Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Wie laat zich inenten voor een kampeervakantie?  (gelezen 11802 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jessika

  • Gast
Re: Wie laat zich inenten voor een kampeervakantie?
« Reactie #15 Gepost op: juli 06, 2014, 12:16:32 pm »

Ik had vorig jaar op de eerste vakantiedag in Litouwen al een teek te pakken (of de teek mij). Ik hoorde pas daarna dat FSME in de Baltische landen, Skandinavie en Oostenrijk voorkomt. Volgende maand gaan we naar Estland rondtrekken met de vouwwagen. Vrijdag hebben we daarom de vaccinatie voor FMSE gekregen, ook onze dochter van net twee. Over twee weken krijgen de herhalingsdosis.

We wandelen veel in de natuur, en kamperen soms aan de bosrand. Echte risicofactoren, dus een vaccinatie is voor mij logisch en een kleine moeite. De vaccinatiearts kwam bij ons thuis en het wordt volledig vergoed door de zorgverzekering.
Gelogd

Jessika

  • Gast
Re: Wie laat zich inenten voor een kampeervakantie?
« Reactie #16 Gepost op: juli 06, 2014, 12:26:05 pm »

Ik vraag me af hoe groot de kans is. Volgens de site overlijdt 1% van de mensen die te maken krijgt met de hersenontsteking. Over de hersenontsteking zelf staat dat slechts een klein deel van de mensen die besmet raken een hersenontsteking krijgen, en ook nog eens dat de meeste mensen de besmetting zonder klachten door maken. Hoeveel procent van de teken draagt deze bacterie? Kun je overdraging ook voorkomen door de teek snel en juist te verwijderen? Ik vind het erg weinig informatie.
En het advies is ook bij het langer dan 4 weken kamperen, alsof je niet na 2 weken gebeten kan worden  ::)
Volgens mij is het dus maar een heel klein risico. Bovendien ben ik niet zo van het veel medicatie gebruiken en vaccinaties voor hele kleine risico's.
Jezelf beschermen tegen teken lijkt mij een veel betere bescherming.

Het FSME virus wordt direct bij de beet overgebracht. Binnen 24 uur verwijderen heeft dus geen nut om het te voorkomen, in tegenstelling tot bij Lyme. Bij reizen naar de Baltische staten wordt het al geadviseerd bij verblijf in de natuur vanaf 3 dagen. Bovendien is er geen enkel medicijn tegen, antibiotica werkt dus niet.
Gelogd

Juttertje

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 380
  • Merk Vouwwagen: Camplet Savanne
Re: Wie laat zich inenten voor een kampeervakantie?
« Reactie #17 Gepost op: februari 18, 2015, 06:29:43 pm »

Wij laten ons vaccineren tegen Teken encephalitis ( fsme). Het kost een flinke duit (€728,00 voor 4 personen) en is maar voor 3 jr. Daarna 1 x per 3 jr 1 vaccinatie als je het wilt bijhouden. Wij zullen toch wel blijven kamperen en lopen liever geen risico. Zie hieronder reactie van een arts op onze vraag over Tsjechië.

HOUDT U ZICH IN IEDER GEVAL AAN DEZE REGELS VAN TEKENPREVENTIE:
Toelichting indicaties
Veel reizigers, m.n. naar Europese gebieden, kunnen volstaan met de volgende preventieve maatregelen
Geen ongepasteuriseerde koeien- of geitenmelk(producten) gebruiken afkomstig uit
endemische gebieden.
Preventie van tekenbeten
-  Blijf op de pad en vermijd hoog gras en struikgewas.
-  Draag bedekkende kleding:lange mouwen en broek,broekspijpen in de sokken,
       dichte schoenen.
-  Smeer de onbedekte huid en broek/sokken in met een insectenwerend middel dat
30% DEET bevat. De beschermingsduur van 30% DEET tegen teken is matig en
       kortdurend (slechts 1 à 2 uur).
-  Kampeer niet aan de bos rand en niet langs de omzoming van een camping.
-  Gebruik met permethrine geïmpregneerde sokken.
-  Impregneeroverigekledingeventueelmetpermetrine:hoewelditinNederlandniet
verkrijgbaar is, wordt dit in het buitenland vaak verkocht in spuitbussen waarmee
kleding kan worden ingespoten.
Na een beet moet de teek zo snel mogelijk verwijderd worden.

VOOR Tsjechië geldt dat pas bij 4 weken kamperen en wandelen daar een vaccinatieserie wordt aangeraden. Ik vind wel dat wanneer u van plan bent vaker te gaan kamperen en of wandelen in Midden en Zuid Duitsland, delen van de Alpen, oa Karinthië, delen van de Balkan, Tsjechië, Zweden, Baltische staten etc., u deze vakanties qua weken bij elkaar op moet tellen qua risico; ik zou dan dit seizoen al starten met de vaccinatieserie.
Met vriendelijke groet,
p.a. muller
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 484
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Wie laat zich inenten voor een kampeervakantie?
« Reactie #18 Gepost op: februari 19, 2015, 03:59:24 pm »

Wij gaan regelmating op vakantie in een aantal van de genoemde landen,en had hier nog nooit van gehoord. Overigens zegt mijn vriendin die arts is dat het best wel te behandelen is, een breed spectrum antibioticum zou goed moeten helpen.

Maar zelfs met al deze informatie laat ik me nog niet inenten, ik ben namelijk als de dood voor naalden. Zo erg dat ik een keer met mijn vriendin mee was naar de bloedbank omdat zij ging doneren. Toen de verpleegkundige haar prikte ging ik out. Dat gebeurt me altijd bij dit soort situaties. Het vooruitzicht dat iedere 3 jaar te moeten herhalen: brrrrrrr! Dan toch maar genoemde preventieve maatregelen voor mij!
Gelogd

rvesan

  • Gast
Re: Wie laat zich inenten voor een kampeervakantie?
« Reactie #19 Gepost op: februari 19, 2015, 06:22:32 pm »

Wij gaan regelmating op vakantie in een aantal van de genoemde landen,en had hier nog nooit van gehoord. Overigens zegt mijn vriendin die arts is dat het best wel te behandelen is, een breed spectrum antibioticum zou goed moeten helpen.
Lyme (bacterie) is te behandelen met antibiotica, FSME (virus) niet. Dat is ons zowel in Oostenrijk als bij de Nederlandse GGD duidelijk gemaakt. Op de sites van de lyme vereniging staat over FSME: "Omdat de ziekte wordt veroorzaakt door een virus is een behandeling met antibiotica niet zinvol."
Gelogd

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Re: Wie laat zich inenten voor een kampeervakantie?
« Reactie #20 Gepost op: februari 19, 2015, 09:32:10 pm »

OT: Dit topic is toch wel de grootste eye opener sinds ik hier rond spring.

Dank aan allen.
Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 484
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Wie laat zich inenten voor een kampeervakantie?
« Reactie #21 Gepost op: februari 20, 2015, 12:36:42 am »

@ rvesan: klopt, dat bedoelde ik ook. Die FSME lijkt een moeilijker ding om vanaf te komen. Is een flavivirus, uit dezelfde groep waar ook gele koorts en knokkelkoorts onder vallen. Overigens zijn al deze virussen gewoon te remmen met een virusremmer. De enigen die moeten vrezen zijn verzwakte mensen, dus ouderen, chronissch zieken, etc. Maar die zie ik dan weer niet zo snel veel lange wandelingen in de natuur maken.
Gelogd

Spiegelbeeld

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 724
  • HK Cocoon, klappen doe je pas onder Lyon
Re: Wie laat zich inenten voor een kampeervakantie?
« Reactie #22 Gepost op: februari 20, 2015, 07:39:31 am »

Inentingen zijn net verzekeringen, we worden bang gemaakt over wat er mogelijk mis kan gaan en om ons maar veilig te voelen laten we ons maar met gif volspuiten.

Ondertussen wordt de farmaceutische heel rijk van deze angst. Zij creëren hun eigen markt. 

En of het nu allemaal werkt? Er zijn dit jaar meer dan 3 miljoen griepprikken voor enkele tientallen euro's per stuk gezet, kassa voor de handel en ondertussen hebben velen griep. Ze hadden verkeerd gegokt met het te verwachten virus, foutje jammer, maar de omzet is wel binnen.

Laat je niet bang maken, denk na en laat je alleen inenten als er serieus gevaar is. Van schijnzekerheid heeft alleen de handel profijt.
Gelogd

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk Vouwwagen: Raclet Jasmin
Re: Wie laat zich inenten voor een kampeervakantie?
« Reactie #23 Gepost op: februari 20, 2015, 10:17:57 am »

@cahummel, met mijn chronische ziekte vrees ik nergens voor. Ik ben er erfelijk mee belast en heb ik mij jeugd heel wat natuurwandelingen gemaakt in buitenland. Natuurlijk ben ik wel eens gestoken, maar ben er nooit 1 dag ziek van geweest.

De laatste twee keer dat ik in Spanje op vakantie was ben ik wel door de plaatselijke mug flink gestoken. Die zorgde voor voor kleine bultjes die groter werden, soort van tunneltjes onder mijn huid en een soort gele korrelige push dat daarna uit mijn arm kwam. Twee keer hing er een hele vochtzak van 10 cm doorsnede onder mijn arm. Ik smeerde me wel goed in met de middeltjes die ik van huis had mee genomen. Maar bij navraag bij de huisarts (ook tropenarts)blijken onze middeltjes in buitenland niet te helpen. Zijn tip is de middeltjes in desbetreffende land te kopen en van huis uit hydrocortison cremé. Volgens hem werkt dat het beste na een steek.

Ziekte van lyme ben ik niet zo bang voor. Tegenwoordig maak ik zelf idd geen lange wandelingen meer, maar mijn kinderen wel. Elke dag voor het slapengaan controleren we of er geen teken zijn meegelift.

Ook voor ons geen, in mijn ogen, zinloze prikken.
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: Wie laat zich inenten voor een kampeervakantie?
« Reactie #24 Gepost op: februari 20, 2015, 01:17:59 pm »

Weer die angst ::)
OK ik begrijp het je als je het risico kan vermijden doe het is idd een mooi moto.
Maar niet het mijne. Moest men mij zeggen dat ik meer dan 50% kans maak op zo'n beet. Wel ja dan misschien maar ik denk dat ik meer kans maak om iets ernstig te voor te hebben onderweg naar mijn vakantiebestemming dan door een beet van een besmette teek. En als het die teek dan niet is, wat is het volgende dan.
Idd de farmaceutische wereld zal er weer maar rijk van worden, ik wordt er niet arm van.

Nog een vaccinatie tegen IS dat zou wat zijn :#
Gelogd

Jootje1710

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.350
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone Game Drive 2018
  • Je bent gek op klappen of niet!!
Re: Wie laat zich inenten voor een kampeervakantie?
« Reactie #25 Gepost op: februari 20, 2015, 01:28:00 pm »

Citaat van: Mieke link=topic=14348.msg204681#msg204681 date=142443467

Nog een vaccinatie tegen IS dat zou wat zijn :#
[/quote
:off Een gat in de markt  :>  :off
Gelogd
Antoon & Jolande van Harselaar met de kids (Steven, Emmy en Fleur), Aart Kok Livingstone Game Drive 2018 :-)

Marcel en Quirina

  • Gast
Re: Wie laat zich inenten voor een kampeervakantie?
« Reactie #26 Gepost op: februari 21, 2015, 10:39:47 am »

Wat goed helpt tegen muggenbeten en ja ook ik ben daar allergisch voor is azijn. Al een paar keer gevraagd in een restaurant om een schaaltje azijn met een papieren doekje tijdens het eten. Je moet ze dan eens zien kijken hahaaaa maar het helpt en dat is voor mij het belangrijkste.
Gelogd

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk Vouwwagen: Raclet Jasmin
Re: Wie laat zich inenten voor een kampeervakantie?
« Reactie #27 Gepost op: februari 21, 2015, 12:36:24 pm »

Goed om te weten!
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Wie laat zich inenten voor een kampeervakantie?
« Reactie #28 Gepost op: februari 21, 2015, 01:38:18 pm »

Wat goed helpt tegen muggenbeten en ja ook ik ben daar allergisch voor is azijn. Al een paar keer gevraagd in een restaurant om een schaaltje azijn met een papieren doekje tijdens het eten. Je moet ze dan eens zien kijken hahaaaa maar het helpt en dat is voor mij het belangrijkste.
Als kind leerden we van onze vader om blaadjes van zuring over de beet stuk te wrijven. dat leek toen ook te helpen. Maar ik heb er eigenlijk geen ervaring mee omdat ik vrij ongevoelig ben voor steken en beten van insecten. Ff wat jeuk en dan voel ik het al niet meer.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Drees

  • Gast
Re: Wie laat zich inenten voor een kampeervakantie?
« Reactie #29 Gepost op: februari 21, 2015, 05:18:42 pm »

Wat goed helpt tegen muggenbeten en ja ook ik ben daar allergisch voor is azijn. Al een paar keer gevraagd in een restaurant om een schaaltje azijn met een papieren doekje tijdens het eten. Je moet ze dan eens zien kijken hahaaaa maar het helpt en dat is voor mij het belangrijkste.
Helpt ook bij een steek van een bij of een wesp.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal