Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 5 »   Omlaag

Auteur Topic: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg  (gelezen 9997 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marcof

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 69
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper, Kyte 2018
Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Gepost op: augustus 14, 2021, 08:23:46 am »

Gisteren terug van vakantie en toch maar even langs een weegbrug geweest. De man zegt; deze mooie wagens mogen volgens mij 750kg wegen en jij gaat zo t*ring zeggen!
Nou dat bleek idd. Schoon nog aan de trekhaak woog hij 740kg met een kogeldruk van ongeveer 60kg maakte dat 800kg. Daar schrokken wij best, maar na wat optellen was het dan ook wel weer logisch.
Kluis a 20kg, Kindertent xl met alle buizen zomaar 25kg, een kinderledikant aa 10kg, paar stoelen a 15kg, disselbak a 10kg en kwamen wij al snel op 100 van de 200kg laadvermogen.

Nu zag ik dat Holtkamper ook een optie aanbiedt om de wagen op een 1000kg kenteken te zetten. Weet iemand wat hier bij komt kijken? Andere as neem ik aan, mogelijk andere schokbrekers? Weet iemand dan welke as en schokbrekers er nodig zijn?
Kan het Al-Ko frame het verder aan of moet daar ook nog iets aan gemodificeerde woorden?

Waarom de verzwaring? Wij hadden de hoop om nog wat fietsen mee te nemen, maar dat lukt nu niet en zelf een paar extra stoelen lukt nu niet meer...

Als het redelijkerwijs zelf te doen is, willen wij het zelf gaan doen.


Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk

Gelogd
Nu: Holtkamper Kyte model 2018

Vroegâh:
De Waard Albatros oudje
De Waard Lepelaar 2015

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.355
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #1 Gepost op: augustus 14, 2021, 08:37:12 am »

Zou zomaar kunnen zijn dat het alleen om de keuring gaat. De wagen krijgt dan een eigen kenteken.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #2 Gepost op: augustus 14, 2021, 10:30:59 am »

 :P

Tip, haal je wagen eens leeg en ga dan nogmaals naar de weegbrug dan weet je het leeggewicht.
Dan alle spullen over je huis, tuin en keuken weegschaal en je weet waar je aan toe bent.

Bekijk dan je spullen eens en haal eruit wat je toch niet gebruikt.
Zo heb ik er vorig jaar 30-40kg eruit gehaald, de Adventuretent gewisseld voor een Decathlon Fresh&Black tent en toen was er ruimte om 3 fietsen binnen de 750kg mee te nemen…
Gelogd

Marcof

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 69
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper, Kyte 2018
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #3 Gepost op: augustus 14, 2021, 02:41:50 pm »

Thanks voor de tip!
Zo'n idee hadden wij ook al. Wij hebben 10 jaar met een De Waard gekampeerd zonder dakkoffer of aanhanger. Het moest altijd gewoon in de auto passen(Toyota Prius). Altijd enorm op het gewicht en volume gelet.

Voor de kleine meid (jonger dan 1 jaar) is er een kindertent, ledikant, kinderstoel, etc etc dit is ook één van de redenen geweest om van een een tent af te stappen naar een meer comfortabelere en ruimtelijker manier van kamperen.

Zojuist de kluis eruit geschroefd, 20kg schoon aan de haak, ledikant (10kg) kan van de klapper naar de auto, dat maakt nog geen 100kg die we lichter moeten om fietsen mee te nemen en dan overschrijding te voorkomen.

Vandaag Holtkamper maar gebeld na ik al 2 weken geen reacties krijg op mails en contactformulier verzoeken.
Ze zullen het er druk hebben, goede zaak voor ze, maar je bestaande klanten niet antwoorden... Net dus gebeld en het is druk in Utrecht, Emmen is dicht en ze weten niet wanneer ik teruggebeld kan worden.

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk

Gelogd
Nu: Holtkamper Kyte model 2018

Vroegâh:
De Waard Albatros oudje
De Waard Lepelaar 2015

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #4 Gepost op: augustus 14, 2021, 06:39:48 pm »

Herkenbaar
Zo zijn we ook begonnen en overgestapt naar de vouwwagen

Kijk eens naar een deryan bed ipv je ledikant, werkt perfect, ook te gebruiken op het strand of ze uit de zon te laten rusten of slapen

Voor alle zware spullen is er wel een lichtere variant te krijgen
Beter is natuurlijk niet meeslepen wat je niet gebruikt
Gelogd

Marcof

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 69
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper, Kyte 2018
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #5 Gepost op: augustus 14, 2021, 07:35:01 pm »

Deryan is hier ook in huis, maar eigenlijk nog nooit gebruikt.
Het ledikant is dusdanig stabiel dat het ook als box gebruikt wordt. Slapen en spelen met 1 ding, scheelt weer iets voor die toepassing meezeulen.

Maar zou graag ontopic blijven.

Ben zelf al een stap verder qua as.
De as is er een van het type Al-Ko "B 850-2" en volgens het type plaatje is deze in een enkele as configuratie geschikt voor 750kg.
Heb wat lijntje uitgezet bij website die Al-Ko assen verkopen of ze een 1:1 uitwisselbare geremde 1000kg as hebben.

Ben benieuwd en zal eventueel berichten van sites/Holtkamper delen voor het nageslacht.

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk

Gelogd
Nu: Holtkamper Kyte model 2018

Vroegâh:
De Waard Albatros oudje
De Waard Lepelaar 2015

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #6 Gepost op: augustus 14, 2021, 07:48:42 pm »

Ben benieuwd!
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #7 Gepost op: augustus 14, 2021, 07:50:37 pm »

Toch is selecteren en minder meenemen goedkoper.
Over 1-2 jaar neem je al het babyspul al niet meer mee

Al aan een dakkoffer gedacht?
Gelogd

Marcof

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 69
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper, Kyte 2018
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #8 Gepost op: augustus 14, 2021, 09:17:22 pm »

Ok, we hebben een dakkoffer en trekhaak koffer liggen.
De trekhaak koffer valt bij een vouwwagen af behalve als je een Hitch op de vouwwagen zet, maar dan komt er ook zomaar weer een 100kg op de assen bij.

De dakkoffer is een onding eerste klas. Zijn er een paar jaar mee weg geweest. Als hij leeg is rammelt en doet dat ding als een malle. wij halen hem dan van het dak, dan ligt hij op kleine kampeerplaatsen altijd in de weg. Voor de huidige auto hebben wij nooit dakdragers aangeschaft, kosten zomaar €200 en een dakkoffer is een aerodynamisch slagschip.
Alles is zo lang en breed als de één of andere wil zien of geloven.

De dakkoffer, trekhaak koffer, vouwwagen, auto om te trekken, etc hebben allemaal geld gekost. Als wij goedkoop hadden gewild, hadden wij een 20 jaar oude trigano voor €250 van marktplaats geplukt en daar alles in gepast.
Het is een fantastisch mooie 4 jaar jonge  Kyte worden, met wat gebreken en een knoop in mijn maag.

Wij kunnen nog wel 30-40kg van het totaal af snoepen(ledikant in de auto, disselbak thuis laten, lichtere stoelen, reservewiel thuislaten), dan is er(met de gedemonteerd kluis a 20kg) ong. 50-60kg van de assen af.
Hij woog op de brug 740kg met een kogeldruk van 60kg is dat 800kg. Daar gaat dan 50kg vanaf en zitten wij nog steeds rond de max van 740-750kg. Dan is er nog steeds geen ruimte om 1 normale stadsfiets en een e-bike mee te nemen (samen 45kg). Als we dat wel doen zijn wij terug bij af, nog steeds vors over beladen en dat voelt niet goed.

Wij willen ook wat comfort, dus een topper op het matras, een Nespresso apparaat, een paar beensteunen, krukje, Kyte voorwand+zijschermen, worteldoek, ² flinke lappen tenttapijt, etc. Je kunt het waarschijnlijk allemaal thuis laten, maar dat is niet onze keuze voor nu.

1000kg meezeulen heeft ook weer zijn nadelen, maar voor nu zien wij meer voor dan nadelen in het kader van comfort.



Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk

Gelogd
Nu: Holtkamper Kyte model 2018

Vroegâh:
De Waard Albatros oudje
De Waard Lepelaar 2015

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #9 Gepost op: augustus 14, 2021, 09:51:38 pm »

Ik veroordeel ook niemand , iedereen moet het op zijn manier doen
Wij hebben vorig jaar een opruimronde gehouden
Met een ouder kind gaat dat ook makkelijker

Ben benieuwd naar je oplossing met een andere as en eventuele bijkomende zaken

Als je in het techniek subforum gaat lezen dan geven andere leden aan dat jeje tot 10% geen zorgen hoeft te maken, daar zou het geheel tegen moeten kunnen en in de marge liggen geeft men aan…
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 811
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #10 Gepost op: augustus 14, 2021, 11:01:47 pm »

Technisch gezien zal het enigszins overbeladen geen probleem zijn. Wettelijk gezien wordt het weer een ander verhaal.
Mocht je vrij eenvoudig en zonder belachelijke kosten kunnen op waarderen naar 1.000 kg, dan zou dat zeker ook mijn voorkeur genieten. Dan hoef ook niet te kijken of je die extra pak suiker of melk nu wel of niet mee neemt. Het is prettig om wat marge te hebben.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #11 Gepost op: augustus 15, 2021, 12:54:43 am »

Laten we ontopic blijven,  hier gaat het over de keuring tot 1000 kg en wat daar bij komt kijken. 

@Hemertje,  voor tips of ideeën om minder mee te nemen mag je uiteraard een topic openen,  te veel meenemen blijft voor velen een dingetje  :J
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 482
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #12 Gepost op: augustus 15, 2021, 12:58:28 pm »

Volgens mij is het meer dan alleen "ff" een asje wisselen. Je moet dacht ik ook zijverlichting ipv reflectoren dacht ik. Daarnaast kon het nog wel eens moeilijk worden, je moet naar de RDW voor een keuring (zie: https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/bedrijven/individuele-goedkeuring-aanvragen/aanhangwagen-en-oplegger/toelatingskeuring-eenvoudige-aanhangwagen ).
Ze gaan aan de hand van je VIN (chassisnummer) de keuring uitvoeren. Als het goed is staat voor het VIN van jouw vouwwagen een maximum gewicht van 750 of geregistreerd. Dan moet je dus een enkele keuring aanvragen, en daarbij zijn ze erg streng (ervaring).
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #13 Gepost op: augustus 15, 2021, 06:56:35 pm »

Komt zeker op eigen kenteken. Zijn er voorbeelden van mensen die dit al gedaan hebben?
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.680
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Kyte XL RDW keuren naar 1000kg
« Reactie #14 Gepost op: augustus 16, 2021, 08:04:30 am »

Onze wagen kan als optie 1300 kg laadvermogen + kenteken krijgen wat wij ook hebben gekozen. Dus helaas geen ervaring met het (zelf) ombouwen. Wel vindt ik het heerlijk dat ik me over overbelading en een wat hogere kogeldruk van 75kg niet druk hoef te maken. Draagt voor mij zeker bij aan een ontspannen vakantie-gevoel.

Ben dus zeker  benieuwd wat er voor nodig is bij jouw wagen.
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 5 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal