Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omlaag

Auteur Topic: Hoe hard rijden jullie met de vouwwagen  (gelezen 38306 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Klepklap

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 198
  • Merk Vouwwagen: HK Spacer 2003
Re:Hoe hard rijden jullie met de vouwwagen
« Reactie #45 Gepost op: augustus 30, 2011, 05:45:54 pm »

Op de heenweg hebben we het grootste stuk 90 gereden. Ook in Frankrijk. We waren nog niet zo gewend en wat voorzichtig. Op het tweede stuk reden we al 100 op de snelweg en op de terugweg hebben we in Frankrijk en Belgie 110-120 gereden. Harder zullen we niet gauw gaan, verwacht ik.  Met 110 wordt je weliswaar ingehaald, maar je kunt wel redelijk constant doorrijden. Ik vind inhalen / links rijden op drukke snelwegen best irritant namelijk. Je bent al gauw aan het stressen, d.w.z. afremmen - optrekken - weer afremmen etc., omdat er altijd wel iemand voor je zit die langzamer rijdt. In NL weer 90-100, daar staan ze toch vaker te flitsen enzo.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re:Hoe hard rijden jullie met de vouwwagen
« Reactie #46 Gepost op: augustus 31, 2011, 10:38:01 pm »

Ik rij eigenlijk op de snelweg altijd 120 met de klapkar. Ook in NL dus. Ben twee keer ingehaald door een motoragent die wel even opzij keek maar me lekker liet rijden  ;)
Gelogd

tinfoil

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 64
  • Merk Vouwwagen: Pennine
  • Pennine Pullman 535 - 2006
Re:Hoe hard rijden jullie met de vouwwagen
« Reactie #47 Gepost op: september 01, 2011, 08:28:08 am »

een beetje afhankelijk van hoe de vw geladen is; als het gewicht goed verdeeld is, is 130 (in Frankrijk natuurlijk) geen enkel probleem, anders blijft het bij 100-110. In Nederland keurig 90-100.
Gelogd

screech

  • Gast
Re:Hoe hard rijden jullie met de vouwwagen
« Reactie #48 Gepost op: september 02, 2011, 12:40:18 pm »

in Nederland rond de 100km/h, in heuvelachtig gebied tussen de 100 en 110km/h Dan rijdt de combinatie het lekkerst.
Gelogd

Combicamper

  • Gast
Re:Hoe hard rijden jullie met de vouwwagen
« Reactie #49 Gepost op: september 08, 2011, 09:15:07 pm »

In Nederland zal ik mij moeten houden aan 100 km/uur op de klok. Al twee keer geflitst met wel 4 km te hard, wat een misdrijf. Maar zodra de grens komt dan hoppa naar de 125 km/uur. In Frankrijk rij ik normaal een dikke 130 km/uur als de staat van de weg het toelaat. Vooral in het Noorden van Frankrijk kom je gaten tegen die alles doen schudden. Eenmaal op de tolweg rij ik 120-130 en soms harder. Nu heb ik een CombiCampCountry die voorbeeldig achter de auto ligt en ook deze snelheden toelaat. Nu rij ik wel met een Lexus LS 400 die een 260 pk V-8 onder de kap heeft. Zeer stabiele auto met veel koppel en vermogen. Soms kijkt mijn vrouw even op de klok en maant me tot iets langzamer rijden. Soms gaat de snelheid naar de 150 km/uur op strakke wegen en nog steeds geen enkel probleem. Nu heeft een Country 185 serie banden en goede schokdempers. Daarom rij ik een klpakar, ik moet er niet aan denken met 85 km/uur en caravan naar het zuiden te sukkelen. Ik weet je komt er wel maar zo langzaam zo lang rijden maakt me slaperig. Snel rijden is leuker en houdt je bezig. :)
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 865
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re:Hoe hard rijden jullie met de vouwwagen
« Reactie #50 Gepost op: september 08, 2011, 09:23:40 pm »

Ik rijd altijd 10 km harder ( op de teller) dan toegestaan, dus NL 100, Belgie 130 en Frankrijk 140.

Moet er inderdaad ook niet aan denken met een bahravan te rijden met max. 80 km per uur. Komt geen einde aan naar Zuid Frankrijk of verder.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re:Hoe hard rijden jullie met de vouwwagen
« Reactie #51 Gepost op: september 08, 2011, 10:41:27 pm »

Ik rijd altijd 10 km harder ( op de teller) dan toegestaan, dus NL 100, Belgie 130 en Frankrijk 140.

Moet er inderdaad ook niet aan denken met een bahravan te rijden met max. 80 km per uur. Komt geen einde aan naar Zuid Frankrijk of verder.

Tja, alles heeft zijn nadelen maar ook zijn voordelen
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

Klepklap

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 198
  • Merk Vouwwagen: HK Spacer 2003
Re:Hoe hard rijden jullie met de vouwwagen
« Reactie #52 Gepost op: september 09, 2011, 10:47:37 am »

Die caravan mag hier en daar ook wel harder dan 80. Sterker nog, is het niet zo dat de vouwwagen gelijkgesteld is met de caravan wat snelheden betreft? Als je auto het aan kan, en de caravan ligt goed achter de wagen, en je maakt je niet druk om eventuele verkeersbonnen, dan kun je met de caravan ook wel snelheid maken.
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re:Hoe hard rijden jullie met de vouwwagen
« Reactie #53 Gepost op: september 09, 2011, 11:38:05 am »

Die caravan mag hier en daar ook wel harder dan 80. Sterker nog, is het niet zo dat de vouwwagen gelijkgesteld is met de caravan wat snelheden betreft? Als je auto het aan kan, en de caravan ligt goed achter de wagen, en je maakt je niet druk om eventuele verkeersbonnen, dan kun je met de caravan ook wel snelheid maken.

Dat zou voor een kleine categorie misschien gelden. Want wees nou eerlijk met een caravan 120 km p/u rijden is toch werkelijk levensgevaarlijk als je al ziet hoe de meeste met 90 km p/u al schommelend achter de auto hangen.
Gelogd

Klepklap

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 198
  • Merk Vouwwagen: HK Spacer 2003
Re:Hoe hard rijden jullie met de vouwwagen
« Reactie #54 Gepost op: september 09, 2011, 11:42:01 am »

Dat is waar. Maar ik zie ze ook wel over de weg "scheuren", met een heel stabiele caravan erachter. Het is ook niet iets waar ik achter sta, maar wat gewoon gebeurt. Niet alleen caravans, maar ook andere typen hoge aanhangers, bijv paardentrailers. Daar sta ik soms ook versteld van hoe hard ze daarmee rijden.
Gelogd

Henk CC

  • Gast
Re:Hoe hard rijden jullie met de vouwwagen
« Reactie #55 Gepost op: september 09, 2011, 11:56:49 am »

Ook wij rijden goed door met de Combi Camp. Er liggen 20.5*80*10 high speed banden onder, van Vredenstein, dit zijn vrij brede banden. De banden spanning is 3.0 bar en de banden worden ook niet echt extreem warm. Als de combi goed is beladen kan het goed. Wij hebben er ook nog 2 fietsen op staan. Het is natuurlijk wel zo hoe harder je rijdt hoe hoger het benzine verbruik. En dat met de huidige prijzen >:(.
Henk
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re:Hoe hard rijden jullie met de vouwwagen
« Reactie #56 Gepost op: september 09, 2011, 11:59:11 am »

Zoals volgens mij al eerder is opgemerkt gaat het hier niet zo zeer om de hoogte van de constante snelheid, hoewel je bij een caravan dan natuurlijk wel een veel grotere kans hebt op oncontroleerbare slingerbewegingen. Je rijdt simpelweg veel dichter tegen de limiet. Het gevaar zit vooral in het snel tot stilstand moeten komen bij een noodstop of acute rem actie. Heel veel mensen vergissen zich in wat dat met de combinatie doet. Je remweg is echt langer door de kar, maar ook omdat de auto vaak veel zwaarder is beladen dan normaal.

Ik heb in een grijs verleden stage gelopen bij NedCar in Helmond. Daar hadden ze een proefopstelling staan met een onbeklede carrosserie van een Volvo 440 waar een trek en duwcylinder aan de trekhaak was gekoppeld. Daarmee werd een rit gesimuleerd en kon je zien wat dat trekken en duwen met de carrosserrie doet. Als je dat een keer hebt gezien, denk je meteen wat genuanceerder over hard rijden met een (zware) aanhanger en wat er gebeurt als je hard moet remmen.

Redenaties als "ik ga niet langzaam rijden (lees: ik houd me niet aan de verkeersregels) want dan kom ik veel later op de plaats van bestemming" vind ik redelijk dubieus , maar vooral riskant, want feitelijk maak je daarmee de verkeersveiligheid van jezelf, maar vooral ook van anderen ondergeschikt aan je eigen keuze om met een kar te gaan rijden. Huur dan een accomodatie ter plaatse als je er zo snel wilt zijn.

Daarnaast is al diverse keren aangetoond met gelijkwaardige auto's die bijvoorbeeld van Amsterdam naar Parijs reden, waarbij de één zich netjes aan de regels hield en de andere alles deed wat God verboden heeft, er geen noemenswaardig kortere reistijd ontstond, maar wel allerlei negatieve gevolgen (extra vermoeid, zeer hoog brandstofverbruik, snelheidsboetes, noem maar op.
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re:Hoe hard rijden jullie met de vouwwagen
« Reactie #57 Gepost op: september 09, 2011, 12:20:19 pm »

Ik snap niet waarom mensen zichzelf en anderen in gevaar brengen door hard te rijden.
Heb je wel eens een caravan gezien die op zijn kant ligt? het is net een dubbelgevouwen kartonnen doos. Je zal er maar achter rijden.
Als ik op vakantie ga begint dat al als ik in de auto stap.
En ik heb ook nooit geen haast om ergens te zijn om een bepaalde tijd.
Ik plan anders meerdere dagen voor de reis (doen wij eigenlijk altijd wel).
Dit jaar zelfs zonder tolwegen gedaan de heen reis wat qua km'ters niet meer is maar wel extra tijd kost.
Vroeg gestopt en lekker op een doorreis camping geluierd gedoucht en fris de volgende dag verder.
(wel hopen op goed weer met de stops of anders bbb of f1)
Ik heb de cruise altijd op de 95 a 100 staan, met 3 fietsen er boven op had ik een verbruik tussen de 1:13 a 1:14 wat ik acceptabel vond voor het 1.2tsi motortje (deze heeft het overigens byzonder goed gedaan vond ik bij hellingen met meer dan 4% moest ik terug naar de 5 maar nooit terug gegaan naar de 4)
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

Sami

  • Gast
Re:Hoe hard rijden jullie met de vouwwagen
« Reactie #58 Gepost op: september 09, 2011, 12:32:24 pm »

Ik vind dit een onzinnige discussie.

Je hebt vakantie en die begint op het moment dat je met je werk stopt en eindigt als je weer met je werk moet beginnen.
Bij vakantie hoort geen gestress en zeker geen gejakker om maar zo snel als mogelijk op je eindbestemming te komen.
Wij maken met ons gezin lange trektochten en zijn dan circa 4 weken van huis en rijden tijdens deze vakantie velle duizenden kilometers.
Dit doen we met in ons achterhoofd de stelling: op vakantie gaan is leuk maar heelhuids thuis komen ook.
Je bent wel met alles wat je dierbaar is onderweg.
Dan weegt die "zogenaamde' snellere reisstijd niet op tegen het gestress en de mogelijke gevolgen van een ongeluk. 


 
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re:Hoe hard rijden jullie met de vouwwagen
« Reactie #59 Gepost op: september 09, 2011, 12:49:09 pm »

Ik vind dit een onzinnige discussie.

Je hebt vakantie en die begint op het moment dat je met je werk stopt en eindigt als je weer met je werk moet beginnen.
Bij vakantie hoort geen gestress en zeker geen gejakker om maar zo snel als mogelijk op je eindbestemming te komen.
Wij maken met ons gezin lange trektochten en zijn dan circa 4 weken van huis en rijden tijdens deze vakantie velle duizenden kilometers.
Dit doen we met in ons achterhoofd de stelling: op vakantie gaan is leuk maar heelhuids thuis komen ook.
Je bent wel met alles wat je dierbaar is onderweg.
Dan weegt die "zogenaamde' snellere reisstijd niet op tegen het gestress en de mogelijke gevolgen van een ongeluk. 


 
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal