Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => vouwwagenmerken informatie => Aart Kok => Topic gestart door: Cadillacfreak op mei 25, 2015, 11:19:36 pm

Titel: Vreemd probleem
Bericht door: Cadillacfreak op mei 25, 2015, 11:19:36 pm
Wij zagen dit weekend tijdens het opzetten een vreemd probleem aan een van de stelpoten dat deze helemaal verbogen was. Wij hebben nooit iets gemerkt tijdens het opzetten of afbreken of tijdens het rijden. Ik heb een behoorlijke kracht in mijn armen maar het lijkt me sterk dat je dit met de hand zo sterk kunt verbuigen. Het lijkt wel alsof ermee gereden is terwijl hij nog uitgeklapt was, maar dit lijkt mij erg sterk. We lopen alles 10 keer na en zouden nooit zo stom zijn om met een poot uit weg te rijden. Wel is de vouwwagen onlangs voor een servicebeurt weg geweest, dus misschien daar een fout gemaakt? Toon dat maar eens aan. Inmiddels al wel een nieuwe besteld op de Art Kok site (gelukkig!).
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: KenJo op mei 25, 2015, 11:24:36 pm
Vreemd? Bijna bizar! Heel bijzonder en dat kan je in mijn ogen absoluut niet met een paar sterke armen veroorzaken. Een oorzaak? Geen idee maar het is inderdaad wel heel raar!
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Yella op mei 26, 2015, 05:05:16 am
Lijkt me wel of er een te grote kracht op is uitgeoefend. Want zo te zien is de poot niet krom. Als er een zijdelingse kracht op was uitgeoefend was de poot die op de grond steunt krom geweest. Nu lijkt alleen het korte stukje gebogen. Bij een zijdelingse kracht was dat korte stukje zeer waarschijnlijk naar 1 zijde toe gebogen geweest.
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Drikusniet op mei 26, 2015, 08:59:34 am
Dit lijkt erg op een te grote knik-belasting, waardoor deze platen nu zo vervormd zijn. Wellicht gewoon uitgedraaid, en als krik gebruikt, of dat de krik er tijdens de onderhoudsbeurt er onderuit is gestoot, en daardoor de steunpoot (ineens) teveel kracht voor zijn kiezen kreeg?
Tijdens het rijden is het niet gebeurt, want dan had de hele poot wel in gort gelegen. En als het tijdens gewoon gebruik is gebeurt, dan heb je veel moeite gedaan om de wielen los van de grond te krijgen.

Zou toch even het bedrijf waar je het onderhoud hebt laten uitvoeren hierover aanspreken. Want zoiets gebeurt niet ongemerkt, en je zegt zelf al dat je het nooit hebt gemerkt. Bij een onderhoudsbeurt moeten ze alles checken, dus dan hadden ze het tijdens de onderhoudsbeurt moeten ontdekken. En als je daarna niet meer ermee bent weggeweest, is de conclusie redelijk helder volgens mij.
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Cadillacfreak op mei 26, 2015, 12:54:22 pm
Dat lijkt mij ook. Ik ga het bedrijf dat de onderhoudsbeurt heeft gedaan mailen. Alhoewel ik denk dat het lastig wordt om mijn gelijk te halen.
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Drikusniet op mei 26, 2015, 02:11:04 pm
Hangt ervan af. Ik ga bij dergelijke dingen er altijd vanuit dat er een menselijke fout is begaan. En omdat we allemaal mensen zijn overkomt ons dat allemaal wel eens. Geeft vaak direct een ontspannen en constructieve sfeer, zo van: Hoe kunnen we dit gezamenlijk oplossen? Werkt meestal erg goed.
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Jerome op mei 26, 2015, 02:39:02 pm
Een uitdraaipoot van onze wagen is ook wat verbogen. Maar niet zo erg als deze. Ik heb het kunnen voorkomen omdat ik het aanzag komen. Al was ik door gegaan met het indraaien van de poten dan was het resultaat waarschijnlijk het zelfde geweest.
Dit is wat er gebeurde:
We stonden op een terrein dat verre van waterpas bleek te zijn, in de dwars richting van de wagen. Bij het uitdraaien van de poten heb je daar geen last van. Dan draai je de poten gelijkmatig uit. Zover zelfs dat er een wiel vrij komt te hangen. Dit wiel hebben we toen met plankjes uitgevuld, zodat het toch steunde. We zijn de "fout" ingegaan bij het indraaien van de poten. Op een gegeven moment stond de wagen nog op 1 steunpoot en was de zijdelingse kracht op de poot groot.  Dit type poten kunnen geen / beperkt zijdelingse krachten opvangen. Ik heb toen snel de andere steunpoot weer uitgedraaid om de grote zijdelingse kracht op te heffen. Vervolgens heb ik de wagen geleidelijk laten zakken, verdeeld over de verschillende poten.
Dit is dus een aandachtspunt bij het in en uitdraaien van de poten. Doe dit gelijkmatig en zorg er voor dat er niet 1 poot is die alle zijdelingse krachten op moet vangen.
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Cadillacfreak op mei 26, 2015, 02:45:32 pm
Ok, dat is wel een waardevolle tip. Op onze laatste camping stonden wij inderdaad op een stuk wat behoorlijk onregelmatig was en een van de wielen op wat plankjes stond. Dus jouw tip om in dat geval de steunen om en om weer in te draaien bij vertrek vind ik wel een hele goede. Ik heb 'm namelijk toen niet zo ingedraaid maar alle steunen een voor een. Dus misschien is daardoor teveel kracht op deze steun gekomen en daardoor verbogen. Mysterie opgelost. Thanks!
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: KenJo op mei 26, 2015, 06:13:39 pm
Ik draai altijd eerst de achterste 2 poten op, dan draai ik het neus wiel iets uit zodat de voorste steunpoten vrijkomen zo kan je namelijk de voorste poten makkelijker indraaien. Gewoon gemakszucht maar kennelijk voorkom ik op die manier ook zoiets zoals Jerome omschrijft wat dan weer een leuk bijkomend voordeel is want ik had er nooit bij stil gestaan dat dat kon gebeuren.

Absoluut een waardevolle tip trouwens!
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Marcel78 op mei 26, 2015, 07:33:24 pm
Ik heb een potkrikje in de disselbak liggen om de wagen gemakkelijk aan de lage kant omhoog te krikken. Plankjes onder het wiel en pootjes uitdraaien maar.

Onze vouwwagen pas 1 keer opgezet in het platte Nederland dus nog niet nodig gehad. Tip van een beginneling dus.... :J

Voor wie nog naar De Wit moet, Van Cranenbroek is daar dicht bij.
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: bensi op mei 26, 2015, 10:48:07 pm
Waarom die uitdraaisteunen zo zwaar belasten als je 1 wiel omhoog wilt hebben. de wagen kan toch makkelijk met 1 wiel op een keg gereden worden, doen wij bijna altijd met de CC
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Frankie op mei 27, 2015, 12:09:20 pm
Bij het uitdraaien van de poten heb je daar geen last van. Dan draai je de poten gelijkmatig uit. Zover zelfs dat er een wiel vrij komt te hangen. Dit wiel hebben we toen met plankjes uitgevuld, zodat het toch steunde. We zijn de "fout" ingegaan bij het indraaien van de poten.
Ik denk dat je al eerder de fout bent ingegaan. De poten van de Aart Kok wagens zijn niet bedoeld c.q. geschikt om de wagen mee op te tillen. Alleen om het geheel stabiel te zetten. Horizontaal zetten moet je zoals Ben aangeeft met keggen doen. En daarna pas de poten uitdraaien.

Titel: Vreemd probleem
Bericht door: Jerome op mei 27, 2015, 10:26:52 pm
Ik denk dat je al eerder de fout bent ingegaan. De poten van de Aart Kok wagens zijn niet bedoeld c.q. geschikt om de wagen mee op te tillen. Alleen om het geheel stabiel te zetten. Horizontaal zetten moet je zoals Ben aangeeft met keggen doen. En daarna pas de poten uitdraaien.
Optillen is geen probleem, wanneer je het gelijkmatig doet en daarna het wiel uitvult. Een keg kan natuurlijk ook, maar dat lijkt mij nogal een gehannes., zeker op wat kleinere plekken. Je kan natuurlijk ook een leveler gebruiken, maar dit zijn zo grote lompe dingen. De oplossing met het potkrikje spreekt mij meer aan.
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Frankie op mei 27, 2015, 10:42:13 pm
Optillen is geen probleem, wanneer je het gelijkmatig doet en daarna het wiel uitvult. Een keg kan natuurlijk ook, maar dat lijkt mij nogal een gehannes., zeker op wat kleinere plekken.
Dat valt reuze mee. Punt is dat de constructie van de door Aart Kok gebruikte poten daar niet voor bedoeld is. De wagen aan één kant 'opkrikken' kan wel met de ruitvormige poten zoals Holtkamper die heeft. Die zijn daar geschikt voor, c.q. voor bedoeld.
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: nikkel1964 op mei 27, 2015, 10:52:55 pm
Een keg gebruiken is zeker geen gehannes wanneer je gebruik maakt van de terugrij-automaat. Zet de wagen een beetje schuin naar de andere kant dan die je wilt ophogen. Leg daarna de keg achter het wiel en zet de kar op de handrem. Trek nu haaks op de dissel de wagen weer recht. Dankzij de handrem kan het wiel zonder keg niet naar voren rollen, het wiel met de keg er achter kan dankzij de terugrij-automaat en slechts weinig inspanning de keg 'oprijden'. Bensi heeft hier ooit een filmpje van gemaakt, weet alleen niet of het ook op dit forum is geplaatst?

De steunen zoals gebruikt bij Aart Kok maar ook bijvoorbeeld Combi-Camp zijn inderdaad echt alleen maar bedoeld voor stabiliseren en niet voor tillen!
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Daan Rene op mei 27, 2015, 10:54:45 pm
Dat valt reuze mee. Punt is dat de constructie van de door Aart Kok gebruikte poten daar niet voor bedoeld is. De wagen aan één kant 'opkrikken' kan wel met de ruitvormige poten zoals Holtkamper die heeft. Die zijn daar geschikter voor.

zelfs bij holtkamper geven ze het advies dat de uitdraai poten alleen ter ondersteuning van de stabiliteit is. Dus daar zou ik hem ook niet mee optille
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Frankie op mei 27, 2015, 10:57:05 pm
Precies. Ik noem het 'de Bensi methode' omdat de heldere beschrijving van Ben enige tijd geleden mij de ogen opende. Je kunt op die manier de wagen zonder erg veel problemen zelfs op twee op elkaar gestapelde 'bananen' trekken.
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Cadillacfreak op mei 27, 2015, 11:44:34 pm
Bedoel je het truukje die deze meneer ook gebruikt in zijn video? https://www.youtube.com/watch?v=EQx9_AsvWp8
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Drikusniet op mei 27, 2015, 11:57:39 pm
Deze meneer heeft geen terugrij automaat, maar het is hetzelfde principe. Overigens zet ik de wagen  niet eerst schuin, maar ga waggelend omhoog. Voordeel is dat je dan niet te ver trekt of nog schuin staat terwijl hij al waterpas staat.
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: nikkel1964 op mei 27, 2015, 11:59:15 pm
Ander verschil is dat de 'Bensi' methode makkelijk door één persoon gedaan kan worden.
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: nikkel1964 op mei 28, 2015, 12:05:36 am
Filmpje van Ben gevonden op Youtube  :)

https://youtu.be/KFz3DfZ0Fo4
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: muis op mei 28, 2015, 12:06:32 am
Is het een idee om die even een eigen topic te geven in tips en tricks?
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Jerome op mei 28, 2015, 06:23:47 am
Kijk weer wat geleerd! Mooie oplossing. En mee eens dit is beter dan hem op krikken. Ga dat zeker proberen.
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Daan Rene op mei 28, 2015, 08:51:38 am
En dit heel eenvoudig te doen
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Cadillacfreak op mei 28, 2015, 10:32:53 am
Veel handiger deze methode, thanks!
Wat me opvalt; is dat hij 'm dus op de rem laat staan als hij 'm hoger zet.
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: KenJo op mei 28, 2015, 11:22:41 am
Super tip! Ik kende hem nog niet zo dus wij waren regelmatig aan het klooien door de wagen net zolang te verplaatsen tot het accetable was.

Ik heb van de tip van Ben een tekeninstructie gemaakt zodat je hem mee kan nemen op vakantie. Plastichoesje eromheen en in de disselbak leggen of plak hem in de deksel van de disselbak. Dan kan je het nooit meer vergeten  :J

Voorbeeldplaatje:
(http://imagizer.imageshack.us/v2/320x240q90/540/Pu2AFS.jpg)

Downloadlink of om te printen:
http://imageshack.com/a/img540/883/Pu2AFS.jpg
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Daan Rene op mei 28, 2015, 11:29:09 am
Leuk om te zien dat zo een super filmpje iedereen van dienst kan zijn. Ik ken hem inderdaad al van het cc forum maar NielsP  WW was me voor om hem hier te plaatsen
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Cadillacfreak op mei 28, 2015, 12:05:22 pm
Handig Kenjo, bedankt voor de tekening. Ik ga 'm printen.
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: sanderv op mei 28, 2015, 12:10:40 pm
Veel handiger deze methode, thanks!
Wat me opvalt; is dat hij 'm dus op de rem laat staan als hij 'm hoger zet.

Dat lukt dus ook alleen met een terugrijautomaat.
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Cadillacfreak op mei 28, 2015, 12:16:45 pm
Ik ben op dit gebied een leek hoor. Maar wat is een terugrijautomaat en hebben alle vouwwagens dat?
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Drikusniet op mei 28, 2015, 12:40:45 pm
Een terugrijautomaat is dat je de rem aantrekt, en hij dan wel nog naar achteren kan, maar niet meer naar voren. Rem iets doortrekken en hij gaat ook niet meer naar voren.
Overigens zet ik hem recht, en druk dan de,dissel weg, totdat hij ongeveer waterpas staat. Vervolgens trek ik hem weer recht en controleer en doe dan nog het laatste stukje. Dit omdat de wagen altijd iets terug gaat, en het andere wiel ook iets van hoogte kan veranderen. Terug, betekent de rem loslaten, dus dat,is niet gecontroleerd. Overigens is een goede waterpas op de dissel noodzakelijk, bijvoorbeeld zo een als Bensi er ook op heeft. Controleer deze,wel als je hem koopt, vooral de goedkopere hebben (grote) afwijkingen.
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Cadillacfreak op mei 28, 2015, 12:46:46 pm
Bedankt voor deze info, helemaal duidelijk nu.
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Wuppie_84 op mei 28, 2015, 01:12:57 pm

Hoe kan je in de winkel checken of de waterpas goed is?? Ik ben elke keer met een grote waterpas aan het klungelen. Dit ziet er wel goed uit. Dus hoef dan alleen maar op de dissel te meten??
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Frankie op mei 28, 2015, 01:38:54 pm
Hoe kan je in de winkel checken of de waterpas goed is?? Ik ben elke keer met een grote waterpas aan het klungelen. Dit ziet er wel goed uit. Dus hoef dan alleen maar op de dissel te meten??
Een waterpas kun je checken door, als de libel in het middel ligt, de waterpas 180 graden te draaien, waarna de libel opnieuw in het midden moet liggen. Check daarbij goed of er niets onder de waterpas ligt en er geen braampje of een andere oneffenheid aan de waterpas of op het oppervlak waar je hem neerlegt, zit. Mijn ervaring is dat dat met die plastic T-vormige waterpasjes nog wel eens het geval kan zijn. Ik gebruik ze in ieder geval niet meer.

In principe is op de dissel meten toereikend. Maar één pukkeltje op het staal van de dissel en je meting klopt niet meer. Persoonlijk meet ik liever op de bak zelf met een losse waterpas.

De tekening is helder, alleen zou ik er eerder voor kiezen eerst de keg te gebruiken om de wagen in de breedte horizontaal te zetten en dan de wagen pas in de lengte horizontaal te zetten.
Als je de wagen namelijk om z'n as draait om hem de keg op te draaien, rust het neuswiel niet meer op dezelfde (maar een lagere) plek en heb je je waterpasstelling in de lengterichting vernaggeld.
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Drikusniet op mei 28, 2015, 01:58:04 pm
Mijn ervaring is dat dat met die plastic T-vormige waterpasjes nog wel eens het geval kan zijn. Ik gebruik ze in ieder geval niet meer.
Ik moet inderdaad zeggen dat ik 1 van een DHZ zaak heb, en niet een goedkope uit een campeerzaak. Daarnaast heb ik hem met goede dubbelzijdige tape vastgezet, nadat ik het gecontroleerd had met een grote waterpas.
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: CEO op mei 28, 2015, 01:59:16 pm
Een waterpas op de dissel kan heel handig zijn, maar vergeet niet om je keuken (voor hen die een afneembare keuken hebben) ook vlak te zetten. Bakt een stuk gemakkelijker en ook je gootsteentje (indien aawezig) werkt beter. Dan heb je er dus nog 1 nodig...

Voor een vaste keuken scheelt het veel gedoe, mits de dissel recht aan de wagenbak zit (effe checken).
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: Erlief op mei 28, 2015, 02:23:33 pm
Mensen wat een fijne tips weer hier! goed bezig!
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: sanderv op mei 28, 2015, 03:14:18 pm
Als het waterpas moet, zet ik even een mok of glas met water op de dissel. Werkt ook prima. Meestal volstaat het om even op bed te gaan liggen. Hé, het blijft wel kamperen he?  :K
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: KenJo op mei 28, 2015, 03:20:05 pm
@frankie: je hebt helemaal gelijk wat betreft eerst in de breedte en dan in de lengte waterpas zetten. Als ik vanavond laat thuis ben zal ik m omdraaien.
De tekening was ook niet als " zo moet t" bedoelt maar meer als uitwerking van de 2 video's voor op de camping.

aanpassing 29-05-2015:
De tekening is omgedraaid naar aanleiding van de opmerking van Frankie en de link is aangepast.
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: muis op mei 29, 2015, 12:36:24 am
Goed bezig KenJo  :J WW
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: KenJo op mei 29, 2015, 12:43:16 am
Ach ja, heb toch niks te doen zo alleen in de woonkamer  :# . De hele boel ligt hier al op 1 oor
Titel: Re: Vreemd probleem
Bericht door: MJB op juli 29, 2016, 01:12:29 pm
Nog even een late suggestie over het waterpas zetten van de as van de vouwwagen. Omdat het bed opklapbaar is (scharnier zit bij ons in de lengterichting van de wagen) kun je het bed waterpas stellen met wat blokjes, onafhankelijk van de bak. Wanneer je op een sterk aflopend terrein staat (vaak plaatsen bij het water, waar de grond van nature afloopt richting het water) is het voor ons beter om de wagen iets schuin te hebben staan en het bed zelf waterpas te stellen. Als we de wagen zelf waterpas zetten komt de uitgeklapte tent (River Camp) aan de voorkant ten opzichte van de grond vrij hoog te staan. Dat maakt het weer lastig om de windpunten goed te zetten. Door de wagen en de tent iets meer met het terrein mee te laten lopen staat de boek mooier/makkelijker.
SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal