Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Achteruitrijcamera op vw  (gelezen 1396 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rikki72

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 101
  • Merk: kampeermiddel : Raclet Panama Up
Achteruitrijcamera op vw
« Gepost op: februari 22, 2019, 02:09:19 pm »

Hallo,
Ik ben het onderwerp tegengekomen via de zoekfunctie maar heb niet het antwoord gevonden wat ik zocht.
Zijn er mensen hier op het forum die deze optie op hun vw hebben? Geeft het al dan niet een meerwaarde ?
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Achteruitrijcamera op vw
« Reactie #1 Gepost op: februari 22, 2019, 02:20:36 pm »

Dat is een interessante vraag, nog niet eerder gehoord
Gelogd

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.587
Re: Achteruitrijcamera op vw
« Reactie #2 Gepost op: februari 22, 2019, 05:17:57 pm »

Hebben wij in ieder geval niet, ik zie het nut er niet van in. Ook niet op de auto trouwens.
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.274
  • Merk: kampeermiddel : HK Cocoon Aero
Re: Achteruitrijcamera op vw
« Reactie #3 Gepost op: februari 22, 2019, 06:22:00 pm »

Heb er overgedacht, maar dan meer in een constant beeld. Kan via de binnenspiegel niet goed zien wat er achter ons zit, cocoon is hoog en breed. Autootjes als een picanto verdwijnen gewoon. Met de buitenspiegels zie ik ze ook niet meer, dan af en toe wat naar rechts sturen, komen ze weer in beeld. Zit het wel dicht op vw denk ik. Maar voor achteruitrijden, daar niet voor
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.032
  • Merk: kampeermiddel : Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Achteruitrijcamera op vw
« Reactie #4 Gepost op: februari 22, 2019, 08:31:47 pm »

Op caravans is het meer gemeengoed. Mijn schoonpa heeft er ooit mee geëxperimenteerd, maar zijn draadloos bereik was niet helemaal goed genoeg.
Gelogd

Venkelstraat

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 93
Re: Achteruitrijcamera op vw
« Reactie #5 Gepost op: februari 22, 2019, 09:37:09 pm »

Heb er overgedacht, maar dan meer in een constant beeld. Kan via de binnenspiegel niet goed zien wat er achter ons zit, cocoon is hoog en breed. Autootjes als een picanto verdwijnen gewoon. Met de buitenspiegels zie ik ze ook niet meer, dan af en toe wat naar rechts sturen, komen ze weer in beeld. Zit het wel dicht op vw denk ik. Maar voor achteruitrijden, daar niet voor

Ik heb dezelfde gedachte, heb al zitten zoeken bij de Chinese groothandel op internet. Voor 50 euro heb je alles, draadloos, versterker voor de wifi en je kan kiezen uit type camera. (opbouw, inbouw, met en zonder ledverlichting) ziet er goed uit.
Heb net onderdelen voor een elektrische installatie in de VW aangeschaft dus ik moet even wachten van de kascommissie  :J :)
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.665
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Achteruitrijcamera op vw
« Reactie #6 Gepost op: februari 22, 2019, 10:08:21 pm »

Bij onze kar is er prima zicht naar achteren, dus een continu-camera is niet nodig.
Voor achteruitrijden: dat doen we zo min mogelijk. En als we het doen, dat achteruitrijden, stapt vrouwlief uit en kijkt of er niets geraakt wordt (ik vind vooral het diepte schatten lastig bij achteruit steken), ze geeft geen richting aanwijzingen. De manier om het gezellig te houden.

Overigens is een relatief korte klapper lastiger achteruit te rijden dan bijvoorbeeld de tandemasser van mijn scoutinggroep.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Achteruitrijcamera op vw
« Reactie #7 Gepost op: februari 23, 2019, 09:11:00 am »

Tip: je kan ook gewoon extra opzetspiegels van b.v. Milenco of Emuk kopen voor beter zicht achter de vouwwagen.
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.403
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Aero Wind®Force 2020 / Beachy 360 2023
  • Welk kampeermiddel : Vouwwagen/Caravan
    • Fortuin
Re: Achteruitrijcamera op vw
« Reactie #8 Gepost op: februari 23, 2019, 09:24:04 am »

Ik heb dezelfde gedachte, heb al zitten zoeken bij de Chinese groothandel op internet. Voor 50 euro heb je alles, draadloos, versterker voor de wifi en je kan kiezen uit type camera. (opbouw, inbouw, met en zonder ledverlichting) ziet er goed uit.
Heb net onderdelen voor een elektrische installatie in de VW aangeschaft dus ik moet even wachten van de kascommissie  :J :)
Heb ooit eens bij de beroemde ali zoiets aangeschaft.
Gelukkig via paypal want hij heeft het wel 2 hele maanden volgehouden.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.403
  • Merk: kampeermiddel : Raclet Safari 2016
Re: Achteruitrijcamera op vw
« Reactie #9 Gepost op: februari 23, 2019, 07:03:05 pm »

Vokswagen heeft als optie op zijn wagen om achterwaarts in te parkeren met aanhangwagen. Hoe het werkt geen idee, maar kan voor sommigen denk ik wel helpen.

Onze wagen is ook een lage wagen en door de achteruitkijkspiegel zien we ook niet veel. Maar heb hier voorlopig nog niet aan gedacht.

Ik dacht vroeger ook zo over een achterruitkijkkamera bij een auto Jon, maar heb er nu eentje gekregen op mijn wagen omdat dit er gratis bij zat. En heb mijn mening moeten bijstellen. Is echt wel handig in redelijk wat situaties. Zeker om een aanhangwagen aan te pikken. Je kan hem specifiek in die modus zetten en hij deteceteert de dissel en toont de lijn hoe je daar geraakt. Je kan zonder hulp van vrouw, de wagen heel makkelijk net onder het aanpikpunt van de aanhang wagen mikken, zonder te botsen tegen de dissel. Gewoon nog naar beneden draaien en je bent aangepikt.
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Achteruitrijcamera op vw
« Reactie #10 Gepost op: februari 23, 2019, 08:09:13 pm »

Vokswagen heeft als optie op zijn wagen om achterwaarts in te parkeren met aanhangwagen. Hoe het werkt geen idee, maar kan voor sommigen denk ik wel helpen.

Onze wagen is ook een lage wagen en door de achteruitkijkspiegel zien we ook niet veel. Maar heb hier voorlopig nog niet aan gedacht.

Ik dacht vroeger ook zo over een achterruitkijkkamera bij een auto Jon, maar heb er nu eentje gekregen op mijn wagen omdat dit er gratis bij zat. En heb mijn mening moeten bijstellen. Is echt wel handig in redelijk wat situaties. Zeker om een aanhangwagen aan te pikken. Je kan hem specifiek in die modus zetten en hij deteceteert de dissel en toont de lijn hoe je daar geraakt. Je kan zonder hulp van vrouw, de wagen heel makkelijk net onder het aanpikpunt van de aanhang wagen mikken, zonder te botsen tegen de dissel. Gewoon nog naar beneden draaien en je bent aangepikt.
Klopt helemaal eerst dacht ik een achteruit rij camera is niks maar nu willen we niks anders meer. On topic met mijn achteruit rij camera zie ik wel iets van wat achter onze roadmaster gebeurd. En met achteruit rijden zie ik genoeg in de spiegels

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

oli4

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 36
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Kyte
Re: Achteruitrijcamera op vw
« Reactie #11 Gepost op: maart 02, 2019, 11:18:50 am »

Dag Rikki en andere lezers...

Ik heb enkele jaren gelden een poging ondernomen om een achteruitrijcamera te plaatsen op een aanhanger. Het kan helemaal werken, maar mijn ervaring was dat het zijn doel voorbijschiet.
Ik probeer het even toe te lichten.

- Als je gaat manoeuvreren met een aanhanger en een achterwaartse beweging maken, kijk ik altijd eerst of er ruimte is en geen obstakels. De camera kan hier bij helpen mochten er plots obstakels bijkomen (kinderen, hond van de buren, ...) Mar als ik thuiskom na een weekend, is het altijd eerst kijken of de fietsen wel aan de kant staan voor de vw de garage in gaat.

- Bij het achteruit manouevreren met een aanhanger zijn de achterste hoeken mijn referentiepunten, hier kan een camera niets mee omdat het breedtezicht niet breed genoeg is om deze hoeken weer te geven. De hulplijnen die vaak op zo een aftermarket-camera te vinden zijn, hebben geen meerwaarde omdat ze niet gekalibreerd zijn. Voor de blinde hoek bij het draaien is het vooraf inschatten of er voldoende ruimte is, (onze vw is 1m60 breed, poort is 2m50, als ik in mijn kijkhoek 40cm afstand houd, heb aan mijn blinde hoek 50cm over...)
of aan een tweede persoon vragen deze hoek te 'bewaken'. Een goed zicht in de spiegels is het toverwoord in dit geval

- De overdracht van het videosignaal naar voren kan draadloos, maar dit werkt niet altijd even feilloos. Een goed systeem is bedraad, maar dat brengt veel tijd en werk mee. De signaalstekkers aan de wagen moeten goed waterbestendig zijn. zo wordt het een stevige investering

Ik wil Friedel en Martijnmarleen volgen met hun ervaring van een achteruitrijcamera op de trekauto : met een camera op de auto kan je de bol heel precies onder de disselkoppeling zetten, en tijdens het achteruitrijden met aanhanger zie je zo waar de aanhanger naartoe beweegt.
De hulplijnen op zo een camera (af fabriek gemonteerd) zijn wel vaak gekalibreerd (breedte van de wagen, draaicirkel, bumperlijn, ...)

Op onze vorige aanhanger (met huif) heb ik het geprobeerd, maar heb het gelaten voor wat het was omdat het resultaat tegenviel. Voor een kennis heb ik het op een grote autotrailer gezet, maar ook hij vindt de meerwaarde maar beperkt.

Mijn besluit is : leuk om mee te expirementeren , maar als het doel is om makkelijker te manoeuvreren, dan is veel oefenen de sleutel.

Voor wat betreft het 'aanhanger-parkeersysteem' van Volkswagen (Trailer-assist) : de bedoeling is dat je met de een 'joystick' (de knop van de spiegelverstelling) de hoek instelt hoe je de aanhanger wil hebben (per 15°). Je ziet de instelling op je kombi-instrument. De wagen stuurt de wielen tot deze hoek bereikt is. tijdens het sturen kan je de hoek wijzigen of de aanhanger terug recht brengen.
Het werkt als volgt: de achteruitrijcamera van de auto 'ziet' de dissel van de aanhanger en baseert zich hierop om de hoekmeting uit te voeren. De stuurdoos voor dit systeem heeft in zijn software de kennis van hoe je aan aanhanger moet draaien (tegensturen) en wanneer je terug moet sturen om die hoek aan te houden. De software houdt ook rekening met hoe langzaam of snel de aanhanger reageert (afhankelijk van de afstand dissel-as) Werkt helemaal perfect!

alleen... het is geen carte blanche: Het systeem kan bv niet aangeven hoe ver je rechtdoor moet rijden om met je aanhanger perfect voor de inrit uit te komen
Trivia voor de nerds; daarom heeft  een VW-Crafter met Trailer-Assist twee camera's achteraan : 1 bovenop voor het achteruitrijden, en 1 aan de kentekenverlichting voor de trailer-assist.

beste groeten, Olivier


Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.403
  • Merk: kampeermiddel : Raclet Safari 2016
Re: Achteruitrijcamera op vw
« Reactie #12 Gepost op: maart 02, 2019, 11:15:44 pm »

Zeer interessant! Bedankt voor de info Olivier!
Gelogd

Rikki72

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 101
  • Merk: kampeermiddel : Raclet Panama Up
Re: Achteruitrijcamera op vw
« Reactie #13 Gepost op: maart 03, 2019, 06:48:09 am »

Allemaal bedankt voor de info.
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Achteruitrijcamera op vw
« Reactie #14 Gepost op: maart 03, 2019, 08:02:53 am »

Mooie uitgebreide uitleg Olivier!   KK
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal