Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Voortent door windvlaag op wagentent geblazen...  (gelezen 12530 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansvaessen

  • Gast
Voortent door windvlaag op wagentent geblazen...
« Gepost op: augustus 25, 2015, 01:31:59 pm »

Waarde klappers,

Dit jaar voor het eerste met een klapper op pad geweest; een RM family S. Uitermate goed bevallen!!

Minder slim was dat ik de tent na thuiskomst opnieuw opgezet heb; vanwege het rustige weer zonder haringen. Voorzijde naar het Oosten; wat kan er gebeuren??

Het antwoord is;
Een flinke windvlaag uit het Oosten die de voortent, inclusief 80 cm verlengstuk, keurig optilt en over de wagentent legt.

Gevolg: ongeveer eenderde van de stokken; waaronder die van de wagentent, verbogen. De staanders en hoekstukken lijken in orde.

Ook het tentdoek van de wagentent is beschadigd maar daar maak ik me niet zo'n zorgen over. Had al eerder van scheurtjes laten repareren door De Groene Klok in Almelo en de kosten daarvan vielen me enorm mee (30 euro totaal voor zes kleine reparaties).

Het betreft een family S uit 2004 die verder nog in prima staat is. Wil 'm dus graag herstellen, mits economisch een beetje reëel.

Iemand ervaring met hoe eea het best te herstellen?

Met als aandachtspunt:
- vooral de stokken (met hoekstuk) van de wagentent zijn misschien wat lastig te vinden
- is het verstandiger meteen alles te vervangen (om te voorkomen dat je er op vakantie achter komt dat 'niets meer past'?
- zijn de stokken van een 'afgeschreven' family S van eerdere jaargangen hetzelfde?

Enfin; geen haast: hoef er pas volgend jaar weer mee op pad. Heb ook RM in Goirle om advies gevraagd en, uiteraard een berichtje in 'gevraagd' gezet (http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=17095.0)

Hou me aanbevolen voor tips en adviezen!
Gelogd

alis

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 107
  • Merk: kampeermiddel : Roadmaster Family S
Re: Voortent door windvlaag op wagentent geblazen...
« Reactie #1 Gepost op: augustus 25, 2015, 01:49:32 pm »

Ik zou hem persoonlijk toch eens bij Roadmaster laten nakijken. Dan ben je zeker en kun je met een gerust hart weer vrolijk rondtoeren.
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Voortent door windvlaag op wagentent geblazen...
« Reactie #2 Gepost op: augustus 25, 2015, 05:35:07 pm »

Inderdaad even na laten kijken door Roadmaster. En die kan je dan vertellen wat het beste is.
Gelogd

hansvaessen

  • Gast
Re: Voortent door windvlaag op wagentent geblazen...
« Reactie #3 Gepost op: juni 27, 2016, 01:10:36 pm »

Kleine update:

Ik heb, mede op advies hierboven, uiteindelijk de VW door roadmaster laten herstellen.

Reden:
- lastig elders vervangende stokken te vinden -  ook het wagenframe was totaal verbogen
- verschillende doekreparaties; Ad gaf desgevraagd aan dat 'derden' doekherstellers vrijwel nooit beschikken over het WTF doek (en dat bleek correct)
- de zekerheid dat het ook goed gebeurt

Na initieel onderzoek door RM kreeg ik een duidelijke kostencalculatie; die overigens toch wel een stuk hoger uitviel dan ik verwacht had. Totaal was ik voor het schadeherstel zo.n 1300 euro kwijt. De helft aan nieuwe buizen (alleen het wagenframe is al 363,-), de andere helft aan doekreparatie.

Het gaat om een RM uit 2004, die ik in 2014 kocht voor 1750 euro; en dat levert dus even de twijfel of zo'n dure reparatie wel economisch verantwoord is. Maar soit; ik had 'm ook vrij voordelig aangeschaft dus toch maar door zie zure appel heen gebeten.

Saillant detail: ik moest enkele maanden terug een bank ophalen die m'n dochter via marktplaats gekocht had.... en kwam terug met een caravan....  De verkoper had zodanig acuut ruimtegebrek dat ik ook die voor een habbekrats mee kon nemen. Maar tsja..  ofschoon ik héél even getwijfeld heb: wat moet je met een caravan als je zo'n mooie, ruime roadmaster hebt?? Dusss... de caravan werd snel weer verkocht; en van de winst daarop kan ik precies de reparatie van de RM betalen ;). You win some, you lose some..  :>

Enfin,  afgelopen zaterdag de wagen, geheel hersteld, weer in Goirle opgehaald, vriendelijk door Ad geholpen.

Ander dingetje, wellicht relevant:
De vorige eigenaar had een prachtige 'kist' op de wagen gebouwd. Op de deksel MDF wanden van zo'n 50 cm hoog, met een dekzeil erover. Echt heel fraai gedaan en heel praktisch. We konden zo makkelijk in die bak twee fietsen, zes stoelen en twee tafels meenemen. Had wel een beetje twijfel over het totaalgewicht, maar heb 't er toch op gewaagd, afgelopen zomer.

Ad was echter heel stellig: die kist was geen goed plan. Onnodig zwaar, waardoor er weinig laadvermogen overblijft; gewicht hoog en windvanger. De zijwaartse schommeling daardoor zou het onderstel niet ten goede komen. Dringend advies de bak te verwijderen...

Bovendien maakte die zware houten kist de deksel loeizwaar: zelfs met z'n twee-en openklappen een heftige klus. Dus... nogmaals een appeltje doorgebeten en gisteren die bak gedemonteerd (en inderdaad: alleen het hout woog al zo'n 70 kg).
Bij Ad meteen een imperial-doortreksetje meegenomen en twee fietsdragers gemonteerd. Nu nog ff een dakkoffer vinden voor het campingmeubilair en we kunnen weer op pad.

Moraal van het verhaal: als een vouwwagen zichzelf wil opvouwen is dat een kostbare zaak: altijd haringen plaatsen!  O0


Gelogd

shoppie

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 203
  • Merk: kampeermiddel : (tijdelijk) vouwwagen loos
Re: Voortent door windvlaag op wagentent geblazen...
« Reactie #4 Gepost op: juni 27, 2016, 02:40:09 pm »

mooi verhaal, ondanks voor jou een zure appel, leuk voor ons om te lezen en het moraal van het verhaal is duidelijk!!

Gelogd
Nieuwe avonturen (tijdelijk) zonder klapper
Klapperdeklap: Holtkamper Cocoon XL 2008 -2019
Tent voor een weekend: de Waard Grote Bonte Specht
Begonnen met: Wilderness Oppomptent 330

fetsevis

  • Gast
Re: Voortent door windvlaag op wagentent geblazen...
« Reactie #5 Gepost op: juni 27, 2016, 03:48:20 pm »

Inderdaad dure business. Maar goed, hij is weer kampeerwaardig. Weet jij wat de kosten waren van dat imperiaalsetje? Ben ik wel benieuwd naar.

Gelogd

hansvaessen

  • Gast
Re: Voortent door windvlaag op wagentent geblazen...
« Reactie #6 Gepost op: juni 27, 2016, 04:06:41 pm »

Dat was 199 euro. Ook al niet goedkoop, maar je kunt het er zelf niet voor maken. Montage is een kwestie van twee gaatjes boren (voor de extra 'pootjes') en wat los en vast schroeven.

Zie foto.



Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Voortent door windvlaag op wagentent geblazen...
« Reactie #7 Gepost op: juni 27, 2016, 04:24:00 pm »

Ik had je Roadmaster gezien bij Ad. En ik had al zo iets van gaat dat goed. Maar fijn dat hij nu gemaakt is en Ad is niet goedkoop maar je krijgt er kwaliteit voor terug.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Voortent door windvlaag op wagentent geblazen...
« Reactie #8 Gepost op: juni 27, 2016, 04:30:47 pm »

Ik moet zeggen:  WW WW WW ik heb er alleen maar waardering voor dat je bereid bent zoveel geld te investeren in de klapper. Ik denk dat er maar weinig zijn die dat zouden doen. Ik vind de prijs van 363 euro voor het frame trouwens nog mee vallen. Waar is de rest van het bedrag in opgegaan?

De beslissing om de bak te verwijderen is heel goed geweest. 70kg aan hout is nodeloos veel gewicht en dan kan het pratisch zijn om veel in op te bergen. Maar dan moet de bak wel veilig zijn en bij onverwachte stuurbewegingen of hard remmen niet uit elkaar scheuren of het frame van de wagen verbuigen.

Dan is de keuze van een imperial met fietsendrager en dan straks een dakkoffer een véél veiligere keuze. Daarnaast weegt dat bij elkaar nooit 70kg dus naast dat het veel stabieler en steviger is ook nog lichter.
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

hansvaessen

  • Gast
Re: Voortent door windvlaag op wagentent geblazen...
« Reactie #9 Gepost op: juni 27, 2016, 05:27:42 pm »

Waar is de rest van het bedrag in opgegaan?

In rook ;)

Maar, als je het precies wilt weten; zie onderstaand.

Ook al ben ik erg blij met m'n RoadMaster en keurig geholpen: ik vind het echt wel stevig aan de prijs. Neem bijv 150 euro voor de- en montage wagentent.. Heb dat zelf al eerder een keer gedaan; als je geen routine hebt een heel geknoei. Maar heb hier het gevoel dat toch wel een ruim uurtarief gerekend wordt.

Maar soit: soms kost iets wat het kost, temeer omdat je geen vergelijk/alternatief hebt.
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Voortent door windvlaag op wagentent geblazen...
« Reactie #10 Gepost op: juni 27, 2016, 05:44:25 pm »

Valt mee hoor. Ad neemt zijn tijd. En controleert alles dubbel. Hij wil zeker zijn dat het goed is. En dat de klant tevreden is. Hij is een pietje precies.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Voortent door windvlaag op wagentent geblazen...
« Reactie #11 Gepost op: juni 27, 2016, 07:12:26 pm »

Het gros van het bedrag zit hem in ieder geval in materiaal. Dat heb ik wel eens anders gezien  ::) dus wat dat betreft is dat wel netjes.

En 150,- voor een demontage én een montage vind ik niet veel hoor. Een monteur kost al gauw 60,- per uur dus 150,- is 2 1/2 uur arbeidsloon waarin het doek verwijderd moet worden, het tentframe gedemonteerd, het nieuwe frame gemonteerd, het (gerepareerde) tentdoek op het frame monteren en de boel controleren en aan de bon te zien hebben ze de rest van het frame ook gecontroleerd. Ik denk niet dat je dat gaat redden in 2 1/2 uur

En die andere tentreparaties zijn samen ook wel een hoop geld, maar als ik jou vertel dat wij offerte hadden opgevraagd om de luifel van onze kavango dicht te laten maken (zodat de voortent groter zou kunnen worden) kwam dat in de buurt van 1200,- euro.
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2016, 07:17:30 pm door KenJo »
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk: kampeermiddel : Raclet Panama Up GL
Re: Voortent door windvlaag op wagentent geblazen...
« Reactie #12 Gepost op: juni 27, 2016, 08:59:11 pm »

Bij Ad weet je dat het goed is en ja het kost een beetje.
Je wilt ook graag onbezorgd op vakantie toch?
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

hansvaessen

  • Gast
Re: Voortent door windvlaag op wagentent geblazen...
« Reactie #13 Gepost op: juni 27, 2016, 11:50:05 pm »

Je wilt ook graag onbezorgd op vakantie toch?

Zo is het ook. Ik wist ook tevoren wat de kosten waren. Ik vind het 'aan de prijs', maar heb dat er graag voor over als het vervolgens ook pico bello in orde is.

Helaas echter heb ik vanavond de wagen opgezet en constateer dat er toch wat zaken over het hoofd gezien zijn. Meest schokkend is een scheur van ruim 10 cm in het dak van de wagen, die kennelijl over het hoofd gezien is. Toegegeven: er zat ook een véél grotere scheur in, en die is prima verholpen. Maar hier ga ik toch ernstig nat van worden vrees ik. Dit alsnog laten herstellen betekent voor mij totaal 800 km rijden, terwijl er eigenlijk geen tijd meer  voor is.
Het is niet het enige dat over het hoofd gezien is, maar de rest is mee te leven.

Mocht iemand suggesties hebben voor een één-zomer oplossing voor die scheur hou ik me aanbevolen.

Overigens zal ik hierover uiteraard contact op nemen met RM, maar ik ben hier op dit moment wel even heel erg vervelend van..
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.026
  • Merk: kampeermiddel : Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Voortent door windvlaag op wagentent geblazen...
« Reactie #14 Gepost op: juni 28, 2016, 01:31:36 am »

Oei! Hoe kan zo'n gat gemist worden??? In elk geval meteen contact opnemen met de schadehersteller, dat je niet na afloop te horen krijgt dat het ontstaan is tijdens de vakantie. Kun je meteen doorspreken wat te doen als noodoplossing. Als man kan ik je natuurlijk alleen het advies geven om dit tijdelijk dicht te trekken met een strip ductape binnen en buiten... Dat is tijdelijk voldoende waterdicht te krijgen en weer van doek te verwijderen zonder extra schade achter te laten. Ik heb ook wel eens zelf een tent dicht gestikt op vakantie, maar dat betrof een heel wat goedkoper tentje van de reisorganisatie. Die was keurig waterdicht, maar het was zeker niet onzichtbaar. Dat zou ik hier nu dus niet doen.
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal