Vouwwagenclub.info
(Openbaar)De vouwwagen => Vragen algemeen. => Topic gestart door: Runningr op juli 30, 2023, 10:25:47 pm
-
Hallo mensen,
Bij de stallingbrand in mei zijn wij onze geliefde Holtkamper Cocoon kwijt geraakt. Balen, want we hadden hem zelf in 2012 samengesteld en konden lezen en schrijven met dat ding. Opzetten, afbreken, allemaal met onze ogen dicht. Hij zou dus ook nog lang niet de deur uitgaan, maar ja, dat grote kampvuur in Bleiswijk he?
We hadden direct besloten om pas na onze zomervakantie naar iets nieuws te gaan kijken. De vakantie hebben we ingekort van drie weken naar twee en hebben deze doorgebracht op twee campings. Een week in een huisje en een week in een safaritent. Daardoor weten we een ding zeker: deze manier van vakantie vieren is niets voor ons 😀. In de derde week hadden we tijd om te gaan shoppen en dus hebben we een rondje gemaakt langs Holtkamper en Aart Kok. Conclusie: keuze zal waarschijnlijk tussen de HK Aero MTT of een Aart Kok Livingstone River Lodge (met keuken en boogtent). Nu de grote twijfel: financieel is de Aart Kok wel een heel stuk interessanter. Prijsverschil is echt wel bizar. We vinden het ook echt een mooie wagen als hij staat. Maarrrr…. Het opzetten en afbreken vergt toch wel wat meer handelingen dan onze Holtkamper, met name omdat er zaken in principe los gemaakt moeten worden (luifel, grondzeil, zijkanten etc). Het prijsvoordeel vinden we een grote plus, maar we zijn een beetje bang dat de losse handelingen bij op/afbreken ons gaat irriteren. Zijn er mensen die een switch van een (moderne) Holtkamper naar een Livingstone hebben gemaakt (of andersom)? En hoe is dit bevallen en wat zijn de grootste verschillen die je in praktijk ondervindt?
We zijn benieuwd naar jullie ervaringen!
-
Een ding wat mij zeer bevalt is van onze Cocoon Aero, slechts 10 haringen, geen scheerlijnen, de tent staat in 25 minuten en klaar (dat is incl. levelzetten en grond vloer neerleggen). Mooiste stukje is de luifel. Prijzen , nieuw, heden ten dage zijn erg hoog. Is een jonge occasion misschien een betere keus.
Succes.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
-
Wij zijn ook uitgebreid langs alle mogelijke merken gegaan. Alles veelvuldig bekeken omdat de prijs van de hk ons zo tegen stond.
Eindconclusie; liever een 2e hands hk, als een nieuwe ak.
-
Ik zal altijd voor gemak gaan. Binnen een kwartier aan het bier.
Maar dit is een advies dat niet objectief is, komt er maar in AK bezitters.
-
Rationeel bekeken;
Zo’n 16k vs 27k.
Hoe lang denk je er nog mee op vakantie te gaan, hoe vaak denk je hem op te moeten zetten in die tijd? Hoeveel tijd win je bij compleet opzetten? Ook die HK heeft best wat haringen nodig zodra je de luifel wil voorzien van zijwanden.
Ga je hem jaarlijks 3 keer opzetten en denk je er nog 10 jaar mee weg te gaan dan is dat 30 keer opzetten. Stel dat het een uur scheelt (zal wel minder zijn) dan 11.000 / 30 = €366 per keer opzetten. Is je dat het waard?
-
Niet te veel rekenen, en je hart volgen.
En als je geen haringen en gesjouw met keukens wil: ook naar de combi camp gekeken? Prijs zit tussen deze 2 in.
Verstuurd vanaf mijn motorola one hyper met Tapatalk
-
Of out of the box een Campwerk met vaste keuken.
-
Rationeel bekeken;
Zo’n 16k vs 27k.
Hoe lang denk je er nog mee op vakantie te gaan, hoe vaak denk je hem op te moeten zetten in die tijd? Hoeveel tijd win je bij compleet opzetten? Ook die HK heeft best wat haringen nodig zodra je de luifel wil voorzien van zijwanden.
Ga je hem jaarlijks 3 keer opzetten en denk je er nog 10 jaar mee weg te gaan dan is dat 30 keer opzetten. Stel dat het een uur scheelt (zal wel minder zijn) dan 11.000 / 30 = €366 per keer opzetten. Is je dat het waard?
Mooie som, je vergeet wel de restwaarde. Vanwege de absurd gestegen nieuwprijzen, wordt deze steeds hoger. Onze 13 jarige Cocoon is nog steeds veel waard.
-
Mooie som, je vergeet wel de restwaarde. Vanwege de absurd gestegen nieuwprijzen, wordt deze steeds hoger. Onze 13 jarige Cocoon is nog steeds veel waard.
Dat zal bij een Aart Kok niet anders zijn.
-
Klopt deels, weet niet of.afschrijving AK verschilt van die van HK.
-
Klopt, maar dat betekent toch dat je sommetje niet klopt!
-
Tja heb je het voor over of niet.
Dit blijft een gevoels kwestie.
Wel weet ik dat je ze moeilijk kunt vergelijken.
De 1 stoks luifel is super de windforce is top
Erg mooie Bamboe keuken van de holtkamper Aero maar of je de meerprijs er voor over hebt
dat is niet rationeel te benaderen ben ik bang.
Als je het hebt zeg ik doen.
En dat voor iemand die geroepen heeft ik ga nooit een tweedehands holtkamper kopen als je daar een splinternieuwe jamet voor kunt kopen.
-
Een ding wat mij zeer bevalt is van onze Cocoon Aero, slechts 10 haringen, geen scheerlijnen, de tent staat in 25 minuten en klaar (dat is incl. levelzetten en grond vloer neerleggen). Mooiste stukje is de luifel. Prijzen , nieuw, heden ten dage zijn erg hoog. Is een jonge occasion misschien een betere keus.
Succes.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Jong gebruikt was inderdaad ook een optie, maar we geven dan toch de voorkeur aan nieuw als we dan toch ons spaarvarken stuk moeten slaan...
-
Het blijft een keuze. Succes
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
-
Niet te veel rekenen, en je hart volgen.
En als je geen haringen en gesjouw met keukens wil: ook naar de combi camp gekeken? Prijs zit tussen deze 2 in.
Verstuurd vanaf mijn motorola one hyper met Tapatalk
Ja, het mooie is dat deze ook bij Aart Kok staan. Mooie wagens, maar we willen per se soft-top, o.a. daarom viel deze af.
-
De stijging van de waarde van 2e hands is voor de diverse merken. Ik heb beide vorige vouwwagens met weinig afschrijving verkocht. De laatste zou ik nu voor meer 2e hands kunnen verkopen als 3 jaar terug. Ook bij autos zie ik hetzelfde.
Voor mij is het opzetten van de wagen maar een klein deel van het kamperen. De keuken zoals ik die nu heb, zou ik nooit op een HK kunnen krijgen en dat is voor mij veel belangrijker.
Kijk gewoon naar wat je echt belangrijk vindt, en kies daar de vouwwagen bij die jou past. Die opzettijd ben ik alweer vergeten op het moment dat ik lekker onder de luifel zit. Het is ja vakantie, en dan heb ik juist de tijd om lekker lang te keutelen met van alles.
-
Ik vind het opzetten net erg belangrijk. We verkassen op een vakantie gemiddeld 6 keer. Dan mag dat niet te veel tijd in beslag nemen :)
@ts: ah. Je wil een Softtop. Dan valt de CCC af. Met de 2 die je aanhaalt heb ik geen ervaring, dus geen advies :)
Verstuurd vanaf mijn motorola one hyper met Tapatalk
-
Ik heb nog steeds niet het idee dat onze Aart Kok zoveel werk is, ja als je alles opzet. Maar dan is ie qua binnenruimte ook belachelijk. Holtkamper vinden wij niet zo mooi en erg duur (zeg maar een Rolls vs een normale auto).
Wij hebben met 4 personen onderweg ook maar 8 haringen nodig. Maar ervaring van of naar Aart Kok heb ik niet…. Vorig jaar Toscane gezien hoe lang mensen met een Cabanon Malawi bezig waren…. In die tijd ben ik naar huis gereden. Er zijn echt wel nadelen hoor, aanritsen van de kindertent vind ik een gedoe. Luifel ook een beetje.
Dacht dat er iemand op t forum van Aart Kok naar Holtkamper was overgestapt? Wij trekken niet super veel (kinderen die wagenziek worden) 4x opzetten in 1 vakantie is de max tot nu toe.
Wat zijn je overige eisen? En hoe reis je? Waar heen? Als ik de verhalen mag geloven is de Aart Kok echt meer weg, mijn kijk ervaringen naar Holtkamper eigenaren zijn anders. Maar ook dat zijn geweldige wagens en dat weet je al. Volgens mij ligt het echt aan je mindset of je iets meer of minder werk vindt.
Voorbeeld: ik ga naar Noorwegen en t regent, dan zou ik wel droog willen koken en alles o willen zetten. Kost meer tijd, ga ik daar heen? Nee dus boeit mij niet.
Onderweg en regen? Zet ik alleen de basis tent op, grondzeiltje erin daar slapek de kinderen. Ga ik uit eten en dan slapen prima!
Warm weer; zetten we de luifel op, maar niet de voorwanden en grondzeil van de voortent.
Dit jaar naar de Vogezen, dus: voortent met grondzeil; hond gaat ook mee, kan ie ook in de tent blijven als wij een half dagje weg gaan. Maar ja opzetten kost nu meer tijd en 40? (Gokje) haringen, dus dan trekken we minder.
-
De luifel gaat er bij onze Livingstone nooit af. Hebben geen boogluifel, weet niet of dat uitmaakt. Bij doorsteken laten wij de kuip eraan zitten.
Volgens mij is het ook routine krijgen in je vouwwagen opzetten. Wij waren eerst ook veel langer bezig. Nu nog niet heel snel, maar dat ligt aan onszelf. Wij hebben standje vakantie:)6]
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
Dat is wel een goed punt. Ervaring in opzetten scheelt enorm in de opzettijd. We hebben de Malawi nu een jaar of 6 en we ontdekken nog steeds handigheidjes die het opzetten versnellen en verbeteren.
-
Destijds (2011) stonden wij ook voor de keuze, een Livingstone of een cocoon. Het prijsverschil des tijds 4 á 5 k€. Toen voor de Livingstone gekozen en nog steeds geen spijt van. Ik denk zeker dat de cocoon sneller opzet, maar de opzet tijd is voor ons geen belemmering. En met een kwartier zit ik ook aan het bier of in het zwembad en zetten we de rest daarna wel op. We maken er geen wedstrijd van.
Het luifel maken we nooit los, de kuip blijft tijdens het doorreizen zitten (wel een extender voor het afdekzeil gebruiken!).
De Livingstone is zwaarder uitgevoerd dan de cocoon. Dikker stof, zwaardere buizen. Dat maakt dat je hem eigenlijk met tweeën moet opzetten. Alleen gaat wel, maar het kost redelijk wat kracht.
Maar dan heb je ook een bijna onverslijtbare wagen.
Als je de wat langere opzet tijd voor lief neemt, heb je aan de Livingstone een fijne vouwwagen die wat voordeliger geprijsd is.
In beide gevallen kan je je niet miskopen.
Zouden we nu weer een vouwwagen kopen? Er gaan steeds minder kids mee. Misschien wordt het wel een klein caravannetje op termijn ….
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
Een ding wat mij zeer bevalt is van onze Cocoon Aero, slechts 10 haringen, geen scheerlijnen, de tent staat in 25 minuten en klaar (dat is incl. levelzetten en grond vloer neerleggen). Mooiste stukje is de luifel. Prijzen , nieuw, heden ten dage zijn erg hoog. Is een jonge occasion misschien een betere keus.
Succes.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Dat is precies wat wij ook hebben gedaan. Ook bin HK en AK geweest en bij een HK voelt alles degelijker aan en geen scheerlijnen en stokken van een luifel vind ik wel een groot voordeel. Dus daarom voor een jong gebruikte HK gegaan ipv een nieuwe AK
-
Allemaal een kwestie van smaak en wat je feitelijk wilt aan ruimte en comfort. Persoonlijk vind ik de Holtkampers niet bijzonder praktisch, teveel toeters en bellen en erg (belachelijk)duur. Zal wel goed zijn maar 't is meer een hebbeding. Voor dat geld koop je twee Alpenkreuzers.
-
Na de vraag stellen, is het ook wel handig voor de (toekomstige) lezers van dit forum, om terug te koppelen wat de keuze uiteindelijk is geworden. Sinds vanmiddag zijn we niet meer (tent)dakloos en staat er nu een Aart Kok Livingstone GD in de garage. Hoofdreden voor de keuze voor de Aart Kok tov de Holtkamper is toch de prijs geweest. Nu lang wachten tot het testen…
-
Hier heb je een fijne Vouwwagen aan.
Mooie keuken en gemakkelijk opzetten.
Dat word ook voor jullie een lange winter.
-
IS die puist aan de achterkant de keuken?
-
[ :#quote author=f2ride2001 link=topic=28192.msg359067#msg359067 date=1699640789]
IS die puist aan de achterkant de keuken?
[/quote]
Ik hoop dat we straks smakelijkere associaties hebben met de achterkant van de vouwwagen, maar dat is inderdaad de keuken! :H :H
-
Gefeliciteerd met jullie puist;-) nee top wagen! Reken op een hoop positieve reacties op campings.
Wij zijn er nog steeds erg blij mee!
-
Dat is een puist waar we iedere keer veel plezier aan beleven als ie open gaat.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
Heel veel plezier en mooie vakanties gewenst met de Aart Kok.
-
Allemaal een kwestie van smaak en wat je feitelijk wilt aan ruimte en comfort. Persoonlijk vind ik de Holtkampers niet bijzonder praktisch, teveel toeters en bellen en erg (belachelijk)duur. Zal wel goed zijn maar 't is meer een hebbeding. Voor dat geld koop je twee Alpenkreuzers.
Ik ben oprecht benieuwd wat je onder toeters en bellen verstaat.
Naar mijn mening is juist bij HK alles super functioneel,,,
-
Gefeliciteerd met jullie mooie nieuwe wagen! Jullie gaan er vast ontzettend van genieten.
-
Ik ben oprecht benieuwd wat je onder toeters en bellen verstaat.
Naar mijn mening is juist bij HK alles super functioneel,,,
Ik kan Jon wel begrijpen hoor.
Het airforce systeem kan dan wel functioneel zijn, maar voor mij hoort een tent zelf opslaan, ook wel voor een deel bij de kampeerervaring. Bovendien blijkt het dan vooral te werken op campings met zwaar electra, wat meestal niet het type campings zijn dat wij opzoeken. Een snel staande wagen is zeker interessant, maar dat mag dan ook snel kunnen zonder de airforce, wat deze wagens ook wel doen. Maar gezien het bovenstaande zou ik nu niet direct daarvoor 15000 euro extra op tafel leggen. Ik ben nu in ieder geval nog fit genoeg om zelf die wagen te zetten. Misschien dat als ik een stuk ouder ben en minder mobiel, en andere type van vakanties doe, daar wel meerwaarde in zie die de meerprijs verantwoorden, maar op dit moment is dat zeker niet het geval.
Bamboe keuken is dan mogelijk wel mooi, maar is dat mij 15.000 euro extra waard? Niet direct. Vindt ook de 3 vuurtjes te dicht op elkaar geplakt om praktisch te zijn en 3 potten ter gelijker tijd op kan koken(is bij veel standaard keukens van vouwwagens het geval, daarom dat ik eerder kies voor een wagen zonder keuken en een andere oplossing zoek, maar wagen zonder keuken, is niet altijd een optie hier en is dus niet iets waar ik 15000 euro extra voor zou betalen).
Alluminium velgen, is mooi, maar niet functioneel, zeker niet omdat daar ook niet zoveel van te zien is als de tent is opgeslagen. Dus zou ik daar 15000 euro extra voor betalen?
Bigfeets, geplaatst, zou ik daar 150 euro extra voor betalen dan ze zelf te plaatsen? Moeten dat voor mij dergelijke zijn? Ok ze zijn degelijker dan deze van 10 euro die ik gebruik, maar zoveel meer functioneel zijn ze ook weer niet en voor die prijs, kan ik 24 andere sets verslijten over de levensduur van deze van alko. Dat zal ook niet rap gebeuren dat ik er zoveel verslijt, dus is dat mij 245 euro extra waard? Niet echt.
Ik kan begrijpen dat dit voor anderen anders is, maar er zijn inderdaad tal van dingen aan de wagen die mogelijks leuk lijken, maar voor mij niet de meerwaarde creëren die de wagen kost en in sommige gevallen liever niet zou hebben of eerder niet zou gebruiken. En dan is dat op dit moment mij niet zoveel extra geld waard.
Maar zoals eerder gesteld, dit is hoe het nu voor mij is. Kan zijn dat over heel wat jaren onder andere omstandigheden, bepaalde aspecten juist wel belangrijk voor me worden en dan voor mij de meerprijs dat wel waard is. Ook dat kan in de loop der tijd zeker veranderen.
Ik gebruik nu ook geen luifel en heb daar geen nood aan, dus waarom dan 15000 euro extra betalen voor geen stoksluifel. Is dat voor veel mensen functioneel, zeker, maar niet voor mijn situatie.
Ik wil hier geen polemiek voor of tegen holtkamper mee veroorzaken, dat is het zeker niet. Wil gewoon aantonen dat anderen aan heel wat punten geen meerwaarde hebben en daar dan ook niet de meerprijs voor gaan betalen. En zoals gesteld in andere omstandigheden is de kans meer dan reëel dat ik andere keuzes maak. NIet iedereen heeft dezelfde noden, en maar goed ook, want als er maar één type tent nog op de camping staat, zou het ook maar saai uit zien hé.
-
Veel van die toeters en bellen heeft een Aart Kok ook natuurlijk. Kan mij er ook best in vinden hoor. Keuken zou ik niet willen missen (had liever 2 pitten verder uit elkaar gehad;-))
Zo hebben wij in de Classic een zeil op maat besteld (met ritsen), want regelmatig regenachtige gebieden en een hond die wat meer ruimte heeft als wij bv boodschappen doen of naar het klimpark zijn. Is het overdreven ja misschien wel voor jullie. Was voor ons een dealbreaker geweest. De boogluifel vinden we niet mooi dus die werd t niet. Zo heeft ieder zijn wensen! (Dat airforce lijkt me wel wat, maar nog nooit een camping met zulke amperes gehad…)
-
Tegenwoordig is 6 amp ruim voldoende.
Vond het eerst ook een gadget maar wil niet meer zonder..
-
Ja die 6 ampere doelde ik op;-) dat hebben de campings waar ik kom niet. Heel misschien die op Terschelling… maar in Frankrijk knalde de hele camping er uit als 3 kachels aan stonden. En dat herken ik meer dat was 6 ampere voor de hele camping niet per plek.
-
@ FriedelP:
Ik begrijp je verhaal maar bij de toeters en bellen denk ik aan overbodige franje en versieringen.
Dat zou van toepassing kunnen zijn op Windforce: de wagen zet je net zo snel op zonder. Het praktische ervan zit hem vooral in het in je eentje kunnen opzetten van de wagen (Kyte en Aero).
Het airco systeem heeft écht meerwaarde. Wij hebben ervaren dat het substantieel koeler was in de tent dan onder de luifel of gewoon in de schaduw!
Grappig dat je het gaskookplaatje noemt, wat mij betreft is een plaat met twee pitten ook handiger. Navraag bij Holtkamper leerde mij dat zij een te kleine partij zijn om leveranciers te bewegen een tweepitter te leveren.
Neemt niet weg dat de keuken absoluut meerwaarde heeft. Maar dat is, zoals alles met (onder andere) vouwwagens, héél persoonlijk :)
-
Ik heb daarom ook duidelijk gesteld dat het voor mij geen meerwaarde heeft, of toch geen meerwaarde die me 15000 euro extra waard is. Heb ook duidelijk aangegeven dat onder andere omstandigheden ik mogelijk bepaalde dingen anders zou inschatten.
Wat airco systeem betreft, kan ik me zeker voorstellen dat dit voor heel wat mensen een meerwaarde heeft, maar wij kamperen veel hoog in de bergen, eigenlijk bijna altijd, en zijn het grootste deel van de dag zelden of nooit op de camping te vinden. 's avonds koelt het re meestal snel af en dus hebben we niet zo'n nood aan een airco systeem.
Wat keuken betreft, was mijn opmerking tweelerlei. Dat het gaat over een bamboo keuken vindt ik wel tooters en bellen die voor mij geen meerwaarde hebben tegenover een keuken van een andere vouwwagen. Wij hebben geen keuken van de vouwwagen zelf, wel een bermkeuken met ruime laadbak en met 3 ruime pitten waar ter gelijker tijd 3 pannen op het vuur kunnen staan. Hangt niet standaard aan de vouwwagen en neemt dus wat ruimte in de laadbak in, je moet met twee heffen om ze teverplaatsen maar wij vinden dat veel praktischer dan het overgrote deel van de andere keukens. Daarom voor ons eerder een nadeel dan een voordeel dat je verplicht bent die keuken er bij te nemen.
Maar het is inderdaad allemaal heel persoonlijk.
-
Als ze willen kunnen ze natuurlijk echt wel een leverancier vinden die een tweepits gasfornuis maakt al dan niet speciaal voor Holtkamper. Wat ze bedoelen is dat voor hun prijstechnisch niet interessant is. Vreemd eigenlijk, want je betaald iets van €5000 meerprijs voor die keuken. Sowieso vind ik vouwwagen keukentjes vrij belachelijk duur voor wat het is. Ook die van mij had een flinke meerprijs ten opzichte van het model zonder.
Gelukkig zijn er in de vouwwagenwereld heel veel opties. Voor ieder wat wils.
-
Ik heb daarom ook duidelijk gesteld dat het voor mij geen meerwaarde heeft, of toch geen meerwaarde die me 15000 euro extra waard is. Heb ook duidelijk aangegeven dat onder andere omstandigheden ik mogelijk bepaalde dingen anders zou inschatten.
Wat airco systeem betreft, kan ik me zeker voorstellen dat dit voor heel wat mensen een meerwaarde heeft, maar wij kamperen veel hoog in de bergen, eigenlijk bijna altijd, en zijn het grootste deel van de dag zelden of nooit op de camping te vinden. 's avonds koelt het re meestal snel af en dus hebben we niet zo'n nood aan een airco systeem.
Wat keuken betreft, was mijn opmerking tweelerlei. Dat het gaat over een bamboo keuken vindt ik wel tooters en bellen die voor mij geen meerwaarde hebben tegenover een keuken van een andere vouwwagen. Wij hebben geen keuken van de vouwwagen zelf, wel een bermkeuken met ruime laadbak en met 3 ruime pitten waar ter gelijker tijd 3 pannen op het vuur kunnen staan. Hangt niet standaard aan de vouwwagen en neemt dus wat ruimte in de laadbak in, je moet met twee heffen om ze teverplaatsen maar wij vinden dat veel praktischer dan het overgrote deel van de andere keukens. Daarom voor ons eerder een nadeel dan een voordeel dat je verplicht bent die keuken er bij te nemen.
Maar het is inderdaad allemaal heel persoonlijk.
Inderdaad, héél persoonlijk:
Voor mij is het niet hoeven tillen van een zware keuken al héél véél waard
-
Inderdaad, héél persoonlijk:
Voor mij is het niet hoeven tillen van een zware keuken al héél véél waard
Voor mij ook. Maar dan heb je alsnog vrij veel keuze. Camp-let, Campwerk, Trigano Itinea, Holtkamper, Aart Kok, Combi Camp, Raclet Panama Up en dan vergeet ik er vast nog wel wat.
-
Vouwwagen kopen, is net als met een auto uitzoeken en kopen, heel veel emotie. Dus alle meningen keuzes zijn persoonlijk ( of je hebt aandelen of een belang in iets wat er mee te maken heeft, maar dan wordt het reclame). Aan ieder die een nieuwe heeft aangeschaft: Gefeliciteerd, geniet ervan, alle campings krijgen een mooiere uitstraling met vouwwagens, de tijd van “bouw”wagen is geweest. De vormgeving is sierlijk, het cubisme is geëvolueerd naar de zachtere ronde vorm
Geniet,!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
-
Tegenwoordig is 6 amp ruim voldoende.
Vond het eerst ook een gadget maar wil niet meer zonder..
En dat is met veel dingen zo. Als je het niet hebt mis je het niet, heb je het kan je niet meer zonder.
Zelf vond ik het windforce systeem ook een overbodige optie waar je helaas ook weinig keuze in hebt.
-
Na de vraag stellen, is het ook wel handig voor de (toekomstige) lezers van dit forum, om terug te koppelen wat de keuze uiteindelijk is geworden. Sinds vanmiddag zijn we niet meer (tent)dakloos en staat er nu een Aart Kok Livingstone GD in de garage. Hoofdreden voor de keuze voor de Aart Kok tov de Holtkamper is toch de prijs geweest. Nu lang wachten tot het testen…
Mooie uitvoering zo... ga je veel plezier aan hebben. Met wat handigheid kan je de tent met grondzeil er aan inklappen (vast nog ergens te vinden de instructie van Frankie anders stuur je maar een PB)
Belangrijkste reden om voorlopig nooit een Holtkamper te kopen is dat ze wit zijn.... kan je net zo goed een caravan kopen.. ;-)
-
Belangrijkste reden om voorlopig nooit een Holtkamper te kopen is dat ze wit zijn.... kan je net zo goed een caravan kopen.. ;-)
[/quote]
Wit????
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
-
Mooie uitvoering zo... ga je veel plezier aan hebben. Met wat handigheid kan je de tent met grondzeil er aan inklappen (vast nog ergens te vinden de instructie van Frankie anders stuur je maar een PB)
Belangrijkste reden om voorlopig nooit een Holtkamper te kopen is dat ze wit zijn.... kan je net zo goed een caravan kopen.. ;-)
En dan zijn er ook nog leden met alle 2.
Scheelt weer zoeken. ;)
https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=19317.0
-
Mooie uitvoering zo... ga je veel plezier aan hebben. Met wat handigheid kan je de tent met grondzeil er aan inklappen (vast nog ergens te vinden de instructie van Frankie anders stuur je maar een PB)
Belangrijkste reden om voorlopig nooit een Holtkamper te kopen is dat ze wit zijn.... kan je net zo goed een caravan kopen.. ;-)
Alleen het dak is wit.
-
Lijkt me met veel zon wel prettig....
-
Dat zal enkel in het begin even uitmaken. Daarna is het in alle tenten gewoon warm.
Ik zou juist geen licht doek willen ivm viezigheid. Ziet er na een paar seizoenen toch een stuk minder fris uit.
-
Dat zal enkel in het begin even uitmaken. Daarna is het in alle tenten gewoon warm.
Ik zou juist geen licht doek willen ivm viezigheid. Ziet er na een paar seizoenen toch een stuk minder fris uit.
Wij hebben een Campooz gehad en gingen op vakantie met mijn ouders die een Kyte hebben. Ik kan je verzekeren dat het vele graden verschil uitmaakte. In onze tent kon je eigenlijk niet binnen zijn vanwege de hitte, in de Kyte was het aangenamer dan in de buitenlucht.
-
Heel ander type tentdoek. Niet vergelijkbaar.
Als het buiten warm is, de zon er op schijnt, zal het na een uurtje in beide tenten met hetzelfde tentdoek met enkel een andere kleur ongeveer even warm zijn. Degene met het donkere tentdoek zal er na een paar jaartjes echter een stuk frisser uitzien bij gelijk onderhoud en omstandigheden.
-
Heb je ervaring met het holtkamper doek?
Ik kan uit ervaring zeggen dat het wel scheelt.
Komt ook nog bij dat je het airco dak open kunt zetten wat ook weer goed werkt.
Heb nu verschillende merken gehad en was ook bang dat het doek besmettelijk voor vuil zou zijn maar dit valt erg mee.
Ooit eens duiven die mooie roze plekken achterlieten gehad.
Een paar regenbuien met daarna zon en weg was het.
Oke of je de kleur niet mooi vindt is ook een legitieme reden natuurlijk.
Smaken verschillen.
-
Holtkamper doek gewoon katoenen doek, niets magisch aan.
Als je hetzelfde katoenen doek neemt in een andere kleur op hetzelfde model vouwwagen zal er echt minimaal verschil in zitten na enige tijd in de zon.
-
Lees alstublieft nog eens door.
Het gaat niet alleen om het doek maar ook het airco systeem die het verschil maakt.
En nogmaals heb je het al eens ervaren om zulke stellige meningen te doen.
-
Lees alstublieft nog eens door.
Het gaat niet alleen om het doek maar ook het airco systeem die het verschil maakt.
En nogmaals heb je het al eens ervaren om zulke stellige meningen te doen.
Ik heb ze in de showroom bekeken en was, zeker gezien de prijs, niet echt onder de indruk. Niet van de materialen en niet van de afwerking. Wel van de constructie.
Ik heb ze op campings zien staan, en vaak was het dakdoek vies. Kleuren ook vaak verschoten. Ik heb ze tweedehands zien staan en vaak waren delen van het doek al vervangen.
Zou Holtkamper 2 dezelfde wagens maken met hetzelfde airco systeem. Enkel de kleur van het dak anders waarbij de een beduidend donkerder. Dan zou het op een warme zonnige dag al heel snel hetzelfde binnenklimaat hebben.
En daar ging het over, de kleur van het doek en het effect daarvan op het binnenklimaat.
-
Héél erg Off Topic: maar het valt mij telkens weer op, komt het aan op een vergelijking tussen Holtkamper en een willekeurig ander merk dan vinden allerlei forummers iets van Holtkamper zonder zelf ooit met een Holtkamper ervaring opgedaan te hebben.
Dat leidt tot (in mijn ogen) allerlei onjuiste standpunten en meningen.
Topicstarter wens ik i.i.g. veel plezier met z'n Aart Kok!
-
De prijzen van Holtkamper zijn absurd, echt absurd hoog geworden. Dat is echt een exclusiviteit (elite?) vouwwagen geworden. Hoe goed en mooi ze ook zijn, de prijs breekt dat erg af.
Een AK Livingstone is erg fraai. Hebben hem jaren gehad en weten van de hoed en de rand. Het opzetten is en blijft gewoon werk: punt.
Het basishuisje staat supersnel, maar vervolgens volgt de rest nog. Kuipzeil kun je meeklappen, maar hoe vaak gebruik je die? Dan is het inritsen ervan een kleine moeite (tip: markeer op het kuipzeil de plaats van de bak / het wiel --> scheelt je 6 x ronddraaien :) ). Vervolgens nog luifel, windhoeken, varioluifel, eventuele voorwanden, achtertent etc. Je bent gewoon een behoorlijke tijd bezig. En..vergeet niet dat je nog een bulk haringen moet meppen.
Bij AK blijven ze ook volhouden dat de Livingstone snel staat, maar dat is verkooppraat. Staat de wagen eenmaal, dan is het prachtig.
Waarom wij heb hem hebben weggedaan? De Combi Camp staat echt snel, geen haringen en een standaard bed van 210 lang. Das met 194 wel handig.
-
Ik heb een vergelijkbaar model als een CC maar ook dat is natuurlijk wel werk als je hem uitgebreid wil neerzetten. Kan me nog niet voorstellen dat ik hem heel snel opgezet krijg; waterpas, worteldoek, kuipzeil, voortent, luifel en gastencabine.
Voordeel is wel dat ik hem voor 1 overnachting (dochter slaapt dan op de deksel) wel snel kan opzetten en afbreken. Dat zal zeker bij aankomst in slecht weer of bij vertrek heel wat schelen.
-
De prijzen van Holtkamper zijn absurd, echt absurd hoog geworden. Dat is echt een exclusiviteit (elite?) vouwwagen geworden. Hoe goed en mooi ze ook zijn, de prijs breekt dat erg af.
Een AK Livingstone is erg fraai. Hebben hem jaren gehad en weten van de hoed en de rand. Het opzetten is en blijft gewoon werk: punt.
Het basishuisje staat supersnel, maar vervolgens volgt de rest nog. Kuipzeil kun je meeklappen, maar hoe vaak gebruik je die? Dan is het inritsen ervan een kleine moeite (tip: markeer op het kuipzeil de plaats van de bak / het wiel --> scheelt je 6 x ronddraaien :) ). Vervolgens nog luifel, windhoeken, varioluifel, eventuele voorwanden, achtertent etc. Je bent gewoon een behoorlijke tijd bezig. En..vergeet niet dat je nog een bulk haringen moet meppen.
Bij AK blijven ze ook volhouden dat de Livingstone snel staat, maar dat is verkooppraat. Staat de wagen eenmaal, dan is het prachtig.
Waarom wij heb hem hebben weggedaan? De Combi Camp staat echt snel, geen haringen en een standaard bed van 210 lang. Das met 194 wel handig.
Goede tip, van het grondzeil. Als “ex-Cocoonisten” zijn we niet anders gewend dan het grondzeil gebruiken in de wagentent.
Grappig, dat verschil in prioriteiten. Ik ben zelf 2,04m lang en wij hebben niet eens voor het super-size bed gekozen (bed is even lang als in de Cocoon, en buizen zitten op vergelijkbare plekken, waardoor ik er geen last van heb als ik met mijn voeten in het tentdoek prik 😀.
Qua snelheid: we gaan het zien. Voor de Cocoon hadden we altijd een uur nodig (van afkoppelen tot volledig afgespannen en ingericht). Ik moet zeggen dat ik de Livinstone een wat gezelligere uitstraling vind hebben, dus als het opzetten een paar minuten langer duurt, dan is dat een prima trade-off…