Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => Aart Kok => vouwwagenmerken informatie => Projecten => Topic gestart door: Jerome op mei 31, 2015, 09:46:11 pm

Titel: Fietsendrager voor de Livingstone
Bericht door: Jerome op mei 31, 2015, 09:46:11 pm
Toen we de vouwwagen kochten hebben we een fietsendrager op de dissel laten monteren. Dit is een eenvoudige drager bestaande uit twee horizontale gootjes en een verticale beugel voor de bevestiging van twee fietsen.
Het nadeel van deze drager is dat deze een klein beetje in de kindertent steekt en niet op de trekhaak te bevestigen is.

Dit weekend ben ik aan het klussen geweest om een kogel op de dissel te maken, zodat er een standaard drager voor op de kogel bevestigd kan worden. Op die manier hebben we de drager ook tijdens de vakantie ter beschikking.

Ik heb hem gemaakt met een U-profiel en enkele strippen. Vandaag even gepast. Nu nog afwerken.

(http://images.tapatalk-cdn.com/15/05/31/791d03cff964d2f55ac52d2d12583520.jpg)(http://images.tapatalk-cdn.com/15/05/31/ab983c7935845734bae842f011b0d89f.jpg)(http://images.tapatalk-cdn.com/15/05/31/ef20b41b15af394930e9133f500194c2.jpg)(http://images.tapatalk-cdn.com/15/05/31/78572d736321c4795c7f39d9b68965d1.jpg)(http://images.tapatalk-cdn.com/15/05/31/11af9e6339b9f32f4d5da9083362e8ed.jpg)
Titel: Re: Fietsendrager voor de Livingstone
Bericht door: spikehome op mei 31, 2015, 10:01:32 pm
Netjes.
Alleen staat de fiets wel een stuk hoger hierdoor.
Vangt meer wind tijdens rijden.
En op de tolweg in Frankrijk kijken ze ook naar de hoogte van de wagen voor klasse 1 tolheffing.
Weet niet hoe ze een hogere fiets zien overigens.
Misschien weet iemand anders dat.
Titel: Re: Fietsendrager voor de Livingstone
Bericht door: Frankie op mei 31, 2015, 10:04:24 pm
Mooi hoor! Ziet er degelijk (zelfs enigszins overgedimensioneerd, maar dat kan nooit kwaad) uit. :)
Ben er hier en daar wel ondersteboven van. :P

En op de tolweg in Frankrijk kijken ze ook naar de hoogte van de wagen voor klasse 1 tolheffing.
Weet niet hoe ze een hogere fiets zien overigens.
Misschien weet iemand anders dat.
Mijn Berlingo (incl. imperiaal 2.05 m) werd gewoon als personenwagen gezien.
Titel: Re: Fietsendrager voor de Livingstone
Bericht door: els op mei 31, 2015, 10:38:04 pm
Dezelfde fiets als m'n man
Titel: Re: Fietsendrager voor de Livingstone
Bericht door: spikehome op mei 31, 2015, 11:19:33 pm
@frankie het gaat niet om de wagen maar om de aanhanger.
Een caravan is een klasse hoger namelijk.
Titel: Re: Fietsendrager voor de Livingstone
Bericht door: Theu op mei 31, 2015, 11:24:15 pm
Onze vouwwagen met fietsen erbovenop kwamen ook niet in een hoger tarief terecht.
Titel: Re: Fietsendrager voor de Livingstone
Bericht door: Theu op mei 31, 2015, 11:25:11 pm
@jerome: netjes gefabriekt.
Titel: Re: Fietsendrager voor de Livingstone
Bericht door: Frankie op mei 31, 2015, 11:27:22 pm
@frankie het gaat niet om de wagen maar om de aanhanger.
Een caravan is een klasse hoger namelijk.
Ja, maar het gaat niet om een caravan.

De ANWB is er helder over:

Klasse 1
Auto's, busjes, campers of bestelwagens zonder en met aanhanger waarbij het hoogste punt van het voertuig of de combinatie maximaal 2 meter mag bedragen,

Dus zolang je aanhanger niet hoger is dan 2 meter zit je nog in klasse 1

Onze vouwwagen met fietsen erbovenop kwamen ook niet in een hoger tarief terecht.
Was dat met Tolbadge?
Titel: Re: Fietsendrager voor de Livingstone
Bericht door: Theu op mei 31, 2015, 11:29:07 pm
Yep.
Titel: Re: Fietsendrager voor de Livingstone
Bericht door: spikehome op mei 31, 2015, 11:29:55 pm
OK dacht dat de hoogte 1,40m was.
Titel: Re: Fietsendrager voor de Livingstone
Bericht door: Frankie op mei 31, 2015, 11:35:00 pm
Yep.
Hmm, dan zou het best wel eens kunnen dat er met laser vastgesteld wordt of er delen (van de lading) transparant c.q. niet massief zijn.
Titel: Re: Fietsendrager voor de Livingstone
Bericht door: Theu op mei 31, 2015, 11:36:58 pm
Daar hangen ook van die kettinkjes. Die we vrolijk raakte in sommige gevallen....
Titel: Re: Fietsendrager voor de Livingstone
Bericht door: Frankie op mei 31, 2015, 11:45:21 pm
Daar hangen ook van die kettinkjes. Die we vrolijk raakte in sommige gevallen....
Ja, maar dat is geen meting. Eerder een selectie- c.q. waarschuwingsmaatregel. Er zijn er namelijk ook poortjes zonder kettinkjes, waar je als je lager bent ook gewoon doorheen mag. De vraag is hoe daar dan je hoogte vastgesteld wordt. Her en der op het www wordt wel gesproken over verkeerde metingen bij dakkoffers (mogelijk op een SUV), maar ook dat gaat kennelijk niet altijd fout.
Titel: Re: Fietsendrager voor de Livingstone
Bericht door: Jerome op juni 01, 2015, 11:45:53 am
(zelfs enigszins overgedimensioneerd, maar dat kan nooit kwaad)

Klopt, het is een concessie tussen maatvoering en beschikbare profielen. Ik had minder zwaar profiel kunnen nemen, maar dan had ik van alles moeten doen om op de juiste hoogte uit te komen. Dit was de easy way, met als gevolg wat extra kilo's en als bijkomend voordeel lekker stijf.
Titel: Re: Fietsendrager voor de Livingstone
Bericht door: fietsert op juli 19, 2015, 08:58:22 pm
OK, dankzij dit topic weet ik nu ook dat dit een oplossing is voor het fietsen-mee vraagstuk (vooral ook bedankt voor de foto's). Ik ben nog wel benieuwd hoe het er uit ziet, en qua passing uitkomt als de tent uitgeklapt is en de achtertent er aan zit, en de fietsen nog op de drager staan.
En heb je last van het fietsstuur bij het uitklappen van de tent?

Ik wil  zelf iets dergelijks gaan monteren, maar dan m.b.v. de Pro-user disseladapter, dat is zeg maar een kant-en-klare balk met een aangelaste trekhaak-kogel: https://www.obelink.nl/technische-accessoires/chassis/pro-user-disseladapter.html (https://www.obelink.nl/technische-accessoires/chassis/pro-user-disseladapter.html). Ik moet dan wel iets langere bouten dan de meegeleverde gebruiken, en ook nog twee gaten in de traanplaat op de dissel boren voor de bevestiging van de adapter-balk.
Titel: Re: Fietsendrager voor de Livingstone
Bericht door: Jerome op juli 19, 2015, 11:07:04 pm
Binnenkort gaan we de praktijk test uitvoeren. We laten weten wat de uitkomst is.
De pro-user oplossing ziet er goed uit. Al had ik van het bestaan geweten,  was ik niet zelf gaan hobbyen. Ik vraag me alleen af hoe stabiel het is. Alles bij elkaar is het toch een flink moment dat op de constructie staat.
Onze oplossing is erg stijf, stijver dan nodig, maar dat geeft wel een vertrouwd gevoel.
Titel: Re: Fietsendrager voor de Livingstone
Bericht door: fietsert op augustus 08, 2015, 07:34:03 pm
...  zelf iets dergelijks gaan monteren, maar dan m.b.v. de Pro-user disseladapter, dat is zeg maar een kant-en-klare balk met een aangelaste trekhaak-kogel: https://www.obelink.nl/technische-accessoires/chassis/pro-user-disseladapter.html (https://www.obelink.nl/technische-accessoires/chassis/pro-user-disseladapter.html). ....

Inmiddels deze constructie gemonteerd en in de praktijk ervaren. Ik ben erg tevreden, weliswaar in combinatie met onze fietsendrager, die qua maat en uitvoering goed treft. Hieronder wat foto's ter illustratie.

Montage:
Dit is relatief eenvoudig.
- Ik bevestigde de balk op de dissel, zo'n 6 centimeter bij de wagen bak vandaan.
- op die plaats is het disselframe dusdanig dik, dat ik vier M8 draadeinden van 200 mm moest gebruiken (bouten in die lengte zijn praktisch niet verkrijgbaar). (mogelijk sterker alternatief is M10 bouten/dradeinden, maar dan moeten de gaten in bevestigingsbeugels ook groter geboord worden).
- twee gaten van 10 mm door de traanplaat geboord, ter bevestiging/doorvoer van de draadeinden.
- Balk een stuk 10 a 15 centimeter links uit het midden vastzetten, zodat er zo veel mogelijk ruimte overblijft voor de achtertent.
- gebruik ringen en zelfborgende moeren om het vast te zetten.

Resultaat:
De rails van de fietsdrager laat (met genoemde montage uit het midden!) geplaatste achtertent net vrij. Achtertent er aan terwijl de (volwassene-)fietsen er op staan is helaas niet mogelijk, daar is gewoon te weinig ruimte voor.
Bij sommige fietsen met brede sturen zal het ook nog nodig zijn het stuur dwars te draaien, zie ook tip 2 hier onder.

Tip1: niet net als op de foto een fiets met open ketting, met de kettingkant naar de wagen plaatsen, maar juist andersom (want kans op kettingsmeer tegen de tent!).
Tip2: kantel de fietsdrager, als deze kantelbaar is, bij het klappen van de tent, zodat sturen van de fietsen niet in het tentdoek kunnen haken.
Tip 3: mijn drager kon met wat druk roteren om de kogel, waarschijnlijk a.g.v. dat de kogel op de balk net iets andere maat of vorm heeft dan de trekhaak op de auto. Om dat te voorkomen: stel de maat van de kogelkoppeling van de fietsdrager daar juist op af.




Titel: Re: Fietsendrager voor de Livingstone
Bericht door: LarsNL op maart 02, 2021, 08:39:15 am
Oud forumbericht, ik weet het, maar ik wil ook een fietsendrager op de dissel.

- ik heb nog geen drager dus hij hoeft niet persé los op de auto te passen.
- kan je achterklep nog open? (hond moet er ook uit kunnen bij ons...)
- liefst iets wat niet in de tent steekt.

Tips? Merken etc.
Een echte disseldrager of met de bovenstaande oplossing, wat is handiger?

Dank alvast!
Titel: Re: Fietsendrager voor de Livingstone
Bericht door: fietsert op maart 02, 2021, 10:45:04 am
Enkele verdere tips uit eigen ervaring:

Het is wat passen en meten, mijn ervaring is dat met twee fietsen de tent en de achterklep van de auto voldoende vrij (kunnen) blijven. Drie fietsen wordt te breed (en ook gewicht gaat tellen).
Deze getoonde constructie met een 'trekhaakbalk' en trekhaakdrager is wel wat wiebelig gebleken, een vaste disseldrager zal stabieler zijn, en wellicht nodig als het totaalgewicht van de drager en fietsen hoog is.
Zaken als kun je de drager eenvoudig weghalen of naar voren kantelen, om wat extra ruimte te creeeren bij het opzetten op openklappen van de wagen, kun je overwegen.
Dakdragers voor de fiets op de auto en/of een kleine of lichte fiets opbinden bovenop het afdekzeil van de wagen zijn bruikbaar als alternatief/meer capaciteit om fietsen mee te nemen.
SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal