Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: Fietsendrager voor de Livingstone  (gelezen 10237 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 811
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Fietsendrager voor de Livingstone
« Reactie #15 Gepost op: juli 19, 2015, 11:07:04 pm »

Binnenkort gaan we de praktijk test uitvoeren. We laten weten wat de uitkomst is.
De pro-user oplossing ziet er goed uit. Al had ik van het bestaan geweten,  was ik niet zelf gaan hobbyen. Ik vraag me alleen af hoe stabiel het is. Alles bij elkaar is het toch een flink moment dat op de constructie staat.
Onze oplossing is erg stijf, stijver dan nodig, maar dat geeft wel een vertrouwd gevoel.
Gelogd

fietsert

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 71
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok; Model: Livingstone Game Drive Ltd 2015 (wagen uitvoering: Crossroads; kleur mat zwart; tentkleur: ecru/bordeaux)
Re: Fietsendrager voor de Livingstone
« Reactie #16 Gepost op: augustus 08, 2015, 07:34:03 pm »

...  zelf iets dergelijks gaan monteren, maar dan m.b.v. de Pro-user disseladapter, dat is zeg maar een kant-en-klare balk met een aangelaste trekhaak-kogel: https://www.obelink.nl/technische-accessoires/chassis/pro-user-disseladapter.html. ....

Inmiddels deze constructie gemonteerd en in de praktijk ervaren. Ik ben erg tevreden, weliswaar in combinatie met onze fietsendrager, die qua maat en uitvoering goed treft. Hieronder wat foto's ter illustratie.

Montage:
Dit is relatief eenvoudig.
- Ik bevestigde de balk op de dissel, zo'n 6 centimeter bij de wagen bak vandaan.
- op die plaats is het disselframe dusdanig dik, dat ik vier M8 draadeinden van 200 mm moest gebruiken (bouten in die lengte zijn praktisch niet verkrijgbaar). (mogelijk sterker alternatief is M10 bouten/dradeinden, maar dan moeten de gaten in bevestigingsbeugels ook groter geboord worden).
- twee gaten van 10 mm door de traanplaat geboord, ter bevestiging/doorvoer van de draadeinden.
- Balk een stuk 10 a 15 centimeter links uit het midden vastzetten, zodat er zo veel mogelijk ruimte overblijft voor de achtertent.
- gebruik ringen en zelfborgende moeren om het vast te zetten.

Resultaat:
De rails van de fietsdrager laat (met genoemde montage uit het midden!) geplaatste achtertent net vrij. Achtertent er aan terwijl de (volwassene-)fietsen er op staan is helaas niet mogelijk, daar is gewoon te weinig ruimte voor.
Bij sommige fietsen met brede sturen zal het ook nog nodig zijn het stuur dwars te draaien, zie ook tip 2 hier onder.

Tip1: niet net als op de foto een fiets met open ketting, met de kettingkant naar de wagen plaatsen, maar juist andersom (want kans op kettingsmeer tegen de tent!).
Tip2: kantel de fietsdrager, als deze kantelbaar is, bij het klappen van de tent, zodat sturen van de fietsen niet in het tentdoek kunnen haken.
Tip 3: mijn drager kon met wat druk roteren om de kogel, waarschijnlijk a.g.v. dat de kogel op de balk net iets andere maat of vorm heeft dan de trekhaak op de auto. Om dat te voorkomen: stel de maat van de kogelkoppeling van de fietsdrager daar juist op af.




« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2015, 07:56:21 pm door fietsert »
Gelogd

LarsNL

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 330
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone Gamedrive Classic (2021)
Re: Fietsendrager voor de Livingstone
« Reactie #17 Gepost op: maart 02, 2021, 08:39:15 am »

Oud forumbericht, ik weet het, maar ik wil ook een fietsendrager op de dissel.

- ik heb nog geen drager dus hij hoeft niet persé los op de auto te passen.
- kan je achterklep nog open? (hond moet er ook uit kunnen bij ons...)
- liefst iets wat niet in de tent steekt.

Tips? Merken etc.
Een echte disseldrager of met de bovenstaande oplossing, wat is handiger?

Dank alvast!
Gelogd

fietsert

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 71
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok; Model: Livingstone Game Drive Ltd 2015 (wagen uitvoering: Crossroads; kleur mat zwart; tentkleur: ecru/bordeaux)
Re: Fietsendrager voor de Livingstone
« Reactie #18 Gepost op: maart 02, 2021, 10:45:04 am »

Enkele verdere tips uit eigen ervaring:

Het is wat passen en meten, mijn ervaring is dat met twee fietsen de tent en de achterklep van de auto voldoende vrij (kunnen) blijven. Drie fietsen wordt te breed (en ook gewicht gaat tellen).
Deze getoonde constructie met een 'trekhaakbalk' en trekhaakdrager is wel wat wiebelig gebleken, een vaste disseldrager zal stabieler zijn, en wellicht nodig als het totaalgewicht van de drager en fietsen hoog is.
Zaken als kun je de drager eenvoudig weghalen of naar voren kantelen, om wat extra ruimte te creeeren bij het opzetten op openklappen van de wagen, kun je overwegen.
Dakdragers voor de fiets op de auto en/of een kleine of lichte fiets opbinden bovenop het afdekzeil van de wagen zijn bruikbaar als alternatief/meer capaciteit om fietsen mee te nemen.
Gelogd
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal