Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Wie laat zich inenten voor een kampeervakantie?  (gelezen 11804 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rvesan

  • Gast
Wie laat zich inenten voor een kampeervakantie?
« Gepost op: juni 25, 2014, 08:07:11 am »

Totdat we vorig jaar in Oostenrijk bij een arts met apotheek terecht kwamen hebben wij nooit over inentingen binnen Europa nagedacht. Dat was iets voor verre reizen naar Azië of Zuid-Amerika. In de wachtkamer werden we geconfronteerd met folders over FSME, een ziekte die door teken wordt overgebracht. In Oostenrijk zit deze in het verplichte vaccinatieprogramma. De arts gaf aan dat je voor enkele weken ook kunt volstaan met maatregelen om geen teken te krijgen, maar dat het wel verstandig is om je in te laten enten.

Thuisgekomen het Internet eens afgestruind en vervolgens de stap gezet om ons dit jaar te laten inenten. Dit omdat wij hele dagen in de natuur doorbrengen en onze vakantie volledig in het risicogebied Zuid-Duitsland, Tsjechië en het oosten van Oostenrijk plaatsvindt (http://www.zecken.de/gefahr-durch-zecken/fsme-in-europa/#c3736).

Zijn er meer mensen die deze afweging maken?
« Laatst bewerkt op: juni 25, 2014, 11:20:16 am door rvesan »
Gelogd

Drees

  • Gast
Re: Wie laat zich inenten voor een kampeervakantie?
« Reactie #1 Gepost op: juni 25, 2014, 08:36:43 am »

Nooit van gehoord! Is dat hetzelfde als de ziekte van Lyme?
Gelogd

rvesan

  • Gast
Re: Wie laat zich inenten voor een kampeervakantie?
« Reactie #2 Gepost op: juni 25, 2014, 10:30:57 am »

Nooit van gehoord! Is dat hetzelfde als de ziekte van Lyme?
Nee, tegen Lyme kun je je niet inenten. Dit is een virusinfectie en Lyme een bacterie.
Als je meer wil weten zie info op de site van de GGD (http://www.ggdreisvaccinaties.nl/vaccinaties/tekenencefalitis). De ziekte komt in Nederland niet voor.
In Duitsland en met name in Oostenrijk adviseren ze al wat sneller tot inenting dan de GGD. Wij hebben voor vaccinatie gekozen omdat we veel de natuur in gaan en daarmee een verhoogd risico lopen.
Gelogd

Muilwijk

  • Gast
Re: Wie laat zich inenten voor een kampeervakantie?
« Reactie #3 Gepost op: juni 25, 2014, 10:42:25 am »

Ik vraag me af hoe groot de kans is. Volgens de site overlijdt 1% van de mensen die te maken krijgt met de hersenontsteking. Over de hersenontsteking zelf staat dat slechts een klein deel van de mensen die besmet raken een hersenontsteking krijgen, en ook nog eens dat de meeste mensen de besmetting zonder klachten door maken. Hoeveel procent van de teken draagt deze bacterie? Kun je overdraging ook voorkomen door de teek snel en juist te verwijderen? Ik vind het erg weinig informatie.
En het advies is ook bij het langer dan 4 weken kamperen, alsof je niet na 2 weken gebeten kan worden  ::)
Volgens mij is het dus maar een heel klein risico. Bovendien ben ik niet zo van het veel medicatie gebruiken en vaccinaties voor hele kleine risico's.
Jezelf beschermen tegen teken lijkt mij een veel betere bescherming.
Gelogd

rvesan

  • Gast
Re: Wie laat zich inenten voor een kampeervakantie?
« Reactie #4 Gepost op: juni 25, 2014, 11:18:59 am »

Volgens mij is het dus maar een heel klein risico. Bovendien ben ik niet zo van het veel medicatie gebruiken en vaccinaties voor hele kleine risico's.
Jezelf beschermen tegen teken lijkt mij een veel betere bescherming.

Is zeker wat voor te zeggen en ieder zijn eigen afweging.

Mijn vraag is vooral of mede forumleden stilstaan bij eventuele risico's van kamperen in de natuur en mogelijke preventieve maatregelen, waar beschermende kleding er ook een van is. Wij zelf in elk geval tot vorig jaar niet, ondanks dat we in het verleden wel al eens met een tekenbeet te maken hebben gehad.
« Laatst bewerkt op: juni 25, 2014, 11:20:55 am door rvesan »
Gelogd

Muilwijk

  • Gast
Re: Wie laat zich inenten voor een kampeervakantie?
« Reactie #5 Gepost op: juni 25, 2014, 02:46:29 pm »

Maar daar kan ik volmondig ja op zeggen. Wij denken na over de risico's wat betreft kamperen in de natuur. Maar ook wat betreft eten in het buitenland.
Ik ben al eens gebeten door een teek, en mijn zoontje ook. Nu hoeven ze geen lange broeken en lange mouwen te dragen bij 30C, maar controleer ik ze wel op vakantie op tekenbeten (en thuis ook als ze een dag in het park hebben gebanjerd).

Wanneer we op vakantie zijn in warme landen let ik ook zeker op het eten wat op 'straat' verkocht wordt. Vroeger mochten wij ook altijd alleen maar voorverpakte ijsjes hebben in Hongarije. Waarom? Het schepijs bij de stalletjes was vaak al 3x ontdooid en weer bevroren. In die tijd waren daar de koelingen nog niet je van het en stond het de hele dag in de brandende zon.

Maar ik denk niet méér na over deze risico's als wat ik thuis al doe. Hier kijk ik ook 3x voor we wat kopen bij een stalletje op een braderie of koningsdag...
En de risico's van het kamperen zijn er volgens mij niet veel meer dan bij het huren van een huisje, of het doorbrengen in een hotel. Tenminste waar wij kamperen leven geen wilde beren. Een vos en een haas is het enige wat wij verder ooit tegengekomen zijn  :J
Gelogd

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk Vouwwagen: Raclet Jasmin
Re: Wie laat zich inenten voor een kampeervakantie?
« Reactie #6 Gepost op: juni 25, 2014, 04:29:19 pm »

Ik heb er ook niet eerder van gehoord en zolang ik in europa blijf zal ik me ook niet extra laten inenten. Wel denk ik zeker na over gezondheidsrisico's. Zijn we veel in bosgebied dan zorg ik dat iedereen 's avonds gecontroleerd is op teken. Ook zorg ik voor de benodigde medicatie omdat niet overal alles zomaar te verkrijgen is. Voor Spanje neem ik hydrocortison(exceem creme) mee tegen de muggen. Heb al twee keer verschrikkelijke bulten gehad en mijn huisarts adviseerde dat er op te smeren, normale antimuggenmiddelen van hier helpen niet.

Verder zeker opletten wat je eet en drinkt. Maar wat Muilwijk ook al zegt, hier controleer ik bij stalletjes ook alles voor ik het koop.
Gelogd

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: Wie laat zich inenten voor een kampeervakantie?
« Reactie #7 Gepost op: juni 25, 2014, 04:44:32 pm »

Wie laat zich inenten voor een kampeervakantie?

Misschien wel een goed idee zo'n inenting, om er voor te zorgen dat het klapvirus niet al te grote vorm aanneemt en de verslaving niet meer in de hand te houden is.    :+   :P 

Oh ja.............. Hup Holland   :nl   :nl   :nl
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk Vouwwagen: Raclet Jasmin
Re: Wie laat zich inenten voor een kampeervakantie?
« Reactie #8 Gepost op: juni 25, 2014, 04:47:54 pm »

Wie laat zich inenten voor een kampeervakantie?

Misschien wel een goed idee zo'n inenting, om er voor te zorgen dat het klapvirus niet al te grote vorm aanneemt en de verslaving niet meer in de hand te houden is.    :+   :P 

Oh ja.............. Hup Holland   :nl   :nl   :nl

 :H :H :H :H
Gelogd

CenC

  • Gast
Re: Wie laat zich inenten voor een kampeervakantie?
« Reactie #9 Gepost op: juni 25, 2014, 05:51:33 pm »

Inenten speciaal voor de vakantie heb ik wel gedaan,maar dat was toen ik naar zuid Amerika ging.
Inenten voor deze virus zou ik niet zo snel doen.
Mijn honden daar in tegen ent ik wel speciaal voor de vakantie naar Frankrijk, ook de juiste druppels voor in de nek.

Verder heb ik wel de nodige EHBO en medicatie mee voor ons en de honden. Wij zijn dus veel in de natuur en ik heb in de loop der jaren ook vele teken uit mijn huid gehaald. Gelukkig nooit een hele grote volgezogen, maar van die kleine nog spinnetjes.

Die stomme beesten kunnen wel hele nare ziektes openbaren en ik denk als er een ent is tegen Lyme zou ik het misschien wel overwegen.


Gelogd

Drees

  • Gast
Re: Wie laat zich inenten voor een kampeervakantie?
« Reactie #10 Gepost op: juni 25, 2014, 07:43:22 pm »

Tegen Lyme zou ik het zeker ook doen, ook al omdat we hier zeker tien keer per jaar een teek moeten verwijderen. Volgende week wandelvierdaagse, die is bij ons altijd in het bos. Vorig jaar had mijn jongste zoon vijf teken in vier dagen. Maar ze zitten hier ook gewoon in de tuin.

Tegen deze hersenontsteking laat ik ons niet inenten, de kans is kleiner dan op Lyme. Wel bedankt voor de info!
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Wie laat zich inenten voor een kampeervakantie?
« Reactie #11 Gepost op: juni 25, 2014, 09:07:29 pm »

Wie laat zich inenten voor een kampeervakantie?

Misschien wel een goed idee zo'n inenting, om er voor te zorgen dat het klapvirus niet al te grote vorm aanneemt en de verslaving niet meer in de hand te houden is.    :+   :P 

Oh ja.............. Hup Holland   :nl   :nl   :nl
:H :H
Helaas is het klapvirus resistent tegen de vaccinatie.

Maar ook wij hebben er nog nooit van gehoord.

Op de site van de GGD staan ook handige tips

Drink geen ongepasteuriseerde melk.
Is geen probleem, ik lust geen melk
Blijf op paden en vermijd hoog gras en struikgewas.
Zal niet altijd gaan
Draag bedekkende kleding , zet bijvoorbeeld ook een pet op.
Een pet ook handig tegen verbranding als de spoeling boven op wat minder wordt, zoals bij mij :(
Smeer de onbedekte huid, broek en sokken in met DEET.
DEET wel op passen kleine kinderen
Kampeer niet aan de bosrand en niet langs de omzoming van een camping.
Tja dat heb je niet altijd voor het kiezen

Wel goed te weten bedankt voor de tip.
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

rvesan

  • Gast
Re: Wie laat zich inenten voor een kampeervakantie?
« Reactie #12 Gepost op: juni 25, 2014, 10:26:19 pm »

:H :H
Helaas is het klapvirus resistent tegen de vaccinatie.
Tja, achteraf inenten werkt sowieso niet. En het hele gezin is al besmet met het klapvirus. Geldt volgens mij wel voor meer forumleden.
Gelogd

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana 2013
Re: Wie laat zich inenten voor een kampeervakantie?
« Reactie #13 Gepost op: juni 25, 2014, 11:20:08 pm »

Tja, achteraf inenten werkt sowieso niet. En het hele gezin is al besmet met het klapvirus. Geldt volgens mij wel voor meer forumleden.
Klapvirus, volstrekt ongevaarlijk maar zeer besmettelijk :>
Gelogd

vendome95

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • Merk Vouwwagen: Jamet jametic rondo xl vervat outdoor special 2011
Re: Wie laat zich inenten voor een kampeervakantie?
« Reactie #14 Gepost op: juni 30, 2014, 09:15:57 pm »

Als je naar Kroatië gaat moet je je laten inenten tegen hepatitis A. Dit hebben wij toen wel gedaan ook voor onze dochter.
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal