Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omlaag

Auteur Topic: Hoe hard rijden jullie met de vouwwagen  (gelezen 38304 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rosco

  • Gast
Re:Hoe hard rijden jullie met de vouwwagen
« Reactie #30 Gepost op: augustus 17, 2011, 05:53:46 pm »

ik ga met mijn arizona 2005 met bolle banden niet boven de 110, doorgaans 90, maar bij inhalen wil ik niemand in de weg zitten en trap even door.
Wellicht als ik eens andere velgen/banden heb (vind de kar wat slingeren)
Ik heb onder mijn texas uit 2000 nieuwe vredestijn banden laten monteren op de orginele velg geen probleem tot 125 km/h harder niet gereden.
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re:Hoe hard rijden jullie met de vouwwagen
« Reactie #31 Gepost op: augustus 17, 2011, 09:44:38 pm »

Ik houd me aan de geldende snelheid, soms met een kleine plus afhankelijk van de drukte. In Nederland dus 90km/h (100 op de teller =95 op de GPS), Duitsland 100km/h (dankzij de beruchte sticker, =105 op de GPS), etc. 

Overigens heb ik een vraag aan de mensen die er geen probleem mee hebben om 120+(++) te rijden: wel eens gekeken naar de snelheidsindex van je banden? Lijkt te toch vervelend als je met zo'n snelheid iets overkomt (lekke band, klapband, verzin het maar) en dat dan blijkt dat je banden niet voldoen aan de omstandigheden. Ik kan me zomaar voorstellen dat een verzekeringsmaatschappij in geval van schade dan wat lastiger gaat doen.
Gelogd

JM

  • Klapperraar
  • **
  • Online Online
  • Berichten: 86
  • Trigano Alpha
Re:Hoe hard rijden jullie met de vouwwagen
« Reactie #32 Gepost op: augustus 17, 2011, 11:24:17 pm »

Ik let altijd wel op de snelheidsindex, de banden van de Alpha hebben een index van 140km/u, dus dat is in orde.

Ik heb een aantal jaren geleden een klapband gehad tgv een defecte wiellager en ondanks de snelheid van rond de 120 km/u kon ik de combinatie probleemloos aan de kant zetten.

Gelogd

thomko

  • Gast
Re:Hoe hard rijden jullie met de vouwwagen
« Reactie #33 Gepost op: augustus 18, 2011, 01:53:54 am »

Meestal rijden we met een snelheid van 120 km/u.
Soms ook wel wat harder,en je merkt vanzelf als de weg een stuk slechter word dan pas je je snelheid aan.
Over de snelheidsindicatie,volgens mij word er tegenwoordig al standaard een snellere band onder gedaan,waar wij de banden
laten vervangen verkopen ze niks anders. :J
Gelogd

PeterKr

  • Gast
Re:Hoe hard rijden jullie met de vouwwagen
« Reactie #34 Gepost op: augustus 18, 2011, 03:57:38 pm »

wij hebben een vouwagem met grote wielen en kunnen dus redelijk snel doorrijden.
 Dit jaar zijn we naar frankrijk gegaan 110KM/h op de cruisecontrol heerlijk relaxt uitgerust op de plek van bestemming aangekomen
Waaromhard rijden? ben je er eerder ja en ook vermoeider door constant in je spiegels te kijken.
Heb ze ook dit jaar weer gezien laag vliegen met iets achter de auto van klapkar tot caravan.
gelukkig niets in berm zien leggen maar je vraagd er wel om.
Gelogd

mvdkant

  • Gast
Re:Hoe hard rijden jullie met de vouwwagen
« Reactie #35 Gepost op: augustus 18, 2011, 07:54:26 pm »

de meeste 8 en 10 inch banden zijn ontworpen voor maximaal 130 km per uur.
sommigen kunnen 140 aan.

heb mezelf ook al eens betrapt op te hard rijden met de klapper maar bij 110 hield het dan ook wel op.
is meestal bij het inhalen van een vrachtwagen en met een 2 liter zit je al snel op 110 met de klappper.
ik voel er weinig voor om 130 te gaan rijden met de klapkeet want de banden worden namelijk best erg warm. is de bandendruk dan niet in orde dan kun je een klapband krijgen.
klapbanden krijg je doorgaans door een te lage bandenspanning icm hitte.
« Laatst bewerkt op: augustus 18, 2011, 07:57:56 pm door mvdkant »
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.636
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:Hoe hard rijden jullie met de vouwwagen
« Reactie #36 Gepost op: augustus 19, 2011, 10:04:04 am »

Krijg je inderdaad (te) warme banden door te hard rijden?

Toen wij terugreden uit Zwitserland heb ik bij iedere stop (ruwweg om de 2 a 300 km) direct de bandentemperatuur gevoeld. De autobanden voelen even warm (of koud) als de klapperbandjes. Zijn 10 inch bandjes. Ik denk dat je met goede bandenspanning en goede bandjes weinig risico loopt. Overigens was de kruissnelheid 95 en met inhalen liep het soms op naar de 110 (daar zit je al snel op met een 1400 motor ;)).  

Oh ja, ik pleit niet voor (erg) hard rijden met de klapkar, ik ben nl. van mening dat het rijden nooit problemen oplevert, maar dat die meestal pas beginnen bij het remmen...
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Qwaqa

  • Gast
Re:Re: Re:Hoe hard rijden jullie met de vouwwagen
« Reactie #37 Gepost op: augustus 19, 2011, 05:02:25 pm »

Oh ja, ik pleit niet voor (erg) hard rijden met de klapkar, ik ben nl. van mening dat het rijden nooit problemen oplevert, maar dat die meestal pas beginnen bij het remmen...
Vroeg ik mij inderdaad ook af. Snelheid halen is geen probleem, maar kan je op tijd stoppen? Hoeveel remweg scheelt het?
Gelogd

Bosje

  • Gast
Re:Re: Re:Hoe hard rijden jullie met de vouwwagen
« Reactie #38 Gepost op: augustus 19, 2011, 06:00:42 pm »

Vroeg ik mij inderdaad ook af. Snelheid halen is geen probleem, maar kan je op tijd stoppen? Hoeveel remweg scheelt het?

Extra remweg door de vw is moeilijk te beoordelen, de auto is namelijk ook -meestal- afgeladen, wat extra remweg geeft.
Maar mede icm met de oplooprem, zal je bij normaal rijgedrag geen problemen hebben, misschien een beetje meer afstand (alhoewel, dan zitten er gelijk weer een stel fransozen tussen :K)
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Hoe hard rijden jullie met de vouwwagen
« Reactie #39 Gepost op: augustus 20, 2011, 08:15:44 am »

Ik loop bij iedere stop een rondje. Voel de auto en vw banden, maar ook de assen in berg gebied. En daar voel ik wel eens verschil in temp. als er bergaf wordt gereden. Maar heb altijd de hand er op kunnen houden. Banden nog nooit warm gevoeld. Ik kijk ook meteen of alles nog vast zit.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

mvdkant

  • Gast
Re:Hoe hard rijden jullie met de vouwwagen
« Reactie #40 Gepost op: augustus 20, 2011, 09:27:21 am »

aan dat detail heb ik niet gedacht, warme banden door remmen.

als ik met de klapper op een verzorgingsplaats langs de snelweg stop dan voelen mijn banden warm aan, niet heet maar wel wat warm
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re:Hoe hard rijden jullie met de vouwwagen
« Reactie #41 Gepost op: augustus 20, 2011, 01:37:13 pm »

Echt heet worden banden alleen bij een te lage spanning (of als er een rem aanloopt). Een te lage spanning veroorzaakt zoveel wrijving dat je je er flink aan kan verbranden. Evengoed is het wel zaak om niet harder te rijden dan de snelheidsindicatie van je banden aangeeft. Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat er iets misgaat op een snelweg en blijk dat het komt omdat ik onnodige risico's heb genomen met de banden.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Hoe hard rijden jullie met de vouwwagen
« Reactie #42 Gepost op: augustus 21, 2011, 07:03:02 am »

Ik denk niet dat de banden meteen warm worden door hete remmen. Ik voel meer ter indicatie of met de  remmen alles nog goed is en ze niet aanlopen o.i.d.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re:Hoe hard rijden jullie met de vouwwagen
« Reactie #43 Gepost op: augustus 21, 2011, 08:11:30 pm »

Een wiel/band met een aanlopende rem wordt loeiheet. Weet dat helaas uit ervaring met mijn een na laatste Volvo waar een remklauw op een gegeven moment niet meer voldoende los kwam. De band aanpakken wil je dan wel graag laten. Gelukkig was ik op tijd met de constatering en heeft het me geen remschijven gekost, maar sindsdien weet ik wel hoe heet het allemaal wordt.
Gelogd

JM

  • Klapperraar
  • **
  • Online Online
  • Berichten: 86
  • Trigano Alpha
Re:Hoe hard rijden jullie met de vouwwagen
« Reactie #44 Gepost op: augustus 21, 2011, 08:17:02 pm »

Ook een defecte wiellager kan voor een warme/hete band zorgen.

Een aantal jaren geleden helaas mogen ervaren, het wiel was zo heet heet geworden, dat het uiteindelijk resulteerde in een klapband en het vet liep uit de naaf.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal