Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Overtocht naar Zweden  (gelezen 26761 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Alberik

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 365
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper
  • Holtkamper Nano
Overtocht naar Zweden
« Gepost op: januari 20, 2011, 07:30:49 pm »

Wij willen deze zomer naar Zweden op vakantie. We gaan via Denemarken. We nemen de ferrie "Puttgarden-Rodby" en "Helsingborg-Helsingor". Ik weet dat je hiervoor een combinatieticket kan kopen. Weet iemand of je dan op dezelfde dag de beide overtochten moet maken of kan dit ook op verschillende dagen. Ik heb al op de site van de Scandlines gekeken maar kom daar niet echt verder mee. Staat meer info op om te reserveren, maar dat wil ik niet.
Gelogd

marcel.s

  • Gast
Re:Overtocht naar Zweden
« Reactie #1 Gepost op: januari 20, 2011, 07:42:17 pm »

als het goed is is er een topic over zweden

http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,313.0.html

misschien heb je er wat aan.
Gelogd

Klavertjes

  • Global modderklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.781
  • Merk Vouwwagen: Opus Camper all-road 2022
  • Opus Camper all-road 2022
Re:Overtocht naar Zweden
« Reactie #2 Gepost op: januari 20, 2011, 08:46:09 pm »

Wij zijn 5 jaar geleden in Zweden geweest (voor ons vouwwagentijdperk), en hebben het helemaal via de weg gedaan, nu kan ik me gezien de tijd, en de rust die het geeft de eerste ferry prima voorstellen, maar de tweede?

Is de brug naar Malmö geen optie, het is een machtige gewaarwording om daar over heen te rijden, is ws. nog goedkoper ook, al zijn de tarieven die ik hier vind nog best prijzig met aanhanger, maar met aanhanger op boot is vaak ook kostbaar, dus ik zet de info hier toch ff neer:

Öresund-brug

Öresund-brug ...Deze verbinding tussen de Deense stad Kopenhagen en de Zweedse stad Malmö werd op 1 juli 2000 voor het publiek geopend.

De vaste oeververbinding over de Sont tussen Kopenhagen en Malmö is in totaal 16 km. lang en bestaat uit een 4 km. lange tunnel, een gewone snelweg van 4 km. lang over het kunstmatige eiland Pepparholmen en 8 kilometer lange brug. De gehele weg is uitgevoerd als een autosnelweg een heeft twee rijbanen in iedere richting. Het bruggedeelte bestaat uit twee verdiepingen. Op de onderste verdieping rijden de treinen, op de bovenste verdieping het wegverkeer. Leuk om te weten is dat het kunstmatige eiland Pepparholmen (het Pepereiland) is genoemd vanwege het nabijgelegen natuurlijke eiland Saltholmen (het Zouteiland).

Meer informatie over o.a. tarieven vindt U op : http://www.oeresundsbron.com/


Bron: http://www.zweden.com/zi/vakantie/praktischezaken/brug.php

Ik hoop dat je hier misschien wat aan hebt, ben nog even aan het speuren naar wat aanvullende info over die 'dubbele' oversteek!
Gelogd
Geluk ontstaat als wat je denkt, wat je zegt en wat je doet in harmonie zijn
(geleend van Mahatma Ghandi)

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re:Overtocht naar Zweden
« Reactie #3 Gepost op: januari 20, 2011, 08:51:42 pm »

Wij zijn afgelopen zomer met de vouwwagen geweest. Heenweg ferry Puttgarder-Rodby + oresund, terugweg oresund + storebelt.
Uit mijn hoofd zeg ik dat de heenweg-overtochten 180,- hebben gekost. Die ferry was ca 110 en die brug+tunnel 80.

Ik weet niet wat het combiticket kost, maar dacht dat ie een stukkie goedkoper was. Of je die over meerdere adgen kunt heentillen weet ik niet.
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

Alberik

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 365
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper
  • Holtkamper Nano
Re:Overtocht naar Zweden
« Reactie #4 Gepost op: februari 01, 2011, 07:24:27 pm »

Ik ben nog eens aan het zoeken geweest, en heb het één en ander vergeleken.

Er zijn 4 mogelijkheden om in Zweden te komen zonder lang op de ferry te zitten. De reis met de ferries "Puttgarden-Rodby" en "Helsingborg-Helsingor" is het kortste (kombi-ticket
? 160.00 met auto tot 6 meter en vouwwagen). Met de ferrie "Puttgarden-Rodby" en dan met de ?resund brug is 42 km. langer (? 167.00).  Over de Storeb?lt en dan de ferrie "Helsingborg-Helsingor" is 136 km. verder dan de eerste optie (? 127.00). Ga ik helemaal niet met de ferrie maar alleen over de Storeb?lt en ?resund bruggen dan is het
178 km. verder dan de eerste optie (?127.00).

Mijn conclusie is dat optie 2, ferrie "Puttgarden-Rodby" en ?resund brug de beste is. Je rijdt iets meer kilometers en bent iets meer geld kwijt, maar je hoeft niet nogmaals op een boot te wachen en het uitzicht schijnt geweldig te zijn.  :J
« Laatst bewerkt op: februari 01, 2011, 08:36:47 pm door Alberik »
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re:Overtocht naar Zweden
« Reactie #5 Gepost op: februari 02, 2011, 12:55:43 am »

Jouw eindconclusie is de route die wij afgelopen zomer genomen hebben. Puur uit onwetendheid en nieuwsgierigheid over die Oresund tunnel/brug.... Ik kan je melden dat het inderdaad prachtig is.

Met die boot-tripjes verlies je overigens aardig wat kilometers cq tijd als je ze ze afzet tegen de bruggen. Op de terugweg zijn we geheel over de burggen gereden en dat is, volgens Google Maps, uitgaande van eindbestemming Ljungby,  150km langer dan met de boot en brug. Dat is zo'n 2 uur langer rijden.

Als je dat afzet tegen de wachttijden op de boot dan scheelt het echt geen uur meer. Zo heb ik het ook ervaren. De rit terug ging heel voorspoedig door het schitterende uitzicht zo door Denemarken rijdend.

Kortom, wat je ook doet, het is allemaal even mooi. Je moet eigenlijk meerdere jaren naar Zweden gaan om een echte voorkeur te ontwikkelen over de route.
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

jari

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.476
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL
Re:Overtocht naar Zweden
« Reactie #6 Gepost op: februari 02, 2011, 06:12:03 pm »

of over steken bij Gotoborg naar Frederikshaven
ik weet nog niet hoe duur dat is maar dat moeten we zelf nog even na kijken.
wij denken er over om op die manier terug te gaan naar Denemarken.
maar ja misschien zeg ik nu wel iets heel doms
Gelogd
Jevipro

Qwaqa

  • Gast
Re:Overtocht naar Zweden
« Reactie #7 Gepost op: februari 02, 2011, 07:24:44 pm »

Inderdaad, met de pont of bruggen maakt niet veel uit. Wij zijn op de heenweg met de pont Puttgarden-R?dbyhavn en brug ?resundsbron en op de terugweg via de brug en de Lilleb?lts brug. Qua tijd maakt het niets uit, maar ik vond het op de heenweg heerlijk om even op de pont te zitten. De kinderen konden rondlopen en vonden de boot prachtig. Na de oversteek waren we weer helemaal opgefrist. Noemenswaardige wachttijden hadden we niet, maar dat kan ook geluk zijn.

Mocht je via de Lilleb?lts brug reizen dan is Camping B?ringskov een leuke camping om te overnachten en eventueel wat langer te staan (bv om naar Legoland te gaan!)
Gelogd

RdB

  • Gast
Re:Overtocht naar Zweden
« Reactie #8 Gepost op: maart 26, 2011, 04:56:12 pm »

Absolute  aanrader: de tolbruggen Kopenhagen - Malmo. Iets goedkoper en een machtig mooie ervaring ! (Wat een uitzicht)
Gelogd

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Re: Overtocht naar Zweden
« Reactie #9 Gepost op: augustus 21, 2015, 04:45:51 pm »

Ik weet dat dit wat ouder is maar ik heb, denk ik, wel een nuttige toevoeging.

Wij gaan jaren naar Arvika, Värmland in Zweden voor kanovakanties. We nemen geen vouwwagen mee, wel een kanotrailer. We hebben qua autovervoer bijna alle varianten wel geprobeerd. Ons bevalt de Kiel-Göteborg v.v. uitstekend want je hoeft het hele @#$%-eind niet te rijden. Daarbij komt dat Stena Line vaak aanbiedingen heeft waarbij aanhanger, caravan of boottrailer gratis mee mag. Zeker voor bestemmingen boven de grote meren is deze lijn geschikt. En op www.zwedenweb.com en www.zwedeforum.nl zijn pagina's volgeschreven over de goedkoopste routes.

Veel plezier
Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

arjanmeijerman

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: Overtocht naar Zweden
« Reactie #10 Gepost op: augustus 21, 2015, 05:34:13 pm »

Die brug is echt geweldig. Daar moet je een keer overheen gereden hebben. Eerst met de tunnel naar een eiland en dan zo omhoog terwijl de trein onder je door rijdt.

« Laatst bewerkt op: augustus 21, 2015, 05:39:48 pm door arjanmeijerman »
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Overtocht naar Zweden
« Reactie #11 Gepost op: augustus 21, 2015, 05:52:41 pm »

De brug is ongeveer de enige route die ik nog nooit gereden heb maar ik voel daar ook niet echt de behoefte toe.
Kiel en/of Travemünde is rond de 500km voor ons en dat is een super dag etappe en daarna lekker de boot op. Wij hebben een aantal malen Travemünde<->Malmö gedaan en de laatste twee keer Kiel<->Göteborg. Die laatste route bevalt heel erg goed aangezien je direct een stukje noordelijker zit.
Vroeger met mijn ouders vaak Fredrikshaven<->Göteborg gedaan maar ik heb geen zin meer om bijna 800km te rijden op de eerste vakantiedag.

De veerboten worden er overigens niet goedkoper op de laatste jaren maar goed, het is voor mij echt onderdeel van de vakantie en het is een lekker rust moment. Het mooiste is dan de route Travemünde<->Helsinki. Je hebt dan een verplichte rustdag aan boord (30 uur varen).

De mooiste boten naar het noorden zijn zonder twijfel de boten van Color Line naar Noorwegen, dat zijn meer cruise schepen dan veerboten :)
Gelogd

mars

  • Gast
Re: Overtocht naar Zweden
« Reactie #12 Gepost op: maart 20, 2016, 07:00:49 pm »

Wij zijn dit jaar van plan naar Zweden te gaan. Zuid of midden Zweden. Kan iemand aangeven wat Zuid Zweden de moeite waard is om te gaan? Ik denk dan aan Skane of Blekinge t/m Jönköping. Ter hoogte van Göteborg max. Boot Kiel-Göteborg.

Of juist meer omhoog. Dan met de boot van Kiel naar Oslo en naar Värmlands.
Het wordt de eerste keer naar Zweden.
Gelogd

Bea

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 149
  • Merk Vouwwagen: Combi camp flexi comfort 2014
Re: Overtocht naar Zweden
« Reactie #13 Gepost op: maart 20, 2016, 08:38:12 pm »

Wij zijn dit jaar van plan naar Zweden te gaan. Zuid of midden Zweden. Kan iemand aangeven wat Zuid Zweden de moeite waard is om te gaan? Ik denk dan aan Skane of Blekinge t/m Jönköping. Ter hoogte van Göteborg max. Boot Kiel-Göteborg.

Of juist meer omhoog. Dan met de boot van Kiel naar Oslo en naar Värmlands.
Het wordt de eerste keer naar Zweden.

Zelf tweemaal in Zweden geweest.  Helemaal in het Zuiden hebben we niet verbleven.  We zijn zelf wel steeds over de brug langs Malmo gereden en onze eerste stop was Hok (onder Jonköping).  Zelf trekt het uiterste Zuiden me niet zo aan maar dat is persoonlijk en misschien vergis ik me aangezien ik er niets bezocht heb.  Ik vind het fijn om de rode huizen te zien O0.  In de regio rond Jonköping vond ik Granna wel leuk (we hebben dan ook daar de overtocht naar het eilandje genomen). Het stadje Eksjö vonden we ook wel pittoresk. 
De streek boven Karlstad: Värmland vond ik nog aantrekkelijker en heeft zeker alles wat je van Zweden verwacht: mooie meren, rode huizen, natuur enz.  Wat willen jullie doen en hebben jullie kinderen Bij?
Zweden is een heel groot land en je legt gemakkelijk heel veel km's af.  Onze eerste reis hebben we best veel gereden en achteraf had ik het gevoel dat we evengoed op 1 plek hadden kunnen blijven.  De ervaring blijft eigenlijk wel redelijk hetzelfde (we hadden hok, stockholm en ergens boven karlstad verbleven; zal anders zijn als je echt omhoog gaat).  Ik neem aan dat jullie graag een lange boottocht doen want over land is het ook zeker te doen.
Het is wel een heel fijn vakantieland!
Gelogd

boswachter

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 909
  • Merk Vouwwagen: Europa Camper Futura 2015
Re: Overtocht naar Zweden
« Reactie #14 Gepost op: maart 21, 2016, 08:49:17 am »

Zelf tweemaal in Zweden geweest.  Helemaal in het Zuiden hebben we niet verbleven.  We zijn zelf wel steeds over de brug langs Malmo gereden en onze eerste stop was Hok (onder Jonköping).  Zelf trekt het uiterste Zuiden me niet zo aan maar dat is persoonlijk en misschien vergis ik me aangezien ik er niets bezocht heb.  Ik vind het fijn om de rode huizen te zien O0.  In de regio rond Jonköping vond ik Granna wel leuk (we hebben dan ook daar de overtocht naar het eilandje genomen). Het stadje Eksjö vonden we ook wel pittoresk. 
De streek boven Karlstad: Värmland vond ik nog aantrekkelijker en heeft zeker alles wat je van Zweden verwacht: mooie meren, rode huizen, natuur enz.  Wat willen jullie doen en hebben jullie kinderen Bij?
Zweden is een heel groot land en je legt gemakkelijk heel veel km's af.  Onze eerste reis hebben we best veel gereden en achteraf had ik het gevoel dat we evengoed op 1 plek hadden kunnen blijven.  De ervaring blijft eigenlijk wel redelijk hetzelfde (we hadden hok, stockholm en ergens boven karlstad verbleven; zal anders zijn als je echt omhoog gaat).  Ik neem aan dat jullie graag een lange boottocht doen want over land is het ook zeker te doen.
Het is wel een heel fijn vakantieland!
In Granna is een snoepfabriekje om te bezichtigen (was in de jaren 80 voor het laatst daar) Ook een kristalmakerij (vazen etc.) erg mooi. De omgeving van Granna is prachtig, wij hebben op een camping aan het meer gestaan in 1997, wel 's avonds een flink fikkie stoken tegen de muggen, maar het uitzicht en de omgeving zijn prachtig. de dom in Lund is ook een bezichtiging waard. Jammer dat we volgend jaar naar de UK gaan, Zweden moet ook weer op het lijstje.... zeker met de boot.... Ooit door de kapitein naar de bioscoop geroepen voor een belangrijke mededeling, iets met een kerncentrale in de Oekraine.....
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal