, op korte afstand van een plek waar een toren van 50 meter hoog staat.
Dat geleidende punt is, gerekend vanaf het punt waar zich die ge?oniseerde lucht bevindt, is dus niet per definitie het hoogste punt. Om diezelfde reden trekt een bliksemafleider ook geen bliksem aan, anders dan bliksem die dreigt in het gebouw te slaan waarop die bliksemafleider staat.

Hier staat de werking en de manier waarop bliksem zijn punt van inslag zoekt vrij helder omschreven.

Betekent dit nu dat een bliksem "liever" inslaat in een (metalen) caravan dan in een vouwwagen??  :K
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.
« Reactie #40 Gepost op: juni 05, 2012, 03:05:27 pm »

Betekent dit nu dat een bliksem "liever" inslaat in een (metalen) caravan dan in een vouwwagen??  :K
Op voorwaarde dat de ge?oniseerde lucht vanwaar de inslag plaats gaat vinden zich op gelijke afstand van beiden bevindt en de grond niet belangrijk dichterbij dan beiden is. 
Overweging hierbij: Veel cara :ca s zijn niet van metaal en veel klapperframes wel.  :#
Gelogd

ferrarigirl666

  • Gast
Re: Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.
« Reactie #41 Gepost op: juni 10, 2012, 07:23:27 pm »

Vorig jaar op vakantie in Mulhouse (Frankrijk) kregen we een onweersbui met hagel over ons. We waren door het slechte weer al naar de internet en computerruimte verhuisd om wat tijd te verdrijven. We hadden toen nog een tent.

Als het nacht is, en ik lekker lig te slapen, zal ik waarschijnlijk in mijn vouwwagen blijven. Als het overdag is, en het onweer komt dichtbij, denk ik dat ik mij een lekker kopje thee ga drinken in de cafetaria ofzo :p
Gelogd

mvdkant

  • Gast
Re: Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.
« Reactie #42 Gepost op: juni 10, 2012, 07:50:22 pm »

weet iemand hoe het gesteld is in een klapcaravan als daar de bliksem inslaat??

volgens het bericht op bliksem.nl zou je in een caravan goed beschermd zijn tegen blikseminslagen.
wij hebben een rapido klapcaravan die aan de bovenkant uit 2 losse plaatdelen bestaat die elkaar overlappen, vastgezet met klemmen.
in hoe verre zit je veilig in geval van blikseminslag??
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.
« Reactie #43 Gepost op: juni 10, 2012, 08:12:59 pm »

in hoe verre zit je veilig in geval van blikseminslag??
Je zit er alleen relatief veilig in als de wanden en het dak metaal bevatten of van metaal zijn, waarbij die wanden en het dak electrisch met elkaar verbonden moeten zijn. Met andere woorden: Je zit er in principe niet veiliger in dan wanneer je onder de blote hemel slaapt. :#
Gelogd

mvdkant

  • Gast
Re: Wat doe je bij hevige onweer. Blijf je in de tent, of maak je dat je weg komt.
« Reactie #44 Gepost op: juni 10, 2012, 08:22:56 pm »

frankie,

citaat uit de prijslijst 1980,

Vliegtuigaluminiumkonstruktie: De rapido gaat een leven lang mee!
De rapido rot niet, roest niet en verkleurt niet en is daardoor erg waardevast!

deze wagen is dus niet veilig als ik het goed begrijp?
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal