Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Vreemd probleem  (gelezen 15177 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cadillacfreak

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Merk Vouwwagen: 2010 Aart Kok Kavango
Vreemd probleem
« Gepost op: mei 25, 2015, 11:19:36 pm »

Wij zagen dit weekend tijdens het opzetten een vreemd probleem aan een van de stelpoten dat deze helemaal verbogen was. Wij hebben nooit iets gemerkt tijdens het opzetten of afbreken of tijdens het rijden. Ik heb een behoorlijke kracht in mijn armen maar het lijkt me sterk dat je dit met de hand zo sterk kunt verbuigen. Het lijkt wel alsof ermee gereden is terwijl hij nog uitgeklapt was, maar dit lijkt mij erg sterk. We lopen alles 10 keer na en zouden nooit zo stom zijn om met een poot uit weg te rijden. Wel is de vouwwagen onlangs voor een servicebeurt weg geweest, dus misschien daar een fout gemaakt? Toon dat maar eens aan. Inmiddels al wel een nieuwe besteld op de Art Kok site (gelukkig!).
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Vreemd probleem
« Reactie #1 Gepost op: mei 25, 2015, 11:24:36 pm »

Vreemd? Bijna bizar! Heel bijzonder en dat kan je in mijn ogen absoluut niet met een paar sterke armen veroorzaken. Een oorzaak? Geen idee maar het is inderdaad wel heel raar!
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Vreemd probleem
« Reactie #2 Gepost op: mei 26, 2015, 05:05:16 am »

Lijkt me wel of er een te grote kracht op is uitgeoefend. Want zo te zien is de poot niet krom. Als er een zijdelingse kracht op was uitgeoefend was de poot die op de grond steunt krom geweest. Nu lijkt alleen het korte stukje gebogen. Bij een zijdelingse kracht was dat korte stukje zeer waarschijnlijk naar 1 zijde toe gebogen geweest.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Vreemd probleem
« Reactie #3 Gepost op: mei 26, 2015, 08:59:34 am »

Dit lijkt erg op een te grote knik-belasting, waardoor deze platen nu zo vervormd zijn. Wellicht gewoon uitgedraaid, en als krik gebruikt, of dat de krik er tijdens de onderhoudsbeurt er onderuit is gestoot, en daardoor de steunpoot (ineens) teveel kracht voor zijn kiezen kreeg?
Tijdens het rijden is het niet gebeurt, want dan had de hele poot wel in gort gelegen. En als het tijdens gewoon gebruik is gebeurt, dan heb je veel moeite gedaan om de wielen los van de grond te krijgen.

Zou toch even het bedrijf waar je het onderhoud hebt laten uitvoeren hierover aanspreken. Want zoiets gebeurt niet ongemerkt, en je zegt zelf al dat je het nooit hebt gemerkt. Bij een onderhoudsbeurt moeten ze alles checken, dus dan hadden ze het tijdens de onderhoudsbeurt moeten ontdekken. En als je daarna niet meer ermee bent weggeweest, is de conclusie redelijk helder volgens mij.
Gelogd

Cadillacfreak

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Merk Vouwwagen: 2010 Aart Kok Kavango
Re: Vreemd probleem
« Reactie #4 Gepost op: mei 26, 2015, 12:54:22 pm »

Dat lijkt mij ook. Ik ga het bedrijf dat de onderhoudsbeurt heeft gedaan mailen. Alhoewel ik denk dat het lastig wordt om mijn gelijk te halen.
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Vreemd probleem
« Reactie #5 Gepost op: mei 26, 2015, 02:11:04 pm »

Hangt ervan af. Ik ga bij dergelijke dingen er altijd vanuit dat er een menselijke fout is begaan. En omdat we allemaal mensen zijn overkomt ons dat allemaal wel eens. Geeft vaak direct een ontspannen en constructieve sfeer, zo van: Hoe kunnen we dit gezamenlijk oplossen? Werkt meestal erg goed.
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Vreemd probleem
« Reactie #6 Gepost op: mei 26, 2015, 02:39:02 pm »

Een uitdraaipoot van onze wagen is ook wat verbogen. Maar niet zo erg als deze. Ik heb het kunnen voorkomen omdat ik het aanzag komen. Al was ik door gegaan met het indraaien van de poten dan was het resultaat waarschijnlijk het zelfde geweest.
Dit is wat er gebeurde:
We stonden op een terrein dat verre van waterpas bleek te zijn, in de dwars richting van de wagen. Bij het uitdraaien van de poten heb je daar geen last van. Dan draai je de poten gelijkmatig uit. Zover zelfs dat er een wiel vrij komt te hangen. Dit wiel hebben we toen met plankjes uitgevuld, zodat het toch steunde. We zijn de "fout" ingegaan bij het indraaien van de poten. Op een gegeven moment stond de wagen nog op 1 steunpoot en was de zijdelingse kracht op de poot groot.  Dit type poten kunnen geen / beperkt zijdelingse krachten opvangen. Ik heb toen snel de andere steunpoot weer uitgedraaid om de grote zijdelingse kracht op te heffen. Vervolgens heb ik de wagen geleidelijk laten zakken, verdeeld over de verschillende poten.
Dit is dus een aandachtspunt bij het in en uitdraaien van de poten. Doe dit gelijkmatig en zorg er voor dat er niet 1 poot is die alle zijdelingse krachten op moet vangen.
Gelogd

Cadillacfreak

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Merk Vouwwagen: 2010 Aart Kok Kavango
Re: Vreemd probleem
« Reactie #7 Gepost op: mei 26, 2015, 02:45:32 pm »

Ok, dat is wel een waardevolle tip. Op onze laatste camping stonden wij inderdaad op een stuk wat behoorlijk onregelmatig was en een van de wielen op wat plankjes stond. Dus jouw tip om in dat geval de steunen om en om weer in te draaien bij vertrek vind ik wel een hele goede. Ik heb 'm namelijk toen niet zo ingedraaid maar alle steunen een voor een. Dus misschien is daardoor teveel kracht op deze steun gekomen en daardoor verbogen. Mysterie opgelost. Thanks!
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Vreemd probleem
« Reactie #8 Gepost op: mei 26, 2015, 06:13:39 pm »

Ik draai altijd eerst de achterste 2 poten op, dan draai ik het neus wiel iets uit zodat de voorste steunpoten vrijkomen zo kan je namelijk de voorste poten makkelijker indraaien. Gewoon gemakszucht maar kennelijk voorkom ik op die manier ook zoiets zoals Jerome omschrijft wat dan weer een leuk bijkomend voordeel is want ik had er nooit bij stil gestaan dat dat kon gebeuren.

Absoluut een waardevolle tip trouwens!
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Marcel78

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 62
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (voorheen Cabanon Mercury)
Re: Vreemd probleem
« Reactie #9 Gepost op: mei 26, 2015, 07:33:24 pm »

Ik heb een potkrikje in de disselbak liggen om de wagen gemakkelijk aan de lage kant omhoog te krikken. Plankjes onder het wiel en pootjes uitdraaien maar.

Onze vouwwagen pas 1 keer opgezet in het platte Nederland dus nog niet nodig gehad. Tip van een beginneling dus.... :J

Voor wie nog naar De Wit moet, Van Cranenbroek is daar dicht bij.
Gelogd

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: Vreemd probleem
« Reactie #10 Gepost op: mei 26, 2015, 10:48:07 pm »

Waarom die uitdraaisteunen zo zwaar belasten als je 1 wiel omhoog wilt hebben. de wagen kan toch makkelijk met 1 wiel op een keg gereden worden, doen wij bijna altijd met de CC
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Vreemd probleem
« Reactie #11 Gepost op: mei 27, 2015, 12:09:20 pm »

Bij het uitdraaien van de poten heb je daar geen last van. Dan draai je de poten gelijkmatig uit. Zover zelfs dat er een wiel vrij komt te hangen. Dit wiel hebben we toen met plankjes uitgevuld, zodat het toch steunde. We zijn de "fout" ingegaan bij het indraaien van de poten.
Ik denk dat je al eerder de fout bent ingegaan. De poten van de Aart Kok wagens zijn niet bedoeld c.q. geschikt om de wagen mee op te tillen. Alleen om het geheel stabiel te zetten. Horizontaal zetten moet je zoals Ben aangeeft met keggen doen. En daarna pas de poten uitdraaien.

Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Vreemd probleem
« Reactie #12 Gepost op: mei 27, 2015, 10:26:52 pm »

Ik denk dat je al eerder de fout bent ingegaan. De poten van de Aart Kok wagens zijn niet bedoeld c.q. geschikt om de wagen mee op te tillen. Alleen om het geheel stabiel te zetten. Horizontaal zetten moet je zoals Ben aangeeft met keggen doen. En daarna pas de poten uitdraaien.
Optillen is geen probleem, wanneer je het gelijkmatig doet en daarna het wiel uitvult. Een keg kan natuurlijk ook, maar dat lijkt mij nogal een gehannes., zeker op wat kleinere plekken. Je kan natuurlijk ook een leveler gebruiken, maar dit zijn zo grote lompe dingen. De oplossing met het potkrikje spreekt mij meer aan.
« Laatst bewerkt op: mei 28, 2015, 06:14:19 am door Jerome »
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Vreemd probleem
« Reactie #13 Gepost op: mei 27, 2015, 10:42:13 pm »

Optillen is geen probleem, wanneer je het gelijkmatig doet en daarna het wiel uitvult. Een keg kan natuurlijk ook, maar dat lijkt mij nogal een gehannes., zeker op wat kleinere plekken.
Dat valt reuze mee. Punt is dat de constructie van de door Aart Kok gebruikte poten daar niet voor bedoeld is. De wagen aan één kant 'opkrikken' kan wel met de ruitvormige poten zoals Holtkamper die heeft. Die zijn daar geschikt voor, c.q. voor bedoeld.
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2015, 10:53:41 pm door Frankie »
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Vreemd probleem
« Reactie #14 Gepost op: mei 27, 2015, 10:52:55 pm »

Een keg gebruiken is zeker geen gehannes wanneer je gebruik maakt van de terugrij-automaat. Zet de wagen een beetje schuin naar de andere kant dan die je wilt ophogen. Leg daarna de keg achter het wiel en zet de kar op de handrem. Trek nu haaks op de dissel de wagen weer recht. Dankzij de handrem kan het wiel zonder keg niet naar voren rollen, het wiel met de keg er achter kan dankzij de terugrij-automaat en slechts weinig inspanning de keg 'oprijden'. Bensi heeft hier ooit een filmpje van gemaakt, weet alleen niet of het ook op dit forum is geplaatst?

De steunen zoals gebruikt bij Aart Kok maar ook bijvoorbeeld Combi-Camp zijn inderdaad echt alleen maar bedoeld voor stabiliseren en niet voor tillen!
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2015, 10:54:56 pm door NielsP »
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal